Problem med höftböjare + magproblem = sant?

bettysmatte

Trådstartare
Det här kommer från iform:

10 TECKEN PÅ EN STEL HÖFTBÖJARE
Din platta mage är inte det enda som du förlorar om du har en stel höftböjare. Den kan även påverka dig på andra sätt, här är 10 tecken att vara uppmärksam på.

• Du har smärtor i länd och rygg.
  • Du är öm och orörlig i höften och har eventuellt en svag bäckenbotten.
  • Du sliter extra mycket på diskarna i ländryggen.
  • Dina skinkor är slappa, bland annat för att en stel höftböjare inte tillåter dem att bli korrekt tränade.
  • Du har kraftiga smärtor under din menstruation.
  • Du har problem med organ som inte fungerar optimalt.
  • Du har oförklarliga smärtor i underlivet, som "bara är där".
  • Du har svårare vid en förlossning.
  • Du har smärtor under samlag.
  • Du har sämre matsmältning, bland annat för att tarmarna inte arbetar optimalt.
Någon som har erfarenhet av/funderat på detta? Jag har gått hos naprapat några gånger och jag har en tendens att vara sned/roterad i bäckenet. Jag brukar märka av problemen när jag rider då mitt ena stigläder plötsligt börjar kännas kortare än det andra. Naprapaten säger att det beror på min höftböjare. Från i höstas har jag ju även haft en del magproblem. Finns det ett samband, tror ni? Jag läste det här idag. Igår beställde jag tid hos naprapaten pga att jag om igen misstänker att jag är sned och behöver justeras (det har nog gått ett år sedan sist - minst). Kan ju vara intressant att se om det blir någon förbättring, och kanske även fråga naprapaten om hon har hört talas om detta....

Du kanske kunde börja med att stretcha höftböjarna och träna upp rumpmusklerna? Och se om det gör ngt skillnad menar jag?

Sen kan du ju kolla om ditt bäcken är i neutral position också, dvs att det inte är bakåttippat eller framåttippat. Det kan du ju fråga en sjukgymnast om också. Jag vet dock inget om tarmproblem och sambandet däremellan om det finns något.

Du kanske kunde börja med att stretcha höftböjarna och träna upp rumpmusklerna? Och se om det gör ngt skillnad menar jag?
Jag vet egentligen bara en övning för att sträcka höftböjaren. Testade nyss och fick ont i ryggen... Så det är nog inte så bra. Får vänta på hjälp av naprapaten.

Sen kan du ju kolla om ditt bäcken är i neutral position också, dvs att det inte är bakåttippat eller framåttippat. Det kan du ju fråga en sjukgymnast om också. Jag vet dock inget om tarmproblem och sambandet däremellan om det finns något.
Mitt bäcken brukar nog vilja rotera så att ena sidan hamnar i läge längre fram.

Det här kommer från iform:

10 TECKEN PÅ EN STEL HÖFTBÖJARE
Din platta mage är inte det enda som du förlorar om du har en stel höftböjare. Den kan även påverka dig på andra sätt, här är 10 tecken att vara uppmärksam på.

• Du har smärtor i länd och rygg.
  • Du är öm och orörlig i höften och har eventuellt en svag bäckenbotten.
  • Du sliter extra mycket på diskarna i ländryggen.
  • Dina skinkor är slappa, bland annat för att en stel höftböjare inte tillåter dem att bli korrekt tränade.
  • Du har kraftiga smärtor under din menstruation.
  • Du har problem med organ som inte fungerar optimalt.
  • Du har oförklarliga smärtor i underlivet, som "bara är där".
  • Du har svårare vid en förlossning.
  • Du har smärtor under samlag.
  • Du har sämre matsmältning, bland annat för att tarmarna inte arbetar optimalt.
Någon som har erfarenhet av/funderat på detta? Jag har gått hos naprapat några gånger och jag har en tendens att vara sned/roterad i bäckenet. Jag brukar märka av problemen när jag rider då mitt ena stigläder plötsligt börjar kännas kortare än det andra. Naprapaten säger att det beror på min höftböjare. Från i höstas har jag ju även haft en del magproblem. Finns det ett samband, tror ni? Jag läste det här idag. Igår beställde jag tid hos naprapaten pga att jag om igen misstänker att jag är sned och behöver justeras (det har nog gått ett år sedan sist - minst). Kan ju vara intressant att se om det blir någon förbättring, och kanske även fråga naprapaten om hon har hört talas om detta....

Det är inte mycket som stämmer där. Dessutom undrar jag vilken höftböjare som menas.

Sämre matsmältning....?

Det skulle kunna vara så, men varför skulle det bara vara den som påverkar en massa saker och inte de andra höftböjarna?

Ingen aning. Men finns det något som helst belägg för att någon av dessa magmuskler skulle kunna påverka tarmarna? Eller att de skulle kunna orsaka kraftigare mensvärk?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 219
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 523
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 120
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka