Privatekonomi i USA

Vi får också presentkort och ibland en flaska champagne av arbetsgivaren och egentligen ska vi väl skatta på det men ingen gör det 😁

Firmabil finns också, det har hänt några gånger att vaktmästaren använt den för att hämta eller skjutsa anställda när det varit problem att ta sig till/från jobbet pga dåligt väder/kaos i trafiken pga väder exempelvis.

hittade detta på skatteverket:

Julgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 500 kr (inklusive moms).

Jubileumsgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 1 500 kr (inklusive moms).

Minnesgåva - är skattefri för dig om värdet inte överstiger 15 000 kr (inklusive moms) och du inte får den mer än vid ett tillfälle utöver när anställningen upphör.

Under 2021 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 2 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver de möjligheter att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor.

Har i Oregon kan man arligen ta emot en gava upp till $13,000 USD (114,233 kr) varje ar utan att deklarera den. (Federalt ar gransen mycket hogre, men jag minns inte hur mycket)

Fast nä. Det är ju enorm skillnad på att åka tunnelbana i NYC och i Europa. Så mörk, trång och skitig som tunnelbanan är i NYC har jag inte sett någonstans i Europa. Kollektiva lösningar verkar inte riktigt vara amerikanarnas grej, jämfört med Europa.

Nu tycker ju jag att NYC tunnelbana med alla sina stationer inte alls kanns trang sa lange man inte forsoker aka i rusningstrafik. Jag aker definitivt hellre den i NYC an London's tunnelbana som jag upplevt som mycket trang och aldeles for mycket folk. Den jag tyckt mest illa om att aka ar tunnelbanan i Paris som kandes super kranglig.

I Europeiska (och många Asiatiska om jag förstått det rätt) städer tar man sig fram snabbt, enkelt och billigt med kollektivtrafiken. I NY not. När man säger att kollektivtrafiken är bra i/kring NY så är det i jämförelse med nästan icke-existerande kollektivtrafik i övriga USA. Turtätheten, biljettsystemen, tidhållningen/tillförlitligheten, bekvämligheten och standarden på fordon och stationer hade inte accepterats i Europa.
Turtätheten är förvånande låg, även i rusningstid. Det är omständligt att byta mellan tåg/tunnelbana/buss och man behöver ibland köpa ny biljett vid byte vilket gör det dyrt/krångligt. I rusningstid behöver du köpa tillägg. Det blir inte enklare av att det är en delstatsgräns med olika tågbolag (och biljetter) i de olika staterna. Driftsäkerheten är ett skämt. Förutom att avsaknaden av ATC gör att pendeltågen kan köra rakt in i plattformen på vissa stationer så verkar stopp i trafiken av tekniska orsaker vara vanligt förekommande (trodde ett tag att det var jag som hade otur, men andra säger att det inte är så). Har inte siffrorna i huvudet längre, men andelen som reser kollektivt i NY är jämförelsevis liten. Kapaciteten (och därmed hur många som faktiskt kan resa) påverkas av att man inte kan köra tågen tätare. Nu går det ju inte snabbare att köra bil, men att gå (eller numera cykla) är faktiskt ofta ett konkurrenskraftigt alternativ. Med detta sagt så HAR det på senare år blivit bättre med enklare biljetter och busskörfält t ex.
Helt klart är det så att ens referenser ändras efter vad man är van vid och vad man jämför med. I Seattle är de mycket nöjda med sin (jämförelsevis) fantastiska kollektivtrafik. Den fungerar bra för att resa till/från arbete inne i stan och till/från Redmond. Men den fungerar mindre bra för resor inom staden och den slutar gå tidigt på kvällen. Byten mellan buss och metro är krångligt (om man lyckas hitta de väl gömda metrostationerna).

Men va? NYC tunnelbana har nastan tva billioner manniskor som reser arligen, och det ar liten andel som aker? I runda tal 5.6 millioner manniskor aker dagligen (och ungefar halften pa helgen) 5.7 millioner pa Lordag/Sondag. NYC kan ocksa upplevas som svar for att de har sa manga stationer (nastan 500). Det AR en mycket gammal och valanvand tunnelbana som har oppet dygnet runt sa man kan aka aven mitt i natten.

Seattle har en bra "public transportation". Sa ar fallet har i Oregon, aven vi i "Greater Portland" har bra bussar och tag, aven om vi inte har en annan typ av tag transport an subway. Den basta i USA ar dock San Francisco och The Bay Area som anses som nummer ett i USA.

Appropa tunnelbanor sa ar min favorit helt klart Washington DC, men det ar nog mer for att jag bodde dar sa jag akte tillrackligt ofta for att lara mig linjer och var jag ville parkera. :p
 
Har i Oregon kan man arligen ta emot en gava upp till $13,000 USD (114,233 kr) varje ar utan att deklarera den. (Federalt ar gransen mycket hogre, men jag minns inte hur mycket)



Nu tycker ju jag att NYC tunnelbana med alla sina stationer inte alls kanns trang sa lange man inte forsoker aka i rusningstrafik. Jag aker definitivt hellre den i NYC an London's tunnelbana som jag upplevt som mycket trang och aldeles for mycket folk. Den jag tyckt mest illa om att aka ar tunnelbanan i Paris som kandes super kranglig.



Men va? NYC tunnelbana har nastan tva billioner manniskor som reser arligen, och det ar liten andel som aker? I runda tal 5.6 millioner manniskor aker dagligen (och ungefar halften pa helgen) 5.7 millioner pa Lordag/Sondag. NYC kan ocksa upplevas som svar for att de har sa manga stationer (nastan 500). Det AR en mycket gammal och valanvand tunnelbana som har oppet dygnet runt sa man kan aka aven mitt i natten.

Seattle har en bra "public transportation". Sa ar fallet har i Oregon, aven vi i "Greater Portland" har bra bussar och tag, aven om vi inte har en annan typ av tag transport an subway. Den basta i USA ar dock San Francisco och The Bay Area som anses som nummer ett i USA.

Appropa tunnelbanor sa ar min favorit helt klart Washington DC, men det ar nog mer for att jag bodde dar sa jag akte tillrackligt ofta for att lara mig linjer och var jag ville parkera. :p
New Yorks tunnelbana är inte trång för att det är mycket folk, utan för att perrongerna och stationerna är smala, mörka och smutsiga. Det går inte att jämföra med London, där är perrongerna/stationerna mycket rymligare, renare och ljusare. Sen är det ju många fler som använder tunnelbanan i London, så det är klart det blir trångt av den anledningen, framförallt på de centrala stationerna. I NYC tar ju de som kan en Uber eller Taxi istället. Eller åker bil. Så det blir inte lika trångt.

Det är väl ingen hemlighet att New Yorks tunnelbana är misärig? Fråga vilken new york-bo som helst. Det är ju ett stående skämt att tunnelbanan är ett tillhåll för råttor och diverse märkliga människor. Jämfört med europeiska tunnelbanesystem så är skillnaden slående. Det är ljusare, finare, och renare. Inte skramliga tåg med plastsäten och nakna, mörka järnbalkar.

London har 3,7 miljoner trafikanter varje dag på 270 stationer, medan NYC har 5,6 miljoner på 500 stationer. Klart det är mer folk i Londons tunnelbana, men en smal, mörk och smutsig perrong blir ju inte bredare, ljusare och renare för att man står ensam på den.
 
<snip>

London har 3,7 miljoner trafikanter varje dag på 270 stationer, medan NYC har 5,6 miljoner på 500 stationer. Klart det är mer folk i Londons tunnelbana, men en smal, mörk och smutsig perrong blir ju inte bredare, ljusare och renare för att man står ensam på den.

Jag forstar inte vad du menar med att "sta ensam pa perrongen?" Jag tror inte det ar ofta man gor det varken i London eller NYC om man inte ar dar fram pa smatimmarna av natten.
I alla handelser. Jag har akt bade NYC subway och London tube. Jag gillar ingen. De flesta stationer dar jag anvande "underground transport" var pa bada stallen morka, smutsiga, och vansinnigt mycket folk. Dessutom visste jag ju inte som turist exact var de olika stadsdelarna och stationerna var. Nu ar jag overtygad att det finns manga av de 560 stationerna i New York som inte ar varken sma eller morka, liksom jag vet att det av London's stationer ar manga som ar stora och ljusa.
De mest anvanda stationerna pa bada stallena ar dock bade morka och folk star som packade sillar om man aker pa fel tid.

I New York akte jag mellan slaktingar i New Jersey och "The City" och det innebar att jag akte "public transportation" som fungerade mycket bra over Stats gransen. Det ar nog 20 ar sedan vi akte fram och tillbaka till NYC dagligen i en vecka Stationen dar vi steg pa var stor och ljus ... Men vi hittade ocksa manga morka och tranga stationer. Precis samma sak i London, flera stationer inne i stan's turist strak kandes bade morka och mycket tranga, medan stationen dar vi klev av for att ta taget till Petersborough (Kings Crossing?) var ljus och rymlig.

Har pa Vastkusten har vi ingen Subway, daremot har vi olika typer av tag/tunnelbana ovan mark. Det ar bade stort och ljust ... for att inte tala om billigt att aka.
 
Skall vi avsluta konversationen om tunnelbanors skönhet eller fulhet nu och återgå till ämnet om privatekonomi? :) Det är så klart roligt att jämföra och alla har sina egna erfarenheter av både samma och olika saker, men det var kanske inte riktigt den här riktningen trådstartaren tänkte sig. @iNHALE vad har vi inte täckt ännu gällande privatekonomi i det här stora landet?
 
Skall vi avsluta konversationen om tunnelbanors skönhet eller fulhet nu och återgå till ämnet om privatekonomi? :) Det är så klart roligt att jämföra och alla har sina egna erfarenheter av både samma och olika saker, men det var kanske inte riktigt den här riktningen trådstartaren tänkte sig. @iNHALE vad har vi inte täckt ännu gällande privatekonomi i det här stora landet?

Tack!
 
Har i Oregon kan man arligen ta emot en gava upp till $13,000 USD (114,233 kr) varje ar utan att deklarera den. (Federalt ar gransen mycket hogre, men jag minns inte hur mycket)



Nu tycker ju jag att NYC tunnelbana med alla sina stationer inte alls kanns trang sa lange man inte forsoker aka i rusningstrafik. Jag aker definitivt hellre den i NYC an London's tunnelbana som jag upplevt som mycket trang och aldeles for mycket folk. Den jag tyckt mest illa om att aka ar tunnelbanan i Paris som kandes super kranglig.



Men va? NYC tunnelbana har nastan tva billioner manniskor som reser arligen, och det ar liten andel som aker? I runda tal 5.6 millioner manniskor aker dagligen (och ungefar halften pa helgen) 5.7 millioner pa Lordag/Sondag. NYC kan ocksa upplevas som svar for att de har sa manga stationer (nastan 500). Det AR en mycket gammal och valanvand tunnelbana som har oppet dygnet runt sa man kan aka aven mitt i natten.

Seattle har en bra "public transportation". Sa ar fallet har i Oregon, aven vi i "Greater Portland" har bra bussar och tag, aven om vi inte har en annan typ av tag transport an subway. Den basta i USA ar dock San Francisco och The Bay Area som anses som nummer ett i USA.

Appropa tunnelbanor sa ar min favorit helt klart Washington DC, men det ar nog mer for att jag bodde dar sa jag akte tillrackligt ofta for att lara mig linjer och var jag ville parkera. :p
Jag är i branschen (och kanske därför mer kinkig?) och NY:s kollektivtrafik har inte så hög andel som man skulle kunna tro, men jag har inte siffrorna i huvudet. Att den är underdimensionerad är något som stadens planerare är mycket medvetna om, men det är komplicerat och dyrt att göra något åt det, även om viljan finns. Problemet är ju att de flesta som pendlar behöver åka i rusningstid. Och så fort man kommer utanför den så glesas trafiken ut.
Jag vet att Seattle har jämförelsevis bra kollektivtrafik (har jobbat lite där), men när man försöker resa med den annat än i ren pendling i rusningstid så håller den inte riktigt måttet för en kräsen europé och även då finns det en del onödiga brister. Men kollegorna jobbar på det ;-). Jag har haft representanter därifrån på studiebesök här i Stockholm (besökte fler städer), förhoppningsvis kom en del av inspirationen till nytta.
 
Wikipedia säger 39% tunnelbana och 11% buss samt 7% commuter rail för dagligt bruk i NYC, alltså åka till jobbet. Tror det är betydligt mer än där jag växte upp i Skåne. Hittar inga relevanta siffror för Sverige men har inte tid att gräva. Om du är en commuter så har du ju så klart månadsbiljett och då spelar det ingen roll att du byter system.
Troligen bättre än Skåne, i a f i stort. Stockholm har i storleksordningen 70%.
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 556
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 676
Senast: avslutat medlemskap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 406
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp