Presentation av era hästar

Sv: Presentation av era hästar

*kl*
Eftersom jag är på humör för att dra liv i lite sovande trådar, så fortsätter jag väl här.
Kanske kan vara dags att presentera de fyra nya som tillkommit under sensommaren/hösten.

Kveikja från Kvarnbacka
f. 2010
e. Alfur frá Selfossi
u. Komma frá Gilsá
Kveikja köpte vi i stort sett bara pga stammen. Hon ser fin ut, så det ska bli kul att se hur hon utvecklas.
kveikja01-650x571.jpg

kveikja11.jpg


Svala från Solbacka
f. 1997
e. Svalur frá Glæsibæ
u. Djörfung frá Gunnarsholti
Bedömd till 8,40 och nu dräktig med Mídas.
770527.jpg


Hörn frá Auðsholtshjáleigu
f. 2006
e. Orri frá Þúfu
u. Hildur frá Garðabæ
Ett fyrgångssto som jag tror kommer bli hur bra som helst och planen är att hon ska bli min framtida tävlingshäst.
Obs att hon är obootsad på bilderna. :d
horn3-650x480.jpg


horn4-650x472.jpg



Och så, sist men inte minst:
Fluga frá Bjargshóli
f. 2004
e. Leiknir frá Vakurstödum
u. Frökk frá Bjargshóli
Fluga är min lilla ögonsten. Ett spänt och stressat femgångssto (som dock har blivit mycket coolare sen hon kom till Sverige) som är oerhört flott, när hon är avspänd.
flugella7-650x487.jpg

flugella5-650x365.jpg
 
Sv: Presentation av era hästar

Hörn frá Auðsholtshjáleigu
f. 2006
e. Orri frá Þúfu
u. Hildur frá Garðabæ
Ett fyrgångssto som jag tror kommer bli hur bra som helst och planen är att hon ska bli min framtida tävlingshäst.
Obs att hon är obootsad på bilderna. :d
horn3-650x480.jpg

Förlåt, men jag har svårt att se vad som är häftigt med en obootsad häst när den istället har hovar som väl i princip är så långa det går utan att det blir ett djurskyddsfall... Det får ju lite samma effekt som boots då, och då föredrar jag personligen en bootsad häst med fina, korta hovar. Men det är min, högst personliga åsikt. ;)

Väldigt fina hästar för övrigt! :)
 
Sv: Presentation av era hästar

Oj, här var det ord och inga visor. Tänker inte uttala mig om kvaliteten på hovvården på bilden då Hörn ännu inte var i min ägo vid tillfället. Sen kanske jag inte håller helt med dig om vad som är på gränsen till djurskyddsfall, och inte heller om korta hovar. Jag tycker hästarna ska ha välskötta hovar i en storlek som är naturligt för den individen vilket jag personligen inte anser är lätt att avgöra på en bild i fart. Men det är jag. Därmed inte sagt att hovarna på bilden skulle vara optimala eller inte.

Som tur är har stoet likadana rörelser nu, när hon är nyskodd på "svenskt vis" och har helt normala hovar och fortfarande är obootsad, så rörelserna på bilden beror högst troligt inte på hennes långa hovar. Och jag tycker fortfarande att hon är häftig. :)

tessino>
Det är inte synd om mig :D
 
Sv: Presentation av era hästar

Det var absolut inget menat mot dig, jag förstod nästan att det inte var du som hade skött om verkningen när bilden togs, jag ville absolut inte få det till att du missköter dina hästar på nåt sätt! I mina ögon är hovarna dock på tok för långa på bilderna och ofta ger ju stora och långa hovar större rörelser eftersom det blir mer tyngd. Har hon samma rörelser nu efter "svensk" verkning så är det ju bara positivt, och jag håller helt klart med om att hästen är häftig! :) Det är som sagt fina hästar allihop.
 
Sv: Presentation av era hästar

KL

Nu om tiden har jag bara min lilla hingst:

Nattfari från Frötuna Gård
född 2010, gulsvart
e: Hödur från Vinteråsen (9:a för pass)
ee: Saer frá Bakkakoti (e: Orri frá Thufu)
u: Nanna frá Thufu (1.a klass 4-gångare med 9:or för kort tölt & kort galopp & form under ryttare, och 8.5 på allt annat )
ue: Orri frá Thufu
(jag ville ha mycket Orri och Nattis är perfekt för det stammässigt! ;) )

(förra sommaren...ska åka och hälsa på och ta foton snart)

i vintras


Han har riktigt bra psyke, en cool kille och står hos uppfödarna och växer till sig ett tag till :)
Vad roligt :)
Rider där :D
 
Sv: Presentation av era hästar

Min och min mans 4 underbara hästar som står hemma hos oss på vår lilla gård:

Stjarna från Tuna. Född 1999. fick fång för snart 2 år sedan och dömdes nästa ut efter 5 mån boxvila men är nu helt återställd

set


Abba från Fors Född 1999. Dräktig med Dynjadi fra Hakoti

set



Veruleki från Nygärdets gård. Född 1996. Husses ögonsten

set


Idunn från Idhult. född 2001. Krutgumma som älskar flygande pass. Mycket häst i liten kropp
set
 
Sv: Presentation av era hästar

Hej!
Här kommer en liten presentation av mitt Islandssto :)
Hon heter Hera från Kyrkbyn och är född 14 juni 2010, e: Dreki från Lind och u: Tófa från hästhagen.
Hera är min första islandshäst. Jag köpte henne dagen innan hon fyllde 1 år, det känns kul att få vara med ända från början:D


283430_10151085128393107_2120576050_n.jpg


60214_10151094995693107_23334701_n.jpg


185366_10150260426848107_225855_n.jpg
 
Sv: Presentation av era hästar

*kl* Antar att det tillkommit en hel del nya bukeisisar sedan denna tråd senast var aktiv, så nu kör vi en vända till tror jag bestämt. Presentera era goa raggsockor :)
 
Sv: Presentation av era hästar

Åh! Kul! :)

Hos mig finns Tyra från Ljungstorp, f-06
e:Bodi fra Gerdum
ee: Ofeigur frá Flugumyri
u: Titla från Ljungstorp
ue: Sleipnir frá Laufholi

Jag har hunnit ha henne i hela 6 dagar, så vi håller på att lära känna varandra. Hon är ett mjukt och känsligt sto med massor av vilja och gång. Har hunnit rida henne tre gånger, men jag är redan så oerhört förtjust i henne. :love: Hon är fyrgångare.

Har i princip bara bilderna från annonsen, förutom lite mobilbilder jag tagit. Så de flesta av dessa är lånade bilder.

Hon är fantastiskt söt, som en docka
Tyrahuvud_zps11555232.jpg


Ska3080rmavbild2013-11-25kl095739_zpsb4278eea.png


Ska3080rmavbild2013-11-25kl095728_zps495eb074.png
 
Sv: Presentation av era hästar

Jag hoppar väl in här då för att presentera min "lilla" tjej. ;) Har bara ägt henne sen slutet av september så vi håller fortfarande på att lära känna varandra. Vi har inte tävlingsambitioner för tillfället utan har egna uppsatta mål som vi tränar mot. Tanken är att gå några kurser då och då och sen får vi se hur det utvecklar sig. Hon är min andra isis och mitt första sto...;) Behöver lite hjälp med självförtroendet, är supertrevlig i hanteringen och har en härlig tölt. Femgångare men är bara passlagd några gånger och det inget jag för tillfället tänkt träna mer på. Ca 145 cm hög och så söt att hon nästan kan smälta socker.. :love::love:

Katina från Hålåsen
f.2002
e: Gestur från Stallgården
u: Thra frá Bakkakoti

1380101_10151674398243616_46346215_n_zps33f2ca6a.jpg


1401470_10151707069383616_1350885971_o_zps8d745565.jpg


DSCN0722_zps05526424.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Presentation av era hästar

*kl*

Jag har visst inte presenterat mina! :o

Filipus frá Skíðbakka I
f. 1991
e. Máni frá Raufarfelli
u. Glíma frá Ásvelli

Min absoluta drömhäst! Han har inga wow-gångarter, men han har ett hjärta av guld. Varit i min ägo sedan 2000 och jag kan inte tänka mig ett liv utan denna häst. Han står mig väldigt nära. När han köptes var han riktigt svårriden och hade inget förtroende för människor, men nu slänger jag upp vem som helst på honom - även de som är hästrädda. En fantastisk häst som alla kan rida. Har dock haft fång X antal gånger samt varit skadedrabbad de senaste åren så nu är han halvpensionerad och skrittas mest ut i skogen.






Bræla frá Röðli
f. 2009
e. Sjóður frá Höskuldsstöðum
u. Blika frá Röðli
ee. Keilir frá Miðsitju

Mitt framtidshopp. En ruskigt känslig dam men med en vilja utan dess like. Älskar att arbeta. Planen med henne är att hitta rätt knappar på ryggen, sedan ska hon visas någon gång troligtvis nästa år. 4-gångare med väldigt stark trav. Målet eller drömmen är att kvala in till SM.



 
Sv: Presentation av era hästar

får väll lägga in mina 4 med=)

Aleiga från Ryet
född 2010
e: Ymir från Alleansängen
u: Vilja från Ekhogen
993517_10151393066191901_1018899950_n.jpg



Fjalar från Tavlesjö (Min ögonsten)
Född 2010 (hingst)
e: Veigar frá vakurstödum
u: Fljod frá Öxl I
1005925_10151468503836901_610385373_n.jpg


Svala från Ryet
född 2013
e: Örn frá Keldudal
u: Spurning från vallerödslund
1450198_10151685445176901_1979034395_n.jpg


å så mammas
Stássa frá vatni
född 2006
e:Trúr frá Kjartansstöðum
u: Drottning frá Vatni
558309_10150983522986901_1381995626_n.jpg
 
Sv: Presentation av era hästar

Enligt WF är Bræla till 68,6 % femgångare och till 31,1 % fyrgångare. Om du vill prova någon gång ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Presentation av era hästar

Enligt WF är Bræla till 68,6 % femgångare och till 31,1 % fyrgångare. Om du vill prova någon gång ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift


Ja så det kan bli, har själv en fyr gångare (femgångare enligt WF till 78,3 %) men vansinnigt fina grundgångarter och en tölt som måste läras in Han har visat tydlig pass vid flera tillfällen i hagen utan ryttare, så nog känns det väl trevligt med en extra växel.
 
Sv: Presentation av era hästar

Lite trådkap det här, men var på WF hittar man de där 4/5-gångsprocenterna, Eller ja, hittar ju CC/CA/AA för stona om jag väljer hingst, men annars?? Valackernas procenter intresserar ju också ;)
 
Sv: Presentation av era hästar

Under Häst; virtual mate selection. Lägg in hingstens och stoets id nr så får du fram avkommans locus.

Rolle
IpL
 
Sv: Presentation av era hästar

Ja, så ja :) Tänkte av nån anledning inte på att man kan sätta in båda egna hästens föräldrars uppgifter för att se vad av avkomman har :p
Tack!
 
Sv: Presentation av era hästar

Enligt WF är Bræla till 68,6 % femgångare och till 31,1 % fyrgångare. Om du vill prova någon gång ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Oj, det hade jag missat att kolla! Hon har dock inte visat varken tölt eller pass än, men vem vet vad som händer i framtiden! :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 690
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp