Pris för raskatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 11 799
Y

Ynthe

Vad jag förstått det verkar raskattpriserna vara väldigt varierande beroende på vilken sorts ras det är, och härmed undrar jag lite över hur mycket det skiljer de olika raserna åt.

Vilka prisklasser ligger de olika raserna i? Alltifrån perser, birma och skogis, britt till de mindre vanliga, t ex ocicat, balines, sibirisk skogkatt etc.

Sen skulle det även vara intressant hur mycket det skiljer huruvida det är en katt som lämpar sig för avel och utställning, eller om det är en ren sällskapskatt.

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Pris för raskatt

Min första skogis kostade 4500 kr. Min andra 3500. Den senare var billigare för att de inte hade ngt stamnamn, dock har han stamtavla och är reggad i SVERAK.

Båda katterna har levererats vacc, avmaskade och chipmärkta.

Oj, prismässigt kan man hitta raskatter allt från 3000:- till 20 000:-. För en britt, skogis, siames, birma, devon rex eller en cornish rex får du betala 5000-6000:-. Sibirier har jag ingen jättekoll på, men såg en kattunge annonseras ut för 8000:-. Det är väl bengaler och sphynxar som är bland de dyraste katterna med priser uppåt 15 000-18 000:-.

Vad gäller pris på avels-, utställnings- och sällskapskatter varierar det från ras till ras. Inom många raser klassificerar man inte ens katter på det viset. När det gäller devon rex går det inte att sia om kattungens utveckling så tidigt som vid 12 veckors ålder så oftast säljs alla devon rex-kattungar som sällskapskatter och priserna ligger som sagt på 5000-6000:-. Att kattungarna säljs som sällskapskatter innebär dock inte att man inte får avla på dem, bara att uppfödaren inte vill lova något. Det görs på samma sätt inom många andra raser också.

I de raser man gör skillnad på "kvalité" kan det skilja på många tusenlappar, men det går inte att säga generellt eftersom det skiljer sig så mycket från ras till ras.

Min kompis köpte sin sibiriska hanunge för 8000 kr och sin cornish rex (visst är det de lockiga??) honunge för 5500 kr. De är sällskapskatter men har stam och åtminstone cornishen skulle vara lämpad för både utställning och avel, den sibiriska har något med svansen som gör att den ser ut som en typ spets, den ligger mot ryggen i en "knorr"... Det visste man dock inte när han var unge, han har även någon ärftlig sjukdom i generna som gör att man inte vill avla på honom, även den kom fram senare...

Båda var levererade vacc, avmask och chippade

Korater 6-8000:- Oftast säljs alla ungar som "sällskapskatter" med möjlighet till avel och utställning, och till samma pris, oavsett om det är en "snyggare" eller "fulare" katt. Kvalitén är väldigt jämn, och det går inte att avgöra när de är små vilken av ungarna som kommer bli en medelmåtta och vilken som kommer kamma hem storvinster. (Dessutom är ju även en framgångsrik utställningskatt först och främst en älskad familjemedlem]

Köpte mina Cornish Rex för 5500, det är ganska exakt normalpris. Då hon senaste fin stam osv, pappan är Europachampion tex.

Turkisk Van och Turkisk Angora ligger runt 4 500-6 000:-

Scottish Fold Långhår ca 10-12 000:-, det finns bara 3 st i Sverige....

Scottish Fold Korthår ca 8 000:-

Scottish Fold Långhår med raka öron ca 4 000:-

Scottish Fold Korthårig med raka öron ca 3 500:-

Säljer alltid alla kattungar som sällskapskatter, sen är det upp till dom nya ägarna i fall dom vill avla eller ställa ut...
Visst har jag fått fram kattungar som vid vuxen ålder inte har gått att ställa ut, det krävs faktiskt en hel del för att en katt ska tycka det är roligt att bli utställd...
Dom måste älska när främmande personer tittar och hanterar dom, sen ska dom ju vara så rastypiska som möjligt...
Likadant om ägarna vill avla, jag ställer gärna upp med råd ang vilken hankatt som kan passa, eller om honkatten kanske inte har det temperament som lämpar sej för avel...då är jag så "fräck" att jag avråder..men jag kan aldrig hindra en kattägare från att ta en kull kattungar, om inte katten har ett gravt "skelettfel som gör att jag har satt avelsförbud i stamtavlan...
Vilket jag har gjort 1(!!) sen 1987...

*lånar knapp*

När jag får en liten större bostad ska jag definitivt köpa en abessinier. :love: Jag har kollat runt lite (för skojs skull) och sett priser runt 5000:-. Är det ett "normalt" pris för den rasen? Någon som vet?

Min ragdoll kostade 6500:- har honom som sällskap men vi ska snart på våran första uttställnig så då får man se om det blir fler.

Jag tar 6000:- för en aby(vilket de flesta abyuppfödare jag känner gör ),Vi skiljer inte på om den är av utställningskvalitet eller inte.Om den inte skulle ha knick eller nå´t annat så ligger priserna på samma.
Man kan aldrig lova en köpare att katten är av utställningskvalitet då underpälsens färg ofta ändrar sig;speciellt på de blå som ofta kan blekna lite.
Det finns en del uppfödare som tar 8000:-

Vi har allvarliga funderingar på att höja abypriset till 6500-7000:- då det numera är en andra tester som ska tas på varje individ.Förutom speglingen .
Pk-testet är ett DNA-test som får skickas till USA för labbkoll och de kostar drygt:600:- styck.

Jag har nyss sålt iväg en kull på fyra blåa bebisar,underbara !! :)
Alla till avel,två till katterier och två till privatpersoner som vill börja avla.

Jag tar mellan 4000 och 5000 för mina skogisar, priserna för skogisar ligger väl mest mellan de summorna skulle jag tro.
Jag gör ingen skillnad på utställning eller sällskapspriser då man inte kan förutsäga att en kattunge blir en bra utställningskatt, man vet ju inte hur den ser ut som vuxen.....

Mina birmor kostade 5 000 respektive 6 000. Den dyrare var då chipmärkt den andra öronmärkt.

Har precis köpt en ragdoll och ska hämta den andra i början av oktober.
Tillsammans kostade de 12000:- med rabatt och avdrag för chipmärkning (det ingick inte i priset). Den ena var något dyrare än den andra eftersom hon har ett lila anlag.
Men det är absolut värt pengarna, kisse är helt underbar. :love:

Liknande trådar

Övr. Katt Tips på vart jag kan hitta renrasiga katter? Jag och min pojkvän ska köpa katt och det kravet jag har är att den ska vara renrasig... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 444
Senast: SiameseAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka