Bukefalos 28 år!

Vill ha renrasig katt!

Sv: Vill ha renrasig katt!

Man förstår nog inte hur mycket det egentligen kostar att föda upp katter förrän man gjort det.

Ett ex. Jag parade min hona i somras och då betalade jag 1000kr i enbart bensinkostnad för att lämna och hämta henne. Ca 5000kr för parning(fast avgift) och ett hemtest MEN då hade jag även gjort ett FIV/FelV test hos vetten som gick på runt 1000kr.
Det var första gången för hanen så parningen tog sig inte så nyligen var jag iväg igen med henne hos samma hane. 1000kr igen i resekostnader.

Alltså: 1000+5000+ 1000+1000=8000kr redan!
och då vet jag inte ens om honan är dräktig och i så fall hur många bebisar det blir. Jag vet inte heller om förlossningen går bra och om alla kissungarna håller sig friska.
När honan är dräktig ska hon äta kattungefoder som är dyrare än vanligt vuxenfoder. Dessutom äter hon mer.
När kattungarna kommer så kostar dom massa i mat och kattsand. Jag brukar ge mina kattungar förutom RC babycat även lamm och nätfärs, äggula, kycklinglever, osv.
Dessa kattungar ska vaccineras samt besiktigas, dessutom så måste man försäkra dom.
Prisexempel har du fått innan.
Oftast har man inte heller sån tur att kattungaran föds när man är ledig utan då måste man ta ut ledighet under en viss tid efter ungarna har fötts(eftersom du inte vet exakt när din hona föder så kan man förlora några dagar på bara väntan)
Detta är vad en frisk kull kostar men något som många inte tänker på är att även honan kostar i inköp och försäkring. Att man blir bunden när man har små kattungar hemma och säg att du skulle ta ut timpenning...
Utställningar, stamtavlor, klubbavgifter kostar också pengar.
Detta är en hobby som kostar pengar.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Just ja, klubbagift har jag glömt! :o

Trist att hon inte tog sig. Yoga var hos en hane 2 ggr, men gick tom båda gångerna. Enkel resa till hanen 13 mil, blev 52 mil bara det.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

MissFideli skrev:
Just ja, klubbagift har jag glömt! :o

Trist att hon inte tog sig. Yoga var hos en hane 2 ggr, men gick tom båda gångerna. Enkel resa till hanen 13 mil, blev 52 mil bara det.
Ja...det har funkat kanon för henne innan men det är första gången för hanen så jag hoppas att det funkar denna gången annars vet jag inte vad jag gör.
Det är 25 mil enkel resa för mig och det är jobbigt att åka så långt :crazy:
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

MissFideli skrev:
Att uppfödaren väljer ut är en självklar sak i mina ögon. Jag föder upp levande varelser och har all rätt i världen att vara petig med var dom hamnar. Tycker det visar på en extremt seriös uppfödare och tycker det är synd att ni ser det negativt.

Fast där hamnar ju jag i ett dilemma. Är inte jag en extremt oseriös kattköpare om inte bryr mig det minsta om vare sig individ eller stam, bara jag får rätt ras? Och det vill man ju inte vara... :crazy:

Som sagt, jag är ju inte insatt, men jag skulle aldrig köpa en häst på de premisserna. Tänk dig: du vill köpa ett halvblod, och då blir du tilldelad en uppfödare, och den tilldelar dig ett föl från nästa årskull.

Och sen har väl jag någon förvirrad idé om att man nånstans är kund, och således kunde ha något att säga till om när det gäller vad jag ska köpa (för vem ska finansiera de semesterdagar och reskostnader som jag i så fall får för att kuska land och rike runt och låta mig intervjuas av uppfödare?). Att man inte säljer till vem som helst kan jag förstå, men upplägget var ju snarast att om man hade riktig tur kanske man kunde komma på fråga, inte att man ville rensa bort rötäggen (det vill väl alla seriösa uppfödare)

Tycker ändå att livet som kattuppfödare låter rätt trivsamt - om det går att sälja ungarna för ett sådant pris att alla kostnader för djurhållningen täcks (du räknade ju med vad det skulle kosta att hålla mamman mellan dräktigheterna också, liksom utställningsmeritering) har man det ju bättre än både häst- och hunduppfödare.

Undrar ändå vad det är som gör att skillnaden mellan raskatter och bondkatter är så mycket större än när gäller exempelvis hundar och hästar. Katter är mig veterligen det enda djurslaget där en rasren individ kostar 20 ggr så mycket som en icke rasren.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Förstår det. Hade planer på 40 mil enkel resa, men ramla över en passande i samma stad :D Först fick hon en dödfödd i en kull som bara blev 1 unge, sen 2 ggr tom med en annan hane. Trodde hon hade problem då, så jag åkte tillbaka till den första hanen och då gick det bra minsann. 3 bebisar blev det. Kastrerade mamman och behöll en unge (en lila hona) för framtida avel. När lilltjejen var 8 månader fick hon diagnosen patellaluxation (ärftligt), så nu består min uppfödning av 2 lyckliga kastrater. Snacka om nybörjartur :smirk:
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

ja och usch det låter inte kul. Min första "avelshona" fick avlivas då hon hade kraftig epilepsi. Hon hann inte ens få några bebisar utan det var jag som fick feta veterinärsräkningar efter alla tester och sjukhusbesök.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Du tvingas ju inte att åka till nån uppfödare. För mig var det viktigt att hitta köpare som jag tyckte om och som tyckte om mig. Meningen är ändå att vi ska ha kontakt kattens liv ut och att en okunnig köpare ska kunna fråga mig om allt den vill veta.
Jag tycker inte du är oseriös om du vill ha en ras. Ska jag köpa ny katt så blir det en britt som jag anser kan passa bra i min avel. Då duger inte vad som helst.
Så att säga att man blir tilldelad en uppfödare är ju helfel, du väljer själv vem du vill köpa av.
Men det är självklart att du får vänta på vissa raser, det är väl inte något konstigt i det?
En kull som klarar sig helt utan problem kan gå plus/minus 0, medans nästa kull kan gå back 20.000:-. Precis som med uppfödare av hundar.
Att det är sån skillnad beror på att huskattens status är för låg. Raskatten är upptrissad i pris av en hög med envisa uppfödare som brinner för sin ras. Om huskattuppfödarna kunde ta samma ansvar så skulle huskatten kosta några tusen den med. Men så länge tillgången är så extremt mycket större än efterfrågan på huskatter och sålänge huskattägare envisas med att ta kull på sin söta hona, så kommer det fortsätta så här.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Usch :(
Yoga gick på p-piller ganska länge och fick humörproblem av dom. Så hon blev inte heller långvarig i aveln. Dessutom går det inte att sätta in en ny katt här hemma med Yoga i familjen, så min avel ligger nere nu.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Mabuse skrev:
Tycker ändå att livet som kattuppfödare låter rätt trivsamt - om det går att sälja ungarna för ett sådant pris att alla kostnader för djurhållningen täcks (du räknade ju med vad det skulle kosta att hålla mamman mellan dräktigheterna också, liksom utställningsmeritering) har man det ju bättre än både häst- och hunduppfödare.

Undrar ändå vad det är som gör att skillnaden mellan raskatter och bondkatter är så mycket större än när gäller exempelvis hundar och hästar. Katter är mig veterligen det enda djurslaget där en rasren individ kostar 20 ggr så mycket som en icke rasren.

Nej, där håller jag inte med dig. Ta tex en hund som oftast kostar runt 10 000kr. Denna valp har man i endast 8 veckor(minst 12 veckor för katt)=kostnaden ökar för uppfödaren ju längra man har ungarna. Och vad jag vet så kostar det inte så mycket mer att föda upp hundar mot katter. Säg 5 st kattungar som kostar 5000kr st eller 5 st valpar som kostar 10 000kr st. 25 000 kr mot 50 000 kr!! Snacka om skillnad!
Skillnad mellan ras och bondkatt är att det springer katter lösa ute. En oseriös person som bara vill ha ungar kan enkelt släppa ut sin hona och få henne dräktig...parningskostnaden = 0 kr.
Bara det gör ju stor skillnad.
Vad en häst kostar kan också skilj asig en hel del. Man kan köpa höst för under 5000kr eller 100 000kr...är inte det prisskillnad?
Man får det man betalar för.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Trist när saker inte går som man vill. Själv sitter jag med två avelshonor. Den ena är helt underbar och allt har varit problemfritt med henne medan den andra är bara bebis så det blir spännande att se vad hon går för.

jag läste om Yoga i det andra forumet och det måste verkligen vara trist...
Men du får njuta utav dina kissar ändå med eller utan ungar=)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Ta en titt på mina korater: fotoalbumet

Sällskapliga, totalt människorälskade, fäller knappt alls. Dock är de inte billiga. Jag ligger ute med över 20.000:- innan ungarna är födda (eller innan jag vet om honan ens blivit dräktig :crazy: )(Kommer ta 6000:- för första kullen, eftersom jag inte vet hur honan utvecklas än. Troligtvis blir en prishöjning tvungen senare om jag ska ha råd att fortsätta, det är redan nu ganska pressat)

Man kan ju inte göra en "skräpparning" bara för att någon vill köpa billiga raskatter... (Jag har valt en helt omeriterad hane, utan tidigare ungar, för att hålla nere mina egna utgifter lite. Men målet måste ju alltid vara att aveln ska gå framåt, inte bakåt. Annars är man långt ifrån en seriös uppfödare.)

Sedan undrar jag hur du kan ha fått ner veterinärpriserna så. Här kostar vaccination av första katten 250:-, resterande 180:-, 500:- för vaccination, 300:- för chip och en hundralapp för vet.intyg alltså, sålänge allt går som på räls. Avelförsäkring kostar sina små slantar, medlamsavgifter till klubbar och rasringar (500:- till klubben är obligatoriskt, 200:- till rasringen vettigt om man vill samarbeta)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jag har två siameser!!! :love: :love:

De är extremt personliga och livliga.
De "pratar" mycket.
De vill vara nära (ligga i knäet, i sängen...) så ofta som möjligt.
De är vilda. De gallopperar runt runt i lägenheten, över soffor, sängar (och våra kroppar om vi ligger i sängen).

Musse gillar att "apportera" sina leksaker.
Han kommer med sitt mjukisdjur och lägger det så vi kan se det (vid våra fötter, i vårat knä, i ansiktet om vi sover). Sen ska vi kasta det så långt vi kan, så galopperar han bort, fångar mjukisen, kastar´upp den i luften, fångar den, och kommer sedan tillbaka med den till oss.
Detta kan han hålla på med i timmar.

De vill "vara med", så skulle man gå ut på balkongen, sitter de innanför och stirrar ut genom fönstret och vrålar med sina djupa röster.


De är underbara :love: :love: :love:



(Jag hittade faktiskt mina på Djurens Vänner... :crazy: )
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Jo, men de ser ju erbarmliga ut. Skulle jättegärna ha en siames som såg ut som de gjorde för 15-20 år sedan, men har svårt att vänja mig vid dagens rasstandard. Man vänjer sig säkert, men vi har ju redan en bondkatt, så skaffar vi en siames så skulle det ju bli som rultan och benranglet. :crazy: Tanken med en raskatt är ju lite att få en vacker katt, en ful men snäll misse kan jag nog hitta bland bondkatterna också.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

SiameseAngel skrev:
Vad en häst kostar kan också skilj asig en hel del. Man kan köpa höst för under 5000kr eller 100 000kr...är inte det prisskillnad?
Man får det man betalar för.

Fast det är ju inte så att det inte går att få tag på en rasren häst för mindre än 100 000 kr om man köper den som fölunge. :crazy:

Och när det gäller katter vet jag inte riktigt om det är så att man får det man betalar för. Är alla hittekatter per definition "sämre" än alla köpekatter? Vad händer om ägare 1 köper katten, som sen springer bort, och blir ägare 2.s hittekatt? Har katten blivit sämre medan den var ingens katt? I hästvärlden har jag inte hört om så många som har "hittehästar". I hästvärlden betalar man ju också mycket för hästens utbildning, en katt brukar ju inte vara lika mycket utbildad som en ridhäst man betalar 100 000 kr för.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

En välstammad fölunge som är renrasig får du ge en hel del för.
Självklart kostar en renrasig katt mer, det är väl inte så konstigt. Jag har på mina 8-9 hela generationer känd stamtavla. Idag testas dom flesta katter för olika sjukdomar mm, vilket gör det till ett relativt säkert köp.
Känslomässigt är dom lika mycket värda, men ekonomiskt... Nej.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Fast nu var det ju inte välstammad vi pratade om, utan rasren. En rasren häst kostar inte 100 000 kr. Ett fjordingföl, exempelvis, får du för kanske 10 000.

Inte för att vara elak, men vad du berättar om dina katter så låter det som om raskatter på intet sätt är friskare än bondkatter. I många raser är ju avelsbasen så liten att man måste vara mycket försiktig för att inte få inavelsproblem, exempelvis.

Blotta vetskapen om kattens stam 8-9 generationer bak är ju inte värd särskilt mycket om man inte tänker avla på katten. Stammen har inget "egenvärde" i sig, menar jag.

Och vad jag har sett på annonser så är en omeriterad katt värd mer som unge än som vuxen.

Men visst, ekonomiskt är det skillnad. Men jag opponerar mig mot att man skulle få vad man betalar för... En vacker, social katt kan du hitta även bland bondkatterna. Men du hittar inga grand prix-hästar bland korsningshästar utan stam.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Fast jag har aldrig påstått att raskatter är friskare än huskatter. För dig kanske dte kvittar, för dom som är ute efter en rastypisk och vältestad katt har huskatter inget att komma med.
Jag valde min ras för att den är vacker och passar mig. Det finns inga huskatter som ser ut som min ras och huskatternas skiftar så enormt i temprament så inte heller där kan man få nån hjälp. Jag vill också ha en katt som är framtagen på ett genomtänkt och bra sätt där man sätter kattens bästa i första rum, inte heller det går att få tag på hos huskatten.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Testandet spelar mig ingen roll, ofta testar man ju för åkommor som är inavelsrelaterade. Sen har du kanske noterat att jag faktiskt funderar allvarligt på att skaffa en raskatt? Och gjorde det när jag införskaffade nuvarande katt också, men blev avskräckt av det mycket otrevliga bemötande jag fick av den raskattförening vi var i kontakt med. Det är viktigt för mig hur katten ser ut och vad den har för temperament, och jag vill helst därför inte tvingas åka genom halva landet bara för att bli intervjuad och uppsatt på en vänsterlista.

Mitt problem med raskatterna har väl mest varit att det inte är så lätt att hitta en ras som ser ut som jag skulle vilja att en katt såg ut när det gäller kroppsformen, och ändå fungerar i en lägenhet och är social och okomplicerad. Helt enkelt: jag skulle vilja ha en katt som psykiskt var som min förtappade bondkatt, men med snyggare teckning och lite smäckrare byggd. Simple as that.
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Nej, det är inte inavelssjukdomar man testar mest för, utan sjukdomar som finns ärftliga i alla raser (tex HCM) och smittsamma sjukdomar (FIV, FeLV).

Visst kan man få en underbar sällskapskatt av en husis också, men vill man ha en raskatt får man ju vara beredd att betala åtminstonne merparten av "produktionskostnaden". Skulle det inte bära sig hyfsat (dvs jag kan accepetera en förlust på några tusenlappar per kull, men inte mer) så funkar det inte att föda upp helt enkelt. Min ekonomi tål inte att ägna sig åt välgörenhet åt människor som vill ha en billig katt. Hur hästuppfödare bär sig åt undrar jag, skulle aldrig komma på idén att föda upp med de förlusterna, sådan ekonomi har inte jag... Kattuppfödningen äter upp varenda slant, allt annat har fått stryka på foten för att jag ska ha möjlighet att bevara denna underbara gamla ras. (Tyvärr allt av sambons ekonomi också, så det blir inte kullar i den omfattningen som vore önskvärt)
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Mabuse skrev:
Jo, men de ser ju erbarmliga ut. Skulle jättegärna ha en siames som såg ut som de gjorde för 15-20 år sedan, men har svårt att vänja mig vid dagens rasstandard. Man vänjer sig säkert, men vi har ju redan en bondkatt, så skaffar vi en siames så skulle det ju bli som rultan och benranglet. :crazy: Tanken med en raskatt är ju lite att få en vacker katt, en ful men snäll misse kan jag nog hitta bland bondkatterna också.

Hmm vaddå ful? Jag tycker att siamesen är otroligt vackra och eleganta. Smaken är som baken vilket man får acceptera och siamesen är till för dom som gillar just det utseendet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 871
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 334
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp