Presentation av våra avelsston

Sv: Presentation av våra avelsston

Nordsvensk var rasen.

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
Utilda är född 2006 och är e Tagg 1895 u Unvi (Vasall 1913-Mustard 1791-Uns 1650). Hon tillhör stofamilj 2, Armidastammen.

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen
Stoet själv
Är ett AB-premierat diplomsto som fått 42 p både som 3-åring och vid stambokföring. Gjorde som 3-åring ett godkänt körprov med 24 p av 25 möjliga och som 4-åring ett godkänt Körbarhetsintyg med 44 p av 50 möjliga.
Styrkor
En förvärvningssäker stam, en övervägande god exteriör, mycket bra skritt och ett fantastiskt temperament. Har dessutom mycket bra köregenskaper och kompenserar vissa exteriöra svagheter med god teknik.
Svagheter
Är något liten, är tåvid vänster fram och har en markbunden trav.

Hingstar
Fadern är ELIT-premierad efter att ha lämnat 3 godkända söner och närmare 30 diplomston. Morfadern är A-premierad och mormors far är ELIT-premierad.

Ston
Modern är mig veterligen ovisad, men mormor är ett ELIT-premierat diplomsto (43 p som 3-åring).

Släktingar
En helsyster är visad med klass I och hon har en radda med mostrar och kusiner på mödernet som har diplom.

Stofamilj
Stofamilj nummer 2 är inom den nordsvenska rasen en av de största och mest framgångsrika stostammarna. Den är väldigt utbredd och har lämnat ca 35 godkända hingstar, däribland storheter som ELIT-premierade Central 1710 och Gorm 1892. Bara idag finns 14 hingstar (av totalt ca 100) ur stostammen tillgängliga för avel.

-Karaktär/personlighet
Utilda är en ganska tuff häst som är den som bossar i hagen. Hon är hård i skallen och inte särskilt bussig om det är någon som är osäker som ska hantera henne. Å andra sidan är hon i det närmaste helt orädd, alltid positiv, mycket tålig och har en stor arbetslust och framåtanda. Egenskaperna kommer väl till pass inom körningen och det går att hitta på nästan vad för stollerier som helst med henne. Men det krävs att man har lite humor ibland...

-Hur hamna stoet hos dig
Jag var medkusk på henne under ca 2 år. Jag fick erbjudande om att köpa henne billigt som tack för att jag hjälpt till så mycket i stallet där hon stod. Det är ganska exakt ett år sedan jag tog hem henne till mitt egna stall.

-Tidigare avkommor, resultat
Hennes första avkomma är född 2011 och är kvar i min ägo. Det är en hingst som jag vill se utvecklas innan jag beslutar mig för hans framtid.

-Mål med stoets avkommor
Att de ska bli trevliga och användbara individer är såklart en förutsättning. Men mitt lite högre mål är att bredda avelsbasen inom rasen genom att välja lite mer udda hingstar, i vissa fall med tveksam förvärvning (vilket jag kan kosta på mig med ett så bra sto) och att avkommorna ska bli så pass bra att de kan bli lämpliga avelsindivider.

-Bild/er

06-824.jpg


20-967.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Du gjorde min dag :bow: , älskar att läsa sånt om olika stostammar!


*kl*
Otroligt roligt att se så många fina ston och vilken hög kvalite det är på många utav dom :)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Glädje!
Blupen är uppdaterad och Fridas dotter - respektive Fackelliljas mor - Forsythia ligger nu 6:a bland Sverige alla SWB-ston med ett blup på 155! (Ettan har 160)
Kusinerna Synovia och Syncytia har 151 resp 150, Fackellilja har 135 och Frida har ett blup på 132 :). Stolt över stofamilj 36!
 
Sv: Presentation av våra avelsston

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)

Grandezza e. Grannus u. Archipel ue. Carprilli uu. Arkona uue. Aktuell. F. 1991

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).

Hon har själv fått premie som föl och gjort stotest i tyskland, sedan enbart varit i avel. En syster till Grandezza e Lafitte, Afra 118, tävlar msv dressyr med placeringar. Grandezzas mormor Arkona har en avkomma som gick svår hoppning.


-Karaktär/personlighet

Underbart snäll, lätt i all hantering och går med på det mesta bara det sker lugnt (tror hon har fått stryk i tyskland).

-Hur hamna stoet hos dig

Jag köpte henne i tyskland genom en förmedlingsfirma 2007.

-Tidigare avkommor, resultat

Hon har fått 12 föl, varav minst 4 tävlar nu, 2 har vinst/plac i 140, håller på att luska mer om det;)

I sverige har hon 3 avkommor, den äldsta blir 5 i år, hon har gått 3-års test, och sedan fått ett föl.
Nästa blir 3år i april, och den sista är ett stoföl som jag ska behålla i avel.


-Bild/er

Garinja f. 07
Taget på 3-års testet.
1zx5wch.jpg

4j2vs.jpg


Dynamite TS f.09
Som föl
sq1j02.jpg


Som 2-årig hingst
i1gn4j.jpg


Dahlia f. 11

11hb5o5.jpg

dy26nm.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Vad starkt hon ser ut till att prägla sin föl! Reagera just på huvud och hals/överlinje (och öronen? :D)
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Ja, det spelar ingen roll vad man tar för hingst verkar det som, Garinja hade 8-9 som föl på typ, huvud-hals-bog, Dynamite hade 9-8 som föl, och Dahlia hade 9-9, alla med samma häftiga gång, är så arg på mig själv för att jag inte har skaffat en videokamera o kunnat filma dem :(
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Ja, det spelar ingen roll vad man tar för hingst verkar det som, Garinja hade 8-9 som föl på typ, huvud-hals-bog, Dynamite hade 9-8 som föl, och Dahlia hade 9-9, alla med samma häftiga gång, är så arg på mig själv för att jag inte har skaffat en videokamera o kunnat filma dem :(

Hur gick det för Dynamite på rådgivande ?
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Han visades inte på rådgivande då han var i växtfas och överbyggd, ägaren tyckte det var bättre att vänta...
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Kan börja med ett sto till att börja med. Det "finaste" av dem ;)

Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj):
Lacritza - 97 efter Lasandos - Napoleon - Ceylon (stofamilj 48)

Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen:
Lacritza tillhör stofamilj 48. Lacritza har flera syskon som tävlar medelsvår och
svår klass dressyr. Lacritzas mamma Ceyritza tävlade själv upp till medelsvår
A dressyr och är nu Elitpremierad. Mormor Ceynette är även hon Elitpremierad.

Lacritza fick gångartsdiplom på treårstest i Tingsryd 2000. Betäcktes samma
år med Rubignon och fick ett stoföl. Lacritza AB-premierades 2001 och blev A-
premierad 2010. Har idagsläget fått 8 föl, senaste efter Tailormade.

Karaktär/personlighet
En dam med bestämda åsikter. Vill äta ifred och helst inte störas alls. Gillar
inte springa runt och ränna utan står hellre på sin plats och njuter av dagen.
En bra mamma, trygg och skyddande men inte "i vägen" när man pysslar med
fölet. Relativt hög i rang och en klassisk märr vissa dagar (PMS?).

Otroligt trevlig dock att borsta och sköta om. Lätt att hantera på alla sätt
och lasta etc. Blev snabbt en favorit efter hon landade och slappnade av.

Hur hamna stoet hos dig
Tanken var först att vi skulle låna henne 2 år av förgående ägare/uppfödaren
men tyvärr ändrades deras familjeförhållanden (till lite vår fördel) och vi fick
köpa loss henne. Hon hade när hon kom hit med sig sin avkomma 2011 som
gick här tills han avvandes och flyttade till sitt nya hem. Nu går vi och väntar
med spänning på vårt första föl efter henne.

Tidigare avkommor, resultat
Sto -01 e. Rubignon. Klass I gångarter på 3-års.
Sto -03 e. Weltman. Klass I gångarter på 3-års (avlivad pga skada)
Sto -04 e. Akribori. Klass I gångarter på 3-års. B-premierad.
Hingst -07 e. Sandakan. Klass I på fölmönstring. Gångartsdiplom på 3-års.
Sto -08 e. Highlander. Klass I på fölmönstring.
Hingst -09 e. Hohenstaufen
Sto -10 e. Skovens Rafael. Klass I på fölmönstring.
Hingst -11 e. Tailormade Temptation. Klass I på fölmönstring.

Mål med stoets avkommor
Hoppas på få många fina föl med samma gångarter som stoet och även
hennes tidigare avkommor visat upp. Alla jag sett bilder på har blivit riktigt bra
och jag hoppas kunna fortsätta framavla fina avkommor. Hoppas på stoföl
redan nästa år som kan behållas för avla på vidare sen när den blir äldre.

289300-7bKJq.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Jag blir lika glad varje gång det dyker upp hästar ur Cernys gamla stam! Min morfar och Cerny var gama vänner så när jag var liten var det dom två (och en annan gammal man som också födde upp swb) som lärde mig ett och annat:). Det är verkligen sunda fina hästar! Finns en annan ättling på dressyr också vars mamma är mormorsmor (Ceymi) till ditt sto:). (Han är e Amiral och går msv)
 
Senast ändrad:
Sv: Presentation av våra avelsston

Jag blir lika glad varje gång det dyker upp hästar ur Cernys gamla stam! Min morfar och Cerny var gama vänner så när jag var liten var det dom två (och en annan gammal man som också födde upp swb) som lärde mig ett och annat:). Det är verkligen sunda fina hästar! Finns en annan ättling på dressyr också vars mamma är mormorsmor (Ceymi) till ditt sto:). (Han är e Amiral och går msv)

Om du menar häst så har han Ceyma som mamma och Ceynette som mormor- dvs har min och Ytttiks häst samma mormor ;)

DSC_0580.jpg


Har en bekant som äger Quickstep -04 e QE u Ceyritza. Hon fick dressyrdiplom på 3-år om jag inte minns fel. (Det hade varit en häst för dig Fiorano! :d)

Förlåt för kapning :angel:
 
Sv: Presentation av våra avelsston

-Namn, Stam, ålder (ev. stofamilj)
Leonie f-00 Literat-Latino-Roberto Linjeavlad på Lady Killer xx tillhör holsteinsstofamilj 4674.

-Prestationer och förmågor, både stoet själv och i stammen (hingstar, ston, släktingar, stofamilj).
Hon själv har tävlat 1.10 hoppning och är utbildad MSV dressyr, hon har en fantastisk rörlighet och har lika lätt för att länga som att samla sig. Hennes bror Jamiro Rosso har tävlat GP-dressyr med Falk Rosenbauer http://www.dressagedirect.com/facts_hagen_may1_2006, dom har tävlat i Sverige några gånger bla i falsterbo. Leonie´s syster Cohiba har tävlat upp till internationell 1.60 hoppning. Mammans helsyster Let´s Dance har lämnat en godkänd hingst.

-Karaktär/personlighet
Leonie är hög i rang, men hon missbrukar inte sin ledarroll utan de andra i hagen vet vem som bestämmer. Hon tyr sig till en samtidigt som hon är vaken och med i allt som händer. På stallgången står hon ofta med huvudet vid golvet och sover medans man borstar och pysslar med henne.

-Hur hamna stoet hos dig
Blev tipsad om henne av en kompis. Hon stod på en anläggning och hon hade fått en skada av yttretrauma som gör att hon inte håller för träning/tävling längre. Då jag for och tittade på henne visste jag inget om hennes stam men jag blev förälskad i henne direkt, stammen blev en positiv överraskning, när jag kollade upp henne efter att jag köpt henne.

-Tidigare avkommor, resultat
Inga tidigare avkommor. Kastade våren 2011 efter en olycklig fastrullning och betäcktes ej om.

-Mål med stoets avkommor
Gärna sälja de till sattsande ryttare och att de blir visade med bra poäng och i framtiden trevliga tävlingshästar. När de väl blir några avkommor vill säga :)

-Bild/er
DSC03521.JPG


DSC04671.JPG


DSC04675.JPG
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Smedhults Zvala (ELIT)
f.-93, 145cm, e.Rolökke Swallow RNF 110 (ELIT i Dk) u.Smedhults Omara ue.Merrie Master RNF 11 (ELIT) uue.Fritham Conkers 3936 NPS

ELIT-premierad. Har fått 42p på utställning 2 ggr, Res BIS samt BIS på Riks. Diplomsto.
Har lämnat 8 avkommor, lämnar snygga avkommor med bra egna resultat.
Underbart personligt sto, hög i rang och perfekt nanny till fölen/unghästarna, har nerv och tryck samtidigt som hon fungerat bra på ridskola.

Målet med fölen är att få fram bra tävlingsponnyer med potential för FEI-klasserna.
Är dräktig med Verdi RP 144 (e.Vermont - Lofty Roderick - Urbino) som har gått EM med 2 olika ryttare innan han förra årets togs bort pga skada.

182237_495658770950_717330950_6694083_4564561_n.jpg
 
Sv: Presentation av våra avelsston

Vi har många fler avelsston här inne som hade varit roligt att läsa om! :banana:
Come on!
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: fio
·
Avel Nu har jag äntligen hittat ett avelssto med vad jag anser toppstam. Hon är efter Quasimodo Z - Quickstar. Har däremot inte gjort nåt...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: token
·
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 462
Senast: tina_sj
·
Avel Jo jag vet att det finns en massa trådar om just detta, men jag vill ändå få förklarar för mig hur det fungerar. Jag sökte nämligen...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp