Privatekonomi i USA

En tanke som slog mig, jag var nere i Usa under 1år på J1 visa.
Fick då lära mig att det är dyrare att försäkra en röd bil, än en grön bil. Då man kör snabbare/är mer olycksdrabbad i en röd bil. Det är alltså en färg som gör att man kör mer aggressivt, medan man kör lugnare i en grön bil. Diskussionen var främst med en kompis som hade en röd Camaro.
Är det så?
Det är förövrigt typ 11år sedan, så det kan ju ha ändrats.

Röda bilar uppfattas tydligen sämre i trafiken och även här i Sverige är de mer olycksdrabbade än andra färger. Dock baseras inte priset på försäkring på färg här.
 
Röda bilar uppfattas tydligen sämre i trafiken och även här i Sverige är de mer olycksdrabbade än andra färger. Dock baseras inte priset på försäkring på färg här.

Grönt används ju som en lugnande färg, därför nödutgångar är gröna, medan skyltar för tex brandslang är röda. Signalfärger.
 
En tanke som slog mig, jag var nere i Usa under 1år på J1 visa.
Fick då lära mig att det är dyrare att försäkra en röd bil, än en grön bil. Då man kör snabbare/är mer olycksdrabbad i en röd bil. Det är alltså en färg som gör att man kör mer aggressivt, medan man kör lugnare i en grön bil. Diskussionen var främst med en kompis som hade en röd Camaro.
Är det så?
Det är förövrigt typ 11år sedan, så det kan ju ha ändrats.
Oj jag har ingen aning! Men bilförsäkringen frågar vilken färg bilen har. Jag har alltid trott att det var för att färg, årsmodell, märke och nummerskylt liksom är bilens "ID". Ropar på @hastflicka igen!
 
Röda bilar uppfattas tydligen sämre i trafiken och även här i Sverige är de mer olycksdrabbade än andra färger. Dock baseras inte priset på försäkring på färg här.
Jag har läst tvärtom, att röda bilar är de som syns bäst i trafiken vilket gör att de tenderar att slippa bli påkörda lika ofta som andra färger.
Så var intressant att du läst något helt annat. 🙂
 
En tanke som slog mig, jag var nere i Usa under 1år på J1 visa.
Fick då lära mig att det är dyrare att försäkra en röd bil, än en grön bil. Då man kör snabbare/är mer olycksdrabbad i en röd bil. Det är alltså en färg som gör att man kör mer aggressivt, medan man kör lugnare i en grön bil. Diskussionen var främst med en kompis som hade en röd Camaro.
Är det så?
Det är förövrigt typ 11år sedan, så det kan ju ha ändrats.
Jag blev nyfiken och grävde lite. Svaret är nej, färgen i sig spelar ingen roll, MEN om en röd VW är dyrare i inköp än en svart VW av samma modell så blir premien för den röda bilen högre. Så nej men ändå nja. :) Har alltså ingenting med olyckor/psykologi att göra. Men jag förstår nu varför den skrönan blivit till, för den innehåller ju uns av sanning.

"According to Adams, “Red vehicles may attract more attention, even from the police. If you get a ticket for speeding, having a moving violation on your driving record can undoubtedly cause your auto insurance rate to rise.”

So while insurance may be more expensive for red cars in some situations, it isn’t directly due to the car color. Your auto insurance company is just one system that relies on numerous other systems for its data and functionality. When these different systems (like market demand) cause a price increase linked to car color, this value hike can be reflected in auto insurance."



https://www.coverage.com/insurance/auto/does-car-color-affect-insurance/
 
Hur är det med att äta ute, är det relativt billigt? Det kanske inte är hela sanningen, men i dokumentärer, serier och filmer tycks man äta ute titt som tätt. Flera gånger i veckan tom.

Den har sommaren har vi atit ute mycket mer an vanligt. Det ar mycket dyrare att ata ute har i Oregon an i South Carolina, men det ar billigare an i Californien;), var man ar i landet ar helt klart en stor fraga, men jag gissar att det ar sa i Sverige ocksa? Pa riktigt bra restauranger kostar det nagonstans mellan $30 och $60 for en dinner, ett glas vin ligger mellan $10-$15 och pa det 15-20% dricks.
alltsa mellan 415 sek till 725 sek for en person med ett glas vin till maten pa det dyraste stallet i narheten.

Ett vanligt burger stalle dar de star och gor burgarna nar man bestaller tar under $10 for en burgare med fries. Alltsa 86 sek for burgare och fries.
Vi ater vanligen pa stallen mellan dessa summor. :p

En tanke som slog mig, jag var nere i Usa under 1år på J1 visa.
Fick då lära mig att det är dyrare att försäkra en röd bil, än en grön bil. Då man kör snabbare/är mer olycksdrabbad i en röd bil. Det är alltså en färg som gör att man kör mer aggressivt, medan man kör lugnare i en grön bil. Diskussionen var främst med en kompis som hade en röd Camaro.
Är det så?
Det är förövrigt typ 11år sedan, så det kan ju ha ändrats.

Jag undrar om det inte var mer att det var en Camaro som gjorde det. Min ford har definitivt inte en hogre forsakring for fargen.

Dessutom innebar ju staternas olika lagar att alla forsakringsbolag inte finns i alla stater. Nar man flyttar mellan stater ar det minst sagt en djungel att navigera forsakringar.

Jag sag just att @Jerseyite tog tag i den fragan.👍
 
Den har sommaren har vi atit ute mycket mer an vanligt. Det ar mycket dyrare att ata ute har i Oregon an i South Carolina, men det ar billigare an i Californien;), var man ar i landet ar helt klart en stor fraga, men jag gissar att det ar sa i Sverige ocksa? Pa riktigt bra restauranger kostar det nagonstans mellan $30 och $60 for en dinner, ett glas vin ligger mellan $10-$15 och pa det 15-20% dricks.
alltsa mellan 415 sek till 725 sek for en person med ett glas vin till maten pa det dyraste stallet i narheten.

Ett vanligt burger stalle dar de star och gor burgarna nar man bestaller tar under $10 for en burgare med fries. Alltsa 86 sek for burgare och fries.
Vi ater vanligen pa stallen mellan dessa summor. :p



Jag undrar om det inte var mer att det var en Camaro som gjorde det. Min ford har definitivt inte en hogre forsakring for fargen.

Dessutom innebar ju staternas olika lagar att alla forsakringsbolag inte finns i alla stater. Nar man flyttar mellan stater ar det minst sagt en djungel att navigera forsakringar.

Jag sag just att @Jerseyite tog tag i den fragan.👍
Det lät ju inte billigare i mina ögon. Å andra sidan äter jag ute extremt sällan även om det inte är pandemi :p. Det var sambon som drog upp det nån gång, att det är billigare äta ute (fika, lunch, middag) i USA än i Sverige. Var han fått det ifrån vet jag dock inte.
 
Det lät ju inte billigare i mina ögon. Å andra sidan äter jag ute extremt sällan även om det inte är pandemi :p. Det var sambon som drog upp det nån gång, att det är billigare äta ute (fika, lunch, middag) i USA än i Sverige. Var han fått det ifrån vet jag dock inte.
Jag har inte heller ätit ute eller hämtat takeout sedan pandemin började, men blev fundersam och kollade på min favoritrestaurang där vi "brukade" äta förr i tiden (kvällsmat alltså). Det jag hade beställt idag hade gått på c. $30 (muhamara $9, koshari $16, karkaday $3, två pita $2) plus dricks. Hade jag däremot köpt en kaffe och bagel med cream cheese på Dunkin Donuts hade det gått på $5.
 
Det lät ju inte billigare i mina ögon. Å andra sidan äter jag ute extremt sällan även om det inte är pandemi :p. Det var sambon som drog upp det nån gång, att det är billigare äta ute (fika, lunch, middag) i USA än i Sverige. Var han fått det ifrån vet jag dock inte.
Jag har bara varit i Kalifornien och NYC samt Boston och Nashville. Det var billigare på västkusten än ostkusten (särskilt alkohol var dyrt i NYC), men någon stor skillnad mot Sverige tycker jag inte alls att det varit. Möjligtvis att viss skräpmat/fastfood är aningens billigare. Har varit på allt från hål i väggen-ställen till Michelinkrog. Just priserna Michelinkrog var faktiskt billigare än många ställen hemma men annars rätt lika. Nashville var dock billigare skulle jag säga. Jag upplever dock att det är vanligare i Sverige att laga egen mat jämfört med gemene man i USA, men har ingen fakta på det.
 
Det lät ju inte billigare i mina ögon. Å andra sidan äter jag ute extremt sällan även om det inte är pandemi :p. Det var sambon som drog upp det nån gång, att det är billigare äta ute (fika, lunch, middag) i USA än i Sverige. Var han fått det ifrån vet jag dock inte.
Vad som sker i fiction har ju oftast inte så mkt med verkligheten att göra. Även i svenska filmer är uteätandet överrepresenterat. Med ett undantag.
Min erfarenhet är att vi i själva verket äter ovanligt mycket ute i Sverige i och med att så många äter lunch på restaurant. Dessutom rejält prisvärt. Jobbar på ett internationellt företag och det som alla kollegor/kunder/samarbetspartners från alla andra länder (inkl Norge och Danmark) reagerar på i Sverige är att man kan få "a decent meal" med huvudrätt (kött eller fisk), sallad och kaffe för cirka 100 kr till lunch. Snabbt serverat dessutom.
Min erfarenhet av kontorsarbete i USA är att man inte går ut och äter lunch på restaurant varje dag på samma sätt som i Sverige. Någon gång ibland för ett viktigt möte eller för att fira något, men inte till vardags (om man inte har business lunch). Förutom att det i de städer som jag har erfarenhet av (Philly, NY, Seattle) är betydligt dyrare än i Sverige så tar det mycket längre tid. En timmes räcker inte alltid. Har mer än en gång varit med om att någon i ett sällskap får lämna för ett möte p g a att det tar en evighet innan maten kommer. De har inte våra halvfärdiga lunchrätter utan maten tillagas efter beställning på samma sätt som på kvällen (undantag finns).
De flesta äter (kall) lunch (om de äter någon) vid skrivbordet, medtagen hemifrån eller enkel måltid inhandlad på take-away, några äter i företagets fikarum.

Apropå business lunch är det BIG NO NO att bjuda offentliganställda på lunch eller något som kan likna lunch (eller middag). Ska man ha lunchmöte gäller det att äta innan om man som svensk riskerar blodsockerfall annars. Man kan få bjuda på lite frukt eller cookies. Men inte mer. Föreslog en gång att vi skulle ha smörgåsar istället för söta kakor. Helt omöjligt, det skulle inte se bra ut (det var innan jag insett att de framställda kakorna och frukten är skådebröd, ingen rör något). Att betala business dinner i USA eller Kanada är så komplicerat att jag tacksamt överlåter det till inhemska kollegor. Slut på OT.
 
Jag har bara varit i Kalifornien och NYC samt Boston och Nashville. Det var billigare på västkusten än ostkusten (särskilt alkohol var dyrt i NYC), men någon stor skillnad mot Sverige tycker jag inte alls att det varit. Möjligtvis att viss skräpmat/fastfood är aningens billigare. Har varit på allt från hål i väggen-ställen till Michelinkrog. Just priserna Michelinkrog var faktiskt billigare än många ställen hemma men annars rätt lika. Nashville var dock billigare skulle jag säga. Jag upplever dock att det är vanligare i Sverige att laga egen mat jämfört med gemene man i USA, men har ingen fakta på det.

Svårt att hitta jämförbar statistik, men hittade att USA och UK leder uteätandet med 42/44 procent av måltiderna lagade utanför hemmet. Indien hade exempelvis 9 %. USA hade också restaurangdel av total livsmedelskonsumtion på 51% , 2016 (alltså pengar, inte antal tillfällen). Motsvarande siffra för Sverige hittade jag bara för 2012 och då var den ca 25% och jag anar att den ökat fram till slutet 2019.

Jag tycker statistiken stödjer din observation!
 
Svårt att hitta jämförbar statistik, men hittade att USA och UK leder uteätandet med 42/44 procent av måltiderna lagade utanför hemmet. Indien hade exempelvis 9 %. USA hade också restaurangdel av total livsmedelskonsumtion på 51% , 2016 (alltså pengar, inte antal tillfällen). Motsvarande siffra för Sverige hittade jag bara för 2012 och då var den ca 25% och jag anar att den ökat fram till slutet 2019.

Jag tycker statistiken stödjer din observation!
De siffrorna inbegriper sannolikt även hämtmat? Det upplever jag som vanligare i USA än här (även om det har ökat enormt i Sverige på senare år). Att laga mat själv hemma är ett större "projekt" än att köra förbi ngn snabbmatskedja på väg hem från jobbet. Utbudet av snabbmatkedjor är större och prisskillnaden är inte så stor jämfört med hemlagat.
 
De siffrorna inbegriper sannolikt även hämtmat? Det upplever jag som vanligare i USA än här (även om det har ökat enormt i Sverige på senare år). Att laga mat själv hemma är ett större "projekt" än att köra förbi ngn snabbmatskedja på väg hem från jobbet. Utbudet av snabbmatkedjor är större och prisskillnaden är inte så stor jämfört med hemlagat.

Ja, det är restaurangernas totala andel av måltider (första siffran) och totala andel av livsmedelskonsumtionen (andra). Så det inkluderar hämtmat.

I både UK och US har jag fått uppfattningen att exempelvis frukost ätits ute oftare än här i Sverige, även om det blivit vanligare här också.
 
De siffrorna inbegriper sannolikt även hämtmat? Det upplever jag som vanligare i USA än här (även om det har ökat enormt i Sverige på senare år). Att laga mat själv hemma är ett större "projekt" än att köra förbi ngn snabbmatskedja på väg hem från jobbet. Utbudet av snabbmatkedjor är större och prisskillnaden är inte så stor jämfört med hemlagat.

Det ar dessutom billigare att aka forbi ett matstalle och ta kon runt huset for att kopa "take out" ... Aven pa vissa frukost stallen ar priserna sadana att man inte skulle kunna gora samma maltid utan att lagga pa lite pa priset.
 
Det ar dessutom billigare att aka forbi ett matstalle och ta kon runt huset for att kopa "take out" ... Aven pa vissa frukost stallen ar priserna sadana att man inte skulle kunna gora samma maltid utan att lagga pa lite pa priset.
Är min uppfattning också men var osäker på om det är så överallt. Förutom att det ibland är en utmaning att hitta bra livsmedelsaffärer (till vettigt pris). Säger en del om lönerna på snabbmatställen .... Själv tycker jag det är svårt att hitta snabbmat som jag vill ha (om jag inte befinner mig på Manhattan).
 
Det ar dessutom billigare att aka forbi ett matstalle och ta kon runt huset for att kopa "take out" ... Aven pa vissa frukost stallen ar priserna sadana att man inte skulle kunna gora samma maltid utan att lagga pa lite pa priset.
"Det ar dessutom billigare att aka forbi ett matstalle och ta kon runt huset for att kopa "take out"

Take out - mjölkar man kon när man kommit runt hörnet? 😅 (förlåt, men jag läste meningen och såg någon vandra runt hörnet med kossan på släp! 😆)
 
"Det ar dessutom billigare att aka forbi ett matstalle och ta kon runt huset for att kopa "take out"

Take out - mjölkar man kon när man kommit runt hörnet? 😅 (förlåt, men jag läste meningen och såg någon vandra runt hörnet med kossan på släp! 😆)
fmxvacveqia21.jpg

(kunde inte låta bli)
 
Apropå business lunch är det BIG NO NO att bjuda offentliganställda på lunch eller något som kan likna lunch (eller middag). Ska man ha lunchmöte gäller det att äta innan om man som svensk riskerar blodsockerfall annars. Man kan få bjuda på lite frukt eller cookies. Men inte mer. Föreslog en gång att vi skulle ha smörgåsar istället för söta kakor. Helt omöjligt, det skulle inte se bra ut (det var innan jag insett att de framställda kakorna och frukten är skådebröd, ingen rör något). Att betala business dinner i USA eller Kanada är så komplicerat att jag tacksamt överlåter det till inhemska kollegor. Slut på OT.

Så är det även i Sverige, jag som representerar staten får inte ta emot att representanter från näringslivet bjuder på det sättet. Dock är det ju helt konstigt att kalla något lunchmöte utan lunch.
 
Så är det även i Sverige, jag som representerar staten får inte ta emot att representanter från näringslivet bjuder på det sättet. Dock är det ju helt konstigt att kalla något lunchmöte utan lunch.
Jag vet. Men i USA är det ännu striktare, här finns ofta någon gräns som kan vara ok om man är under (typ lunch, frukost eller smörgås på ett möte) men där är det 0 som gäller. Här kan det också variera lite vad som är ok eftersom många myndigheter har egna (strängare) regler än de lagliga gränserna.
 
"Folk" var kanske lite väl otydligt av mig. Menar såklart inte att alla lever så, men att de finns de som lever så, ja, det har jag sett med egna ögon tyvärr. Det är inte en slump att alternativmedicin är så väldigt stort just i USA (även om det såklart är flera anledningar som samspelar, men dåligt sjukvårdssystem är en av dem).
Speciellt ambulans om man får tro John Oliver (Last Week Tonight) som diskuterade det och visade klipp på en kvinna som satt fast med foten mellan en tunnelbanevagn och perrongen, folk försökte dra loss henne, tåget skulle gå, det gjorde jätteont, hon skrek -ring inte ambulans, vad ni än gör, ring inte en ambulans!

(ambulanser verkar inte gå på de flesta försäkringar, de är inte ens en samhällskritisk funktion utan typ bara något privat företag eller en organisation som kör dem och tar betalt rakt av.)
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 556
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
10 676
Senast: avslutat medlemskap
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 403
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 321
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp