Preventivmedel

Har haft p-spruta och minipiller. Båda fungerade inte för mig. P-spruta blödde jag på. Konstant. Minipiller försökte jag döda folk med... Däremot hade jag varit du hade jag ändå provat p-spruta om din situation gör att du vill skydda dig. Det är många andra nöjda.

Förstår din motsträvighet mot spiral. Jag har väldigt öm livmodertapp... Inne på att ska de sabba mina nuvarande p-piller pga ålder får de söva mig om spiral är enda alternativet....
 
Avvikelser. Jag har fått cystorna upptäckta på rutinkontroller t ex.

Cellprov avser ju en väldigt liten del av allt som kan förändras. Och avser ju bara precis livmodertappsprovtagning.
 
Avvikelser. Jag har fått cystorna upptäckta på rutinkontroller t ex.

Cellprov avser ju en väldigt liten del av allt som kan förändras. Och avser ju bara precis livmodertappsprovtagning.
Menar du att du får kallelse varje år till någon slags allmän kontroll hos Barnmorskemottagningen?
 
Jag tar minipiller mest för att kontrollera humöret, har gått från självmordstankar varje månad till att kanske gråta varannan. Har inte haft några större problem med mellanblödningar om jag inte missat ta en tablett, annars har jag gått från mens var fjärde till kanske var femte-sjätte beroende på "humör" ^^
 
Aldrig hört talas någon som gör det, förutom om man haft förändringar men då går man hos gyn. Skulle alla gör det skulle det kosta vården sjukt mycket pengar.
Jag känner ingen, som jag diskuterar intima detaljer med, som inte gör det. Det är ju vården själva som uppmanar till det.
 
Kopparspiral - älskar min :)
Jag älskar min med! Fast jag tror det här är sista exemplaret jag har isatt, är singel och det börjar kännas osannolikt att jag har mycket fertilitet kvar. Insåg just att jag har haft kopparspiraler i över tjugo år 😳 Jag blev så illa berörd av att höra om att fiskar påverkades av alla överskottshormoner som kissades ut av p-pilleranvändare att jag inte ville äta sånt mer. Däremot behövde jag verkligen tjata mig till min första kopparspiral, barnmorskan ba ”åh gud du är för ung och har inga barn, du kan bli STERIL!" Det var tydligen nån ökad risk för infektioner om en låg med många olika partners. Jag förklarade att jag var fullt kapabel att använda kondom om jag låg med nån tillfälligt, tacksåmycket, och fick spiralen isatt. Det var öht inget fel på min fertilitet heller visade det sig när jag väl ville ha barn!
 
Jag känner ingen, som jag diskuterar intima detaljer med, som inte gör det. Det är ju vården själva som uppmanar till det.
Mycket märkligt. Frågade en vän som är barnmorska och jobbar på både Barnmorskemottagningen och Umo och hon hade heller inte hört talas om att det ska uppmanas till årliga kontroller.
 
Det som har fungerat bäst för mig var p-ring. Jag tycker inte om tanken på att ha spiral och må dåligt och inte kunna ta ut eller få bestämma över min kropp så pass själv. Funkar det inte med p-ring så kan man själv välja att sluta på studs t.ex. (även om man ska ge det ett tag helst).
Jag har blivit överkörd tillräckligt i vården för att känna obehag över att få något uppfört i muttan eller instucket i armen, för att inte kunna ta ut det om det känns skit.
 
Jag får inte äta östrogen, och hann testa p-spruta (funkade skitbra första året, sen började hormonerna stöka) och minipiller (helt värdelöst, blödde som en gris minst 14 dagar per månad) innan jag fastnade för hormonspiral. Är inne på min tredje nu, och tror inte att jag kommer prova något annat framöver.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210310-233648_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210310-233648_Samsung Internet.jpg
    71 KB · Visningar: 33
Mycket märkligt. Frågade en vän som är barnmorska och jobbar på både Barnmorskemottagningen och Umo och hon hade heller inte hört talas om att det ska uppmanas till årliga kontroller.
I min region kan man bara förnya sina ppiller en gång innan man måste komma på fysiskt besök (helst med undersökning) så i praktiken vill kvinnohälsan här att man undersöks vartannat år.
 
Men kollar de annat än blodtryck då?
Jag har fått enorma påtryckningar att göra undersökning från barnmorskan som jobbar i min hemort, såpass att hon pressat till man gråter och fortsatt med påtryckningar ytterligare efter det. Går inte där längre utan åker hellre 5 mil till nästa mottagning 🙃 man ska ju kunna få tacka nej till undersökning om man inte vill den dagen men just den bm tycker uppenbarligen det är extremt viktigt att göra undersökningar...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 341
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 170
Senast: sidensvans
·
Övr. Barn Eftersom vi inte är särskilt sugna på nåt mer litet på ett bra tag lär man ju ta tag i det här med preventivmedel (även om avhållsamhet...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp