Bukefalos 28 år!

Vill ha renrasig katt!

Sv: Vill ha renrasig katt!

Tack för tipsen! Problemet med de flesta korthårskatter jag sett (sphinx, siames, oriental, havanna, rex, osv) är att de ser så väldigt konstiga ut i kroppen i mina ögon, som anorektiska åkerspöken! :crazy:

Bengaler och Ocikatter är ju vackra, men ack så dyra! Osäker också på om dessa katter med lite viltinslag skulle fungera i en lägenhet, de kommer ju inte ha någon regelbunden möjlighet att gå ut.

Man gör inte som med hästar då, väntar med att besikta tills ungen är såld? Jag tänkte att man vet ju i god tid innan när ungarna kommer födas (det är ju planerat sen lång tid tillbaka), och sen säljs de väl inte förrän de är 12 veckor? Då har man ju haft närmare ett halvår på sig att sälja ungarna?
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Det är inte bara problem vid förlossningen, även en katt kan bli sjuk. Min Yogas mamma är snittad för att Yoga hamnade med huvudet i andra hornet och helt blockerade utgången för dom som låg bakom. Knappast mammans fel, en liten miss i planeringen bara. Som alltid med levande djur kan det gå fel.
4-500:- för besiktning och avmaskning är inte speciellt billigt. Men du räknar ju inte med vaccinering som måste ske 2 ggr/unge. Avmaskar gör jag hemma, inte hos veterinär.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Du måste ha en kullbesiktning där alla ungar är med. Enligt SVERAK's regler. Dom andra 2 organisationerna kan ha andra regler, är inte så insatt i dom.

Det finns ju abessinier, britter (fäller mycket), burma (rätt aktiv men mycket vacker) europé, korat (aktiv), ryssar osv. Bengalen är såpass ny, så där är priserna högre pga det. Avelsbasen är liten och det medför mer problem. Annars är den otroligt vacker med sitt glitter i pälsen. Hade jag inte haft britter själv hade jag nog köpt en bengal.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Det är ju just det, jag hittar ingen! Har hittills tittat på Ocicat, Bengal, Siames, Oriental, Russian Blue, Burma, Birma, Malines, Abyssinier, Exotic, Brittiskt korthår, Rex, Scottish fold och Sphynx bland korthårskatterna (vilket väl är det hårlag som känns lämpligast med tanke på pälsvården). Men det finns säkert fler raser! *hoppas*

Vad jag skulle vilja ha är en katt som ser ut som bondkatterna i Thailand, om någon har sett dem? Som ett mellanting mellan en oriental och en bondkatt i typen.

Korat hade jag inte tittat på, det ska jag göra! Fast det är ju inte så mycket färger att välja på då förståss... :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha renrasig katt!

Koraten och ryssarna samt ocicat är väl dom som är lite ädlare. Europén är ju framavlad på en typisk bondkatt, om det nu finns nån typisk sån.

Nä, koraterna är ju rätt... enfärgade. Precis som Russian Blue.

Burmilla finns också. En silverfärgad burma.

Europé
haldis1n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha renrasig katt!

MissFideli skrev:
Det är inte bara problem vid förlossningen, även en katt kan bli sjuk. Min Yogas mamma är snittad för att Yoga hamnade med huvudet i andra hornet och helt blockerade utgången för dom som låg bakom. Knappast mammans fel, en liten miss i planeringen bara. Som alltid med levande djur kan det gå fel.
4-500:- för besiktning och avmaskning är inte speciellt billigt. Men du räknar ju inte med vaccinering som måste ske 2 ggr/unge. Avmaskar gör jag hemma, inte hos veterinär.

Felskrivning från min sida, jag menade förståss besiktning och vaccinering! Avmaskning gör vi också hemma med våra katter.

Men tänk vad friska bondkatterna måste vara, vilken tur att det har blivit så! För sällan ser man ju att bondkatter säljs för 2000 kr/st för att täcka väntade veterinärkostnader på 10 000 per kull.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha renrasig katt!

Huskatters ägare lägger sällan ner 10000:- på ett snitt, dom flesta väljer att avliva eller märker bara att katten plötsligt är borta.
Det finns inga forskningar på hurpass huskatten är friskare än raskatter eftersom mycket färre huskatter kommer in för behandling.

Dock så finns dom flesta sjukdomar som raskatterna dras med även på huskatten, men utreds aldrig.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

MissFideli skrev:
Koraten och ryssarna samt ocicat är väl dom som är lite ädlare. Europén är ju framavlad på en typisk bondkatt, om det nu finns nån typisk sån.

Nä, koraterna är ju rätt... enfärgade. Precis som Russian Blue.

Burmilla finns också. En silverfärgad burma.
[/IMG]

Ska man köpa en europé så känns det ju som man hellre kan köpa sig en vanlig bondkatt istället för en knapp tiondel av kostnaden...

Men burmillan var fin! Ska kolla mer på den!

Russian Blue har jag gett upp - vi var inne på att skaffa en förra året, men det verkade nästan omöjligt att få tag i en som utomstående. Vi vill också gärna kunna vara lite kräsna i valet, och ta en unge som verkar trevlig med trevliga föräldrar, och med Russian Blue var det snarast att man kunde få tigga och be, och efter lång väntan (ett år eller så) kanske få tag på en unge, utan nånting att välja på, utan man får ta det man får.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Kan tillägga också att sphynxen tvärtemot vad man tror, kräver en hel del vård. Den måste badas 1 gång/v för att man ska få bort allt den utsöndrar som hamnar i pälsen hos pälsade katter, men täpper till porerna på nakenkatter.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Mabuse skrev:
Vad jag skulle vilja ha är en katt som ser ut som bondkatterna i Thailand, om någon har sett dem? Som ett mellanting mellan en oriental och en bondkatt i typen.

Då är det en "gammaldags" siames/oriental du vill ha :p
Balinesen är ofta lite grövre än siamesen och ser inte lika spinkig ut.
Sen finns det lite olika utseenden på siamesen..vissa är lite grövre medan vissa är väldigt smala.
Sen har du orientalen som också ser ut som en siames men skiljer sig i färgen samt orientaliskt långhår.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Ja, ryssarna är väl också rätt ovanliga i Sverige och med liten avelsbas.
Europén är ju framtagen av huskatten, men har en standard som alla raser har. Dessutom är det inte bara katten man betalar för, du har en hel del rättigheter som köpare av en renrasig registrerad katt. Skulle ett dolt fel dyka upp så står uppfödaren för veterinärkostnader upp till 5000:- (tror det är så) eller också har du rätt att få pengar tillbaka eller en ny katt. Sen är det ju lättare att säga ungefär hur en europé är i tempramentet eftersom uppfödaren har koll på många generationer bakåt.

Priserna är satta för att få köpare att tänka till innan man skaffar katt. Det är inte meningen att man ska kunna åka till första bästa uppfödare och ta med sig en unge hem direkt. Detta har såklart med kattens usla status att göra, skulle en huskatt kostat 2000:- i inköp så hade antagligen katthemmen inte varit så överfulla som dom är idag. Och för att rensa bort dom som inte vill betala detta pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Vill ha renrasig katt!

jag har ett skräp (blandning bondkatt-russian blue) o han e otroligt social o trevlig.
sen har vi min katt-Fia, hon e ren Russian Blue och är så himla underbar. hon är vacker, pratig fastän väldigt fisförnäm o fin i kanten ;)
hon är skötsam o trevlig, inte så social att hon kommer o vill vara i knäet men ligger gärna o gosar när man tittar på film eller så.
mycket trevlig ras tycker jag! :)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Vilken otur du verkar ha haft! Iofs köpte vi våran ryss för ca 7 år sen men vi svarade på en annons, åkte o kollade flera gånger och fick välja unge först. Jättebra uppfödare, dock flyttade hon till Frankrike fast hon fanns i Sthlm förrut...
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Ok, men jag får ändå inte riktigt ihop det... 1000 kr veterinärkostnader, 600 kr parningsavgift, 400 kr uppfödningskostnader (mat och sand utöver vad som hade gått åt till honan enbart), 1000 kr för att åka till hanen (som jag då förmodar står i andra änden av landet). Det blir ändå bara 3000. Var är de resterande 3000?
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

MissFideli skrev:
Det är inte meningen att man ska kunna åka till första bästa uppfödare och ta med sig en unge hem direkt.


Nej, det var ju just det vi inte ville göra. Men i fallet Russian Blue så var det inte tal om att kunna välja uppfödare, utan man fick hålla tillgodo med den som råkade ha en unge de kunde tänka sig sälja det året (eller vänta till nästa år), oavsett om man tilltalades av föräldrar och uppfödare eller inte. En av de saker som jag ser som en bonus med raskatter är ju just detta att kunna ha koll på föräldrarna, se vilka linjer man vill ha och vilken uppfödare som har den typ katter man vill ha, och då är det förståss tråkigt om den biten faller bort.

Och ta ungen med sig direkt... Nej, det är väl inte normalt? Ofta tittar man ju på ungarna innan de är leveransklara, och då dröjer det förståss några veckor innan man hämtar ungen. Inte ens de förtappade bondkatterna har jag hört att man gör så med, och då borde man väl inte göra så med raskatter heller?

I fallet Russian Blue så var det snarare så att det inte var vi som skulle titta på katten, det var uppfödaren som skulle titta på oss, och om vi befanns värdiga så kunde vi kanske bli uppskrivna på en kölista för att få en unge tilldelad vid nästa kull. Och det kändes ju inte så kul, men som sagt, jag är ju inte insatt, så jag är ju inte van vid "kulturen" så att säga.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Mm, det var där nånstans vi tappade sugen... Så det bidde ingen ryss.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Breccia_ skrev:
jag har ett skräp (blandning bondkatt-russian blue) o han e otroligt social o trevlig.
sen har vi min katt-Fia, hon e ren Russian Blue och är så himla underbar. hon är vacker, pratig fastän väldigt fisförnäm o fin i kanten ;)
hon är skötsam o trevlig, inte så social att hon kommer o vill vara i knäet men ligger gärna o gosar när man tittar på film eller så.
mycket trevlig ras tycker jag! :)

Fast det där lät ju inte så trevligt, att de är lite fisförnäma, menar jag. Jag tänkte mig nog mer en katt som gärna ligger i knäet, och som man kan lyfta och hantera (eller uppfostra) utan att den blir förnärmad.

Fast vackra är de ju :love:
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

fast jag tycker om katter med lite attityd så där ;)
man får smöra för henne för att hon ska gosa men när hon väl är där så vill hon ingen annanstans :D
hon är världens snällaste. nu är hon ju inte hemma så mycket, ute o jagar möss så vi kan äta ;) :angel:
men om vintrarna ligger hon helst o drar sig hela dagarna i min säng :D
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

600 i parning räcker inte. Jag betalade "bara" 3500:-, fick 3 ungar vilket ger en parningsavgift på 1166 kr/unge.

1166:- parning
166:- försäkring på honan
1100:- i veterinär (inkl avmaskning)
Honan ska äta kattungemat genom hela dräktigheten och under hela ditiden. Kattungemat är dyrare än vanlig. Vet inte exakt kostand på mat, men kanske 400:- /unge stämmer bra.
Resa till hane allt från 20 kr till 2-3000:-
Registrering av unge 200:-
Resa till veterinären 100:- ca (beroende på hur långt ifrån)
Sen tillkommer tester som hanägaren kräver på honan och som man själv vill göra för att hålla sin ras frisk. På britten har vi PKD kanske 800:- (ultraljud) och HCM ca 1000:- vartannat år efter en viss ålder.
Förlorad arbetsinkomst vid parningsresa och vid förlossning.

Sen tillkommer massor i form av inköp av grejer mm, men det räknar jag inte med.

Eftersom honan ofta är inköpt i avelssyfte så borde man räkna med hennes foder och sand mellan kullarna också.

Många ställer ut sina honor för att visa upp henne och för att göra reklam för sin uppfödning.
Att starta uppfödning kostar ett antal tusen, stamnamnet kostar 1500:- att registrera och sen tillkommer alla grejer man måste ha. Hushållsvåg, mjölkersättning, nappflaska, material till kattungehage osv.

Tror det var Sol som hade en mycket bra redovisning av kostnader.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Att uppfödaren väljer ut är en självklar sak i mina ögon. Jag föder upp levande varelser och har all rätt i världen att vara petig med var dom hamnar. Tycker det visar på en extremt seriös uppfödare och tycker det är synd att ni ser det negativt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 978
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 350
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp