Bukefalos 28 år!

Problem med att tränsa unghäst

Rexero

Trådstartare
Hallå!
Som rubriken lyder. Har världens goaste 3-åring som just nu går på bete, men imorgon ska vi på en kortare tömkörningskurs för att få lite tips o trix. Hästen är riden (dock inte hos mig där han stått sen i slutet av maj) så är van vid utrustning. Tänkte ändå att jag skulle testa att tränsa inför imorgon. Tji fick jag för det ville han inte alls. Lugnt och med mycket tålamod stod jag kvar inne i boxen och försökte på olika sätt och vis, knäppte loss ena sidostycket och försökte lirka in men nej. Han är inte rädd om huvudet, jag kunde sätta på tränset men när jag försökte lirka in bettet drog han upp/iväg huvudet och backade. Till slut gav jag upp, med vetskapen om att det kanske var dumt men vad ska jag göra..?

Har ni några tips på hur jag smidigast tränsar honom när han är helt ointresserad av att ta bettet i munnen. Han blev liksom inte stressad eller något, det kändes mer som att han bara "nä, har inte lust"...

Tack på förhand!
 
Känns spontant att han inte är van vid bettet och måste börja om. Det är sällan "nä, har inte lust" utan det är nog mer att han tycker bettet är obehagligt? :)

Jag har tyvärr inte börjat träna med bett på min unghäst (vargtänderna kvar, dras ut i slutet av sommaren så innan dess vågar jag inte sätta något bett i hans mun) så kan inte ge dig några steg för steg tips, men jag är säker på att någon annan kan guida dig igenom det.
 
Det känns som om du frågat den- vill du pröva ett bett? Nej tack om jag slipper.....

Om den inte har problem med skygghet anser jag att det bara är att stoppa in tummen o bett o sen sätta på det kvickt o berömma o ge den havre eller dylikt för att avleda o därmed vänja snabbare.

SOM NU BLIR DET MER TRAUMA ATT DU bråkar med de. Bettet är då sekundärt. Sorry för versalerna.
 
Nja men det känns inte som att jag bara vill "köra in det", vill inte att han ska se det som en tvångsartad upplevelse...?
 
Brukar ge en godis i handen tillsammans med bettet, då brukar de som krånglar välja att ta det självmant. Tillslut öppnar de munnen när bettet kommer.
 
Brukar ge en godis i handen tillsammans med bettet, då brukar de som krånglar välja att ta det självmant. Tillslut öppnar de munnen när bettet kommer.

Det testade jag... Utan framgång. Han luktade bara på äpplet men försökte inte ens ta det sålänge bettet var i samma hand..
 
Det testade jag... Utan framgång. Han luktade bara på äpplet men försökte inte ens ta det sålänge bettet var i samma hand..

Hur länge försökte du och vad gjorde du för att han skulle bli intresserad av bettet?

@Masse lyckades tränsa min svårtränsade unghäst på kort tid med hjälp av äpple, hon kan kanske ge dig tips.
 
Nja men det känns inte som att jag bara vill "köra in det", vill inte att han ska se det som en tvångsartad upplevelse...?
Tänk- sätta in det.
Som det är nu gör du affär av det o det skapar mer problem.
Även om det är en ny företeelse så är det du som ger dåliga eller bra vibbar.

Som att tycka synd om en rädd hund som förstärker misstron.
 
Jag gav ju min fölis en liten morotsbit när den fick på sig grimman.
Än idag så Vill hon inte bara IN i sin grimma utan även i mammas träns-utan morot. Är snart ett år.
Detta med tanke även på framtiden... Om ett år med träns o tömkörning.

PS tömkörning för mig är rakt fram ute i skogen.DS
 
Hur är det med tänderna, är det en känslig fas just nu? I så fall förstår jag om bettet är HELT ointressant.

Annars är det lirkande och en fast hand som gäller.
 
Tänker som föregående talare, vad är hästens tandstatus?

Jag har också en svårtränsad unghäst, om än ett år äldre. Jag har löst det med ett Hunter-träns som jag helt enkelt sätter på i delar. Alltså huvudlag utan bett först, godis. Häktar fast bettet i ena sidan, sen väntar jag liksom på rätt tillfälle, då är det bara att stoppa in. Men jag bråkar aldrig. Massor beröm naturligtvis.
 
Nja men det känns inte som att jag bara vill "köra in det", vill inte att han ska se det som en tvångsartad upplevelse...?

Fast att vara tydlig betyder inte att man är elak på något vis.
Du måste mena vad du gör, du vill ju tränsa honom, gör ingen grej av det.
Att du är tydlig och 'bestämd' med vad du avser och ger massor av beröm kommer inte ge honom en tvångsartad upplevelse av bettet. Snarare tvärtom.

Sen får man ju vara uppmärksam på tandstatusen såklart :)
 
Jag pillar in bettet, ger favoritgodis och gör ingen sak av det. Sen gör jag roliga saker med bettet i munnen (grimma över). De tre jag rider tar alltid bettet själva (och får fortfarande godis efter). Även lätta att tränsa i transporten där det kan vara lite bökigt och trångt.

Måste du tömköra med bett nu då? Sidepull eller kapson är väl smartare innan hästen är bekväm med att ens ha bett i munnen.
 
Hallå!
Som rubriken lyder. Har världens goaste 3-åring som just nu går på bete, men imorgon ska vi på en kortare tömkörningskurs för att få lite tips o trix. Hästen är riden (dock inte hos mig där han stått sen i slutet av maj) så är van vid utrustning. Tänkte ändå att jag skulle testa att tränsa inför imorgon. Tji fick jag för det ville han inte alls. Lugnt och med mycket tålamod stod jag kvar inne i boxen och försökte på olika sätt och vis, knäppte loss ena sidostycket och försökte lirka in men nej. Han är inte rädd om huvudet, jag kunde sätta på tränset men när jag försökte lirka in bettet drog han upp/iväg huvudet och backade. Till slut gav jag upp, med vetskapen om att det kanske var dumt men vad ska jag göra..?

Har ni några tips på hur jag smidigast tränsar honom när han är helt ointresserad av att ta bettet i munnen. Han blev liksom inte stressad eller något, det kändes mer som att han bara "nä, har inte lust"...

Tack på förhand!
Är hästen riden med bett?
 
Om hästen är inriden med bett skulle jag fundera på dels hur det ser ut i munnen, och dels om den associerar bettet med något negativt. Jag skulle välja bettlöst vid tömkörningen.

Även om en del unghästar är ganska pillriga att träna, så såpass 'stark' reaktion på 'vill inte' om bettet skulle jag verkligen bemöda mig om att säkerställa INTE kommer från tänderna/munnen. Innan dess skulle jag avvakta med bett.
 
börja tränsa hästen med ditt grimskaft ;) kan man göra om man inte vet hur tänderna ser ut, eftersom att grimskaftet är mjukt så får dom en trevlig upplevelse :D
Kan länka en video som är väldigt bra o vad man ska träna på innan man ger sig på att stoppa in bettet i munnen

 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok En klassisk men väldigt nyttig ridövning är att sätta upp fyra koner och rida i ett romb-spår aka Ruter Ess (Eller är det bara en...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Har en valack på 12 år som absolut inte vill bli tränsad. Han höjer huvudet och vägrar öppna munnen. Är kollad i munnen och det...
Svar
9
· Visningar
4 230
Senast: olli
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 141
Senast: Yrja
·
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp