Bukefalos 28 år!

Vill ha renrasig katt!

Sv: Vill ha renrasig katt!

Mabuse skrev:
Fast det är ju inte så att det inte går att få tag på en rasren häst för mindre än 100 000 kr om man köper den som fölunge. :crazy:

Och när det gäller katter vet jag inte riktigt om det är så att man får det man betalar för. Är alla hittekatter per definition "sämre" än alla köpekatter? Vad händer om ägare 1 köper katten, som sen springer bort, och blir ägare 2.s hittekatt? Har katten blivit sämre medan den var ingens katt? I hästvärlden har jag inte hört om så många som har "hittehästar". I hästvärlden betalar man ju också mycket för hästens utbildning, en katt brukar ju inte vara lika mycket utbildad som en ridhäst man betalar 100 000 kr för.

Visst men fortfarande får du betala en bra mycket högre summa för en rasren häst.
Vill man ha en katt med koll bakåt (alltså en stamtavla) får man oftast betala för det.
Menar inte att hittekatter är sämre men där har du ingen koll på sjukdomar eller temperamen..du tar katten utna några som helst riktlinjer.
Angående hästar så tittar jag på outbildade fölungar.

Det hela verkar vara meningslöst för du har svårt att förstå. Jag kan inte säga mer än att seriös avel kostar.
Vill man ha en rasren katt med stamtavla får man oftast betala den summan som det kostar att avla fram denna individ (där menar jag att man får det man betalar för)
Med andra ord..vill man inte betala så får man vända sig till en uppfödare som har tagit första bästa hane, ger skräpmat till kattungarna och det enda denne uppfödare bryr sig om är pengarana
 
Sv: Vill ha renrasig katt!

Mabuse skrev:
Fast nu var det ju inte välstammad vi pratade om, utan rasren. En rasren häst kostar inte 100 000 kr. Ett fjordingföl, exempelvis, får du för kanske 10 000.

Inte för att vara elak, men vad du berättar om dina katter så låter det som om raskatter på intet sätt är friskare än bondkatter. I många raser är ju avelsbasen så liten att man måste vara mycket försiktig för att inte få inavelsproblem, exempelvis.

Blotta vetskapen om kattens stam 8-9 generationer bak är ju inte värd särskilt mycket om man inte tänker avla på katten. Stammen har inget "egenvärde" i sig, menar jag.

Och vad jag har sett på annonser så är en omeriterad katt värd mer som unge än som vuxen.

Men visst, ekonomiskt är det skillnad. Men jag opponerar mig mot att man skulle få vad man betalar för... En vacker, social katt kan du hitta även bland bondkatterna. Men du hittar inga grand prix-hästar bland korsningshästar utan stam.

Jodå visst kan man hitta duktiga hästar bland icke rasrena...frågan är bara om man har ork att engagera sig i att leta. Blandrashästar är lika fina och duktiga som rasrena...eller menar du att en häst är mycket duktigare i tex hoppning bara för att den har stamtavla?? :crazy:
Och sen en fråga till...det är helt ok och tom billigt då att köpa en häst för 10 000kr men att ge några tusen för en katt är hemskt?? Varför ska katter vara gratis?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 978
Senast: cirkus
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 353
  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
989
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp