Pris bygga helt ny gård

Tinkywinky

Trådstartare
Nu är det inte aktuellt på flera flera år men var ändå lite nyfiken på vad det kostar att bygga upp en helt ny gård. Tänker då mark, ridhus med stalldel ca 5-6 boxar, paddock, hagar etc. Bostadshus blir ju helt olika pris på beroende hur stort och andra finesser. Har någon byggt upp en helt ny gård eller vet ungefär vad det brukar kosta?
 
Nu är det inte aktuellt på flera flera år men var ändå lite nyfiken på vad det kostar att bygga upp en helt ny gård. Tänker då mark, ridhus med stalldel ca 5-6 boxar, paddock, hagar etc. Bostadshus blir ju helt olika pris på beroende hur stort och andra finesser. Har någon byggt upp en helt ny gård eller vet ungefär vad det brukar kosta?
Inköp av marken beror ju helt på var du tänker dig geografiskt. Eller tänker du bara markarbete och inte inköpspris?
 
Enklast är att kolla upp markpriserna där du vill bo. Kolla vad ridhus i den storlek du vill ha kostar, vad stallinredning och dylikt kostar och beroende på hur mycket du kan göra själv och vilka maskiner du har räkna på vad arbetet kostar att leja bort för markberedning, bygg, el, VA osv. Att det blir dyrare att bygga nytt än att köpa ett renoveringsobjekt kan du i vilket fall vara säker på.
 
Integrerat stall och ridhus är dessutom en riskkonstruktion gällande fukt, om de inte görs helt annorlunda idag.
 
Stall och ridhus 5 miljoner. Hus 4-5 miljoner + marken.
Du kan få ner kostnader om du gör mkt schakt och byggarbete själv.
 
Jag har skickat ut efter lite olika offerter genom om åren, även av ridhus o.s.v. Allt går ju att göra dyrare, eller enklare beroende på hur man vill ha det.
Ett vanligt 20x60 ridhus 1,5 milj, ska ridhuset vara isolerat kan det kosta ett par hundra tusen till, minst. Bostadshus c:a 3 miljoner sedan tillkommer el, indrag av va/ av o.s.v.
Stall, hagar c:a 1 milj +/- ett par hundra tusen beroende på hur mycket mark och om den behöver prepareras.
Sedan tillkommer ju kostnaden för marken åtminstone.
 
Jag har skickat ut efter lite olika offerter genom om åren, även av ridhus o.s.v. Allt går ju att göra dyrare, eller enklare beroende på hur man vill ha det.
Ett vanligt 20x60 ridhus 1,5 milj, ska ridhuset vara isolerat kan det kosta ett par hundra tusen till, minst. Bostadshus c:a 3 miljoner sedan tillkommer el, indrag av va/ av o.s.v.
Stall, hagar c:a 1 milj +/- ett par hundra tusen beroende på hur mycket mark och om den behöver prepareras.
Sedan tillkommer ju kostnaden för marken åtminstone.
Om du schaktar och sätter upp hallen själv kan du nog klara 1,5 millj - inte annars.
Beror ju också på om du lyfter moms eller ej
Jag byggde f ngr år sedan och tog hjälp m allt utom sargen - pris 2,7 milj inkl moms f en oisolerad hall utan lyx ...
 
Nu är det inte aktuellt på flera flera år men var ändå lite nyfiken på vad det kostar att bygga upp en helt ny gård. Tänker då mark, ridhus med stalldel ca 5-6 boxar, paddock, hagar etc. Bostadshus blir ju helt olika pris på beroende hur stort och andra finesser. Har någon byggt upp en helt ny gård eller vet ungefär vad det brukar kosta?

Kan bara svara utifrån mitt läge, dock utan ridhus:

Vi byggde helt nytt 2 mil utanför en mellanstor stad. Tomten är 6000 kvm. Huset (164 kvm 2 vån), markarbeten + uppfart, el till tomtgräns, avloppsanläggning, borrning av bergvärme och eget vatten kostade 3.5 mkr. Tomten fick vi men värderades till 300.000 eftersom att ingenting fanns förberett.

Nu har vi begärt offert på stallet som också är kombinerat med ett större garage, totalyta 230 kvm. Stalldelen har 4 boxar. Vi har fått prisförslag på 700.000 för den. Så då skulle totalpriset för alltihop ha legat på 4.2 mkr.

Våran mark räcker till rasthagar men nu har vi tur och kan låna och arrendera åkermark för bete av markägarna runt om kring.

Ska du ha ett ridhus så får du kanske lägga på 1.5-2 mkr till.

Jag kan svara på tusen frågor om allt som rör byggnation och förberedelse, men inte när det gäller ridhus. Har ofrivilligt tillskansat mig alldeles för mycket erfarenhet. Det är TUNGT att bygga nytt. Aldrig betalar man så mycket för någonting som inte finns än.....
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 235
Senast: Ajda
·
Hundträning Den lilla lokala brukshundklubben har ett tält för "inomhus"träning vintertid på önskelistan, men det har mest varit en dröm och aldrig...
Svar
15
· Visningar
1 278
Senast: AraSlei
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 516
Senast: Ajda
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp