pris på liten blandras

Sv: pris på liten blandras

VAD är det med coops som är så illa dåligt?

Det skulle jag faktiskt vilja veta.....

Jag ger det foder min HUND vill äta....sen om det kostar 100 kr/kg eller 10 kr skiter jag i.
 
Sv: pris på liten blandras

Jag vet att du bryr dig om din djur, det har jag fått lära mig av annan användare här inne.

Fodret ifråga ( coop ) ska jag väl inte uttala mig om egentligen eftersom jag inte läst på just den säcken*sorry*

Men jag har väldigt svårt att tänka mig att just Coop skulle ha ett mycket bättre
( rent kvalitet mässigt ) foder än ICA och KONSUM m.f och dessa foder är inte köttbaserade utan spannmål .

Du ger dina hundar det du vill och jag ger det jag anser vara bäst , end of ....
 
Sv: pris på liten blandras

eftersom hundar är köttätare ska de ha ett köttbaserat foder. spannmål/majs/ris innehåller fodret ändå för att man ska kunna göra kulor av det, men det ska inte finnas så mycket att det är mest av det. står det något annat än kött överst på innehållsförteckningen så ska man inte ge fodret.

innan jag visste bättre gav jag också skräpfoder som doggy och pedigree, men efter att jag bytt till ett premiumfoder så har hundarnas skitar minskat till hälften, labben blir inte lika ofta kass i kistan osv. blanka i pälsen har de alltid varit. det var när min labbe fick akut tarminflammation och sket blodiga diarréer som vet sa att jag skulle byta foder och att "icafoder" var dåligt för hunden.

mina hundar gillar också sånt foder, men om jag inte minns fel innehåller det för mycket salt och tillsatta smakämnen.
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

martha skrev:
Det kan en dyr också bli, så det är inget argument.

Det finns massor av folk som inte kan lägga ut 6-12 000 på en hund idag, ensamma penionärer t ex, och hundarna kan få det MYCKET bättre än en sk dyr hund....

vet o mat kostnaderna är det samma vilket hunden kostat 12 000 eller 2000....

Alla är inte intresserade av utställning och tävlingar, en del vill ha en god vän och nån att "prata" med....

Tror inte t ex faster Hulda 67 år skulle skaffa sig en rottisblandning....

Nej, men faster Hulda kanske skaffar sig en terrier/pudel/tax mix där rasernas psykiska egenskaper krockar i könsmognaden. Eller som i slutänden behöver mer motion och hjärngympa än hon kan tillhandahålla. Allt bara för att den var billig och söt. Och du säger det ju själv, vet.vård kostar lika vare sig hunden var billig eller dyr i inköp, så varför skaffa en hund om man inte har råd att köpa en dokumenterat väluppfödd?

Jag har inget emot blandraser - förutsatt att man gjort vad man kan för att minimera sjukdomar och maximera förutsägbarheten temperaments-, arbets-, storleks- och pälsmässigt. Det jag vänder mig mot i sökandet efter blandras är att priset verkar vara det allena saliggörande. Att titta enbart på prislappen för inköpet är en utmärkt startplatta för problem, även om det kan gå bra.

Min högst personliga åsikt är också att kan man inte lägga undan tillräckligt med pengar för att kunna köpa en hund för fullpris, ja då skall man nog inte ta på sig ansvaret att ha en. Det betyder inte att man måste köpa en, men jag tycker att man skall ha RÅD. Om man i sökandet efter den perfekta valpen råkar snubbla över en seriöst uppfödd blandisvalp som passar, helt OK! Men att bestämma sig för blandras bara för att det är billigt, bläää!

Mvh,
Duvan
 
Sv: pris på liten blandras

Uppfödare har ingen skyldighet att ta tillbaks hunden eller betala tillbaks pengarna. Däremot så kryssar en seriös uppfödare i den rutan på kontraktet och då är det ju så. (Tror det finns två rutor? En för dolda fel en för återköp?) Har för mig att det är så i vart fall men är väldigt osäker!
Dock har jag alltid vid köpet blivit erbjuden just detta att antingen få en ny valp eller pengarna tillbaks om jag inte är nöjd vilket jag aldrig varit. Jag har aldrig varit missnöjd och utnyttjat det menar jag.

Vad gäller foder så är det inte ekonomiskt att köpa Doggy, ICA Coop osv. Hundarna äter mer skiter mer och tillgodogör sig mindre. För mig är det lika dyrt med "billigt" foder som med kvalitetsfoder.

Sedan utöver vad som redan nämnts om proteiner och spannmål så är det mer aska i de billiga fodren vilket inte är bra.
plus att päls osv blir mkt finare med bättre foder förståss.

Men en sak som jag irriterar mig på är att grisfoder (kraftfoder) i princip håller bättre kvalité än dessa "budgetfoder" till hund och kostar en spottstyver.... sånt är irriterande tycker jag.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: pris på liten blandras

Duvan skrev:
Nej, men faster Hulda kanske skaffar sig en terrier/pudel/tax mix där rasernas psykiska egenskaper krockar i könsmognaden. Eller som i slutänden behöver mer motion och hjärngympa än hon kan tillhandahålla.


:banana:

hehe - precis en sådan korsning har vi. Han är urtrevlig och skulle passa vem som helst! Fråga Grana! :) (hon passade honom i två månader i somras)

Små hundar är som regel inget problem, så tycker jag.

Det är för övrigt han som är på min användarbild! :love: :love:

PS. I övrigt förstår jag vad du menar - men jag tror att de flesta små hundar är lättare att ha också då för den oerfarne.
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

prinsessfeminist Små hundar är som regel inget problem skrev:
Ush vad fel! och nästan "farligt att säga, fast det blir ju sällan farligt.

Varför jag tycker så är att stora hundar som inte sköter sig väcker stor uppståndelse medan små hundar som hänger ut i kopplet och tokskäller eller är öppet agresiva skrattas det åt i stilen "vad sött".

SÄGER NU INTE ATT DIN HUND ÄR SÅDAN!!!

Små hundar behöver precis lika mkt aktivering som större hundar, enda skillnaden är att de är lättare att hantera om det skiter sig.
Vilket tydligt framgår om man tittar på tanterna med Pappilion på stan. (generaliserar så det sjunger om det nu men det stämmer)

Mvh
Björn
 
Sv: pris på liten blandras

UrsusRex skrev:
prinsessfeminist Små hundar är som regel inget problem skrev:
Ush vad fel! och nästan "farligt att säga, fast det blir ju sällan farligt.

Varför jag tycker så är att stora hundar som inte sköter sig väcker stor uppståndelse medan små hundar som hänger ut i kopplet och tokskäller eller är öppet agresiva skrattas det åt i stilen "vad sött".

Visst! :bow:

Min hund behöver lika mycket aktivering som en cairn terrier eller en pudel. Det får han också.

Jag avskyr ohängda hundar, oavsett storlek - men om folk står ut med ouppfostrade småhundar så drabbar det oftast ingen annan än dem själva (och den stackars hunden förstås).

Då resonerar vi om något annat som inget har med ras eller blandras att göra. Eller, jo, visst kan de ha med rasen att göra - men äsch - ni förstår vad jag menar. Små hundar behöver konsekvent uppfostran oavsett ras och om den uteblir så blir det fel...

Välkommen hit förresten! Jag såg att du var ny! :)
 
Senast ändrad:
Sv: pris på liten blandras

Tack för välkommnandet. :)

Förstod nästan att det var så du menade. Men om någon aldrig haft hund tror jag det är farligt att de får för sig att små hundar är lättare än stora. En tax är ju ingen lek att få ordning på jämfört med en fågelhund tex.

Mvh
Björn
 
Sv: pris på liten blandras

UrsusRex skrev:
Uppfödare har ingen skyldighet att ta tillbaks hunden eller betala tillbaks pengarna. Däremot så kryssar en seriös uppfödare i den rutan på kontraktet och då är det ju så. (Tror det finns två rutor? En för dolda fel en för återköp?) Har för mig att det


Det finns en punkt där det står "Särskild överenskommelse om ömsesidigt försäkringsskydd mm (...)" Där kryssar man i ja eller nej. Där handlar det om dolda fel tror jag, återköp står det om i en annan punkt.
 
Sv: pris på liten blandras

Får jag förtydliga mig Än en gång:

Min hund ÄTER inte vilket foder somhelst, är det det bättre att ha ett dyrt foder ståendes.....visst fattar jag att det blir billigare...för han kommer ju inte att äta det.

Dessutom så vet jag att i en test av hundfoder, så låg coops väldigt högt upp i listan....kanske t om högst. vet inte bara vart jag skall söka de resultaten.
 
Sv: pris på liten blandras

cillamuffins skrev:
eftersom hundar är köttätare ska de ha ett köttbaserat foder. spannmål/majs/ris innehåller fodret ändå för att man ska kunna göra kulor av det, men det ska inte finnas så mycket att det är mest av det. står det något annat än kött överst på innehållsförteckningen så ska man inte ge fodret.

innan jag visste bättre gav jag också skräpfoder som doggy och pedigree, men efter att jag bytt till ett premiumfoder så har hundarnas skitar minskat till hälften, labben blir inte lika ofta kass i kistan osv. blanka i pälsen har de alltid varit. det var när min labbe fick akut tarminflammation och sket blodiga diarréer som vet sa att jag skulle byta foder och att "icafoder" var dåligt för hunden.

mina hundar gillar också sånt foder, men om jag inte minns fel innehåller det för mycket salt och tillsatta smakämnen.


hundar är blandätare. vargar äter inte bara kött, de äter bär också.
 
Sv: pris på liten blandras

Inte som huvudföda då skulle inte deras tänder/käkar vara uppbyggda på det sättet.

Så att välja ett foder med störst köttinnehåll är viktigt.
 
Sv: pris på liten blandras

Just COOP-fodret har fått väldigt bra omdöme. Minns inte vem som tillverkar det? Det är iaf någon av de "stora". En "bekant" som jobbar på djursukhus ger det och hon säger att det är lika bra som nått annat.

Har för mig att det bara kostar 95:- per säck, eller? Kanske prishöjt eller så minns jag fel.

Jag försökte att ge BIS åt min hund ett tag eftersom att jag fick en säck. Hon åt det i 6 månader, men det blev inte speciellt billigt eftersom att hon åt en säck på tre veckor. Så det blev 225:- per månad. När jag köpte fodret på hundaffären så kostade 15 kg 340:- och den säcken räckte drygt 1 månad. Så hur jag än räknar så äter min hund för exakt samma antal kronor per månad!! Fördelen då är ju att hon slapp äta över 1.2 L per dag. Skitit mycket har hon bara gjort av Lone Star, inget annat foder.

Men hur f*n får man så billig försäkring? Jag betalar 120+200:- per månad.
 
Sv: pris på liten blandras

mina hundar skiter "ingenting" av lone star, men det dubbla och lite till av pedigree och doggy. men så innehåller lone star mer kött och fett än "icafodren". kollade på pedigrees active, det har en fetthalt på 13-14 %. eh...

har man en hund som ändå måste äta lightfoder kan kanske icafoder är ett alternativ, men har man en hund som inte har superlångsam ämnesomsättning får man ge enorma mängder.
 
Sv: pris på liten blandras

om det är min försäkring du pratar om så har jag endast vet vård....har ju blandraser :crazy:

Jag gav mina även BIS, light till den gamla...hon åt hål på sig själv av det fodret...den andra äter 3-4 dar, sen vägrar han...
 
Sv: pris på liten blandras

är det farligt att skita mycket??? mina skiter normalt

sen betyder ju activ aktiv...och då lär ju fodret vara för aktiva hundar....och dom behöver mera fett än den normala hunden...nu menas det inte att gå lånpromenader o dyl...utan mer draghundar.
 
Sv: pris på liten blandras

Aha... Då är det liv som kostar mer då...

Jag har gett BIS Fullkost och hon var MYCKET fin av det. Men det höll inte riktig för vår träningsmängd :D
 
Sv: pris på liten blandras

3 stora högar per dag av 7 dl foder! :) Hon åt först Magnus och sen Adult i tre år! Så det var inte bara foderövergång...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 145
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Mkb
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 756
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp