Pris för ponny?

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Är i valet och kvalet om jag ska fortsätta låna ut eller sälja. Har ingen koll på hästpriser i nuläget, vad tror ni en sådan här ponny hade kostat på marknaden just nu?

🦄 20 år
🦄 Valack
🦄 Inkörd
🦄 Inriden
🦄 Fantastisk nybörjarhäst
🦄 Går i ridskoleverksamhet fem dagar i veckan sedan 1 år tillbaka
🦄 Varit med på ponnyridningar i byn utan problem, väldigt lugn och trygg
🦄 Regelbundet vaccinerad och årlig munkoll sedan han var tre år
🦄 Cirka 110 cm hög
🦄 Registerad som korsningsponny
🦄 Ej fång, men alltid gått på fånganpassat bete (stripbete) för säkerhets skull. Fettdepåer om han inte rör sig tillräckligt och får för mycket mat.
🦄 Ett litet barn kan rykta och pyssla utan problem, han står lugnt med en ängels tålamod.

Han är lite utav en enhörning, då ponnys i hans storlek sällan är nybörjarponnys. Han är dessutom väldigt pigg framför vagn, så även rolig för en vuxen att köra.

Är i valet och kvalet om jag ska fortsätta låna ut eller sälja. Har ingen koll på hästpriser i nuläget, vad tror ni en sådan här ponny hade kostat på marknaden just nu?

🦄 20 år
🦄 Valack
🦄 Inkörd
🦄 Inriden
🦄 Cirka 110 cm hög
🦄 Ej fång, men alltid gått på fånganpassat bete (stripbete) för säkerhets skull. Fettdepåer om han inte rör sig tillräckligt och får för mycket mat.
🦄 Ett litet barn kan rykta och pyssla utan problem, han står lugnt med en ängels tålamod.

Han är lite utav en enhörning, då ponnys i hans storlek sällan är nybörjarponnys. Han är dessutom väldigt pigg framför vagn, så även rolig för en vuxen att köra.
Vad hade du kunnat tänka dig att betala själv?
10? 20? eller 60+ tusen? Vad du skulle kunna ge själv är nog en måttstock för vad andra kan tänka sig.

Hur viktigt är det att du äger honom själv? Ibland vill man bara låna ut för att behålla kontrollen.

Hur känns det att lämna över ansvar till någon annan?

Vad hade du kunnat tänka dig att betala själv?
10? 20? eller 60+ tusen? Vad du skulle kunna ge själv är nog en måttstock för vad andra kan tänka sig.

Hur viktigt är det att du äger honom själv? Ibland vill man bara låna ut för att behålla kontrollen.

Hur känns det att lämna över ansvar till någon annan?
Jag vill inte ha en häst så jag vill inte betala en krona för honom 😅 Kan inte heller föreställa mig.

Har inga problem att fortsätta låna ut honom, men inser samtidigt att om det är någon gång jag ska sälja så är det nu, för snart är han för gammal för att få vettigt betalt för honom. När han är 25 år så lär man bara få några tusenlappar. Tyvärr tenderar folk att vara mer rädda om ponnys som dom betalt en bra summa för.

Kolla om ridskolan vill köpa honom.
Men, de kanske tycker han är gör gammal...

Annars sätt ut en annons. Skulle tro att du kan sätta 25 000 utan att skämmas.

Dom hade säkert varit intresserade, men då fortsätter jag hellre låna ut till dom 🙂 Så kan jag själv bestämma när han ska pensioneras 🙂
Det är väl det som är grejen. Vi övervägde att sälja vår 23-åriga häst nu när dottern tappat intresset.

Hästen hade vi kunnat sälja lätt, tror jag, då denne är frisk och otroligt välutbildad. En dröm för många att rida.

Men så kom vi till insikt om att någon annan kanske inte har vett att pensionera i tid? Och dessutom har hästen ett stort värde för mig som har unghäst. Att rida ut med en erfaren 23-åring är guld värt för en ryttare på en treåring.

Så vi lånar ut henne mot en summa som täcker en del av omkostnaderna. Så fick det bli för oss.

Dom hade säkert varit intresserade, men då fortsätter jag hellre låna ut till dom 🙂 Så kan jag själv bestämma när han ska pensioneras 🙂
Allt beror ju på om du behöver pengarna eller inte.

Han är med all säkerhet lättsåld, men om du säljer förlorar du självklart kontrollen och "vad som helst" kan hända med honom.

Han kan komma till ett fantastiskt hem och ge ett barn några fantastiskt roliga år.

Tyvärr kan nya hemnet lika gärna inte vara bra, alternativ att de säljer honom vidare.

Allt beror ju på om du behöver pengarna eller inte.

Han är med all säkerhet lättsåld, men om du säljer förlorar du självklart kontrollen och "vad som helst" kan hända med honom.

Han kan komma till ett fantastiskt hem och ge ett barn några fantastiskt roliga år.

Tyvärr kan nya hemnet lika gärna inte vara bra, alternativ att de säljer honom vidare.
Man kan ju också komma överens med köparen, men det är ju svårt för alla parter att lova något. Saker händer och så står man där.

Jag har lärt mig släppa taget och sålt är sålt, men det är i ärlighetens namn lite tuffare när man har en äldre häst.

@kolblakkur - vad känner du? Behöver du pengarna?

Och vad händer om hästen blir sjuk? Är det ditt ansvar eller betalar ridskolan?

Blir inte ridskolan ledsen om dom förlorar honom?
Jag hade låtit honom gå kvar där om han trivs, är emot onödiga flyttar av hästar särskilt när dom är äldre :)

Trivs han som ridskoleponny? :)

MÅnga hästar trivs med den rutin och struktur en ridskola kan ge och jag ser inte att det skulle vara något dåligt för honom att vara kvar så länge han tycker det är kul och de tar hänsyn till hans ålder. Snarare är det bra med regelbunden motion, lagom bete/mat, och att de redan känner honom och du vet att allt fungerar bra.

Trivs han som ridskoleponny? :)

MÅnga hästar trivs med den rutin och struktur en ridskola kan ge och jag ser inte att det skulle vara något dåligt för honom att vara kvar så länge han tycker det är kul och de tar hänsyn till hans ålder. Snarare är det bra med regelbunden motion, lagom bete/mat, och att de redan känner honom och du vet att allt fungerar bra.
Absolut, det gör han. Han är en klippa i verksamheten och dom är väldigt rädda om honom.

Ponnyer håller ju betydligt längre än stora hästar i genomsnitt så medan 20 år är gammalt för en häst kan en ponny vara frisk och kunna jobba i, iaf sex-åtta år till. Samtidigt som barn växer ur ponnyn på ett annat sätt än en stor häst.

Nu har jag absolut ingen erfarenhet, men sätt säg, 22-23,000 och sedan pruta ned till 20,000 om det känns som rätt hem. Kanske också skriva in att du vill köpa tillbaka om de vill sälja även om det inte är juridiskt bindande. Den verkar ju vara en perfekt första ponny.

20-25 hade jag gissat på. Sålde ganska nyligen en shettis av liknande typ, han såldes för 25 men var då även några år yngre och körutrustning ingick.

Iofs kanske mer om jag har rätt i att ponnyn finns långt söderut. Kan tänka mig att efterfrågan är högre där.

Skulle tippa på 25-30” om han verkligen är en supertrygg barnponny både i hantering och ridning både utan hästsällskap samt tillsammans med andra hästar.

🦄 20 år
🦄 Valack
🦄 Inkörd
🦄 Inriden
🦄 Cirka 110 cm hög

Har ponnyn tävlat något alls? Jag tror på 25-40 och i det övre spannet om ponnyn startat någon lätt klass 😃

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka