Prestige golden star

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare la06
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 17 509
L

la06

Nu vill jag veta vad ni tycker om Prestige golden star sadeln!
Tycker ni den är bra/ dålig att hoppa i?
Mjuk/ hård att sitta i?
Har den legat bra på era hästar?
Berätta era åsikter om sadeln!
:bump: :bump: :bump:
Jag ska köpa ny och funderar på denna då jag helst inte vill köpa beg. Men vad hade ni gjort? Köpt en ny gs eller en beg. dyrare modell? Sadeln får inte kosta mer än ca 12 000. Vid köp av beg. är ni inte rädda att de ska va ngt fel på dem, typ sned bom m.m.?:confused:

Sv: Prestige golden star

Det är en bra sadel, ja, men om den ligger bra på hästen eller inte beror på hur hästen ser ut, inget annat. ;)

Jag skulle köpa en begagnad. Alla sadlar som kostar mer än 10000 nya har lång livslängd, och det är bara utseendet på lädret som egentligen förändras när den blir äldre, skulle jag vilja säga. Är du orolig kan du alltid be en sadelmakare kolla igenom den och fräscha upp den om det behövs.

www.sadelkammaren.nu och www.sadelmagasinet.se har mycket bra begagnade sadlar. :)

Jag tycker INTE om Golden Star... Känns som om man rider i en allround sadel, tycker jag.... Jag skulle heller rekomendera en beg Paris...
Den ligger vel som alla andra Prestige sadlar (förutom Sydney, som har annorlunda form på bossorna).
Jag är van vid att rida i Paris o Eventing, och försökte rida i en GS i sommar, men det var verkligen inget vidare. Tyckte iofs om den INNAN jag köpte Paris sadeln, men man känner skillnad när man går "tillbaks"... Det märks att Golden Star är Prestige's "ekonomi-modell"...

Jag har haft två Goldenstar till ponnhyna och jag gillade verkligen sadeln då! Sen när jag köpte storhäst köpte jag en dyrare sadel och vilken skillnad det var! Nu är det svårt att rida med GS:en... Men det är klart att den inte kan jämföras med en sadel som kostar det dubbla. Det är en mkt bra sadel för pengarna, nu också när den är omgjord med bättre läder bla, det finns ju en anledning till att det är Sveriges mest sålda sadel.

Ok, tack för svaren...
Ja, den är ju väldigt populär så det känns ju som att den inte kan vara hur kass som helst?
Sen ser man ju på ex. paris sadeln att den ser bekvämare ut (har aldrig suttit i en:( ) men då måste jag ju köpa en beg. och de vill jag ju helst inte...

Är det ngn som har den nya golden star och som även haft den äldre modellen?
Känner ni stor skillnad?

jag har en golden star. jag rider inte så mycket i den, rider mest dressyr och hoppar inga höjder.
jag har varit nöjd med den, i början var den hal men jag har hittat ett jättebra fett som jag smörjer den med och nu är den faktisk riktigt skön att rida i.

helt ok sadel för det priset. men Equipe Experssion som kostar samma är mer prisvärd tkr jag.

GS är ju så himla hala!

Är det ngn som har den nya golden star och som även haft den äldre modellen?
Känner ni stor skillnad?

när jag skulle köpa sadel så prövade jag både den nya och äldre ja gillar den nya mer :) ( köpte den ) det avr ungefär den enda som passade mina ben ( dom är väldans långa ):) och den är hurskön som helst att rida i men inte den bästa om man ska rida markarbete :crazy: fast en mkt bra sadel annars ;)

Jag trivs inte alls i sadlarna, de är hala att rida i och obekväma. Ger inget vidare stöd heller för den delen...

Vad gäller att köpa en begagnad sadel så köper jag hellre en bra beg än en ny. När hästen växer ur den vilket allt som oftast händer så tappar man massor med pengar när man behöver byta. En beg kvalitetssadel får man ofta igen pengarna på om man sköter den väl. Och för att sadeln är ny så innebär inte det att den är felfri. Sned bom har de ofta som nya det är inget som kommer efter ett tag...

Jag tycker precis som Tuffifrutti, den känns väl okej tills man testat att rida i en bättre Prestige. ;)

Jag hade köpt en beg. Paris!

*kl*

Min är inte alls hal. Jag har haft en Prestige Paris tidigare och tycker skillnaden är marginell.

Jag har ridit i båda. Gillar den äldre bättre. Den nya (Versaille) har smalare midja och det gillar inte jag men det är bara en personlig preferens.

Min var jättehal i början, men fettade in den ofta och då var det okej... Om man använde prestiges egna produkt så blev den snorhal! :eek:
Vad smörjer du med?

Smörjer mina sadlar väldigt sällan. Sadeltvål och fett med bivax ett par ggr om året.

Hade den inte varit så hal så hade den varit mkt bättre.
Gillade inte min- dock passade den hästen bra!

Jag har haft en GS men jag håller med _Peplis_ , köp en Equipe för de pengarna istället! Mkt bättre! :D

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: ufot
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 342
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
4 191
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur