Present till barnkalas

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Dottern ska på sitt första kompiskalas i helgen till en vän som fyller 4 år, och alltså är jag inne på helt nytt territorium som förälder. Jag antar att man ska köpa med en present? Vad är kutym för födelsedagspresenter kompisar emellan i den åldern?

Vi har valt att inte ha något kompiskalas för dottern (som fyller nästa vecka) detta år, men kanske kommer hon själv ta initiativ till det nästa år. Hon får mycket julklappar, och fyller sedan år i januari. Jag har redan lite panik av alla prylar (vi måste verkligen sätta upp regler för detta inom släkten..) och inbillar mig att hennes kompis föräldrar kanske känner samma.

Kanske en biobiljett, och få gå på bio tillsammans med dottern? (och oss vuxna då såklart)

Vad är kutym på barnkalas?

Jag minns från när jag hade vänner som hade barn i den åldern så pratade de med de andra barnens föräldrar om att man skulle försöka hålla det till små saker så som folk skrivit i tråden. Just för att det inte skulle dra iväg med pengar och att man skulle känna press att köpa dyra saker.

Det tyckte jag lät bra, tänkte på det när jag läste tråden. Det vore väl jättebra!

Bästa grejen jag sett var en förälder som skrev på inbjudan att de kommer köpa en present från alla kompisar, och att man kunde swisha typ 30sek om man ville.

Något sådant kommer vi nog göra - och hålla tummarna att fler föräldrar också gör, vill verkligen inte få/köpa massa saker...! Hållbarhet och konsumtion etc etc
Jag förstår föräldrarna, men det är ju också roligt och viktigt för gäst-barnen att få fundera och välja present till födelsedagsbarnet (och acceptera att presenten inte är till dem själva utan de ska ge bort den😅). Iaf min son tycker det är kul att välja, hjälpa till att slå in, skriva/rita grattiskort, överlämna presenten och se när den öppnas osv.

Men självklart väljer den som fyller år hur det blir :)

Det bästa jag vet är när föräldrarna säger ”swisha till oss så köper vi en större present som är från alla” istället för att alla köper krimskrams-skit. Som någon som hatar att köpa presenter (alltså jag köper gärna och skämmer bort men ge mig en inköpslista då, jag har varken ork eller lust att gå och klura ut vad någon kanske behöver eller vill ha) är det fantastiskt.

Annars har vi köpt för 2-300 per kalas. Runt 500 nu när de är 10 år.

Det bästa jag vet är när föräldrarna säger ”swisha till oss så köper vi en större present som är från alla” istället för att alla köper krimskrams-skit. Som någon som hatar att köpa presenter (alltså jag köper gärna och skämmer bort men ge mig en inköpslista då, jag har varken ork eller lust att gå och klura ut vad någon kanske behöver eller vill ha) är det fantastiskt.

Annars har vi köpt för 2-300 per kalas. Runt 500 nu när de är 10 år.
500 spänn per person och present för en tioåring?! 😱

500 spänn per person och present för en tioåring?! 😱
Absolut inte rimligt anser jag.

Här där vi bor är det normalt att ge något för ca 200 kr (7-10-åringar) och även det tycker jag egentligen är för mycket när det handlar om kompiskalas. Jag lägger hellre pengar på mina egna barn. Som tur är så upphör kalasen vid 10 år.

Vi har för övrigt börjat ge bort hemgjorda presentkort att vi tar med födelsedagsbarnet på lekland eller trampolinpark. Det blir mer minnesvärt än ett legoset. Jag är så less på lego! Min son fick 5 st legoset när han hade kalas. Han gillar inte ens lego :banghead:

Absolut inte rimligt anser jag.

Här där vi bor är det normalt att ge något för ca 200 kr (7-10-åringar) och även det tycker jag egentligen är för mycket när det handlar om kompiskalas. Jag lägger hellre pengar på mina egna barn. Som tur är så upphör kalasen vid 10 år.

Vi har för övrigt börjat ge bort hemgjorda presentkort att vi tar med födelsedagsbarnet på lekland eller trampolinpark. Det blir mer minnesvärt än ett legoset. Jag är så less på lego! Min son fick 5 st legoset när han hade kalas. Han gillar inte ens lego :banghead:
Inte jag heller. Om jag fick femhundra spänn (i presentkort eller kontanter) som femton-sextonåring var det en STOR present, alltså något från närmaste familjen, aldrig någonting att vänta sig som barn i barnpresent.

Jag tycker pyssel, trams (jamen typ som den där pruttkudden) eller eventuellt godis är lagom för barnkalas. Kanske en samlingsgrej om det är något ungen samlar på, så länge de inte går för övrpris. Biobiljettern eller som ni gör med egna presentkort låter också hur vettigt som helst!

Det är vanligt här. 500 spänn är inte särskilt mkt idag, går liksom inte jämföra med när du var tonåring för 20(?)+ år sen.
Jag är visserligen inte barn idag, men jag har släktingar, vänner och bekanta som både är och har barn både här och i Sverige och det är inte normen i de sällskapen i alla fall.

Tänk om din tioåring har tio kalas per år, det är grymma femtusen spänn i Bara presenter, det är ju helt absurt.

Edit: generellt upplever jag att mina bekanta har börjat backa från extravaganta kalas också. ett tag var det superpoppis med "upplevelsekalas" på en massa parker och grejer och det är det nog fortfarande till viss del, men generellt har det blivit lugnare och mindre.

Liknande trådar

• Present till pedagoger
  • Tips barnkalas: voltige/akrobatik...
  • Vad gör man på barnkalas?
  • Missbrukande pappa.. *långt*

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat