Prisutveckling blandrasvalpar

Bregen

Trådstartare
Jag kollade lite på valpannonser och små blandrasvalpar har fullkomligt exploderat i pris. Större rashundar har bara ökat lite grann i pris men är runt 15 000, medans många av de små blndrasvalparna kostar 20-40 000.

hur kommer det sig att inte fler tar valpar på sina tikar? Jag tänker det är ganska lättförtjänta pengar när man inte ens behöver vara med i SKK och ändå kan tjäna över 100 000 på en kull.

Hur tänker ni som föder upp renrasiga hundar över denna utvecklingen? Ni har ju högre omkostnader och fler regler att ta hänsyn till, ni följer ett aktivt avelsprogram för att främja rasens hälsa, ni ger köparen extra garantier genom SKK men ändå får ni inte mer betalt.

jag är nyfiken på hur andra tänker 😀
 
Jag tror att många renrasuppfödare kan ta mer men väljer att inte göra det. Jag skulle kunna ta trippla priset för mina kattungar (renrasiga) men jag väljer att inte göra det eftersom jag inte vill trissa upp priserna och riskera att fler oseriösa aktörer söker sig till marknaden bara för att tjäna pengar.
 
Jag kollade lite på valpannonser och små blandrasvalpar har fullkomligt exploderat i pris. Större rashundar har bara ökat lite grann i pris men är runt 15 000, medans många av de små blndrasvalparna kostar 20-40 000.

hur kommer det sig att inte fler tar valpar på sina tikar? Jag tänker det är ganska lättförtjänta pengar när man inte ens behöver vara med i SKK och ändå kan tjäna över 100 000 på en kull.

Hur tänker ni som föder upp renrasiga hundar över denna utvecklingen? Ni har ju högre omkostnader och fler regler att ta hänsyn till, ni följer ett aktivt avelsprogram för att främja rasens hälsa, ni ger köparen extra garantier genom SKK men ändå får ni inte mer betalt.

jag är nyfiken på hur andra tänker 😀
I min familj har hundarna alltid varit familjemedlemmar och inte bankomater. Så här tillverkas inga valpar som inte har mycket goda chanser att hitta bra hem. Jag tror att det är likadant för de flesta av Sveriges hundägare.
 
Vill man sälja till vilket pris som hellst så har man inte råd att vara kräsen som säljare.
Det är det som skiljer seriösa renrasavlare mot blandraduppfödare som vill tjäna pengar.

Jag hade säkert kunna sålt mina valpar dyrare när jag födde upp men då hade jag inte fått köpare som kunde förvalta en brukshund till alla valpar. I rasen föddes tillräckligt många bra kullar för att den medvetne köparen skulle gå till en annan kennel och få en bra valp till vettigt pris om jag hade fläskat på köpesumman.
I den ras jag födde upp finns en riktlinje angående priset och däromkring ligger de seriösa uppfödarna. Det är bättre att konkurrera med bra kombinationer än prislappen.
 
Jag håller med de som svarat tidigare. Genom att trissa upp priserna kommer rasen att skadas i längden då fler kommer vilja föda upp just den rasen för att tjäna pengar och dessa uppfödare bidrar sällan till varken rasens framtid på ett bra sätt. Det är bara att titta på vad som hänt med de raser som ökat snabbt i popularitet på kort tid. Det har aldrig fört något gott med sig för rasen eller individerna på längre sikt.

De absolut flesta uppfödare av renrasiga hundar föder inte upp för att tjäna pengar, de gör det av intresse för rasen och dess egenskaper.

De flesta seriösa uppfödare går nog back på sin avel om man ser över längre tid, de avlar inte på vilken tik som helst med billigast möjliga hane. De maxar inte antalet kullar per tik. De utvärderar (hela kullar mentalt och hälsomässigt) och väljer avelsdjur med omsorg och en plan som omfattar flera generationer framåt.

Sen har ju priserna ökat även på renraser. Jag betalade 6500 kr mer för en valp 2020 än jag gjorde 2012. Men fortfarande inte i närheten av de fantasipriser man ser att det säljs diverse blandningar för.
 
Min nuvarande hund köpte jag 2012, då för 12 000:-
Planerar en ny av samma ras om ca ett år och nu ligger de på omkring 20 000:- plus-minus ett par tusenlappar. Det är nästan en fördubbling. Så visst går även renrasaveln uppåt.
 
Jag bryr mig inte det minsta om vad blandrasuppfödare tar för sina valpar. Jag föder inte upp valpar för att tjäna pengar, så jag tar det jag tycker är rimligt och inom ramarna för vad min ras kostar. Nu sist fick jag bara en valp och då jag behöll den så vet jag inte vad jag kommer att ta nästa gång jag har valpar och har någon att sälja.
 
Jag tycker inte ens flertalet av dessa blandningar är särskilt söta?
Cockapoo labradoodle och cavapoo är ju faktiskt inte ett dugg söta som vuxna knappt som valpar.
Flera av dom har även dålig fysik med Smala pudelben och grövre kropp tror inte alls detta är bra i längden.
Rent fysiskt ser jag väl inga problem annat än att pälsen ofta kan bli en mardröm. Detta har jag hört av de som får ta hand om pälsarna...
 
Rent fysiskt ser jag väl inga problem annat än att pälsen ofta kan bli en mardröm. Detta har jag hört av de som får ta hand om pälsarna...
Pälsen är ganska krävande även på en renrasig pudel men fysikt tycker jag inte raserna passar särskilt bra, som sagt smala pudelben och en tung cavalierkropp. En cavalier väger uppåt 10 kg medans en pudel 3-5 kg.
 
Min nuvarande hund köpte jag 2012, då för 12 000:-
Planerar en ny av samma ras om ca ett år och nu ligger de på omkring 20 000:- plus-minus ett par tusenlappar. Det är nästan en fördubbling. Så visst går även renrasaveln uppåt.

Hur mycket renraser ökat i pris beror nog på vilken ras man tittar på. Jag köpte min första hund 2005, då betalade jag 11 000. Min senaste köpte jag 2017, hon kostade 14 000 och någonstans därikring ligger priset kvar.
 
Hur mycket renraser ökat i pris beror nog på vilken ras man tittar på. Jag köpte min första hund 2005, då betalade jag 11 000. Min senaste köpte jag 2017, hon kostade 14 000 och någonstans därikring ligger priset kvar.
Absolut är det så. Rasen jag födde upp låg på ca 14 000:- för 5 år sen och nu runt 18 000:- så det varierar. Främst om det är små eller stora raser/kullar.
 
Tydligen tas det även helt galna parningsavgifter för t.ex labradoodle, så det är inte bara tikägarna som skor sig på detta. 30 000 kan de visst kosta per parning.
 
Jag föder upp arbetshundar. Dels är "kundkretsen" betydligt smalare än sällskapshundarna, dels är en valp ett väldigt osäkert kort för köparen, vilket djurägarna vet. De betalar INTE >20000:- för en hund som kan bli oanvändbar. Jag köpte min senaste valp 2011 för 11000:-, sålde mina 2017 för 12000:-.

Ettåringar däremot, ligger från valppris och upp till det tredubbla om de är friska och ser lovande ut.

Kan tillägga att jag inte ens frågat om pris på valpen jag ska hämta om 2 veckor...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: Raderad medlem 94602
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 781
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp