Prioriteringsordning

Silverfärgade heterozygoter upplevs ofta som stirriga (enligt många som sysslar med islandshästar) och studier visar att alla 16 åriga silver-heterozygoter har nedsatt syn. Nedsatt syn hos ett flyktdjur innebär nog mycket stress.

Av naturliga skäl så är det klart att "halvblodsmänniskor" har träffat på mer problem med skimlar med melanom än med halvblinda silverhästar. Det finns ju många fler skimlar än silverfärgade ridhästar.
Fast jag tror att du tar i när du menar att heterozygoter är halvblinda.

Jag umgås en del med islandsmänniskor också och jag uppfattar nog inte att silverhästarna upplevs som särskult stirriga.
Den som söker hen finner :laugh:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0168159113001019

"The colour of a horse's coat has long been discussed to reflect its temperament. One opinion is that Silver coloured horses are nervous, difficult to handle and react more strongly to different fear stimuli."
Det finns ett gäng silverhästar som inte är så roliga i psyket, ja. Går i regel att härleda till vissa hingstar, som kom till Sverige och avlades på pga färgen... :up: De med vettiga hästar i stammen är i regel inte mer stirriga än hästar med andra färger. Så den s.k. "stirrigheten" beror mer på kass färgavel än ögonsjukdomar.
 
Har du koll på färgnedärvning? Skimmelgenen som ger avblekbar skimmel (G) kan inte dubbleras flera gånger. Antingen är hästen heterozygot (Gg) eller homozygot (GG). Det är de homozygota som har ökad risk för melanom och enklast undviker man det genom att inte betäcka en skimmel med en skimmel. Har hästen en skimmelförälder och en förälder av annan färg är den alltid heterozygot. Enkelt! :)
Kort svar, ja, jag har koll på nedärvning. Tyvärr verkar inte du ha det, och inte de som gillar ditt inlägg heller. Även en heterozygot skimmel kan utveckla melanom. Men, jag syftade inte på dubblerad som i homozygot, utan en dubblerad sekvens i genomet på en och samma kromosom som reglerar transkriptionen. Om du vill lära dig mer, läs följande länkar:

https://fof.se/tidning/2008/8/den-vita-hastens-gata-lost

https://www.uu.se/nyheter-press/pressmeddelanden/pressmeddelande-visning/?id=259&typ=pm

https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hudsjukdomar/melanom-hast/
 
Senast ändrad:
För att svara på ursprungsfrågan så vill jag ha:
1. Bra huvud
2. Bra gångarter, ridbarhet

Anledningen till att gångarter och ridbarhet hamnar på andraplats är väl främst för att det beror på syftet med aveln, jag kan liksom kompromissa med vissa gångarter och så om jag är ute efter en speciell - ska jag avla fram en passhäst behöver jag ju ingen bra trav, t.ex. Ridbarheten är ju givetvis jätteviktig, men även där är det ju mer "flytande" vad som är bra för hästens syfte. Huvud kommer först eftersom det är mer "statiskt" vad som är bra. Men inget av ovanstående skulle vara kompromissbart för hästens syfte. Däremot kan jag få fram en säljbar, trevlig ridhäst så länge den har bra huvud, även om gångarterna är mediokra. Åt andra hållet är det betydligt svårare.

3. Bra hovar, exteriör och hållbarhet

Också väldigt viktigt, såklart, men lättare att väga upp med en bra matchning. Vad gäller hållbarhet är det ju ibland svårt att veta vad som är ärftligt och vad som är olyckor/otur/miljö och därför hamnar det längre ned. Hovar - för det blir både dyrt och ökar risken för skador och problem med en häst med dåliga hovar, så finns ju ingen anledning till att avla fram det i onödan. Exteriör och hållbarhet går ju lite hand i hand, även till viss del exteriör och ridbarhet, jag vet ju vilken typ av häst jag föredrar i ridningen.

Sist kommer färgen. Senast hade jag två hingstar jag valde mellan, likvärdiga för mig i det syftet och till det aktuella stoet. Ena var svart och den andra var rödskäck. Då fick färgen avgöra och stoet betäcktes med den svarta - för att minska risken för skäck (vita partier är ju ett helvete...). Nu blev det en skäck ändå, med alldeles för mycket vitt. Men det verkar so far vara det enda negativa, så hon är förlåten. :D
 
Det finns ett gäng silverhästar som inte är så roliga i psyket, ja. Går i regel att härleda till vissa hingstar, som kom till Sverige och avlades på pga färgen... :up: De med vettiga hästar i stammen är i regel inte mer stirriga än hästar med andra färger. Så den s.k. "stirrigheten" beror mer på kass färgavel än ögonsjukdomar.
Eftersom en stor andel silverfärgade hästar har synfel så är en trolig hypotes att "stirrigheten" beror på att hästarna inte ser ordentligt. Precis som det står i artikeln jag länkade till.
Det måste vara extremt stressande för ett flyktdjur att inte se ordentligt...
 
Eftersom en stor andel silverfärgade hästar har synfel så är en trolig hypotes att "stirrigheten" beror på att hästarna inte ser ordentligt. Precis som det står i artikeln jag länkade till.
Det måste vara extremt stressande för ett flyktdjur att inte se ordentligt...
Jo, jag har förstått att du vägrar tro något annat, men i och med att det inte är något som dyker upp när de blir äldre utan finns från början så bör det inte hänga ihop. De första silverhingstarna som användes i stor utsträckning i Sverige var inte roliga och det hade inte ett dugg med synfel som äldre att göra utan att de inte var bra i huvudet. Som sagt, jag har hållit på tillräckligt länge för att kunna se att det har en väldigt stor betydelse vilka silverhingstar som finns i stammen.
 
Jo, jag har förstått att du vägrar tro något annat, men i och med att det inte är något som dyker upp när de blir äldre utan finns från början så bör det inte hänga ihop. De första silverhingstarna som användes i stor utsträckning i Sverige var inte roliga och det hade inte ett dugg med synfel som äldre att göra utan att de inte var bra i huvudet. Som sagt, jag har hållit på tillräckligt länge för att kunna se att det har en väldigt stor betydelse vilka silverhingstar som finns i stammen.
Vägrar tro nåt annat? Jag tror ingenting om islandshästars temperament. Däremot så finns det ju studier som visar att silverfärgade hästar har synnedsättningar och cystor, det är liksom inget som jag har hittat på...
Folk verkar ju ha olika uppfattning om temperamentet. @cirkus säger ju tex att de islandsmänniskor hen känner säger tvärtom mot dig, att silverfärgade hästar inte har sämre temperament.
Studien jag länkade till visade att silverfärgade hästar är stirriga i nya situationer och de skrev om att synnedsättningarna troligtvis spelar in.
 
Vägrar tro nåt annat? Jag tror ingenting om islandshästars temperament. Däremot så finns det ju studier som visar att silverfärgade hästar har synnedsättningar och cystor, det är liksom inget som jag har hittat på...
Folk verkar ju ha olika uppfattning om temperamentet. @cirkus säger ju tex att de islandsmänniskor hen känner säger tvärtom mot dig, att silverfärgade hästar inte har sämre temperament.
Studien jag länkade till visade att silverfärgade hästar är stirriga i nya situationer och de skrev om att synnedsättningarna troligtvis spelar in.
Fast studierna säger ju också att det sker synförändringar först när de blir äldre, eller hur? Jag har inte sagt att silverhästar har sämre temperament. Jag sa att det finns de som har det, men det är inget unikt för silver. Dock hittar man det i större utsträckning bland "roliga" färger eftersom folk generellt inte "skitavlar" på "tråkiga" färger. Det är väl knappast unikt inom islandshästaveln?
 
Fast studierna säger ju också att det sker synförändringar först när de blir äldre, eller hur? Jag har inte sagt att silverhästar har sämre temperament. Jag sa att det finns de som har det, men det är inget unikt för silver. Dock hittar man det i större utsträckning bland "roliga" färger eftersom folk generellt inte "skitavlar" på "tråkiga" färger. Det är väl knappast unikt inom islandshästaveln?
Ja, beroende på om de är heterozygota eller homozygoter. Studien jag länkade till visar att silverfärgade är signifikant stirrigare än hästar med andra färger.

Just färger finns det fler av och verkar ha spelat större roll i islandshästaveln än inom SWB. Även om det uppenbarligen finns någon enstaka färgavlare även inom SWB (tänker på den uppfödare vars annons jag klippte in här tidigare).
 
Folk verkar ju ha olika uppfattning om temperamentet. @cirkus säger ju tex att de islandsmänniskor hen känner säger tvärtom mot dig, att silverfärgade hästar inte har sämre temperament.
Fast studierna säger ju också att det sker synförändringar först när de blir äldre, eller hur? Jag har inte sagt att silverhästar har sämre temperament. Jag sa att det finns de som har det, men det är inget unikt för silver. Dock hittar man det i större utsträckning bland "roliga" färger eftersom folk generellt inte "skitavlar" på "tråkiga" färger. Det är väl knappast unikt inom islandshästaveln?
Studien jag länkade till visar att silverfärgade är signifikant stirrigare än hästar med andra färger.

Ja och det kan ju ha att göra med att det som Hedinn som faktiskt har koll på rasen skriver - det kom in ett antal hingstar med dåligt temperament och att det påverkat mer än färgen i sig - särskilt som att heterozygoterna inte är påverkade mer förrän de är gamla.
 
Ja, beroende på om de är heterozygota eller homozygoter. Studien jag länkade till visar att silverfärgade är signifikant stirrigare än hästar med andra färger.

Just färger finns det fler av och verkar ha spelat större roll i islandshästaveln än inom SWB. Även om det uppenbarligen finns någon enstaka färgavlare även inom SWB (tänker på den uppfödare vars annons jag klippte in här tidigare).
Det är givetvis heterozygoter jag syftar på.
 
Ja, beroende på om de är heterozygota eller homozygoter. Studien jag länkade till visar att silverfärgade är signifikant stirrigare än hästar med andra färger.

Just färger finns det fler av och verkar ha spelat större roll i islandshästaveln än inom SWB. Även om det uppenbarligen finns någon enstaka färgavlare även inom SWB (tänker på den uppfödare vars annons jag klippte in här tidigare).
Studien du länkade till hade 9 silverfärgade hästar av totalt 27. Nu har jag dålig koll på det totala antalet silverfärgade hästar och vanliga hästar i världen men generellt så är det nog ett på tok för litet underlag för att man ska kunna säga nåt om silverfärgade hästars temperament på ett generelllt plan annat än att av de nio hästarna i studien var tre stycken var svårare att leda in på testarenan och att placera vid utfodringsplatsen första gången än resten av hästarna i studien. Vid själva ”skrämmandet” så var det ingen skillnad mellan färgerna.
 
I den studien tycker jag nästan det intressantaste var att den tyder på ett samband mellan bedömd ”sprit” hos fadershingsten och hästens rädsloreaktion. Även om det förstås alltid är lite vanskligt med andra "samband" än vad studien egetligen är till för att se.

”The results suggest that Silver horses are more cautious in novel situations rather than more reactive in fearful situations. One likely explanation for this difference is that the Silver mutation is associated with multiple congenital ocular anomalies (MCOA) syndrome and visual impairment. Furthermore, offspring (regardless of coat colour) from sires with a Best Linear Unbiased Prediction (BLUP, an index indicating which traits a horse will pass on to its offspring) value above 100 for the temperament trait ‘Spirit’, showed a greater fear reaction (P < 0.01) and reacted for a longer time (P < 0.01) than horses from sires with a lower (<100) index.”
 
Fler än jag som upplevt att hästar med sämre syn snarare blivit mindre stirriga??;) den jag tänker på just nu går helst med huvudet lägre än vanligt i lugn takt för att ha koll på marken den går på (om den hamnar på nya ställen). Hetsar bara upp sig när det vankas mat men är definitivt inte stirrig...

Trevligast i stallet är en silvervallack efter Gaukur men han blir väl stirrig efter 16-årsdagen då. Ska hälsa ägaren detta:up:
 
Fler än jag som upplevt att hästar med sämre syn snarare blivit mindre stirriga??;) den jag tänker på just nu går helst med huvudet lägre än vanligt i lugn takt för att ha koll på marken den går på (om den hamnar på nya ställen). Hetsar bara upp sig när det vankas mat men är definitivt inte stirrig...

Trevligast i stallet är en silvervallack efter Gaukur men han blir väl stirrig efter 16-årsdagen då. Ska hälsa ägaren detta:up:
Den erfarenhet jag har av homozygota silverhästar (innan detta blev känt) är samma som du upplevt. Så länge de haft en annan häst eller en människa att följa har de varit extremt lugna och trygga, eftersom de inte sett nog bra för att ta egna beslut, så att säga. Ensamma har de inte heller varit stirriga, utan stått still och gnäggat efter en vän som kan leda dem rätt.

Liknande brukar ske med många, normalt lite stirriga, i mörker. Ett bra exempel är en (svart) häst jag hade tidigare, kunde flyga i taket för det mesta (grannens hönor, ett målat streck på backen, you name it). När vi var ute i skogen (ensamma) på en ridtur i näst intill totalt mörker och i princip red in i en flock vildsvin (såg dem inte, bara hörde dem dundra förbi framför oss) rörde hästen inte en fena utan väntade på mitt kommando för lämplig reaktion. Det hade knappast hänt i dagsljus med den hästen.

Men det här borde nog vara en egen diskussion, känns som vi är rätt långt ifrån prioritet vid avel nu. :D
 
Den erfarenhet jag har av homozygota silverhästar (innan detta blev känt) är samma som du upplevt. Så länge de haft en annan häst eller en människa att följa har de varit extremt lugna och trygga, eftersom de inte sett nog bra för att ta egna beslut, så att säga. Ensamma har de inte heller varit stirriga, utan stått still och gnäggat efter en vän som kan leda dem rätt.

Liknande brukar ske med många, normalt lite stirriga, i mörker. Ett bra exempel är en (svart) häst jag hade tidigare, kunde flyga i taket för det mesta (grannens hönor, ett målat streck på backen, you name it). När vi var ute i skogen (ensamma) på en ridtur i näst intill totalt mörker och i princip red in i en flock vildsvin (såg dem inte, bara hörde dem dundra förbi framför oss) rörde hästen inte en fena utan väntade på mitt kommando för lämplig reaktion. Det hade knappast hänt i dagsljus med den hästen.

Men det här borde nog vara en egen diskussion, känns som vi är rätt långt ifrån prioritet vid avel nu. :D


Fast ja verkligen blir ju detta rätt långt ifrån tråden eftersom ni verkar diskutera hur hästar med problem ändå hanterar sin vardag osv 😯
 
Håller med! (Tycker förvisso trådstararen själv varit ganska duktig på att skriva om alla halvblinda silverhästar som blivit stirriga av sin synnedsättning...:p)
 
Håller med! (Tycker förvisso trådstararen själv varit ganska duktig på att skriva om alla halvblinda silverhästar som blivit stirriga av sin synnedsättning...:p)
Jag beklagar att jag var otydlig i trådstarten, borde skrivit att det främst var prioriteringar inom avel på SWB och andra "halvblod" som jag var intresserad av. Anledningen är att för mig är prestation kopplat till att kunna hoppa höga hinder, eller att kunna gå avspänt genom ett avancerat dressyrprogram i ny miljö på en stor arena, eller att kunna ta sig runt en terrängbana i ny miljö. Då spelar bra syn en ganska stor roll. Eller, jag tror att bra syn spelar roll, men det finns säkert någon som känner någon vars fasters syssling hade en blind häst som ändå klarade att tävla svår fälttävlan ;)

Inom islandshästvärlden kanske det inte har så stor betydelse om hästen har synfel eller inte, oavsett vilket så känns det inte så intressant för mig faktiskt. Men fortsätt gärna diskutera hur bra silverfärgade islandshästar klarar av en massa saker, på den nivån man brukar kräva av dem, i en annan tråd :)
 
Senast ändrad:
Jag beklagar att jag var otydlig i trådstarten, borde skrivit att det främst var prioriteringar inom avel på SWB och andra "halvblod" som jag var intresserad av. Anledningen är att för mig är prestation kopplat till att kunna hoppa höga hinder, eller att kunna gå avspänt genom ett avancerat dressyrprogram i ny miljö på en stor arena, eller att kunna ta sig runt en terrängbana i ny miljö. Då spelar bra syn en ganska stor roll. Eller, jag tror att bra syn spelar roll, men det finns säkert någon som känner någon vars fasters syssling hade en blind häst som ändå klarade att tävla svår fälttävlan ;)

Inom islandshästvärlden kanske det inte har så stor betydelse om hästen har synfel eller inte, oavsett vilket så känns det inte så intressant för mig faktiskt. Men fortsätt gärna diskutera hur bra silverfärgade islandshästar klarar av en massa saker, på den nivån man brukar kräva av dem, i en annan tråd :)

Medelåldern för SWB var väl runt åtta år enligt försäkringsbolagen för ett par år sedan så rent krasst kommer medelhästen inte få problem av sjukdomar som visar sig senare än så eftersom den hinner dö av annat först. Men det gör det ju inte till en bra idé att avla på såna sjukdomsanlag.
 
Jag beklagar att jag var otydlig i trådstarten, borde skrivit att det främst var prioriteringar inom avel på SWB och andra "halvblod" som jag var intresserad av. Anledningen är att för mig är prestation kopplat till att kunna hoppa höga hinder, eller att kunna gå avspänt genom ett avancerat dressyrprogram i ny miljö på en stor arena, eller att kunna ta sig runt en terrängbana i ny miljö. Då spelar bra syn en ganska stor roll. Eller, jag tror att bra syn spelar roll, men det finns säkert någon som känner någon vars fasters syssling hade en blind häst som ändå klarade att tävla svår fälttävlan ;)

Vi får väl se hur Gamelus R utvecklas med Peder.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 689
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 928
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp