Privatekonomi i USA

"Folk" var kanske lite väl otydligt av mig. Menar såklart inte att alla lever så, men att de finns de som lever så, ja, det har jag sett med egna ögon tyvärr. Det är inte en slump att alternativmedicin är så väldigt stort just i USA (även om det såklart är flera anledningar som samspelar, men dåligt sjukvårdssystem är en av dem).
Om jag får inkludera alternativmedicin i vanlig hälsokost (hälsokost som ju också har rekordförsäljningssiffror här i sverige), så är sjukförsäkringssystemet i just USA en del i det ja. Ingenstans i hela världen har man lika stora försäljningsvolymer per capita av vitaminer som i usa...
 
Min väninna här i staden betalade för sina två tre-åriga döttrar över 50,000 dollar för pre-school per år. I jämförelse är det vad det kostar att skicka en student till Harvard. 50,000 dollar är mer än vad många tjänar efter skatt på ett år.
Kanske en dum fråga men... vad är det som driver upp kostnaderna till den nivån? Personalen är väl inte högavlönade tänker jag, det är rimligen ingen högkostnadsverksamhet rent allmänt på utförarsidan?
 
Exakt så är det. Det är jätteotäckt att tänka på vart samhället är på väg! Jag och min man har båda doktorerat vid ett bra universitet och har välbetalda high performance jobb. Vi skulle inte ha råd att ha ett barn, äga ett eget hus i den här delen av landet, och ha samma livsstil som idag om vi inte flyttade LÅNGT bort (och då skulle ju jobbet/lönen ryka). Min väninna här i staden betalade för sina två tre-åriga döttrar över 50,000 dollar för pre-school per år. I jämförelse är det vad det kostar att skicka en student till Harvard. 50,000 dollar är mer än vad många tjänar efter skatt på ett år.
Det är precis sånthär jag tänker på. Hur klarar man av att leva när allt kostar så enormt mycket? Jag förstår ju att lönerna är annorlunda jämfört med här och skatterna lägre, men det är ju ändå enorma summor. Jag skulle aldrig ha råd med det även om jag skulle betala 0 kr i skatt.
 
Kanske en dum fråga men... vad är det som driver upp kostnaderna till den nivån? Personalen är väl inte högavlönade tänker jag, det är rimligen ingen högkostnadsverksamhet rent allmänt på utförarsidan?
En anledning är att det inte är någon skattesubvention. Kvalitén kan också variera enormt ,men 25' dollar/år är sannolikt hög kvalitet i attraktivt område där föräldrarna kan betala. Gissningsvis har de även ngn pedagogisk "skol"-inriktning som de kan ta extra betalt för (finns även för spädbarn). Eftersom barnledigheten ofta begränsas till månader (om man har någon) finns det även omvårdnad för spädbarn. Kostnaden innan barnen kan gå/äta själv/klarar sig utan blöja är högre. Å andra sidan kan de ha en anställd för två barn .
 
Exakt så är det. Det är jätteotäckt att tänka på vart samhället är på väg! Jag och min man har båda doktorerat vid ett bra universitet och har välbetalda high performance jobb. Vi skulle inte ha råd att ha ett barn, äga ett eget hus i den här delen av landet, och ha samma livsstil som idag om vi inte flyttade LÅNGT bort (och då skulle ju jobbet/lönen ryka).
Vissa stater/townships/cities lockar dessutom med lägre fastighetsskatt för att få familjer att flytta dit. Den ena föräldern pendlar lååångt. Antingen varje dag eller på veckobasis. Är ju många som t ex bor i Pennsylvania men jobbar i New York, New Jersey, Massachusetts m fl kuststater där de välbetalda jobben finns.
Ett annat sätt att "lösa" barnomsorgen är att den ena (läs mamman) jobbar obekväm arbetstid när barnen är små och sedan deltid när barnen är i skolan. Ett effektivt sätt att stoppa karriären.
 
Kanske en dum fråga men... vad är det som driver upp kostnaderna till den nivån? Personalen är väl inte högavlönade tänker jag, det är rimligen ingen högkostnadsverksamhet rent allmänt på utförarsidan?
Det kostar mer än folk tror att driva dagis/förskola av hög kvalitet. Bra lokaler, hög personaltäthet, utbildad personal, mat (iaf i England så har alla bättre dagis en utbildad kock, antar att det är samma i US). Får man inga subventioner från staten så får ju kunderna betala marknadspris, det är inte konstigare än så.
För 10 år sedan när mina tvillingar var små så kostade en förskoleplats £1200 per månad per barn för 9-15 mån-fre. Och det var inte ens i London.

Föräldrar i Sverige har det himla bra!!!!
 
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?
Som flera har varit inne på bygger amerikansk ekonomi och välfärd mycket på "privatsamhället". man är beroende av sin "community" (familj, släkt, församling) för väldigt mycket och en stor del av arbetet utförs oavlönat. Mamma som varit hemma/jobbat deltid övergår till oavlönat volontärarbete när barnen blir större. När barnen är klara med sin högre utbildning förväntas de ofta arbeta som volontärer ett par år. Detta är viktigt för karriären om inte annat. Det fixas och trixas med hjälp hit och dit med barnomsorg, sjukvård etc inom sin community.
Utan att ha belägg för det misstänker jag att en del av avgiften till t ex förskolor är bidrag till utövarens (om det är en kyrka t ex) övriga verksamhet. Känner till förskolor som endast har öppet på förmiddagen eftersom personalen behöver ta hand om sina egna barn när de kommer från skolan. Om jag förstått det hela rätt är inte alla avlönade.
Den omvårdnad som t ex en församling eller annan frivilligorganisation kan ge svårt sjuka kan vara mycket avancerad, så det behöver inte vara sämre för att det inte är offentligt. (De flesta vårdinrättningar är privata och bekostas av avgifter via försäkringar). Även om man har en försäkring får man hem fakturan från sjukhuset när man fött barn t ex. Ibland tänker jag att det vore bra i Sverige också. Nu tycks många tro att vården i Sverige är gratis.
Nr man får en anställning i USA är förmånerna minst lika viktiga som lönen. Sjukförsäkring (för dig själv eller familjen? Pension etc). Även om löneskatten till det offentliga är låg blir det mycket som ska dras från bruttolönen. När du befordras kan bästa förmånen vara en utökad sjukförsäkring. Mycket av det offentliga finansieras genom fastighetsskatt som kan variera stort och ofta är mkt hög med svenska mått mätt.
På mitt företag är det vanligt att företaget bekostar masterutbildning åt nyanställda ungdomar som i gengäld får en låg lön under några år. Ungdomarna jobbar alltså först heltid på företaget och studerar sedan halvtid på kvällarna. Jättebra för de som inte kan bekosta sina studier själv, men oerhört slitigt. Lyckan brukar vara stor när de har sin examen!
 
Just Medicaid och Obamacare är extremt viktiga! De har ändrat mycket till det bättre. Oförståeligt att Trump ville ta bort båda - eller, ja, helt förståligt med tanke på hans galenskap. MEN de gäller inte om du inte är amerikan. Så om du är invandrare utan papper (och det finns ett stort antal människor som är papperslösa) eller t.om invandrare med papper så faller du ”between the cracks”.

Det skall tilläggas att en del stater försökt få igenom lagar som begränsar tillgång till Medicaid för dem som suttit i fängelse. Gissa vilken del av befolkningen det drabbar.

Fast det ar ocksa, som du sa i ett annat inlagg, helt beroende pa vilken stat man bor i.
Ar man invandrare med (eller utan) papper pa Vastkusten har man det mycket battre an om man ar invandrare med papper i "The South" (syd ostra USA) Har pa vastkusten finns "Oregon's egen halso forsakring," liksom Californien, och Washington som galler for invandrare utan papper, Det finns fler stater dar det fungerar sa. Det finns ocksa fler stater dar man maste vara medborgare for att kunna anvanda Medicade eller Obamacare, dock inte har pa vastkusten. For Medicade maste man ha betalat skatt under 10 ar i landet, men har pa Vastkusten, atminstone, kan vem som helst med (atminstone om personen har) "riktiga" immigrations papper anvanda "Obamacare".
MEN ... det betyder ocksa (som vanligt har i USA) att varje person har kan valja. Vill jag betala forsakrig OM jag blir sjuk? Allt for manga valjer att inte betala forsakringen.

Da jag traffat manga som har typiska loglone job innom hast sport medan jag bodde i South Carolina och Florida kanner jag ocksa en hel del, antingen permanent "residents" (gront kort innehavare) eller medborgare som har fatt helt otroliga operationer och mediciner dar kostnaden ar uttalad, men sjukhuset/lakaren skriver av. I Florida kan man tillexempel inte ta huset eller bilar av nagon oavsett hur mycket den personen ar skyldig, sa har man inte andra tillgangar sa skriver sjukhuset av istallet for att jaga dem. Det galler dock (vad jag vet) inte for cosmetisk surgery eller annan "inte nodvandig" sjukhusvard.
Sjukhusen forvantar sig att skriva av stora summor varje ar. Jag sag en siffra for nagon sjukhus grupp som skrev av over 40 millioner dollar per ar ... Jag kande en man, nar jag bodde i Florida, som gick fran sjukhus till sjukhus tills han hittade ett som var sypatiskt installt for hans fru's cosmetiska surgery. Hon fick sin surgery pa ett sjukhus i Georgia da lakaren jobbade i bada staterna.
 
Ja och nej, tänker jag. Det är också realism i att man inte kan införa reformer som omedelbart sätter delstaten i konkurs och inte kan erbjuda något till någon.

Sjukvård i USA är svindyrt och om behoven tillgodosågs för många fler skulle det bli väldigt svårt.
En anledning till att sjukvård i USA är dyrare än i de flesta länder är försäkringssystemet och möjligheten att stämma vården. Det är en oerhörd överkonsumtion och prispress saknas i princip.
 
Det kostar mer än folk tror att driva dagis/förskola av hög kvalitet. Bra lokaler, hög personaltäthet, utbildad personal, mat (iaf i England så har alla bättre dagis en utbildad kock, antar att det är samma i US). Får man inga subventioner från staten så får ju kunderna betala marknadspris, det är inte konstigare än så.
För 10 år sedan när mina tvillingar var små så kostade en förskoleplats £1200 per månad per barn för 9-15 mån-fre. Och det var inte ens i London.

Föräldrar i Sverige har det himla bra!!!!
Fast det är ju inte så att barnomsorg bedrivs gratis i Sverige heller - den betalas bara på annat sätt. Såvitt jag kan hitta i Skolverkets siffror kostar ett svenskt förskolebarn i storleksordningen 150 tkr per år, kanske ligger skillnaden mot @Jerseyites siffror i en skillnad i allmänt löne- och kostnadsläge mellan länderna, och/eller att de avser en särskilt dyr förskola.
 
Fast det ar ocksa, som du sa i ett annat inlagg, helt beroende pa vilken stat man bor i.
Ar man invandrare med (eller utan) papper pa Vastkusten har man det mycket battre an om man ar invandrare med papper i "The South" (syd ostra USA) Har pa vastkusten finns "Oregon's egen halso forsakring," liksom Californien, och Washington som galler for invandrare utan papper, Det finns fler stater dar det fungerar sa. Det finns ocksa fler stater dar man maste vara medborgare for att kunna anvanda Medicade eller Obamacare, dock inte har pa vastkusten. For Medicade maste man ha betalat skatt under 10 ar i landet, men har pa Vastkusten, atminstone, kan vem som helst med (atminstone om personen har) "riktiga" immigrations papper anvanda "Obamacare".
MEN ... det betyder ocksa (som vanligt har i USA) att varje person har kan valja. Vill jag betala forsakrig OM jag blir sjuk? Allt for manga valjer att inte betala forsakringen.

Da jag traffat manga som har typiska loglone job innom hast sport medan jag bodde i South Carolina och Florida kanner jag ocksa en hel del, antingen permanent "residents" (gront kort innehavare) eller medborgare som har fatt helt otroliga operationer och mediciner dar kostnaden ar uttalad, men sjukhuset/lakaren skriver av. I Florida kan man tillexempel inte ta huset eller bilar av nagon oavsett hur mycket den personen ar skyldig, sa har man inte andra tillgangar sa skriver sjukhuset av istallet for att jaga dem. Det galler dock (vad jag vet) inte for cosmetisk surgery eller annan "inte nodvandig" sjukhusvard.
Sjukhusen forvantar sig att skriva av stora summor varje ar. Jag sag en siffra for nagon sjukhus grupp som skrev av over 40 millioner dollar per ar ... Jag kande en man, nar jag bodde i Florida, som gick fran sjukhus till sjukhus tills han hittade ett som var sypatiskt installt for hans fru's cosmetiska surgery. Hon fick sin surgery pa ett sjukhus i Georgia da lakaren jobbade i bada staterna.
Ja absolut! Men det är ju liksom hela kruxet med det här stora komplicerade landet. Att det är så enorma skillnader mellan de olika staterna. En låginkomsttagare utan papper från Guatemala i Oregon har ju helt andra förutsättningar än i Texas. Och det är jobbigt för mig som svensk att acceptera, att en människa inte alltid är en människa, liksom. 😢 Av samma skäl känner jag mig hoppfull när stater som Oregon och New Jersey slutar att kolla körkort/ID när folk kliver in på akuten. Så även om hela landet inte går i samma solidariska riktning så gör ju delar av landet det.
 
Ja absolut! Men det är ju liksom hela kruxet med det här stora komplicerade landet. Att det är så enorma skillnader mellan de olika staterna. En låginkomsttagare utan papper från Guatemala i Oregon har ju helt andra förutsättningar än i Texas. Och det är jobbigt för mig som svensk att acceptera, att en människa inte alltid är en människa, liksom. 😢 Av samma skäl känner jag mig hoppfull när stater som Oregon och New Jersey slutar att kolla körkort/ID när folk kliver in på akuten. Så även om hela landet inte går i samma solidariska riktning så gör ju delar av landet det.

Exact!
Min poang ar mycket for att just visa skillnaderna mellan stater i stallet for, "I Amerika ar det sa har". Det ar precis som de sager har, "I Europa ar det sa har" 🙄 och stammer lika illa pa bada stallen. Sedan tror jag att vi maste acceptera att skynda langsamt, "Rom byggdes inte pa en dag".
 
Det är precis sånthär jag tänker på. Hur klarar man av att leva när allt kostar så enormt mycket? Jag förstår ju att lönerna är annorlunda jämfört med här och skatterna lägre, men det är ju ändå enorma summor. Jag skulle aldrig ha råd med det även om jag skulle betala 0 kr i skatt.
Det är nog ett stort antal som är cash poor. Alltså, man har två bilar men de är båda på avbetalning. Man bor i ett stort fint hus men det är belånat över taket. Man har två barn i bra skola och man åker på semester varje år men man har NOLL pengar på sparkontot. Man kan precis hänga med i levnadsstandarden men om någonting händer går det åt pipsvängen. Det såg vi ju 2008 när marknaden kraschade och helt plötsligt kunde folk inte betala sina lån = var tvungna att sälja huset till underpris.

Jag vet inte om det är för att jag är född på 70-talet eller för att jag hade ekonomiskt sinnade föräldrar eller om det är en kulturell skillnad mellan USA och Sveriges medelklasser, men jag förstår verkligen inte hur man kan välja bort att spara. Jag har flertalet amerikanska kollegor som inte förstår varför jag inte har köpt ett hus ännu, strunt samma att allt går för hutlösa överpriser, det är ju bara att ta ett större lån, det har ni råd med. I mitt huvud funkar det inte så. Men det är så många runt mig resonerar.
 
Det är nog ett stort antal som är cash poor. Alltså, man har två bilar men de är båda på avbetalning. Man bor i ett stort fint hus men det är belånat över taket. Man har två barn i bra skola och man åker på semester varje år men man har NOLL pengar på sparkontot. Man kan precis hänga med i levnadsstandarden men om någonting händer går det åt pipsvängen. Det såg vi ju 2008 när marknaden kraschade och helt plötsligt kunde folk inte betala sina lån = var tvungna att sälja huset till underpris.

Jag vet inte om det är för att jag är född på 70-talet eller för att jag hade ekonomiskt sinnade föräldrar eller om det är en kulturell skillnad mellan USA och Sveriges medelklasser, men jag förstår verkligen inte hur man kan välja bort att spara. Jag har flertalet amerikanska kollegor som inte förstår varför jag inte har köpt ett hus ännu, strunt samma att allt går för hutlösa överpriser, det är ju bara att ta ett större lån, det har ni råd med. I mitt huvud funkar det inte så. Men det är så många runt mig resonerar.
Att inte vara hägt belånade på hus är inte ovanligt i Sverige om det inte varit arv vunnit på lotto eller köpt ett ruckel för ett gäng år sedan typ.
Även på bilar är det ovanligt utan lån idag och allra flesta har även telefonen på avbetalning.
 
Att inte vara hägt belånade på hus är inte ovanligt i Sverige om det inte varit arv vunnit på lotto eller köpt ett ruckel för ett gäng år sedan typ.
Även på bilar är det ovanligt utan lån idag och allra flesta har även telefonen på avbetalning.
Det här kanske är en fråga som enbart en bank kan svara på, men kan man få ett hur stort lån som helst i Sverige om man inte har X% i insats? Jag tvivlar inte på att det är en liknande situation i Sverige med att folk lånar till allt. Och med högt belånat hus/cash poor menar jag att det är omöjligt att bo kvar i huset i ens ett halvår om en person blir arbetslös. Det finns helt enkelt inga pengar sparade för "emergencies".
 
Det här kanske är en fråga som enbart en bank kan svara på, men kan man få ett hur stort lån som helst i Sverige om man inte har X% i insats? Jag tvivlar inte på att det är en liknande situation i Sverige med att folk lånar till allt. Och med högt belånat hus/cash poor menar jag att det är omöjligt att bo kvar i huset i ens ett halvår om en person blir arbetslös. Det finns helt enkelt inga pengar sparade för "emergencies".
Köper du hus eller lägenhet i Sverige måste du ha en kontantinsats om minst 15% att lägga in. Dvs om huset kostar 1 msek får du bara låna max 850 000.

Du måste också amortera om du har en belåningsgrad på över 50%. Tror det är minst 1% av lånebeloppet om du lånar 50-70% och 2% om du lånar mer än 70%.

Banken gör också en kreditprövning med utgångspunkt i främst din lön och din kontantinsats innan de beviljar lån.
 
Det här kanske är en fråga som enbart en bank kan svara på, men kan man få ett hur stort lån som helst i Sverige om man inte har X% i insats? Jag tvivlar inte på att det är en liknande situation i Sverige med att folk lånar till allt. Och med högt belånat hus/cash poor menar jag att det är omöjligt att bo kvar i huset i ens ett halvår om en person blir arbetslös. Det finns helt enkelt inga pengar sparade för "emergencies".
Till insatsen tar en del blancolån för att ha råd med att köpa. Men ja banken kollar även så det kan betala under dom förutsättningarna som finns vid köpet.

Hur länge det tar innan det inte går längre vid arbetslöshet beror på bland annat hur stor skillnad det är mellan lönen och A kassan.
 
Köper du hus eller lägenhet i Sverige måste du ha en kontantinsats om minst 15% att lägga in. Dvs om huset kostar 1 msek får du bara låna max 850 000.

Du måste också amortera om du har en belåningsgrad på över 50%. Tror det är minst 1% av lånebeloppet om du lånar 50-70% och 2% om du lånar mer än 70%.

Banken gör också en kreditprövning med utgångspunkt i främst din lön och din kontantinsats innan de beviljar lån.
Vet en del som tar blancolån på insatsen vid köp och har på det sättet hela bostaden belånad vid köp.
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 645
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 749
Senast: avslutat medlemskap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 708
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp