Privatekonomi i USA

iNHALE

Trådstartare
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?
 
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?
Jag har också tänkt på det. Dessutom har man ju ingen betald föräldraledighet så ifall man skaffar barn så får antingen en förälder vara hemma med bebisen helt utan någon inkomst eller så får man betala någon för att ta hand om barnet. Jag vet inte heller om förskola finns och vad det i så fall kostar.
 
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?
De flesta som arbetar har sjukförsäkring genom sin arbetsgivare.
 
De flesta som arbetar har sjukförsäkring genom sin arbetsgivare.
Är inte sjukförsäkringarna väldigt begränsade i vad de täcker?

Jag tänker att de som har en bättre täckande sjukförsäkring via AG nog sällan tillhör den stora massa av lågbetalda som ibland även har fler än ett jobb. (Men då bara en försäkring baserad på ett av jobben.)
 
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?

Det är dubbelt så dyrt att ha kvalificerade anställda i USA än här. Trots våra höga skatter på arbete. Sjukförsäkring och pension är svindyrt.

Jag är mer förvånad över hur USA klarar att vara konkurrenskraftiga alls. Det finns dock ganska mycket som pekar på att de inte är det på många områden.
 
Är inte sjukförsäkringarna väldigt begränsade i vad de täcker?

Jag tänker att de som har en bättre täckande sjukförsäkring via AG nog sällan tillhör den stora massa av lågbetalda som ibland även har fler än ett jobb. (Men då bara en försäkring baserad på ett av jobben.)
Om jag har förstått det rätt så har många försäkringar sjuka reservationer, tex om din farfar hade en hjärtsjukdom så får du reservation på allt som har med ditt hjärta och blodcirkulation att göra, så om du får en hjärrinfarkt får du betala rubbet själv eftersom du har hjärtproblem i familjen.
 
Om jag har förstått det rätt så har många försäkringar sjuka reservationer, tex om din farfar hade en hjärtsjukdom så får du reservation på allt som har med ditt hjärta och blodcirkulation att göra, så om du får en hjärrinfarkt får du betala rubbet själv eftersom du har hjärtproblem i familjen.
Nja. Det där kan se lite olika ut. På privata sjukförsäkringar är det ofta så. Min bror hade haft njurproblem en gång för många år sedan när han bodde i Sverige o kunde därför inte skaffa en sjukförsäkring han hade råd med. Däremot de han fått via sina eller sin frus jobb har inte haft reservationer eller blivit dyrare.
 
Detta är säkert rätt korkade funderingar men skit samma.

Jag ser ofta inlägg i mitt fb-flöde från folk i USA som belyser det svåra ekonomiska läget för många privatpersoner, speciellt låginkomsttagare. Personer med diabetes och andra sjukdomar där insulin och annan medicin kostar 10'000 kr och mer per månad, sjukhusräkningar på hundratusentals kronor, ibland miljoner, medicinska försäkringar som kostar flera tusen kronor i månaden och ändå inte täcker allt när man väl blir sjuk eller ska föda barn.

Det jag ofta funderar på är hur folk öht har råd att leva? Hemlösheten är självklart enorm i vissa delar och många lever i misär men det finns ändå många som verkar ha råd att ha hus, 3-4 barn, äta dyra mediciner, köra stora törstiga bilar och ändå inte verkar ha några top notch jobb direkt utan verkar tillhöra den vanliga arbetarklassen.

Är det någon som känner till hur privatekonomin funkar i USA och skulle kunna förklara hur folk får detta att gå ihop utan att gå i personlig konkurs? Bara att föda ett barn hade ju tagit knäcken på mig ekonomiskt när det kommer en faktura på 400'000 kr efteråt. Är det lönenivåerna som gör det eller är det något annat?

Man kan väl ha privata försäkringar också? Sen höga löner och låg skatt har jag fått för mig är en bidragande faktor. De som har det välställt då, de har ju en enorm fattigdom också och människor som inte kan ta emot vård.
 
Man kan väl ha privata försäkringar också? Sen höga löner och låg skatt har jag fått för mig är en bidragande faktor. De som har det välställt då, de har ju en enorm fattigdom också och människor som inte kan ta emot vård.
Jag tänker mig detta, att många helt enkelt inte har råd. Folk föder hemma, ringer inte ambulans om något händer, tar alternativmedicin/droger istället. Både bland mycket fattiga och upp till medelklass, beroende på.
 
Trots att jag har bott här i 20 år känner jag att det är en väldigt svår fråga att svara på. Det finns så många olika strukturer i samhället och det växlar väldigt från stat till stat och stad till stad, så beroende var du faller på samhällsstegen kan det se extremt annorlunda ut. Men i väldig korthet, om du inte är försäkrad via din arbetsgivare (vilket du definitivt inte är om du åkte lastbil över gränsen mitt i natten) är det mindre troligt att du har sjukförsäkring som låginkomsttagare. Om du behöver sjukvård och inte vill komma hem med en stor skuld så undviker du den vanliga vården. S.k. free clinics är vanliga, särskilt i mer progressiva städer (t.eX Berkeley), och där betalar du ingenting alternativt en symbolisk summa. Det är dock inte samma ”typ” av vård: du kan få medicin utskriven men förmodligen kan du inte få en CT-Scan av ditt knä. En del får medicinsk hjälp via den kyrka de tillhör (snyggt rekryteringstrick 🤬). Systemet är helt och hållet dysfunktionellt om du inte är försäkrad via ditt jobb/så rik att du kan köpa egen försäkring. Och försäkringen kostar mer eller mindre beroende på vad den täcker och vem du är. En kvinna som är 23 kostar mindre än en man som är 23 för mannen är mer olycksdrabbad, särskilt i bilolyckor. Det knäppa är att det gäller sjukförsäkringar - det spelar ingen roll om mannen inte ens äger en bil.

Det är inte konstigt att Bernie Sanders har så många följare som är unga. Alla ser ju hur trasigt systemet är och den unga generationen som inte kommer att ha arbetssäkerhet på samma sätt pga klimatförstöringar etc vill ha gratis sjukvård för alla.
 
Jag tänker mig detta, att många helt enkelt inte har råd. Folk föder hemma, ringer inte ambulans om något händer, tar alternativmedicin/droger istället. Både bland mycket fattiga och upp till medelklass, beroende på.
Men oj, riktigt så illa är det inte, det lät väldigt fördomsfullt och nästintill apokalyptiskt...:nailbiting:

Det finns en grundläggande sjukförsäkringssystem i alla stater som heter Medicaid som ger de som inte har råd med egna försäkringar basic sjukvård (vääääldigt basic), ovanpå den finns då också Affordable Care Act, aka Obamacare som ser lite olika ut i olika stater beroende på vad de har implementerat i sin Medicaid. Hela sjukförsäkringssystemet är väldigt ojämlikt och många lever utanför all typ av sjukförsäkringar, då är det ofta minoriteter och - människor utan papper och som kanske levt i hela sitt liv i landet som 'illegal' helt enkelt.

Googlade fram en bra men kortfattad info om systemet
https://movingtoamericamadeeasy.com/navigating-the-us-healthcare-system/
 
Läget de är i just nu är ju också att medelklassens livsstil håller på att urholkas pga omkostnader och löner. Det går snart inte att ha råd med meddelklassliv (amerikanska mått mätt) på en lön. Och man har inte alltid råd med två förvärvsarbetande vuxna eftersom barnomsorg kostar lika mycket som en (mindre) lön. Systemet har börjat rasa och frågan är vad som händer sen.
 
Men oj, riktigt så illa är det inte, det lät väldigt fördomsfullt och nästintill apokalyptiskt...:nailbiting:

Det finns en grundläggande sjukförsäkringssystem i alla stater som heter Medicaid som ger de som inte har råd med egna försäkringar basic sjukvård (vääääldigt basic), ovanpå den finns då också Affordable Care Act, aka Obamacare som ser lite olika ut i olika stater beroende på vad de har implementerat i sin Medicaid. Hela sjukförsäkringssystemet är väldigt ojämlikt och många lever utanför all typ av sjukförsäkringar, då är det ofta minoriteter och - människor utan papper och som kanske levt i hela sitt liv i landet som 'illegal' helt enkelt.

Googlade fram en bra men kortfattad info om systemet
https://movingtoamericamadeeasy.com/navigating-the-us-healthcare-system/
Just Medicaid och Obamacare är extremt viktiga! De har ändrat mycket till det bättre. Oförståeligt att Trump ville ta bort båda - eller, ja, helt förståligt med tanke på hans galenskap. MEN de gäller inte om du inte är amerikan. Så om du är invandrare utan papper (och det finns ett stort antal människor som är papperslösa) eller t.om invandrare med papper så faller du ”between the cracks”.

Det skall tilläggas att en del stater försökt få igenom lagar som begränsar tillgång till Medicaid för dem som suttit i fängelse. Gissa vilken del av befolkningen det drabbar.
 
Just Medicaid och Obamacare är extremt viktiga! De har ändrat mycket till det bättre. Oförståeligt att Trump ville ta bort båda - eller, ja, helt förståligt med tanke på hans galenskap. MEN de gäller inte om du inte är amerikan. Så om du är invandrare utan papper (och det finns ett stort antal människor som är papperslösa) eller t.om invandrare med papper så faller du ”between the cracks”.

Det skall tilläggas att en del stater försökt få igenom lagar som begränsar tillgång till Medicaid för dem som suttit i fängelse. Gissa vilken del av befolkningen det drabbar.
Saken är väl också den, och det är inte helt okontroversiellt att säga det - att den extremt stora mängd papperslösa människor som vistas i landet illegalt anges ofta vara en anledning till att inte göra sjukvården tillgänglig för alla.
 
Läget de är i just nu är ju också att medelklassens livsstil håller på att urholkas pga omkostnader och löner. Det går snart inte att ha råd med meddelklassliv (amerikanska mått mätt) på en lön. Och man har inte alltid råd med två förvärvsarbetande vuxna eftersom barnomsorg kostar lika mycket som en (mindre) lön. Systemet har börjat rasa och frågan är vad som händer sen.
Exakt så är det. Det är jätteotäckt att tänka på vart samhället är på väg! Jag och min man har båda doktorerat vid ett bra universitet och har välbetalda high performance jobb. Vi skulle inte ha råd att ha ett barn, äga ett eget hus i den här delen av landet, och ha samma livsstil som idag om vi inte flyttade LÅNGT bort (och då skulle ju jobbet/lönen ryka). Min väninna här i staden betalade för sina två tre-åriga döttrar över 50,000 dollar för pre-school per år. I jämförelse är det vad det kostar att skicka en student till Harvard. 50,000 dollar är mer än vad många tjänar efter skatt på ett år.
 
Saken är väl också den, och det är inte helt okontroversiellt att säga det - att den extremt stora mängd papperslösa människor som vistas i landet illegalt anges ofta vara en anledning till att inte göra sjukvården tillgänglig för alla.
Ja, exakt - särskilt av medlemmar av ett visst parti. Skitsamma att dessa papperslösa människor utför alla dem jobb som ingen annan vill ha (plockar skräp, jobbar utomhus vintertid, står i förfärliga fabriker). ”Not American = not human.” :rage:
 
Ja, exakt - särskilt av medlemmar av ett visst parti. Skitsamma att dessa papperslösa människor utför alla dem jobb som ingen annan vill ha (plockar skräp, jobbar utomhus vintertid, står i förfärliga fabriker). ”Not American = not human.” :rage:
Det är ju nåt fel som är trasigt, när man kan arbeta och betala skatt i ett land, och ändå vara illegal. Den mängd människor som vistas i landet illegalt är på sätt och vis en samhällsbärande mängd - skulle man trolla bort alla som vistas illegalt i landet med ett fingerknäpp, skulle vi se en samhällskollaps. Det handlar ju om miljoner människor som kommer in i landet på som du säger, en lastbil mitt i natten. Och sen lever de mitt i samhället och kan göra så i ett helt liv och i generationer. Det finns bra tankar och förslag på förändringar från både blått och rött håll om förändring och förbättring av villkor för alla, men jag tror att man aaaaldrig kommer komma överens då precis allt i landets stater, strukturer och politik och människor är så många och skiftande. Att sätta sig ner och ha en diskussion om nationell struktur på sjuk och hälsovård går ju liksom bara inte. Att ACA ens blev infört är ett mindre mirakel.
 
Men oj, riktigt så illa är det inte, det lät väldigt fördomsfullt och nästintill apokalyptiskt...:nailbiting:

Det finns en grundläggande sjukförsäkringssystem i alla stater som heter Medicaid som ger de som inte har råd med egna försäkringar basic sjukvård (vääääldigt basic), ovanpå den finns då också Affordable Care Act, aka Obamacare som ser lite olika ut i olika stater beroende på vad de har implementerat i sin Medicaid. Hela sjukförsäkringssystemet är väldigt ojämlikt och många lever utanför all typ av sjukförsäkringar, då är det ofta minoriteter och - människor utan papper och som kanske levt i hela sitt liv i landet som 'illegal' helt enkelt.

Googlade fram en bra men kortfattad info om systemet
https://movingtoamericamadeeasy.com/navigating-the-us-healthcare-system/
"Folk" var kanske lite väl otydligt av mig. Menar såklart inte att alla lever så, men att de finns de som lever så, ja, det har jag sett med egna ögon tyvärr. Det är inte en slump att alternativmedicin är så väldigt stort just i USA (även om det såklart är flera anledningar som samspelar, men dåligt sjukvårdssystem är en av dem).
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 578
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 709
Senast: avslutat medlemskap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 556
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 335
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp