Presentera era inkörningsprojekt.

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 744
  • Visningar Visningar 314 596
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jo, kankse är det så.. Men han vart nog inte jätte rädd för vagnen, mera vaksam. Synd at det var is så att jag vart tvungen att koppla bort för annars kanske han hade lugnat sig fortare.

Jag tror han blir en jätte fin körhäst bara han får vänja sig :laugh:, men vi får väl repetera och repetera och sen se till att det aldrig blir för länge mellan gångerna.

Ska eventuellt se om vi kan promenera med vagnen i morgon eller söndag.

*kl*

Hur går det för er alla? Här miljötränar vi mest nu, letar febrilt efter en rockard men har jag tur så passar mammas rockard, ska prova den i veckan!

Här kommer en liten film på min sötis :love:

Senast ändrad:

Vi väntar på att isen ska försvinna från vägarna så att vi kan ta nästa steg och haka på däcket i svängeln. Ska iväg till ridhus under veckan för lite "vanlig" tömkörning i väntan på bättre tider...

Jag väntar också på att isen ska försvinna så man kan börja göra något igen...
Tror han ska få dra släpan lite och bara lugnt öva med vagnen, får bli promenader med den tills han är helt lugn... Igen... :grin:

En kompis har också fått bakslag med sin ponny, så de är tillbaka till att dra däck. Ibland funkar inte ens det... Hästen gick som en klocka på inkörningskurs förra vintern...
Så frustrerande att se det hela och ännu jobbigare för henne. Det har inte hänt nåt, en dag var han helt omöjlig. Surt. Men men, bara att backa tillbaka till det som funkar och jobba därifrån.

Ja suck, om man viste vad de tänkte våra små pälsklingar... ;)

Min gick ju också som en klocka (när han vi väl hade vänt på vägen så han inte måsta titta på allt "nytt", råkade gå en väg han inte gått sedan det vart vinter) Men sen travade han ju på som om han ladrig gjort annat. Start och stopp och inga bekymmer alls, hoppade till och med till en gång i sidled men stannade och fortsatte sedan som ingenting... *suck*

Men men, som sagt, väntar på bättre underlag, sen får vi se.

*KL*

Måste fråga en grej...

När jag börjar tömköra en unghäst så börjar jag alltid i skritt och om pållen sköter sig och förstår vad jag menar så kan vi testa lite lugn trav. Inga konstigheter. I skritten hinner man korrigera om hästen inte går precis rakt fram, hästen hinner tänka om det dyker upp nåt läskigt och så vidare.

Men min minishettis Lady funkar verkligen tvärt om! Henne kan man knappt tömköra i skritt på väg bort från gården. (På hemvägen är hon så fokuserad på att gå hemåt så då går det lättare.) Hon är för det första extremt seg och viker ut åt sidan, försöker vända hemåt, blir rädd för alla snödrivor, lyssnar inte på korrigering, bryr sig inte om pisken...

Lite ängslig och knepig, tänker väl ni nu. Kanske behöver ledare tills hon vågar gå först själv?

Men "jagar" jag på henne lite så att hon travar eller till och med galopperar så går det nästan helt bekymmersfritt! :crazy: Då går hon framåt och spetsar öronen, lyssnar när jag korrigerar, blir inte alls lika rädd för snömonster och så vidare. Hon glädjeskuttar och bockar och pinnar på i faslig takt så man själv knappt hänger med.

Har ni varit med om något likadant någon gång? Jag har aldrig sett maken till knasig häst och jag har kört in fler hästar än jag kommer ihåg såhär på rak arm. :D

Frågan är hur många gånger man måste springa med henne innan hon slutar krångla så man törs testa med vagn, men en sak är ju säker i alla fall... mina lårmuskler får väldigt mycket träning! :D

Hihi! Precis sådär ska de vara! :love:

Ja det funkar superbra, och på filmen där är jag väldigt försiktig i jämförelse men hur jag brukar göra bara för att jag skulle kunna filma men jag kastar de hej vilt annars både till höger och vänster, in i väggar och på hela kroppen och han bryr sig inte alls :love:

Min vill inte heller gå hemmifrån, han blir väldigt tveksam och går knappt fram, stannar och försöker vända och bryr sig inte om pisken alls tills man tar i lite mera och då slår han efter den istället.

Men när man väl kommit en bit och börjat jobba går det huuur bra som helst! :p
Han ääälskar att bli tömkörd och att komma ut och jobba men tycker inte om att gå hemmifrån.

Knashästar...

Jag vet inte riktigt heller hur jag skall komma tillrätta med det här men jag är envis och låter honom inte stanna eller vända utan driver på och berömmer när han går fram.

*kl*
Igår var det skijoerings dag. Min dotter var på besök så jag tog tömmarna medan hon åkte trickskidor med mina hemmagjorda "tolkskacklar". Merrie gjorde allt som vi bad om men med en viss mängd svansviskning i kurvorna och vid bromsning med bakselen. Pippin däremot verkade har kul - gick med skacklarna i kurvorna och bromsade med bakselen precis som han aldrig hade gjort annat. För honom var det första gången med en riktig last i skacklar och bakselen :love:

*kl*

Äntligen körträning ikväll igen! Har inte blivit något två veckor för ett bråkigt snöoväder men ikväll ska vi äntligen iväg igen! Få se om all miljöträning och "pinn" träning jag gjort visar sig :)

Oh så bra det gick igår! Gud så roligt det är, jag är helt frälst! :love: Tummen fick gå med vagn fast Anna och Fredrik höll i den, den satt inte fast. Vi gick runt och gjorde snett igenom,han var så duktig så! :love:

har för första gången nu testat att spänna för min pålle för vagn! den satt inte helt fast dock då jag saknade draglinor, eller saknar en svängel till vagnen snarare. men hon var hur lugn som hellst=)! jätte glad!

min andra körhäst har fång och så ont att hon inte kan ta ett steg tyvärr, hoppas hon blir bra hon med...

Va roligt att det gick bra! Jobbigt med andra hästen dock, hoppas den blir frisk!

*kl*

Vi tränar på Tummen och jag och jag har hittat något vi måste träna mer på. Han tycker att det är läskigt att backa bak in mellan skaklarna. Det gick bra sista körträningen för då stod en på varje sida om honom och jag framför samt att rockarden var för stor häst så han hade ju ganska mycket att backa in i men när vi tränar med en som passar nu så tycker han att det är läskigt. Han tycker det mesta är läskigt när vagnen rörs bakom honom eller om man vill föra vagnen mot honom bakifrån så därför har vi tränat jättemycket nu några dagar att röra vagnen bakom honom, utan att han står i mellan skaklarna så att säga och släppa ner den, bumpa runt med den osv. Nån som har nå mer tips?

Tänkte att det kan vara bra att träna på att backa mellan bommar och så oxå kanske så jag får försöka hitta lite bommar mm.

När vagnen är "om" honom och vi går så tycker han inte det är så läskigt utan det är när den rör sig bakom honom och att backa mot den.

Du kan prova med:
Gå över skacklarna från en sida till den andra och så småningom stanna till på vägen..ibland med frambenen emellan ibland bakbenen.
Låt honom äter morötter från vagnen stående (fel väg) mellan skacklarna ;) Stanna med hästens bakben mot vagnen så nära det går och sedan leda honom iväg igen
Stanna som ovan och acceptera en antydan till en bakning, beröm och leda iväg
samma men ta ett steg bakåt...osv
Han behöver inte backa in hela vägen med en gång...det kommer :)

Jo det är faktiskt så jag har gjort mer eller mindre, bra då är man på rätt väg iaf :)

Nu har jag äntligen skaffat vagn! Det blev en bullet ponny rockard, jag är faktiskt jätte nöjd! Ska bli så roligt för på måndag drar vi med den till träningen så jag får lite hjälp att se att den passar bra och kolla ut vart svängel och baksele fästena ska sitta. Oh det är så kul! :-]

Vad kul! Hoppas det fortsätter går bra! :)

Jag var på utställning med Maiden och Lady igår och det var ju första gången Lady såg så många hästar och människor på samma gång. Hon började med att vara seg, ouppmärksam på mig, tittig och allmänt förbryllad. Försökte springa till Maiden (bästa kompisen) hela tiden. Men efter någon timme, när hon hade tittat sig mätt på allt det nya, så kom en helt ny sida fram. Milda makaroner vad den pållen kan kuta!!! :D :D :D Jag hann knappt med när hon satte fart i full kareta, först i snabb trav och sen i galopp med bakutsparkar och bockningar... :grin: Jag hoppas att den erfarenheten hjälper oss i tömkörningen framöver, nu när hon har sett lite mer av världen och "kommit över" den chocken så att säga. Hon hade ju det lägsta numret i sin klass och gick därför först när alla gick och väntade på rangeringen och det var LÄSKIGT! Alla hästarna gick ju bakom henne och hon tvingades gå före! Men efter en stund så kom hon över det också. Det finns hopp! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
40 370
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 605
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 174
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma