Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle inte använda longerpisk. En bra pisk ska ligga bra i handen och inte vara för tung i framänden. Börjes har billiga piskar som duger tills man har råd att köpa en fin och bra pisk.
 
Jag skulle inte använda longerpisk. En bra pisk ska ligga bra i handen och inte vara för tung i framänden. Börjes har billiga piskar som duger tills man har råd att köpa en fin och bra pisk.
Jag har tittat på Börjes (webshop) men hittar inte. Eller finns de bara i butik? Men jag kanske under fel rubrik (har kollat körning, trav, samt sökt på spö, pisk/kör* etc)
 
Om du orkar bära den, ta longerpisken. Kompisen hade en billig longerpisk med avklippt släng ganska länge innan hon kunde handla direkt av Piskmakaren. Om det blir aktuellt för dig att köpa en körpisk senare, kolla kolfiberpiskarna om du tycker pisken är jobbig att hålla, lite dyrare, men för mig är den mycket bättre.
 
Har tänkt köpa riktig körpisk när vi börjar med vagn då den blir kortare än vad jag behöver från backen. Tänkte om longerpisk funkar vid typ tömkörning o släpjobb , typ harvning . Men undrar om vilka nackdelar det har. Tyngd är alltså en.

Har tänkt köpa en pisk från piskmakaren sen. Har ett dressyrspö från honom och gillar den skarpt.
 
Har tänkt köpa riktig körpisk när vi börjar med vagn då den blir kortare än vad jag behöver från backen. Tänkte om longerpisk funkar vid typ tömkörning o släpjobb , typ harvning . Men undrar om vilka nackdelar det har. Tyngd är alltså en.

Har tänkt köpa en pisk från piskmakaren sen. Har ett dressyrspö från honom och gillar den skarpt.

Hööks har faktiskt körpisk som är helt ok! Det står att de är 160 cm men varierar väldigt i längd. Hittade en som var 190 o funkar ok till storhästen. :) kostar typ 90 kr. :D
 
Kl. Vill verkligen komma igång å köra in vår treåriga Islandsvalack nu. Men selen vi beställt har inte kommit hem än:-( så. Vi får tömköra så länge. Plus
att han blivit ömfotad så vi måste slå på skor åxå. Men längtar iallafall:-)
 
Hade äntligen tänkt ta tag i o köpa en rockard, oxer s.e. men de var slut o visste inte när de kommer in :cry: Har inte hittat den nån annan stans heller.

Någon som kan tipsa om liknande rockard innom samma prisklass. Svämmar inte över av c-d-ponnyrockards på beg. marknaden heller.
 
Hade äntligen tänkt ta tag i o köpa en rockard, oxer s.e. men de var slut o visste inte när de kommer in :cry: Har inte hittat den nån annan stans heller.

Någon som kan tipsa om liknande rockard innom samma prisklass. Svämmar inte över av c-d-ponnyrockards på beg. marknaden heller.

Jag skulle ändå råda dig att spara ihop några tusenlappar till och satsa på ex vis Drive Outs träningsrockard, stabilare och fortfarande ett hyfsat pris. Vi kör med Tidaholmsrockard, den ligger lite över i pris men är otroligt stabil och tålig.

Beggatmarknaden är klurig, de som kommer ut försvinner ganska fort. :) Men vi fyndade en bra rockard till storhästen på hästnet, så med lite tur, håll utkik. :)
 
Jag skulle ändå råda dig att spara ihop några tusenlappar till och satsa på ex vis Drive Outs träningsrockard, stabilare och fortfarande ett hyfsat pris. Vi kör med Tidaholmsrockard, den ligger lite över i pris men är otroligt stabil och tålig.

Beggatmarknaden är klurig, de som kommer ut försvinner ganska fort. :) Men vi fyndade en bra rockard till storhästen på hästnet, så med lite tur, håll utkik. :)

Jo jag har tittat på DO träningsrockard. Helst vill jag ha en med broms då de flesta rundor man kan köra med vagn har branta backar, då handlar det om 15'. Lite i mastigaste laget då jag inte vet hur mycket körning det blir. Skannar annonssiterna och FB-grupper, vill ju ha en vagn innan kvällarna blir för mörka! :D
 
Idag blev det lite lugn tömmkörning i hagen med isisen. Jag behöver träna på spökontrollen :angel: Men vi fick till några riktigt fina skänkelvikningar iaf :)
 
Vi har kommit lite vidare i projektet. Det går ganska långsamt då jag blandar med andra aktiviteter och jag måste göra mycket själv så vi tar det steg för steg. Igår kopplade jag på svängel för första gången. Det var lite obehagligt när linorna tog i benen. Jag valde då att lägga draglinorna i linhållarna och då gick det kanonbra. När hon är helt trygg med själva släpandet får jag prova släppa ner linorna för att vänja henne vid det också. Hon är i alla fall superduktig, hon kollar av grejorna och reagerar men gör inga större åthävelser.

DSC_0541_zps4os26pa3.jpg
 
Nu är Reggie (Stolplyckans Regent) satt i vagn. Jag har kört honom alldeles själv tre gånger, och idag vågade jag för första gången lämna gårdsplanen och köra ner till paddocken som ligger 150 meter bort. Där gick vi runt lite, svängde, styrde, och så vågade jag testa övergångar mellan skritt och trav.
Gulleponny, gick hur bra som helst.
11903846_732402126906401_5567581532294210031_n.jpg
 
Jag kliver in i tråden igen med ett nytt projekt. Musse, 4år, tinker. Är inriden och tömkörd en hel del hos förra ägaren. Han har även dragit linor och skaklar där, men jag börjar ändå om. Stabil kille, orädd, obrydd men rätt så bufflig och har svårt för att stå stilla. Jag har bara haft honom hemma ett par dagar så vi har lite att jobba på. Tömkörde idag en kort runda i paddocken för att kolla av start, stopp och styrning, vilket gick ok. Han är under tillväxt nu och kommer säker att bredda sig till nästan det dubbla. Därför är min plan att köra in honom för mkt lätta redskap och rockard så pass att vi kan köra själv en runda i paddock och beroende på väder/vind/groom även ta en runda ut. Detta ska ske innan januari, då det är dags att vila ett par månader till de ljusa vår/sommarkvällarna är tillbaka.

11960255_10153526741532380_5744322638704002402_n.jpg

11960177_10153526741547380_6287533091785995273_n.jpg
 
nu är de dags att försöka hitta en lämplig vagn till vår islänning.. vad tror ni om denna? har hört både bra å dåligt så vill höra era åsikter..

http://www.adelssons.se/vagnar/rockard/oxer

Ja, man får ju vad man betalar för, som så mycket annat... Men jag tycker att det är en bra budgetvagn, man får mycket för pengarna. Jag hade den mindre modellen, cavaletti, när jag hade shettis och var mycket nöjd. Köpte Oxer SE till min förra c-ponny och den var bättre än standardmodellen. Mer komfort, samma mått. Men, den är smal mellan hjulen, känns inte särskilt stabil. Även rören i skaklarna är lite klena, jag vet vad som händer vid en olycka då cavalettins skaklar vek sig bara för en shettis tyngd. Min SE har jag byggt om så den är breddad i spårvidd så den är tävlingsgodkänd och mycket mer stabil. Och så har jag förstärkt skaklarna med dubbla rör då jag ändå gjorde den ställbar.
Nu när jag har en ny häst på inkörning kommer jag inte att använda min Oxer SE utan en tyngre mycket mer stabil inkörningsrockard på bilaxel. Den är mycket mer stabil och tål mer stryk innan den skulle ge vika.
Och sen är mitt tips att köpa den från en annan återförsäljare. Denna du länkat till är inte de enda som säljer, och jag - och många andra - har inga goda erfarenheter av det företaget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 165
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 207
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 424
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp