pris på liten blandras

Sv: pris på liten blandras

Jag gillar schipperke och cocker (förstås!) av de mindre raserna. Men det är ju för att de passar MIG. Jag har inte fått någon riktig kläm på vad du är intresserad av att göra med din hund, så det är himla svårt att ge tips på bra ras.

Mvh,
Duvan
 
Sv: pris på liten blandras

Breccia_ skrev:
Tiden finns, försökte bara förklara att har jag tid med två hästar (som ska bli en) finns det även tid för en hund.
Ensamt ansvar har jag aldrig påstått att jag ska ha, men det är jag som vill ha hund, om du förstår vad jag menar.
Om folk nu är så emot blandraser, ge lite tips på trevliga småhundsraser istället ;)

Jag var inne på borderterrier ett tag, men ändrade mig till dvärgschnauzer. Pudel funderade jag också på, men insåg att det skulle bli för mycket skräp i pälsen för min smak.

Det finns massor av trevliga småhundar. Jag hade rekommenderat dig att titta efter en lite rejälare typ med mycket kropp om du gillar att vara ute mycket. De riktigt små fryser lätt och verkar vara mer ömtåliga. (då tänker jag på papillon,yorkshire terrier eller andra små silkiga hundar)

Dansksvenska gårdshundar skall vara trevliga också och inte så temperamentsfulla som en del jack russelterrier.

OM du ändå skall ha en blandras, tänk på att föräldrarna är så lika varandra som möjligt. Jag menar, cairn terrier och westie är ungefär samma slags hund och då vet du mer vad du har att vänta. Min hund är pudel/tax/terrier. Jag är förvånad över hur vettig han är - jag trodde tex. att han skulle sticka på vilt. Nu har jag ingen aning om hur hans syskon är, han kanske är unik i sitt slag - men sådant kan man aldrig veta...
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

sådär, nu har jag kollat vad coops foder innehåller. korn, kött och köttbiprodukter (vilka??), oljor och fetter (vilka??) och sen var det väl mineraler (minns inte). det innehåller ju inte vete, vilket är positivt, men korn som största ingrediens och köttbiprodukter, oljor och fetter kan vara precis vad som helst.
 
Sv: pris på liten blandras

Jag gillar dvärgschnauzer jättemycket. Känner bara en men han är jättetrevlig, lagom av allt.
 
Sv: pris på liten blandras

cillamuffins skrev:
sådär, nu har jag kollat vad coops foder innehåller. korn, kött och köttbiprodukter (vilka??), oljor och fetter (vilka??) och sen var det väl mineraler (minns inte). det innehåller ju inte vete, vilket är positivt, men korn som största ingrediens och köttbiprodukter, oljor och fetter kan vara precis vad som helst.


OK...då ger jag min hund skitfoder...men faktum kvarstår....skall jag köpa ett dyrt foder som han inte äter, eller skall jag ge honom det han äter??
Vad skulle du ha gjort??
 
Sv: pris på liten blandras

jag hade ringt och frågat vad de menar med "biprodukter" och "oljor och fetter" för att försäkra mig om att det inte var något onyttigt. var det inte det så hade jag kanske fortsatt att ge, speciellt om det var en gammal hund. fast egentligen anser jag att de ska äta det som serveras, annars får det vara.
 
Sv: pris på liten blandras

jo...det är enkelt att säga...om man har hundar som inte krånglar...alternativet är ju att man blir anmäld för vanvård...när det kommer ett skelett ranglandes...

Coops ÄTER han utan knussel...och tro mig när jag säger att jag provat MÅNGA foder...sk "bättre"..men får alltid återkomma till coop...
Man orkar inte gå igenom hela sortimentet av hundfoder som finns i Sverige...när han ändå inte vill ha dom efter ett tag...

Sen kan jag ju avslöja att tiken äter nåt DYRT foder.....specific för gamla hundar...men GÖR det verkligen mig till en bra hundägare...det kan man ju fråga sig???

Jag tycker det är ett sjukt resonenmang......
 
Sv: pris på liten blandras

sjukt och sjukt... jag tycker att det är ganska sunt att man är lite nogrann med vad man ger sin hund. själv stoppar jag inte i mig vad som helst, och det vill jag inte heller att mina hundar ska göra.
 
Sv: pris på liten blandras

men blir jag bättre hundägare för att den ena äter dyrt, och den andra äter det han VILL äta.

Blir jag bättre hundägare om jag inte ger min hund mat?? Mat som han inte vill ha??

Sunt är ju relativt...en hund som hittar ett äckligt ruttet kadaver tycker att det är rena julafton....vad som är sunt för dig...kanske inte är det för din hund..och hundar är olika....en del är kräsna...en del är bortskämda, min är INTE bortskämd men kräsen...fast på sitt eget vis.....
 
Sv: pris på liten blandras

nej man är inte en bättre djurägare ju dyrare foder man ger hunden. men jag avstår från att ge sådant jag vet kan vara farligt. är det bara korn, kött och ister i fodret så är det ju inget dåligt foder, trots priset. men det kan aldrig vara fel att vara på den säkra sidan väl?
 
Sv: pris på liten blandras

Svarar väl alla som tipsat nu på en gång.
Har haft papilloner, trevliga men... det är så mycket fel på dem, har inte träffat en riktigt kry hittills o vi har som sagt uppfödare i släkten.
Jack russel är inte min typ av hund, inte heller dansksvensk gårdshund, dom är så... Mej passar dom inte :p
Jag har inget emot att ha en liten, yttepytte hund, skulle hur gärna som helst ha en chihuahua :love: En långhårig...
Och som någon sa cocker, min bror har en sån, väldigt söt men ändå inget för mej :p Jag är kräsen, jag vill ha det som känns helt rätt.
 
Sv: pris på liten blandras

Jag har lyckats yppa det 3 gånger på detta forum, bara att du lyckas vara i hälarna på mig varenda gång ;)
 
Sv: pris på liten blandras

Lånar knapp.

Jag håller faktiskt med martha. Jag skulle också ge coop om jag såg att det var det min hund ville ha. Visst, jag ger ett dyrare foder nu. Men en säck räcker i tre månader till en hund. Så jag och martha betalar säkert lika mycket i hundmat, martha kanske t o m mer.
Och visst är det bättre om hunden kan äta ett foder som innehåller mest kött, men skulle mina vägra äta det jag har och jag märker de hellre vill ha coop, då skulle det få bli det. Sen får alltid mina hundar rester av både kött och grönsaker så de får i sig annat också.
Ibland tycker jag det går till överdrift detta med foder och även på hästar. Man får ju se hur djuret ser ut också. Är de blanka och fina så är det ju bra. Då mår ju djuret bra av den maten de har.

En kompis till mig har en hund med mkt problem med maten och diareé. Hon har provat än det ena och än det andra fodret. Det dyra som veterinären rekomenderade gick inte alls. Nu köper hon något billig foder (minns ej vilket), och hunden är mkt bättre i magen.

Martha: Bonzo är egentligen carrier. Är bara att de byter säck till vissa leverantörer. Så var det för några år sedan iallafall. En jag kände sålde foder, och Bonzo och carrier hade precis samma innehåll. Jag fråga då om detta och hon sa att när det kallades Bonzo så kunde det säljas billigare.
 
Sv: pris på liten blandras

knapplån: mer om ämnet hittar du på www.mustela.se under artiklar. OBS! tas med en nypa salt! jag höll på att kissa på mig flera gånger av skratt. det är underhållande läsning!
 
Sv: pris på liten blandras

ungefär så ja... här är en black and tan
btsida.jpg
 
Sv: pris på liten blandras

Sjuka Pappisar?
Jag har haft 4 st och all har varit och är kärnfriska. Mina förra 2 blev 15 resp 18 år. Den äldsta fick ngt konstigt, oförklarligt magfel och låg inne ca 2 dagar när hon var 16-17 år. Det försvann av sig själv och kom aldrig tillbaks. Utöver det var de aldrig dåliga.

Ingen av de jag känner som haft och har Pappisar har haft problem med dem. Jag har fått intrycket att det är en väldigt frisk ras! Och mkt trevliga!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena gamla hund är mer eller mindre döv och eftersom han inte kan vara lös längre när han vimsar iväg får han ha rullkoppel. Köpte...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 252
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 432
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 286
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp