Preventivmedel

Jag har fått enorma påtryckningar att göra undersökning från barnmorskan som jobbar i min hemort, såpass att hon pressat till man gråter och fortsatt med påtryckningar ytterligare efter det. Går inte där längre utan åker hellre 5 mil till nästa mottagning 🙃 man ska ju kunna få tacka nej till undersökning om man inte vill den dagen men just den bm tycker uppenbarligen det är extremt viktigt att göra undersökningar...
Men VAD för undersökning? Den enda gynundersökning jag gjorde innan jag fick mina barn var cellprov, inte tal om något annat. Åt p-piller mellan 15-25 års ålder och tog då endast blodtryck med jämna mellanrum.

Vården funkar liksom inte så att man går och undersöker sig för eventuella sjukdomar utan anledning. Det finns det inte resurser till.
 
Vården funkar liksom inte så att man går och undersöker sig för eventuella sjukdomar utan anledning. Det finns det inte resurser till.
Vården fungerar precis så. Uppföljning. Det är så mycket billigare att upptäcka problem i tid (regelbundna cellprovtagningar, kontroller etc) än när det är utvecklade sjukdomar.

Eller menar du att min mottagning uppmanar mig att boka tid inom ett år för att skjuta vården i sank? Jag har heller inga problem att få tid hos min BM eller gyn, det är många som praktiserar i de närmsta städerna. Det är inte direkt så att jag vänder mig till sjukhuset.
 
Vården fungerar precis så. Uppföljning. Det är så mycket billigare att upptäcka problem i tid (regelbundna cellprovtagningar, kontroller etc) än när det är utvecklade sjukdomar.

Eller menar du att min mottagning uppmanar mig att boka tid inom ett år för att skjuta vården i sank? Jag har heller inga problem att få tid hos min BM eller gyn, det är många som praktiserar i de närmsta städerna. Det är inte direkt så att jag vänder mig till sjukhuset.
Så olika det kan vara! Jag har haft stora och många gynekologiska problem. Under en tjugoårs period behövde jag bli opererad för endometrios i snitt var nionde månad t ex. Trots det finns det inte på kartan att jag får komma oftare än vart tredje år om det inte är vrålakut och de vill numera (de senaste 15 åren eller så) att allt ska gå genom vårdcentralen trots att problemen finns dokumenterade sedan innan. Inte ens när jag skulle kollas oftare efter grava cellförändringar fick jag några kallelser utan fick alltid ringa själv och de skyllde ibland på "du går ju privat", vilket jag inte gjorde eller på att de hade tappat bort mig. Min nuvarande vårdcentral har inte ens en gynstol och den gången jag gick den vägen blev läkaren så enormt besvärad över att ens tänka på gynekologiska problem att han gick ut och kom inte tillbaka. Han skickade istället en sköterska som sa att jag skulle söka till gyn. Moment 22.

Nu har jag en fast gynekolog som är riktigt bra och jag har kommit på ett sätt att komma runt stoppklossarna i växeln men det har tagit många år att komma dit och någon koll varje år finns inte på kartan ändå utan det blir telefonsamtal på sin höjd för det finns helt enkelt inga tider. Trots att läkaren själv har skrivit i journalen att jag ska komma till henne fick jag tid hos en helt annan läkare senast. Det var ju inget de berättade innan utan total förvirring uppstod och jag fick ju såklart ingen hjälp.
 
Men VAD för undersökning? Den enda gynundersökning jag gjorde innan jag fick mina barn var cellprov, inte tal om något annat. Åt p-piller mellan 15-25 års ålder och tog då endast blodtryck med jämna mellanrum.

Vården funkar liksom inte så att man går och undersöker sig för eventuella sjukdomar utan anledning. Det finns det inte resurser till.
Som du kanske läst nekade jag till undersökning och blev i det närmaste tvingad. Stod på mig så den genomfördes inte men uppenbarligen har min närmaste kvinnohälsa resurser till att undersöka även de som inte vill. För att det "ska göras" i samband med receptförnyelse enligt den bm.
 
Vården fungerar precis så. Uppföljning. Det är så mycket billigare att upptäcka problem i tid (regelbundna cellprovtagningar, kontroller etc) än när det är utvecklade sjukdomar.

Eller menar du att min mottagning uppmanar mig att boka tid inom ett år för att skjuta vården i sank? Jag har heller inga problem att få tid hos min BM eller gyn, det är många som praktiserar i de närmsta städerna. Det är inte direkt så att jag vänder mig till sjukhuset.
Uppföljning får man ju efter ett sjukdomstillstånd, inte som prevention innan man öht haft problem av något slag. Med undantag för cellprov och mammografi, mig veterligen. Man går ju inte till hälsocentralen och tar lite blodprov och ber läkaren klämma igenom en utan att man mår dåligt på något vis. Möjligtvis om man har ärftlighet för något allvarligt då.

Jag menar ingenting men tycker du inte att det är konstigt att ingen annan här någonsin hört talas om årliga kontroller? Jag blir liksom misstänksam. Går du hos en privat gyn som behöver patienter att kunna fakturera för, typ.
 
Som du kanske läst nekade jag till undersökning och blev i det närmaste tvingad. Stod på mig så den genomfördes inte men uppenbarligen har min närmaste kvinnohälsa resurser till att undersöka även de som inte vill. För att det "ska göras" i samband med receptförnyelse enligt den bm.
Låter jättekonstigt. Och dålig bm som försöker tvinga. All vård är frivillig.
 
Uppföljning får man ju efter ett sjukdomstillstånd, inte som prevention innan man öht haft problem av något slag. Med undantag för cellprov och mammografi, mig veterligen. Man går ju inte till hälsocentralen och tar lite blodprov och ber läkaren klämma igenom en utan att man mår dåligt på något vis. Möjligtvis om man har ärftlighet för något allvarligt då.

Jag menar ingenting men tycker du inte att det är konstigt att ingen annan här någonsin hört talas om årliga kontroller? Jag blir liksom misstänksam. Går du hos en privat gyn som behöver patienter att kunna fakturera för, typ.
Men du, nu får du nog läsa igen. Jag är inte ensam om att bli uppmanad till årlig kontroll.

Menar du att jag ska käfta emot och vägra med hänvisning till dig, här på Buke?
 
Men du, nu får du nog läsa igen. Jag är inte ensam om att bli uppmanad till årlig kontroll.

Menar du att jag ska käfta emot och vägra med hänvisning till dig, här på Buke?
Nej, men inte heller uppmana andra till någon årlig kontroll som inte ens behövs. Du kan ju inte ens svara på vad som kontrolleras.
 
Nej, men inte heller uppmana andra till någon årlig kontroll som inte ens behövs. Du kan ju inte ens svara på vad som kontrolleras.

Jag kan givetvis bara svara för mig själv, men blodtryck, puls, inre undersökning, VUL, utvärdering hur preventivmedlet fungerat, eventuella frågor från mig.
 
Skulle gärna sterilisera mig, men det kommer med vissa risker. Och kostar ett antal tusen i mitt län. Har ätit Cerazette i typ 15 år, men precis slutat. Har torra slemhinnor och det skulle kunna bli bättre utan. Märker ingen jättestor skillnad. Barn kommer ALDRIG vara aktuellt.
Jag fick prova två olika minipiller varav ett var cerazette, blev helt uttorkad. Men det tog tid innan det Blev bra igen!
Så ha tålamod och ge det lite tid 😌
Jag fick rådet att inte ha penetrerande sex på ett tag så att området verkligen fick vila och ”starta” om.
 
Jag fick prova två olika minipiller varav ett var cerazette, blev helt uttorkad. Men det tog tid innan det Blev bra igen!
Så ha tålamod och ge det lite tid 😌
Jag fick rådet att inte ha penetrerande sex på ett tag så att området verkligen fick vila och ”starta” om.
Kul att höra, tack för att du delar med dig. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 501
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 336
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 165
Senast: sidensvans
·
Övr. Barn Eftersom vi inte är särskilt sugna på nåt mer litet på ett bra tag lär man ju ta tag i det här med preventivmedel (även om avhållsamhet...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda -21
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp