Present till barnkalas

Bukefalos 30 år!

Sedan, om det är så att en present på femhundra spänn förväntas så är det ju så, men jag tycker att det låter lite sorgligt. Sådana värden borde inte sättas på presenter oavsett, men särskilt inte för så unga barn. Vilken press och belastning för släkt och vänner!

Av ren nyfikenhet, vad köper man för femhundra spänn till en tioåring? :)

Anser att 500 kr på barnkalas till kompisar i 10 årsåldern låter helt sinnessjukt i min värld. Dom där första åren blir det lätt många kalas. Undra vilka nivåer man handlar för inom familjen/släkten/närmre vänner då? Sånt här är så viktigt att sänka ribban på, så alla har råd att gå på kalas.

Anser att 500 kr på barnkalas till kompisar i 10 årsåldern låter helt sinnessjukt i min värld. Dom där första åren blir det lätt många kalas. Undra vilka nivåer man handlar för inom familjen/släkten/närmre vänner då? Sånt här är så viktigt att sänka ribban på, så alla har råd att gå på kalas.
Men lite så! 500 satte mor och far kanske in på kontot till barnbarnen, men i handen fick de någon hundring eller present därefter.
Kompisarna kommer med vad de vill.

Sedan, om det är så att en present på femhundra spänn förväntas så är det ju så, men jag tycker att det låter lite sorgligt. Sådana värden borde inte sättas på presenter oavsett, men särskilt inte för så unga barn. Vilken press och belastning för släkt och vänner!

Av ren nyfikenhet, vad köper man för femhundra spänn till en tioåring? :)

Jag har också en 10-åring, och tycker även jag att 500:- för en kalaspresent låter helt hysteriskt.

Jag har varit på helt orimligt många barnkalas och sett orimligt många presentöppningar 😜 (pga barn med diabetes så vi måste vara med på alla kalas). 2-300:- känns som att de flesta presenter har kostat senaste året när de fyllt 10. Och då bor inte vi på en plats där folk har ont om pengar, tvärtom.

Fast med det sagt så är det ju inte svårt att köpa något för 500 spänn till en 10-åring. Men jag skulle ju aldrig få för mig att göra det till ett kompiskalas…

Klistermärken, glitterpennor, studsboll, slajm, pärlor, hårband är typ saker vi har gett i presenter, kostnad runt 20-50kr. De flesta har gett någpt sådant.

Dottern ska på sitt första kompiskalas i helgen till en vän som fyller 4 år, och alltså är jag inne på helt nytt territorium som förälder. Jag antar att man ska köpa med en present? Vad är kutym för födelsedagspresenter kompisar emellan i den åldern?

Vi har valt att inte ha något kompiskalas för dottern (som fyller nästa vecka) detta år, men kanske kommer hon själv ta initiativ till det nästa år. Hon får mycket julklappar, och fyller sedan år i januari. Jag har redan lite panik av alla prylar (vi måste verkligen sätta upp regler för detta inom släkten..) och inbillar mig att hennes kompis föräldrar kanske känner samma.

Kanske en biobiljett, och få gå på bio tillsammans med dottern? (och oss vuxna då såklart)

Vad är kutym på barnkalas?

Vill verkligen 4 åringar gå på bio med kompisar och kompis föräldrar utan sina egna föräldrar?

Biobiljetter tror jag att 4 åringar är för små för. De är rätt dyra också.

Nåt pyssel, målarbok och fina pennor, litet LEGO, gosedjur, pussel och sånt känns mer lagom för en 4 åring.

Vi ska på kompiskalas imorgon där det 4åriga födelsedagsbarnet älskar superhjältar.
Försökte hitta något Marvellego till rimligt pris men gick bet.

Landade i två pussel. Det ena med 40 bitar eller något, och det andra med 104.
Hade kunnat nöja mig med det stora pga kostade 99 kr, men känns taskigt när jag inte vet vilken nivå han pusslar på. Därav ett mindre för 4+ och sen det med 104 för 6+.
Så 170 spänn. Känns okej även om jag gärna köpt lite billigare.

Mitt barn är lite äldre, och han kom själv med en fantastisk ide när han promt ville bjuda hela klassen senast, dessutom till pappas lilla tvåa. Att avböja presenter men att alla tar med sitt favoritgodis/snacks till ett buffebord. Vi struntade helt i sittandebord-fika. Halva tiden var de ute och härjade i regnet. Blev jättelyckat och billigt, vi bakade bara lite kakor och köpte läsk.

Vi ligger på typ samma summa och saker som de flesta i tråden. Ska på kalas i helgen där barnet har önskat sig pärlor, lera, slime och fina pennor.

Annars,
Pussel, små böcker, tidningar, klistermärken, små lego set, nyckelring (dom från lego och sånna gosedjur med stora ögon ^^ är fina).

Dom äldre barnen mellan ca 200-300 och fyller man tex 10 år så 500:-.

Sen i vår släkt så är där en familj med ett barn, alla dom andra har fler, så av och till ger jag det barnet nånting lite finare mest för att jämna ut för föräldrarnas del, som alltid ger mer till alla andra.

Jag har en fyraåring och en åttaåring. Till de små brukar jag försöka landa det runt 100:-, typ pysselmaterial, målarbok osv. De stora blir det ofta lego, antingen minsta eller näst minsta kartongen. Nångång hade jag tidsbrist och fick åka till mataffären och handla av det Lego som fanns och landade på drygt 300:- och det tycker jag egentligen är alldeles för dyrt. Bästa kompisen brukar få för kanske 250:-, andra kompisar mindre.
500:- skulle jag aldrig ge för och det är absolut inte så dyra presenter i våra kretsar, det får inte ens ungarnas kusin för när hen fyller år.

Det är vanligt här. 500 spänn är inte särskilt mkt idag, går liksom inte jämföra med när du var tonåring för 20(?)+ år sen.
Var bor du? Låter ju helknäppt! Mitt största barn är 10, har varit på oräkneligt antal barnkalas och sett massvis av olika kalaspresenter. Har inte sett en enda present för 500 är jag rätt säker på. 150-300 nånstans känns vanligast. Och då bor jag ändå mitt på Östermalm i Sthlm, ska man ha nån fördom skulle man ju kunna tänka sig att folk gav dyra presenter här. Dyra kalas har barn däremot, men det är en annan femma,.,

Jag brukar ge bort godis, fast kanske inte till en sån liten.. Annars är en liten låda med lite olika sorter spännande godis och kanske en burk läsk alltid uppskattat. Men någon förbrukningsvara skulle jag satsa på, så det inte samlas en massa småprylar. De närmsta vännerna har vi gett för upp till 300 kronor nu när de fyllt 10 men det känns nästan lite genant, man vill ju inte lägga den förväntan på de andra föräldrarna. När vi haft kalas har jag skrivit i inbjudan att vi inte vill ha presenter, utan de får barnet av oss föräldrar. Inte minst för att födelsedagen ligger nära julafton och jag är rädd att någon kanske är så pressad då att de avstår att komma om det ska köpas ännu mer paket. Men att skriva att vi själva köper från kompisarna var ju väldigt smart!

Dottern ska på sitt första kompiskalas i helgen till en vän som fyller 4 år, och alltså är jag inne på helt nytt territorium som förälder. Jag antar att man ska köpa med en present? Vad är kutym för födelsedagspresenter kompisar emellan i den åldern?

Vi har valt att inte ha något kompiskalas för dottern (som fyller nästa vecka) detta år, men kanske kommer hon själv ta initiativ till det nästa år. Hon får mycket julklappar, och fyller sedan år i januari. Jag har redan lite panik av alla prylar (vi måste verkligen sätta upp regler för detta inom släkten..) och inbillar mig att hennes kompis föräldrar kanske känner samma.

Kanske en biobiljett, och få gå på bio tillsammans med dottern? (och oss vuxna då såklart)

100-150 tror jag är rätt vanligt att köpa för här. Men rätt många föräldrar i vår krets har ett rätt sunt hållbarhetstänk, tycker det är stor skillnad på hur det verkar vara i skolan jämfört med förskolan (helt ny grupp/föräldrar) där de senare köper dyrare presenter än jag är van vid. Biobiljetter har vi kört några gånger från ca 5, men det är rätt dyrt mtp att de ska räcka för minst ett barn och en vuxen så då har vi ofta gått ihop med en annan förälder.
Vi hade kompiskalas första gången vid 4, tror inte ens barnet packade upp alla saker hen fick 🙈. Mycket plastiga prylar blir det.. så förbrukningsvaror uppskattar jag som förälder.

100-150 tror jag är rätt vanligt att köpa för här. Men rätt många föräldrar i vår krets har ett rätt sunt hållbarhetstänk, tycker det är stor skillnad på hur det verkar vara i skolan jämfört med förskolan (helt ny grupp/föräldrar) där de senare köper dyrare presenter än jag är van vid. Biobiljetter har vi kört några gånger från ca 5, men det är rätt dyrt mtp att de ska räcka för minst ett barn och en vuxen så då har vi ofta gått ihop med en annan förälder.
Vi hade kompiskalas första gången vid 4, tror inte ens barnet packade upp alla saker hen fick 🙈. Mycket plastiga prylar blir det.. så förbrukningsvaror uppskattar jag som förälder.
Kan ju tillägga att vi har haft en kompis som skrev i inbjudan att present inte behövs men om det ändå ges så gärna något begagnat. Nu börjar mitt barn bli så stort så det kanske börjar bli svårt, men när hen var mindre var de bästa presenterna alltid från storkusinerna som gav bort begagnade leksaker, de visste ju precis vad de själva hade lekt mycket med. Tyvärr är deras leksaker ”slut” nu då de blivit för stora.

Mina barn har alltid fått handla själva till kalasen! Jätte smidigt :)

Liknande trådar

• Present till pedagoger
  • Tips barnkalas: voltige/akrobatik...
  • Vad gör man på barnkalas?
  • Missbrukande pappa.. *långt*

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat