Pris på häst

alice

Trådstartare
Då min andra tråd togs bort pga otillåtet innehåll startar jag en ny tråd utan det otillåtna. :D Fortsätt gärna era diskussioner och filosoferande ang priser på hästar.

Nu när jag så smått börjat leta häst börjar jag fundera över priserna, gäller "halvblod". Att de är dyra är det inte någon tvekan om. Det som förvånar mig är att det inte går någon "röd tråd" genom prissättningen. För en häst kan priset vara 70000.- och för en likvärdig (enl annons) är priset 50000.-. Det är en enorm skillnad! Varför skiljer sig priset så åt? Är det så enkelt att den ena annonsen är "förskönad" och den andra är ärlig, eller är det så att den dyra hästen, där "vet" säljaren att ta betalt? Är den "billiga" hästens säljare kapabel att bedömma hästens kapacitet?

//Alice
 
som jag skrev i föregående inlägg, så anser jag att en häst som är tävlad med meriter och tävlingsresultat är mera värd än en som är otävlad och ej visat vad den gått för.
sen beror den på hästens ålder också såklart.
 
Jag hann ej "kolla av" svaren i förra tråden innan den togs bort så jag vet inte vad du och ni andra skrev. :cry:

Självklart är en tävlad häst värd mer än en otävlad, men beror det inte på klasserna också. Vissa otävlade, knappt inridna unghästar kostar ju ofta lika mycket, om inte mer, än lite mer beresta hästar som tävlat LA dres/110 hopp. :confused: Det är DET jag inte fattar! Sen får man se dessa unghästar "live" eller på video och då är de inte av speciellt "god" kvalitét utan har mer "normal" kapacitét. :confused: Vill man verkligen tro så gott om sina unghästar att man sätter överpris på dom, eller är det jag som är så urusel på att bedömma förmågan? :(

//Alice
 
Ett bra hästöga kan se om kapaciten finns.
Men jag tycker dock att man ej ska stirra sig blind på bra stamtavla. Även om en häst har en mycket bra stam betyder det inte alls att hästen själv blir bra tävlingsmässigt.
många sätter pris efter stammen med andra ord..
 
Vissa överskattar vad de säljer för häst o andra vet inte riktigt vilken fin häst de har. Priset beror ju på så mycket. Vart i landet hästen finns, extriör, stam, utbildningsnivå, tävlad, psyke, visningspoäng.

Det viktigaste när man söker häst är ett bra hästöga. Har man inte det själv får man kanske ta hjälp av någon som har det.

Är du ihärdig å söker så kommer du säkert att hitta lite billigare halvblod. Man måste ju ställa priset på hästen mot vad du ska använda hästen till.

Personligen skulle jag inte stirra mig blind på en hästras. Det finns många fina korsningar jag har en arab/hbl. De ligger lite lägre i pris oftast.

en liten parentes är att när jag sålde mitt ena hblsto nyligen BILLIGT så förväntade sig spekulanterna massor för den pengen?! Nä huga för att sälja häst :crazy: Som tur var hittade jag den perfekta köparen tillslut :)

Lycka till i hästletandet :)
 
Visst sätter folk pris efter stam utan att se till hästens faktiska kapacitét. Hästar efter vissa hingstar är ju generellt ofta lite dyrare.

Självklart ska man inte stirra på bara en ras, men jag vill varken ha arab eller vbl i min nästa häst. Varför? Ja, det är högst "personliga" skäl. Ser gärna hannoveraner, holsteiner eller fullblod i hästen, men det påverkar ju ofta ej priset. Och om det påverkar så är det ju ofta uppåt. :crazy:

Hur mycket är det "lovligt" att pruta? Om man märker att denna häst är klart överskattad av säljaren, men har det jag söker. 5000, 10000, 15000 eller ?!?! Hur resonerar ni? Både säljare och köpare.

Personligen tittar jag mycket mer på annonser som innehåller, "bra hem vikigare än priset", "end till rätt ryttare" mm eftersom då kan jag vänta mig en säljare som bryr sig om var hästen hamnar. Jag köper hellre häst av någon om bryr sig istället för att bara tjäna pengar. Då handlar det inte om att jag ska få hästen så billigt som möjligt utan det är en känsla jag har. Jag vill köpa av någon som bryr sig eftersom jag bryr mig...svårt att förklara, men ni förstår säkert.

Fortsätt och filosofera över priser på hästar. Jag tycker, och hoppas att många med mig, det är intressant.

//Alice
 
Att hästar efter vissa hingstar är dyrare är ju rätt logiskt, eftersom det skiljer i pris att använda olika hingstar. Har full förståelse för uppfödare som vill ha tillbaka det dom lagt ut + arbete för sina uppfödningar, för en ettåring sällan mindre än 30000. Oavsett om den är bra eller inte.
Svårt det där med priser. Sen beror det ju mycket på varifrån man köper, väljer man att köpa via förmedling/hästhandlare ska ju dom ha sin del också. Som är rätt stor... Så ska man ha en bra häst för vettiga pengar får man nog lägga lite tid på att leta rätt på den själv :)
 
Jag hann ej "kolla av" svaren i förra tråden innan den togs bort så jag vet inte vad du och ni andra skrev. :cry:

Ett tips är att lägga till tråden som favorit, då får man svaren till sin mail om man valt det i sina inställningar!
 
Det kan ju ha att göra med hur angelägen man är att bli av med sin häst också!! Ska man sälja men inte har speciellt bråttom kan man ju sätta ett högt pris och får man det släpper man hästen får man det i nte behåller man den ett tag till. Måste man bli av med sin häst lite snabbare (av diverse orsaker typ sin egen sjukdom eller nåt) Kanske man sätter ett egentligen lågt pris för att det ska gå snabbare (förhoppningsvis)
 
Om man går till uppfödaren så försöker de nog få ut så mycket för hästen att den ekonomiskt går jämt upp med vad uppfödningen kostat.

När det gäller tävlade hästar så skiljer priset en del om det finns avelsvärde i hästen. Dvs ett välmeriterat sto är dyrare än en vallack med samma meriter.

När man läser annonserna så är det nästan alltid hästar där säljaren påstår att hästen har enorm kapacitet.. framtidslöfte... osv.. som är så pass dyra. Men var tar alla dessa potentiella svårklass hästar vägen sen???

Jag tror att det kanske är så att det är säljaren av den lite billigare hästen som är klarsynt nog att se vilken kapacitet hästen har och ligger rätt i pris. I alla fall om vi talar prisspannet på 50 000-70 000 :-

Sen en annan aspekt på det hela. 95% av hästköparna är vanliga medelryttare som vill ha en egen häst. De flesta av dessa klarar inte ut en häst med kaliber att gå världscupen i olika disipliner. Dessa ryttare skall ha en häst som ligger lite lägre i nivå och kapacitet och därmed även i pris. Vill man inte ha en korsning så går det nästan inte att få tag på en sådan häst. Då talar vi prisläge på
25 000-50 000:-
I denna prisklass är det mycket svårt att hitta en häst som verkligen är prisvärd.
 
Ja, det förstår jag. Det är inte billigt att föda upp häst och ska nu uppfödaren gå pluss borde väl unghästpriserna stiga med iaf 20-30 %. :crazy: *hoppas inte* (siffran är tagen ur luften)

Ja, det har jag också funderat över. Var tar dessa hästar vägen som har jättekapacitét för det mesta? Om alla dessa annonser vore "sanningsenliga" skulle ju eliten svämma över av hästar och då borde ju priset sjunka?!?! Tillgång och efterfrågan!
Det är också det som är så himla lustigt....det fullständigt dräller av stora hästar till salu och många är också ofta tillsalu lääääänge så efterfrågan verkar inte vara enorm. Men om tillgången är större än efterfrågan borde ju det ta ner priserna. Det verkar dock inte funka i hästvärlden....

Jag själv söker efter en potentiell tävlingshäst i framför allt hoppning. Då pratar vi om klasser upp till 1,20. Kanske, kanske kunna debutera 1,30. Så att hitta en häst under 50000 är i princip omöjligt. Kanske också att hitta en under 70000....det vet jag inte....Hoppas dock på turen! :D

//Alice
 
Hästarna hamnar hos folk som tror att de ska ha halvblod med kapacitet, som inte har råd att köpa färdigt utan köper fyraåringen för 40 000 - 80 000. Sedan kan de inte hantera unghäst och de kan inte tävla (i många fall kan de inte rida heller) och så blir det i bästa fall en högst ordinär hobbyhäst av det hela (vilket iofs är helt OK)

Prisskillnaden ska bestå i härstamning, exteriör... Du kan inte se den långa länden och den slutande bogen i annonsens text.

Folk som vet vad de gör känner igen en bra häst när de ser den. En unghäst med kapacitet att efter utbildning gå MSV kan kosta 40 000 - 150 000, en unghäst med kapacitet att gå längre kostar därifrån och uppåt. Skillnaden, som du betalar 100 000 för kan bestå i ett par grader i vinkeln mellan höftben och bärbensknöl och en extra fingerbredd mellan ganasch och atlaskota.

Folk som inte vet vad de gör sätter pris efter vad de ser i annonser. Hos dem kan man göra fynd eller bli lurad.
 
Jag hatar att sälja hästar!! och ändå är jag uppfödare!

Det är ingen dans på rosor att föda upp hästar som ni kanske vet. Vissa år har man tur och allt går lätt och smidigt medan året därefter går allt skit!!

2003 var ett katastrof år för mig. Ingen av mina 3 ston har idag en levade fölunge född 2003. Dessutom har jag hittills i år mist 1=2 föl. Detta gör att jag kommer att få rejäla förluster i 2 år....

Jag sälv har enligt mitt sätt att räkna låga priser på mina hästar medan hobbyryttaren som ska köpa sig en "billig" unghäst tycker att jag är hutlös.

Jag räknar grovt med att mina föl kostar ca 25.000 kr när allt har gått smidigt vilket gör att fölet efter ca 6 månader har kostat mig ca 32.000 kr utan några som helst extra kostnader.

Jag kan därför inte förstå hästköpare som tror att det ska vara lätt att hitta en häst som är 5 år och tävlad 110 / LA med placeringar och kapacitet för svår klass, för 30.000 och då helst ett sto med toppenstam.

Jag sätter ett fast pris på mina hästar och säljer inte om inte köparen godtar det priset. Då behållar jag hellre hästen. Känner däremot jag att det är en helrätt köpare kan jag sänka priset men aldrig på köparens "befallning".

Sen kan jag hålla med om att många vet inte vad det är för kvalitéer ens häst har, både bra och dåliga. Jag tycker det är konstigt att inte fler hästar visas på de olika "mönstringarna". Jag brukar själv ta hjälp av en erfaren exteriör och gångartsdomare (dressyrinriktad avel)för att kunna ge en rättvis bedömning av mina hästar i annonserna.

Jag har i dagsläget 3 unghästar som ska säljas, i varierande ålder och prisklass. Visst skulle jag vilja "bli av med dem" nu men hittar jag inte rätt köpare kan de gott gå kvar här ett par år till! Jag vet att jag har hästar med mycket god kvalite även om de inte på något sätt är utan brister......

Lill / Stall Nöbbeled
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 077
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 592
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 007
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp