PROBLEM, kattlådan läker?!

bollen__

Trådstartare
Har fått ett "mega"problem, och jag förstår inte vad det är som händer.
Ska försöka göra en lång historia kort så ni vet lite bakgrund.
Misse började att kissa inne igen, alltid på samma fläck på golvet den här gången. Tog henne till veterinären, fick medicin mot UVI, och ställde en "öppen" kattlåda på platsen där hon kissat på golvet.
Allt var frid och fröjd ett par dagar, Dock gick bägge missarna på denna toa, och ingen på de 2 andra lådorna, de var helt orörda.
Efter en tid(ett par dagar kanske) märker jag att det luktar kiss, trots att toan är helt ny rengjord och ströt påfyllt. Flyttar på toan av någon anledning och ser att det är gult under den? Händer flera dagar på raken.
Provade att ställa toan i vatten för att se om den läker, det gjorde den inte. Tänkte att den stora missen kanske är för stor för toan(hon ryms knappt) så hon kanske missar så det rinner under toan.
Bytte till en av deras gamla lådor, med kolfilter och tak med "dörr".
Allt frid och fröjd igen.
Åkte bort över helgen, alltså ingen som rengjorde från fredag-söndag. På söndag kväll luktar det kiss och ser ut som det också under-bredvid toan, så vi skrubbar bort det och rengör noga.
Idag luktar det återigen kiss, lyfter på toan och där är det en stor PÖL med kiss. Toan var såklart väldigt blöt på undersidan också. Skrubbar och skrubbar.

Inte kan väl katten flytta på toan, kissa på golvet och flytta tillbaka toan? :p
Hur kommer det sig att den isåfall läker, nu helt plötsligt, när den inte gjorde det i förrigår? Toan som är äldre läker inte, denna har aldrig gjort, den första öppna toan läkte ju inte med vatten heller?
Vad tror ni att det kan vara som händer?

Nu har jag ställt toan på en plastpåse med massa toapapper under, får se vad som händer imorgon. Orkar inte skrubba golvet varje dag och känna lukten av kattpiss! Hade äntligen fått bort doften ur lägenheten...

Det kan "inte" bero på sanden, har provat tre olika.
Först hade vi Toalätt eller vad den heter, pellets.
Sen Katty kattströ som gör klumpar.
Och nu Kristaller, såna där kisset ska vara kvar i och man byter hela lådan en gång i månaden och bara plockar bort bajset varje dag.

Vad ska jag göra? Vad tror ni att det är?
Please, help!:bow:
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Jag skulle tro att någon av katterna kissar på lådkanten och så rinner det ner under. Det är den logiska förklaringen som jag kan komma på. I lådan med tak så sätter den sig precis, precis utanför och kissar.

Att det var kissigt efter att inte ha fått mockat på hela helgen - det kan jag faktiskt förstå. Det blir rätt mycket efter två katter

Jag skulle faktiskt byta sand en gång till, prova med Ever Clean, den är luktfri och ta bort kissklumpar och bajshögarna.
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Men hur kan kisset rinna under om de sitter i lådan och kissar?
Det är alltså inget kiss på utsidan av lådan, inte på sidorna och inte på sidan av lådan på golvet, bara under lådan och på golvet under lådan.
Jag tycker inte om Ever clean, den är för dyr. Har sand som är luktfri och allt så det känns liksom inte aktuellt. Den här sanden har fungerat jättelänge, tills nu och när inte någon av de andra sandsorterna jag provat har fungerat tror jag inte att det beror på sanden.
jag tror inte det har att göra med att det gått en dag utan att de fått rengjort, då det är precis likadant när de får rengjort varje dag. Dessutom var det inte speciellt mkt, och det har ju inte med skiten att göra. Kristallerna kapslar ju in kisset så det var ju inget "löst" kiss i lådan heller..
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Men skaffar du en sand som klumpar kisset med en gång så vet du ju att det iaf inte är lådan som läcker, då måste det komma ut utanför kanten på något sätt. Ever Clean tycker jag hör till dom billigaste sorterna med sand eftersom den är mycket mycket drygare än dom flesta billiga sorter.
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Jag har ju redan haft en sand som klumpar kisset, på en gång tycker iallafall jag.
jag har nu 3 olika kattsandspåsar hemma, min ekonomi tillåter inte riktigt att jag går och köper ännu en sand. Jag har ju dessutom provat att hälla vatten i lådan och då läker den inte. Så jag kan inte se hur den kan läka så..
Jag kan inte heller förstå hur det kan komma utanför kanten liksom, det är ju en låda med tak och dörr, det har aldrig varit kiss under den förut. Det är ju inte heller kiss på utsidan av lådan längs sidorna eller så, inte heller på sidan av lådan på golvet. bara under! Det borde ju synas om det runnit tycker man.. det är ett mysterium för mig det här..
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Toan läcker säkert inte! Vet att det har hänt för mig med ibland med mina katter att det kommit kiss utanför, men bara under. Någon av katterna måste ha hamnat på snedden ev i kombination med ett lite snett lock. Kommer faktiskt inte ihåg för jag upptäckte nog kisset efter ett tag eftersom det var just under lådan. Bara antog att det måste va så! Det var heller inga direkta bevis på toakanten.

Det är inget annat som läcker på din toa och som hamnat under lådan och luktar illa, likt kiss? Bara en tanke.
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Nejdå, toan står i hallen nedanför en garderob som det bara är kläder i, så det kan inte vara något annat!
Men då kanske det är så, det kändes som ett mysterium men jag antar att det är den mest logiska lösningen!!
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Antar att du menar att lådan läcker inte läker för då skulle den heala sig själv:D
Katten kissar nog utanför, alltså sitter ner och sprayar då kommer det under lådan, även kastrerade katter kan göra det även om det är vanligare att okastrerade gör det.

Det är bara att skrubba på tyvärr, men ställ kattlådan på en bit lös plastmatta annars lär det snart vara märken efter kisset.
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Här uppe säger man läker vettu - läcker är något man är :P

Menar du att hon sitter bredvid lådan på golvet då eller? Det är honkatter bägge två. Förstår inte riktigt hur du menar.. men har ställt lådan på en plastpåse också toapapper så..
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

läcker och läcker utalas ju på samma sätt, vad säjer du när ett läker då:P förlåt OT
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Jo har du sett en hankatt spraya revir någon gång?

De står ofta upp och kissar bakåt som en sprayflaska:o

Hon katter gör det också men det är nog inte lika vanligt, men ofta sitter de, eller hukar också sprayar de, är de kastrerade? annars kan det hjälpa ibland.

Våra okastrerade honor kan göra det när de marsar (löper) eller om det är någon ny doft någonstans.

Mina barn farmor hade en katt som sprayade på allt nytt:crazy: inte så kul...
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Min katt kissar ofta utanför lådan, och ofta på själva kanten mellan lådan och själva överkanten.

Jag har alltid kört med pussi men ville prova evercean eftersom jag hört så himla mkt bra om den. Och seriöst jag kommer ALDRIG byta!!!! Det luktar aldrig kiss o det är så sjukt drygt, har typ en kartong till en katt i 2 månader, alltså helt sjukt, jag vet inte vart det tar vägen, allt kiss alltså:D

Sen har jag oxå märkt att lådan torkar upp lite grann om den står på golvvärme :) på så sätt går det år ännu mindre sand känns det som.
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

Ja alltså, visst kan jag byta sand, men det hjälper ju inte om det är utanför lådan som de kissar, så då spelar det ju absolut ingen roll om jag har en sand som kissarna verkar trivas med. För de gör de, de visar tydligt nu när jag har två olika sorters sand att de ratar den andra lådan totalt.

Den ena katten är kastrerad men inte den andra(eller om man säger steriliserad, det är ju honor)
Jag har aldrig sett dem göra detta, det är inte kiss på golvet/under lådan när vi är hemma.
Funderar nu om det kan vara någon slags protest? Jag tar ju bort kisset när jag kommer hem, sen när jag åker på morgonen är det inget kiss där, men när jag kommer hem efter jobbet (idag o igår har det varit så) så har det varit kiss.

Kan det vara någon slags protest, att kisse har för tråkigt, liksom nått sånt? Hur ska man kunna aktivera katten när man inte är hemma? När man är hemma så busar hon runt eller ligger o sover hos oss.. De har leksaker och klätterträd och klösbräda. Men bara ett träd, bör man ha 2 om man har 2 katter?
 
Sv: PROBLEM, kattlådan läker?!

jag har bara en klätterställning (om det är det som menas med träd) till två katter. har dock två våningar på den, och katterna verkar nöjda med det. Desvärre finns det andra roliga leksaker ex tvättkorgen (jättebra att kloa sej på) sängen. datoastolarna. mm :P
en hona kan väl vara antingen kastrerad eller streiliserad, om jag inte minns fel. Kan annars inte hjälpa dej, men lycka till
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 144
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 165
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp