Mina med! En gång var sonen fast besluten att hans tjejkompis skulle få en reflex i form av en mustasch i 5-årspresent. Hon blev jätteglad!Mina barn har alltid fått handla själva till kalasen! Jätte smidigt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina med! En gång var sonen fast besluten att hans tjejkompis skulle få en reflex i form av en mustasch i 5-årspresent. Hon blev jätteglad!Mina barn har alltid fått handla själva till kalasen! Jätte smidigt![]()
Det skiljer en hel del mellan olika socioekonomiska världar, man får inte glömma att den tiondel av alla svenskar som har högst inkomst och köpkraft tjänar tio gånger mer än den tiondel som tjänar minst. För somliga är en femhundring felräkningspengar och lunchdricks, medan andra inte kan köpa födelsedagspresenter till sina egna barn för en femhundring.Det är vanligt här. 500 spänn är inte särskilt mkt idag, går liksom inte jämföra med när du var tonåring för 20(?)+ år sen.
Jag köper inte en för så mycket till dotterns kusiner.Det skiljer en hel del mellan olika socioekonomiska världar, man får inte glömma att den tiondel av alla svenskar som har högst inkomst och köpkraft tjänar tio gånger mer än den tiondel som tjänar minst. För somliga är en femhundring felräkningspengar och lunchdricks, medan andra inte kan köpa födelsedagspresenter till sina egna barn för en femhundring.
I det geografiska område där vi bor och bland de människor som vi rör oss kring, någonstans i mitten av köpkraftsfördelningen, vore en femhundring i kalaspresent till en tioårig kompis uppseendeväckande och möjligen rent av litet konstigt. Till den närmaste bästisen möjligen, eller kusinen, i så fall utanför kalas-sammanhanget. En ganska stor andel svenska hushåll har helt enkelt inte råd med 500-kronors kalaspresenter, vare sig de skulle vilja eller ej.
Jag köper inte en för så mycket till dotterns
Det skiljer en hel del mellan olika socioekonomiska världar, man får inte glömma att den tiondel av alla svenskar som har högst inkomst och köpkraft tjänar tio gånger mer än den tiondel som tjänar minst. För somliga är en femhundring felräkningspengar och lunchdricks, medan andra inte kan köpa födelsedagspresenter till sina egna barn för en femhundring.
I det geografiska område där vi bor och bland de människor som vi rör oss kring, någonstans i mitten av köpkraftsfördelningen, vore en femhundring i kalaspresent till en tioårig kompis uppseendeväckande och möjligen rent av litet konstigt. Till den närmaste bästisen möjligen, eller kusinen, i så fall utanför kalas-sammanhanget. En ganska stor andel svenska hushåll har helt enkelt inte råd med 500-kronors kalaspresenter, vare sig de skulle vilja eller ej.
Samma här. Bor i ett område där en del har väldigt mycket och andra rätt mycket mindre pengar, men 500:- för en kalaspresent har jag nog aldrig sett.
Det skiljer en hel del mellan olika socioekonomiska världar, man får inte glömma att den tiondel av alla svenskar som har högst inkomst och köpkraft tjänar tio gånger mer än den tiondel som tjänar minst. För somliga är en femhundring felräkningspengar och lunchdricks, medan andra inte kan köpa födelsedagspresenter till sina egna barn för en femhundring.
Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.Det skiljer en hel del mellan olika socioekonomiska världar, man får inte glömma att den tiondel av alla svenskar som har högst inkomst och köpkraft tjänar tio gånger mer än den tiondel som tjänar minst. För somliga är en femhundring felräkningspengar och lunchdricks, medan andra inte kan köpa födelsedagspresenter till sina egna barn för en femhundring.
Man behöver inte räkna ihop, det är jättelätt att uppskatta på ett ungefär om man själv varit och handlat kalaspresenter tillräckligt många gånger.Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.
Det är jättekonstigt att göra det.Man behöver inte räkna ihop, det är jättelätt att uppskatta på ett ungefär om man själv varit och handlat kalaspresenter tillräckligt många gånger.
Det jag var ute efter var att förmågan varierar stort. Du skrev att en femhundring inte är särskilt mycket idag, jag ville bara poängtera att det inte är en allmängiltig uppfattning. Det finns föräldrar för vilka en femhundring är veckans matbudget. Det är inte så kul att vara barnet vars föräldrar har förmåga att ge en målarbok om andra kalasgäster ger för tio-tjugo gånger så mycket. Har alla inblandade liknande ekonomiska förutsättningar så behöver presentbudgeten förstås inte vara problematisk.Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.
Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.
Nej, man ger inte efter sin förmåga. Man ger efter vad som är rimligt. Och flera hundra till ungens kompisar är fullständigt orimligt. Har statusjakten och tävlingen med grannarna spridit sig även till barnpresenter?Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.
Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.
Vad är märkligt? Att jag ungefär har koll på vad saker kostar? Det måste ju du också ha för du hävdade ju att presenter runt 500 var vanligt!Det är jättekonstigt att göra det.
Jag köper inte en för så mycket till dotterns kusiner.
Jag köper inte för så mycket till mina barnInte jag heller![]()
Jag köper inte för så mycket till mina barn
(Men de är 2 respektive 4 år och är därmed än så länge billiga i drift vad gäller presenter)
500 spänn hade varit pinsamt mycket här i alla fall. Jag hade nog inte vetat vart jag skulle ta vägen om ungen hade fått en present för 500 spänn på ett kalas. Under 200 kr har jag för mig.Det är vanligt här. 500 spänn är inte särskilt mkt idag, går liksom inte jämföra med när du var tonåring för 20(?)+ år sen.
Men man ser ju direkt ungefär vad det kostat. Alla vet ju tex vilka Legoset som kostar vad. Är det en t-shirt från HM vet jag ungefär vad det är och vore det en barnpiké från Ralph Lauren (gud förbjude) eller MiniRodini vet jag ungefär vad det skulle kosta. (vi är inte heller i ett socioekonomiskt ansträngt område)Ingen tvingar någon att köpa för pengar de inte har så ser inte problemet. Jag har köpt för 4-5-600 till dotterns kompisar. Vad de lagt på hennes presenter har jag ingen aning om, jag sitter inte och räknar ihop värdet men det kanske ni andra gör? Det om något tycker jag är märkligt. Man ger efter sin förmåga.