Presentation av våra avelsston

Sv: Presentation av våra avelsston

Jeg har ikke sett denne tråden tidligere. Legger inn en presentasjon av stoet Roshana M, som vi har solgt nå, men siden hun er mor til de avkommene som jeg har skrevet om på Bukefalos, får hun bli med likevel. Vi har kjøpt et nytt sto, men hun kommer ikke før i november, så hun får sin presentasjon da.

Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj):
Roshana M, e. Jimtown/Concorde/Naturel, født i 1998. KWPN, tilhører stofamilj 424 i Holland. Kommer fra Musterd Horses.

Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj):
Roshana er aldri ridd, har bare gått i avel. Jeg har dessverre ikke full oversikt over alle hennes slektninger i Holland og hva de har prestert, men pappa Jimtown har gått 1,60 internasjonalt, det samme har morfar Concorde. Hennes mamma er "ster" i Holland.

Karaktär/personlighet:
Hun er snill, men bestemt, og vil helst at rutinene følges hver dag. Har vært mye spent, og ikke sluppet folk innpå seg, men har blitt bedre nå. Tror ikke de har så snille mot henne i Holland.

Hur hamna stoet hos dig:
Jeg kjøpte henne av en bekjent i Norge i april 2009. Han har nå kjøpt henne tilbake for å avle videre på henne.

Tidigare avkommor, resultat:
Hun fikk sitt 9. avkom i år. Tre avkom (e. Le Tot De Semilly, Oberon du Moulin og Chin Chin) går som avelsston i Holland, 5- og 6-åringen (e. Tobajo Picez og Winningmood) i Norge tävlar, 4-åringen har fått föl i år, og de yngre har ingen prestasjoner ennå. Roshana hadde to avkom med til Breeders-final i Norge i år, og hun har en godkjent hingst i Norge. Denne hingsten er også uttagen til Unghest-VM i Zangersheide i år. Hun har fått to föl hos meg, sto f. 2010 e. Radisson VDL og hingst f. 2012 e. Cortado.

Mål med stoets avkommor:
Målet er fremgangsrike hopphester med godt temperament. Det har hun bevist at hun kan gi, uansett hvilken hingst vi bruker.

Bild/er:
40140_10150267391285403_2616235_n.jpg

Fra Dansk Varmblods hoppekåring i 2010. Foto: Avlshest.no
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Du glömde nämna att Solettes mamma har poäng för att Apremieras och alla (?) syskon har fått diplom på treårs. :)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Jag har betäckt mitt fullblodssto.

Hon är född -94 och linjeavlad på Northern Dancer.
Hennes far fick bara 30 avkommor i sverige och ligger som morfar till fler framgångsrika ft-hästar.

Hon gick på galoppen som ung och har sen varit hobbyhäst. Har därmed inga tävlingsmeriter.
Förutom det rent sentimentala att jag vill behålla en del av henne så är följande saker hennes
främsta sidor:
* en fantastisk balans i kroppen
* hållbarhet, har endast haft skador pga yttre orsaker men inga ledproblem och liknande. Är trots sina 18 år frisk som en nötkärna och tog sig på första försöket trots att hon aldrig tidigare betäckts!
* Otrolig vänlig mot människor och hästar, otroligt okomplicerad att äga. Funkar ihop med alla hästar, i alla hagar och är allmänt lätt att ha att göra med, är en klok häst.
* Även om gången inte har så bra mekanik är den lätt och hon är lätt och smidig att rida.
* Bra skritt.
*en bra exteriör för att vara fullblod där fronten är den svaga punkten. Bra benställning och
helt ok hovar för att vara fullblod.

Nu har jag valt att betäcka henne med en dressyrhingst men rent krasst borde jag valt en
hopphingst då hon har en fin hoppteknik och är rädd om sig. Hoppförmågan är bättre än
gången men tja, matte vill inte skutta högre än en meter så då blev det en dressyrhingst med
gummi i kroppen.

Såna där andra saker som man sällan nämner är kort päls vilket tävlingsryttare uppskattar och
att hon är fux, vilket är snyggaste färgen ;)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Skoj med presentationstråd!

Ariel e. Hugo 179 - Knast Halsnaes 173 - Sindarve Tulling 143, stofamilj Gerd 679. Född 2007.

Ariel själv är diplomsto men inte tävlad. Hennes pappa har tävlat medelsvår hoppning, medan mödernet mest består av ridskolehästar. Morfar lämnar gångartshästar i mängder. :p

Ariel är väldigt förtjust i människor, nyfiken på sin omvärld men oerhört lugn och trygg i sig själv. Självständig och med lite för mycket tävlingsinstinkt. ;) Jag köpte henne som fölunge för att få en tävlingskamrat som jag även kunde ha som avelssto, men då hon inte tyckte distansritt var särskilt roligt så blir det avel för hela slanten framöver.

Hon är konstaterad dräktig för första gången och det skall bli väldigt spännande att se vad hon lämnar för avkommor. Jag hoppas på avkommor som är lika exteriört korrekta som Ariel, med samma härliga temperament och flytande rörelser. :love:

Avslutar med bildbomb. :p

ariel-027_203035492.jpg


120512-003_202353984.jpg


100418-004_84323315.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Nu har jag ju "fel ras", Rocky Mountain horse, men i alla fall:

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
MVR's Bunny, Owen's Choctaw - Shasta Sunrise 3 år

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).
Hon är för ung för att själv ha gjort något.
Farfar Broken Bone's Sam's Son har använts mycket i aveln och har två gånger blivit grand champion och Sam Tuttle memorial vinnare samt är son till en av stamhingsten Tobes fem söner.
Smiths's Ginger (mormors far) är en annan kändare häst inom rasen som återfinns, liksom Dock (farmors far) och Sam Clemon's Tim (morfars far), en annan av fem söner till stamhingsten Tobe.

-Karaktär/personlighet

Lugn, snäll, älskar, vill vara med människor - en typsik Rocky!

-Hur hamna stoet hos dig

Jag valde ut henne under min resa i Kentucky för ett år sedan och nu är det snart fyra veckor sedan hon kom hem till mig.

-Tidigare avkommor, resultat

Betäcktes i USA med Union Blue, en helt underbar hingst som jag träffade och fölar förhoppningsvis i slutet av mars.

-Mål med stoets avkommor
Trevliga familje och allroundhästar med tölt som ska gå att ha med i de flesta situationer.
DSC_0043.JPG

bunny.jpg

Hingsten Union Blue som hon är betäckt med:
union+blue+2crop.jpg


-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
RMP's Silver Persuasion - Percy, RRanger Dream Maker - Persuasive Sheila, 3 år

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).
Har en halvbror (samma mor) som vann Rea Swan's Versatility award för någon vecka sedan. Fadern ska också ha lämnat många fina avkommor.
Percy har en ovanlig stamtavla i och emd att hon har alla fem söner (Kilburn's Chocolate Sundown, Maple's Squirell, Sam Clemon's Tim, Sewell's Sam och Yankee) till stamhingsten inom 5 led (alla utom en inom 4 led). Buddy Roe är en annan, inom rasen, välkänd hingst i hennes stamtavla.

-Karaktär/personlighet
Percy vill alltid vara med, mitt i smeten. Är mild som få, men lika skarp och hård när det inte passar vilket hon visat någon enstaka gång. Vill jobb massor (men det får hon inte ännu) och orädd. Allt är ok bara hon får vara med. Hon är min bästa häst för den 3 åriga sonen att rida, även om Bunny snart kan vara ett strå vassare. Och då har jag även en väldigt snäll och trevlig, lugn, mycket riden 17 årig travhäst..

-Hur hamna stoet hos dig

Köpte henne osedd (men med referenser) från Kentucky och hon kom hit i december. Under året har hon ridits in och är den lättaste jag någonsin ridit in.

-Tidigare avkommor, resultat

Är i år betäckt med egna hingsten Black Pepper för ett midsommarföl 2012.

-Mål med stoets avkommor
Trevliga familje och allroundhästar med tölt som ska gå att ha med i de flesta situationer.
percy2.jpg

isac+o+percy4.JPG

ridsport2.jpg

Hingsten Black Pepper som Percy är betäckt med:
DSC_0059crop.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Du glömde nämna att Solettes mamma har poäng för att Apremieras och alla (?) syskon har fått diplom på treårs. :)

samtliga visade avkommor diplom eller dubbeldiplom, tror jag skrev det?
.. men visst glömde jag detaljen om sollans mor:)

btw, ingen bild på fina Z i hennes presentation?


Niki finns väl inget som fel ras?:) Hon ser jättefin ut ditt sto!
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Inte i mina ögon, men det blir lite svårt att jämföra prestationer och stolinjer. Och jag är ju helnöjd med båda mina damer. Sedan ska de utbildas och få göra lite annat än att bara vara mammor också.
 
Sv: Presentation av våra avelsston

samtliga visade avkommor diplom eller dubbeldiplom, tror jag skrev det?
.. men visst glömde jag detaljen om sollans mor:)

btw, ingen bild på fina Z i hennes presentation?


Niki finns väl inget som fel ras?:) Hon ser jättefin ut ditt sto!

Jag tror faktiskt att mammahäst kan ges elit om alla avkommor fått diplom! hon har nämligen över 115 i blup och då är det helt andra poäng som krävs.:)

I övrigt uppdaterar jag med våra ston inom kort ;)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Solettes mamma Solana finns tyvärr inte längre, kan hon tilldelas Elit ändå? (påverkar ju avkommorna tänkte jag)

:)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

glömde skriva i föregående inlägg. Alla avkommor ej diplom utan samtliga visade syskon till solette har diplom. 4 st utav 6 st. Solette ej diplom och ett syskon ej visad. Om det gör någon skillnad?
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Solettes mamma Solana finns tyvärr inte längre, kan hon tilldelas Elit ändå? (påverkar ju avkommorna tänkte jag)

:)
Ja absolut, det kan utdelas postumt. Tror att yngsta avkomman måste vara högst 10 år och där är ju inga problem då hon har en född 2008.

MEN det står att hon dog 2005 så jag undrar vem som födde fölen födda 06,07 och 08 för inte har de väl fryst ägg?
 
Sv: Presentation av våra avelsston

oki tack för ditt svar! :)

Nej det står fel! Minns ej riktigt men tror hon dog 2008.. hon var dräktig och kollar man på betäckningsresultat står det betäckt 08 men inget föl 09 och jag har för mig hon gick bort på senhösten..
 
Sv: Presentation av våra avelsston

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150406210130175&set=a.10150224297355175.461638.889095174&type=3&theater

Får se om jag lyckas få med en bild från facebook nu...

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
Mitt sto Dejavue som jag tagit föl på i år. Hon är efter D`avenir (Davignon1-Weltmeyer) och undan Martinique (selektionssto elitpremierad e Martini-Ceylon-Urbino) Dejavue är född 2002.

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).
Hon är bara tävlad upp till LA i dressyr med placering. Men hon rör sig väldigt trevligt och hoppar faktiskt också med fin tekink, speciellt bak. Hon är väldigt igenom i kroppen i allt hon gör och en glädje att rida varje dag:love:.

-Karaktär/personlighet
När jag köpte henne var hon en riktig vildhäst... Jag fick höra historier om hur hon försökt slå sig ur sin box, sprängt staket och själv fick jag mig några riktiga turer när vi red ut... Men i själva verket efter att jag haft henne en stund så visade hon sig ha ett riktigt bra psyke. Hon är snäll, modig och har mycket eget go. Hon gillar när det händer saker och älskar att arbeta och visa upp sig. Hon har dessutom visat sig vara den perfekta mamman. Det enda negativa är att hon är något av en porslinshäst... Hon har aldrig haft några förslitningsskador men har en "fantastisk" förmåga att slå sig (hon har blivit sparkad 5 ggr riktigt illa bland annat... och ja- man kan tycka att JAG borde lära mig:eek:)


-Hur hamna stoet hos dig
Hon kom till stallet där jag hade min förra häst när hon var 4år och hon var stallets stjärna. Jag drömde om att en gång i livet ha råd att köpa en sådan häst. Två år senare hade jag möjlighet att få henne till ett pris jag hade råd med efter att jag varit medryttare i en månad då den förra ägaren nog var rädd för henne.

-Tidigare avkommor, resultat
Hon fick sin första avkomma i år efter Ampere, en hingstunge jag döpt till ReVolt.

-Mål med stoets avkommor
Jag planerar att behålla ReVolt som min blivande tävlingskamrat. :bump:

Försöker avsluta med en bild på ReVolt

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151589957285175&set=a.10150224297355175.461638.889095174&type=3&theater

och en till

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152020382650175&set=a.10150224297355175.461638.889095174&type=3&theater
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: fio
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: token
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 461
Senast: tina_sj
·
Avel Jo jag vet att det finns en massa trådar om just detta, men jag vill ändå få förklarar för mig hur det fungerar. Jag sökte nämligen...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp