Prisökningar och hästägandet

DarkInNight

Trådstartare
Har prisökningarna påverkat ert hästägande?

Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer för att kunna fortsätta som innan..? etc
 
Har prisökningarna påverkat ert hästägande?

Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer för att kunna fortsätta som innan..? etc
Minskat hästantalet, men ehh... betäckt mitt sto. Så njae, jag har nog ökat kostnaderna till och med....

Jag har också bytt en unghäst, storhäst som växer, mot en c- ponny, så där har jag minskat både försäkrings- och månadskostnad för foder.

Plus att vi har mer användning för ponnyn.
 
Rent generellt så har jag några riktlinjer när det gäller hästandet som kanske blivit mer framträdande iom läget. Men dessa är:

- Köp nästan uteslutande begagnat, för ekonomi och miljö.
- Hushåll med resurser. Äthalmen som blir över, dvs ofta det grova som ratas och spill runt lådan, samlas upp och läggs till hyresgästernas boxar/lösdrift.
- Inse att det är stor skillnad på behöver och villhöver.
- Om det är en produkt riktad mot häst, gå in på samma produkt för t.ex. nöt och halvera inköpspriset.
- Låt inte folk ge dig dåligt samvete över att du inte köpt senaste och dyraste tillskottet/täcket/pseudobehandlingen/sadeln.
 
Har lägre kostnader per månad nu än för några år sedan samtidigt som jag har högre lön så jag har inte dragit ner på något 😆
Dock försöker jag i första hand köpa begagnat, men det är ffa för miljön.
 
Kommenterar folk verkligen din utrustning? Frågar då jag själv aldrig varit med om det, mer än att jag tex diskuterat med någon om hur sadeln ligger.
Mig specifikt, nej. Men så omger jag mig med likasinnade människor i den mån jag kan. Mer generellt är marknadsföring inom djur ofta vinklad med "gör det bästa för ditt djur, köp nya X", vilket görs för att skapa en känsla hos konsumenten att om du inte köper X, bryr du dig verkligen om djuret? Det tycker jag är viktigt att ha med sig.
 
Mig specifikt, nej. Men så omger jag mig med likasinnade människor i den mån jag kan. Mer generellt är marknadsföring inom djur ofta vinklad med "gör det bästa för ditt djur, köp nya X", vilket görs för att skapa en känsla hos konsumenten att om du inte köper X, bryr du dig verkligen om djuret? Det tycker jag är viktigt att ha med sig.
Bryr mig inte heller, utan köper det jag vill och behöver. Det blir mycket prylar ändå!
 
Inte ännu men tycker det bara precis går runt sedan helgjobbet försvann på min arbetsplats. Får se hur det utvecklas, lönen blir ganska ojämn pga hur skiftgången ligger. Eller ja, resten av livet får ju sparas in på så länge.
 
Köper inte nått jag inte behöver.
Kan ju bero på att jag har så det räcker till ett helt stall.
Lägger ut bra saker billigt. Men det är ingen direkt rusning att shoppa.
Sålde i alla fall ett princip nytt fleccefodrat regntäcke för 100 kr.
 
Generellt nej. Jag har ett extrajobb men det är inte pga hästen utan för ekonomin rent generellt. Jag har också gjort en deal med stallägaren att jag har "stalltjänst" två dagar i veckan där jag mockar, fyller hö/vatten och tar in deras hästar på kvällen i utbyte mot något reducerad stallhyra, inte för att jag måste utan för att det är sån liten belastning och jag tycker ändå det är mysigt att fixa i stallet på kvällarna.
 
Både och. Har alltid varit återhållsam med konsumtion av onödiga prylar. Köper ingenting jag inte behöver. Tittar först efter begagnat.
Har möjlighet att låta hästarna beta fortfarande på dagen vilket håller nere hökostnaden än så länge.
Tyvärr dragit ner på antalet lektioner. Både dyrt med själva lektionen och bensinen dit.

La ut ena hästen på annons, men det var först och främst pga tidsbrist. Men visst vore det skönt att kunna få ner kostnaden också. Men den annonsen kommer nog plockas bort idag. Dottern vill ha henne.
 
Nej, det har inte påverkat. Vi har flyttat till annat boende bättre för verksamheterna och trevligare miljö. Med det kom också mkt billigare stallhyra i stallet på gården vi bor på. Vi hade inte flyttat hit om den och övriga lokaler blivit dyrare. Men stallhyran var väldigt hög. Så det vore liksom svårt. 😅
Tror även hovisen här är billigare än den jag behövde ha förut iom få bra i området.
Jag har tur att ha gratis kiro, gratis hästtandläkare och gratis tillskott.
Jag har valt att tex mocka själv och oftast ta in min häst för billigare hyra. Om jag ändå är hemma kan jag ju bara kila ner och göra det. Så kan jag lägga dem pengarna på annat.
Nu är ju priser för hö, spånpellets, el etc som de är. Annars hade jag haft ännu billigare hyra.
 
Har prisökningarna påverkat ert hästägande?

Slutat köpa något, köper något annat, köper begagnat, bytt stall, sålt häst, jobbat mer för att kunna fortsätta som innan..? etc

Hästägandet i sig är det sista som påverkas i mitt liv, men nog är det en hel del annat lull-lull i min egen tillvaro som har setts över och reducerats/strypts för att täcka upp ökade hästkostnader. Trots eget stall är det en kännbart större del av min disponibla inkomst som läggs på hästarna nu än för fyra år sedan (även för att jag nu har tre i stället för då två).

Jag har avslutat träningskort och några streamingtjänster som löpt på för att det var bekvämt, lånar oftast böcker på biblioteket i stället för att köpa, jag är mer sällan med på aw av typen gå ut och äta efter jobbet etc. Jag har inte rest supermycket tidigare heller, men efter pandemin har jag inte varit längre än till Danmark (det är ju knappt utlandet för en nordvästskåning) och inte ens det mer än någon enstaka gång om året. Tänker igenom bilkörning för att minimera och snålar med elen.

Shopping i stor kvantitet har aldrig riktigt varit min grej, varken till hästarna eller till hemmet (ok trädgården är min svaga punkt, där shoppas det förvisso en del ffa under frösäsongen, men futtigt i jämförelse med hästarna) utan brukar satsa på få saker av bra kvalitet som håller länge. Tidigare kanske primärt av miljöskäl men ekonomin på lång sikt spelar också in mer och mer. Unghästen har nu t ex fått ärva ett utetäcke som köptes nytt ca 2005-2006 till min dåvarande unghäst och det passar och fungerar ännu mycket bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 600
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 896
Senast: Grazing
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp