Problem med bajseriet vid blöjavvänjning

Lupino

Trådstartare
Efter initiativ från dagis har dottern på drygt 2,5 år helt slutat med blöjor. Först var hon utan blöjor kortare stunder, men sedan 1-2 veckor har vi slutat helt (har på natten fortfarande).

Kiss-missöden händer knappt, men bajseriet är svårare. 4 gånger har det kommit i trosorna, 1 gång i blöja (efter att jag förstått att det var på gång och när inget kom på pottan frågade jag om hon ville ha blöja och det ville hon. Efter ca 30 minuter kom det i blöjan). Aldrig har bajset kommit i pottan (det har slumpat sig 2 gånger förut när hon kissat på pottan att det kommit bajs, dock).

Hon verkar inte känna skillnad på kissnödig/bajsnödig (hon säger att hon är kissnödig båda gångerna, jag förstår dock att hon är bajsnödig när det inte kommer NÅGOT i pottan och hon pruttar mycket).

Problemet är alltså inte att få henne till pottan, dit går hon självmant eftersom hon alltså säger att hon är kissnödig (oavsett vad som tränger på).

Bajset överumplar henne när det väl kommer (hon kan ha varit på pottan 5 minuter tidigare och inget kommit) och det är lite jobbigt med sanering :crazy:. Tycker även synd om henne när det händer på dagis. Självklart kommenterar jag inte olyckan på något negativt sätt.

Tips någon?

Sv: Problem med bajseriet vid blöjavvänjning

Jag har ju ingen erfarenhet av sådant här eftersom min lillkille bara är knappt ett år, men kan det inte vara så att hon helt enkelt inte är mogen för att bli blöjfri än? Kanske bara backa lite, ta på blöjan igen o börja prova om några månader igen?

Lycka till!!!

Det är inte ovanligt att det kan vara svårt att bajsa utan blöja. För en del barn kan det hjälpa med att man håller emot lite med papper så att det blir lite motstånd precis som med blöja. En del barn kan fråga efter blöja till bajseriet. Allt är så nytt för henne så jag hoppas ni hittar en strategi som passar er! Ville bara säga att det inte är helt ovanligt.

Envisas inte med potta, fråga om hon vill ha blöja för att bajsa och ge henne det om hon vill.
Bajsa på potta är en stor grej för små barn och det är ganska vanligt att det blir laddat och jobbigt.

Jag skulle ta ett steg tillbaka. Erbjuda blöja som någon sa. Kanske rent av ha blöja på ett tag.

När dottern var 1.5 år var det en dagmamma som sa att "hon kommer att vara lätt att få torr" och redan då började hon själv visa intresse för potta och toalett. Vi har låtit båda barnen prova om de velat, men det var inte förrän de fyllt 3 år som vi började på riktigt. Det var också precis strax före sin 3-års dag som dottern gjorde något på toaletten. Trots att hon suttit på den varje dag i drygt ett år så kom det aldrig något.

Vi började på allvar i början av maj och till midsommar var de torra, både dag och natt. Och har varit sedan dess. :laugh:

För oss har det varit helt rätt att inte stressa med pott-träningen. Trots att vi fått gliringar om att "det är dags nu" osv.

Barnens kusin fyller 4 år i november och hen bajsade i blöja fram tills i juli i år.

Obs, jag menar inte att ni stressar ert barn. Ville bara berätta hur vi gjort och att det inte är ovanligt att vissa barn väljer att bajsa i blöjan rättså länge. :)

/Timsetim

Min son är förvisso äldre än din dotter, 4½ nu. Han har inte varit redo att bli blöjfri förrän i somras. Kisseriet funkade utmärkt nästan direkt, men vi har mockat mååååånga bajsiga kalsonger nästan hela sommaren (vi plockade blöjan i juni).
I vår familj har vi haft en uppmuntran kallad "bajsglass" (sök här på forumet på det ordet så lär fler trådar komma upp :idea: ) som innebär att det bjuds på glass de första gångerna barnet lyckas bajsa på toaletten. Hur många "de första gångerna" är har berott lite på hur bra det funkar - med nämnda son blev det säkert 10 gånger just för att det tog rätt lång tid innan det fungerade bra.

Mitt bästa råd är att packa med massor av ombyteskläder till dagis och helt enkelt låta olyckorna hända, det ger sig med tiden.
Sen ett annat tips är att köpa en ring att lägga på toaletten i stället för att använda pottan. Min son har aldrig gjort något på pottan, han har bara velat sitta på toa. Här har valet varit helt fritt, båda badrummen är utrustade med såväl potta som ring.

Tack alla för era svar!

Imorse var dottern "kissnödig" ett antal gånger och inget kom. Jag anade ändå att det var på väg så jag körde med belöning i form av godis - dvs sa att om det kom bajs i pottan skulle hon få en eftertraktad godisbit. Inget kom, men jag sa att det inte gjorde något och att vi skulle se om det kom senare och mycket riktigt så kom det!! Dottern jättelycklig över godis och jag som hurrade!

Får nu se om hon kan lära känna signalerna och även kanske trycka på lite själv.

Har för övrigt, precis som du rekommenderat Ameo, laddat med en massa kläder till dagis, för jag hoppas verkligen att det löser sig inom kort (det är ju inte konstigare att det kommer bajs än kiss, bara värre att ta hand om :crazy:).

Till er andra vill jag bara säga att jag alltid erbjudit blöja och det var därför hon bajsat i blöja en gång senaste veckorna, igår dock ville hon ingen ha och då kom det i trosan sen.

Håll tummarna nu för oss!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 216
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 396
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 806
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela... 2
Svar
21
· Visningar
5 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka