Presentera era inkörningsprojekt.

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare loch
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 744
  • Visningar Visningar 314 596
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul att det gick så bra!

Igår var det inkörningsträff igen och Tummen hade med sin egen vagn som passar så nu fick han gå med vagnen i skakelhållarna fast utan draglinor, han var såååå duktig :love:

Nu gäller det bara att få karln att fixa en svängel så vi kan jobba vidare :D

ja han är ju så duktig lilla Tummen :love: På med en svängel så kanske du kan få åka lite nästa vecka :D

Här har vi inkörning på löpande band känns det som. 3 hästar gick i vagn i går och en idag, på torsdag kommer 2 andra. Jag har så roligt som får vara med och träna så många härliga hästar :laugh:

Va roligt att det går så bra för alla! Ni är verkligen guld värda du och Fredrik :bow:

Vad kul!

Glenn har fått mera miljöträning, har gått promenader med pulkan och dragit den bakom och sen snabbt dragit fram den så den kommit farande, slängt ikea kasse med vattenkann i på honom och bakom osv.
Han har dragit släpa också en gång och i veckan ska vi nog ta promenad med vagnen bredvid :p

KL*

Hej hej på er allihopa!
Känner att det är dags att bli lite aktiv i den här tråden igen! ;)

Inte säkert att någon här inne minns oss..? :angel:

Roxie lämnades på inkörning förra sommaren.
Jag körde henne sen ca 10 ggr hemma och sen dess har det legat nere.
Dels pga att hon blev för jobbig och ville inget och jag tyckte det var bättre att vila då med tanke på att hon bara är född -08.

Vet inte om jag skrev i denna tråden, men jag försökte ju sätta vagn på henne efter en månad och hon blev ju helt freakad och ja, sen dess bara tömkörd och gått med skacklar. Detta var då i oktober..
Så nu tänkte jag att det är dags att ta tag i oss igen!

Tanken är att hon ska börja tömköras och sen dra lite saker och om någon månad lägga på vagn igen. Och sen försöka köra någon gång/vecka samtidigt som jag kommer börja med inridningen.

Hujjedamej! Överväger nästan att lämna bort henne på en inkörning till :angel:

Bjuder på en underbar bild som påminner mig om hur fruktansvärt underbart det var att köra henne :love:

Innan hon förvandlades till en riktig bitch då alltså :angel:

32126057.jpg

*kl*
Om någon vecka ska jag och någon annan ta oss till ett ridhus och hjälpas åt att komma lite längre med inkörningen - på så sätt blir vi fler personer som håller på med varje häst...men..
Här hemma har jag hållit till kring huset, stallet och hagen - ganska trångt för att köra vagn så jag har börjat tömköra det knapp 1 km ner till asfalt vägen att börja hålla till i ett vidare miljö.
Nu min fråga.. hur läng tid brukar ni ge hästen om den ser/hör något som "skrämmer" dem? Väntar man tills de är helt lugn? eller är det då risk att de blir ännu mer fundersam? Just nu är det att de stå på givakt, helspännt.
Igår vände jag om vid en knapp avslappning och sedan tömkörde fram och tillbaka, längre och längre, tills vi hade nästan kommit lika långt som första gången (det var någon som körde på vägen med en hästtransport som hoppade och for och hördes 1 km före och efter vår vägskäl som "skrämde").
Bör man hålla ut ännu längre? Med Mamman gjorde jag fel och försökte tvinga henne fram så nu har jag en ostadig häst i terräng :( Jag vill inte göra samma fel igen ;)

Vilken härlig bild! :love: Gud va jag längtar efter våren/sommaren!

Hoppas det går bättre nu då så att det bara var en tillfällig bitch på besök :D

Grelots: Va svårt, jag har inte riktigt funderat över det så mycket än men jag skulle nog tänka att ta det så lugnt som möjligt eftersom man håller på med något nytt oxå. Fast när jag har promenerat med Tummen och det är mest då vi stött på saker så brukar vi alltid gå fram till saker han tycker är läskiga så snabbt som möjligt för att han inte ska tro att jag oxå tycker att det är läskigt och det fungerar bra på honom men det beror väl på vilken häst man han oxå är det väl annorlunda om de blir rädd för något som "händer".

*kl*

Tummens svängel är nu färdig och ikväll åker vagnen med på träningen igen. Blev ingen träning förra måndagen för jag var sjuk oxå var det så himla kallt. Men han fick gå med vagnen i lördags (utan att den satt fast) och det gick bra.

Svår fråga. När mina hästar ser spöken, brukar de få titta ett par sekunder bara, sedan så är det framåt som gäller. Det brukar räcka, men när de går förbi spöket så går de lite på tårna. Har en häst som VÄGRAR gå fram när det nyligen varit vildsvin i närheten. Det märks direkt på honom när de varit där. Då kan det hända att jag måste hoppa av och leda förbi honom. Han tycker de är väldigt obehagliga. Men det är ytterst sällan det händer (ca 5 ggr de två åren han varit inkörd?).

*kl*

Usch va besviken jag är, blev ingen träning igår för jag låg med migrän! Fy fasen så tråkigt! :(

Då har vi äntligen varit på inkörningsträff igen! han var så duktig så lilla Tummen! :love:

Jag var lite orolig att det inte skulle gå så bra för han har sprungit ur vagnen två gånger under helgen då vi skulle öva att gå med den men då var vi bara två och nu var vi en på varje sida och en framme vid honom och han var spänd men efter ett tag slappnade han av igen så det var ju skönt! Och det gick toppenbra när jag tömkörde innan, jädrar va kul det var! Han gick som en klocka! :love:

Det är hårdträning nu med lilla Tummen :D Var ju på inkörningsträff i måndags oxå blir den en till imorgon oxå sen även söndag och på måndag. Och nästa helg blir det både fredag och lördag träning för Nora Fällman.

Kul, kul, kul! :D

sen även söndag ........ Och nästa helg blir det både fredag och lördag träning för Nora Fällman.
Vi får komma ihåg kameran ifall det blir något värt att fota :angel: :D

Andra körträningen denna vecka avklarad och nu har jag åkt bakom min ponny! :love:

Han var så duktig så! Fast han blev rädd en gång och drog iväg innan jag satt mig upp (som tur var!:angel:) men Anna och Fredrik lyckades ju stoppa han och sen gick vi bara ett tag tills han lugnat sig och sen åkte jag en liten bit igen.

Min älskade ponny :love:

*kl*

Då var söndagsträningen avklarad oxå! Min superduktiga lilla ponny drog mig igen och nu gick det bara bra och han fick prova några steg trav oxå och det gick så bra! Jag är helt lyrisk :love:

Va roligt det var att få se dina snyggingar! Dom kommer ju bli ursnygga som par framöver!

Va roligt att höra att det går bra för dig! :banana:
Är inne och läser då och då men seg på att skriva. ;)

Har bara tömkört en gång , tänkte tömköra över lite bommar och sånt nästa gång. Och sen ut och tömköra lite utanför stallet.

Hör inte till denna tråden egentligen.. men igår RED jag på henne!! :love:
Eller åkte.. :angel:
tredje gången jag var uppe på ryggen och första gången vi skrittade och tom travade! :love:

Höll bara på 10 minuter eller något.. 10 Underbara minuter! :love:

Ja men det är ju så underbart roligt då man får sitta på dem första gångerna! :love: Men helt ärligt så känner jag precis samma lycka nu när jag får sitta bakom Tummen första gångerna som när jag satt på min unghäst första gångerna! :love:

Vart är ni andra, kom igen nu ;-)

Här kommer bildbevis från dagens träning, Tummen var sååå duktig :-)

CIMG2170.jpg

CIMG2175.jpg

:love:

Han är jätteduktig lilla Tummen och det är så roligt att få vara med! (ja, inte på bilden kanske men i övrigt :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för... 69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
40 370
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 605
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 467
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 174
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma