Bukefalos 28 år!

pris på häst? Vad skulle ni ge?

I

izza

Hej!
Är på jakt efter en häst som är tävlingsklar till en flicka 13 år. Vad skulle ni ge för en 14-15 årig vallack. 5-gångare med meriter runt 5,5 i både femgång och tölt, från i år och förra året. Eksemfri och frisk. Dottens mål är att komma ut och tävla då vår nuvarande häst inte räcker till.. :cry: Letar alltså efter en häst med lite erfarenhet. Vad är ett rimligt pris? Jättetacksam svar :bow:
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

izza skrev:
Hej!
5-gångare med meriter runt 5,5 i både femgång och tölt, från i år och förra året. Eksemfri och frisk. :

En FEMGÅNGARE som går för 5,5 i BÅDE femgång och tölt och som skulle göra det även i en läromästar-roll med en 13-åring är värd sin vikt i guld. Då måste du ha absolut klockrena gångarter och säkra växlingar.

De flesta femgångare under absolut elitnivå är svåra att tävla tölt med.

Fråga Båbbe tex ;)

Vad jag menar är att det är svårt att sätta ett pris innan man hittat något man inte säkert vet finns till salu överhuvudtaget :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Jag har en pålle i tankarna, men han är mest tävlad i 5-gång, med poäng 4,8-5,3 med en 13-åring på ryggen (som inte har så stor erfarenhet) T2 4,8. Vad tycker du om det?
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Hehe jag har redan skrivit ett uppsats-liknande svar till izza på PM... :D

Jag köpte min 5-gångsvalack som 14-åring, regerande svensk mästare i ungdomsklass på pass 150 m och dessutom 4:a i F1-ungdom (då hette det F3). Han är svenskfödd och tämligen frisk, men hade haft lite kotledsinflammations-problem. 2 ELIT-hingstar som pappa resp morfar. Prislapp: 80.000 kr.

Han passar mig perfekt, MEN han är svårtöltad som få, dvs många instruktörer får kämpa en stund innan de får nåt som jag inte tycker är ren grisepass (men då är ju jag en ren amatör på att bedöma sånt från marken förstås) och har mycket vilja. Viljan är dock schysst, dvs det går undan rejält i "galoppbacken", men upptäcker han en barnvagn i vägen så stannar han snällt - utan barnvagnen är det helt omöjligt för mig att få stopp dock... :p Men visst klarar man av tölten så har han 5 rena bra gångarter, han KAN gå ökad tölt utan problem med en duktig ryttare i sadeln (inte mig alltså... :D ). Extremt modig, ranghög, lätthanterad, lättlastad och lätt att sko. Tämligen exemfri säger jag och i övrigt väldigt frisk av sig.
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

köp en 4gångare?....låter enklare och så har du oftast väl åtskillda gångarter...har ni en 4gångare nu lr?
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Hej.
Sånna hästar finns, har tränat och tävlat ett sto på 16år, femgångare, två bästa gångarterna pass och ökad tölt, dock har hon tappat bort passen nu, men på tiden då hon tävlade SM m.m. så gick hon klockrent i alla gångarter, traven och galoppen sämsta gångarterna. En toppen läromästare var hon, gjorde man själv rätt så gick hon rätt, men gjorde man fel då blev de inget bra resultat.

Skulle hon säljas, skulle hon väll ligga i klassen runt 100.000 trots sin ålder då hon dessutom är förstklassigt bedömd, utan skador eller dylikt.

Dock kan hon ha skjunkit i prisnivå nu eftersom hon fått dammallergi.

Tycker dock du hellre ska satsa på en fyrgångare, då det är lättare att få ihop de till en bra och lätt häst, om hon dessutom ska lära sig på honom. Och det är inte många femgångare utom dom riktigt fina hästarna som får en bra tölt då hästen bara arbetar med benen i passen och måste vara jätte mjuk för att gå rent i tölt.

Men lycka till!
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Tack alla för era svar :bow: ffa Båbbe för uppsatsen ;) Ni har fått mig att tänka om o nu jagar jag istället efter en 4-gångare, jag tror det blir bättre.

kramar izza
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

jag har en 4gångare och han har mkt skilda gångarter med skritt och galopp som bästa gångart(arbetar igenom kroppen bäst i de gångarterna JUST NU) annars är tölten naturlig och traven sitter där....(tror även han har lite pass men mkt lite).
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Satsa gärna på en sk 4,5 gångare (5-gångare utan framtagen pass kan de också kallas ibland) - de brukar ha den stabilaste tölten! ;)
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

Jag skulle vilja säga att det behöver absolut inte vara lättare med en 4-gångare. Fyrgångaren kan lika gärna börja att falla ner på bogarna och börja gå på framdelen tappa rumpestumpen och bli travtaktig. Mycket hänger ju också om man har en häst med en extriör som talar för sig, behöver inte vara så men om den har naturlig bra exteriör och gått "rätt".

min förr häst var en 5-gångare med STARKA grundgångarter och väl skilda, stabilt byggd med bra rygg och bra kors och länd, lättsamlad och lätt för sig och lättlärd. Pass i åtta hundra knyck och lätt töltat som få. Hade ridit islandshäst väldigt kort innan jag köpte honom som läromästare och bättre läromästare kunde man inte leta efter.

Numera äger jag en 4½ gångare, underbar häst, fantastisk häst med mycket fina gångarter men mycket "trixigare" att rida ridtekniskt. Nu har jag också provat och ridit otroligt många hästar i mitt islandshästliv, jag skulle vilja säga att jag tycker att du skall prova massor av hästar, ta massor av referenser, gå massor av kurser innan gäller dottern också så klart, leta inte efter en fem eller fyrgångare, är femgångaren het och framtagen pass, visst kan det bli problem när hästen tänder till och vill gå i pass, så i det fallet är det lättare att köpa en häst som har potentiell pass att ta fram om man gärna vill ha en femgångare. Jag hade inte det problemet som nybörjare på islandhäst efter storhästtiden, dels för att jag hade instruktörshjälp hela tiden och jobbade heltid med isisar dessutom...
En femgångare kan ha sådan underbart mjuk tölt ( och grisepass)...

Än idag har jag personligare lättare att "lösa" en passtaktig häst än en travtaktig häst, fast jag ridit massor av travtaktiga hästa, det passar mig helt enkelt bättre.


Jag skulle vilja säga att den hästen du beskriver kostar minst 50.000:- beroende på ålder och upp till 100.000:- beror så klart på hur mycket gång man vill ha i hästen, men att hästen är trygg, stabil med bra grundgångarter, lätthanterad...ja det kostar...
 
Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?

min 4gångare har inte fördelaktig exteriör som motverkar framtunghet ex, lågt ansatt hals men trots detta så går han aldrig på framdelen och en duktig tränare sa att han är INTE en sån som faller fram och blir tung i framdelen i tölten tex
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Hästmänniskan Vi letar efter en läromästare till dottern i familjen. Vi har tidigare haft en ponny som nu ska slutas att tävlas pga. ålder. Vi har...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Puttan
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
2 870
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Smådålig i magen
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp