Bukefalos 28 år!

Problem med ny hund, är vuxen men inte rumsren.

Jenny85

Trådstartare
Jag har letat lite men inte riktigt funnit mitt svar i andra trådar...

Det är nämligen så att vi i helgen fick hem världens goaste tjej, :love: en Dvärgschnauzer på 1,5 år, som sällskap till vår DS-kille. Ett "litet" problem vi har upptäckt är att hon inte riktigt är rumsren. Till saken hör att hon kommer från en uppfödare med ett ganska stort antal hundar, där vi tror, inte vet, att det helt enkelt är så att alla inte får komma ut på promenader som dem skulle behöva och att göra ifrån sig inne inte är någon större grej. Sen i lördags har hon bajsat inne en gång och pinkat ett antal gånger, trots att vi går ut med henne ofta. Det är som att hon helt enkelt pinkar (och bajsar) när hon är lite nödig, hon säger inte till alls eller visar att hon är nödig. Vi har väl gått ut med henne i alla fall var 3:e timme nu men det verkar som att hon behöver gå oftare? Kanske varannan timme nu i början? :confused:

Så jag undrar lite hur jag ska tackla det här problemet? Nu har vi gjort så att dem gångerna vi har sett att hon pinkat har vi tydligt visat henne att det inte är ok och sen släppt ut henne direkt, men det verkar inte hjälpa för hon vet ju inte direkt att det inte är ok, och då hjälper det ju inte om vi skulle bli ännu hårdare mot henne när hon gör det heller eftersom hon inte fått lära sig från början? Eller ska vi vara hårdare och ta ett rejält tag i henne och "fya" henne ordentligt?

Det känns som att prblemet är lättre hos valpar för där brukar ju det här ge sig med tiden, om man berömmer en massa när dem gör ifrån sig ute osv. men när det handlar om en "vuxen" hund då?

Hunden i övrigt är världens goaste och gladaste, men är en liten tuff brud och kan ta att man säger till henne. Hoppas på att få bukt med problemet på ett trevligt och smidigt sätt. Snälla hjälp mig med tips då jag inte har haft det här problemet innan.

Ursäkta att det blev lite långt och rörigt!

Hunden har vi på foder, även den andra hunden, och hos uppfödaren finns det inget mer att klaga på annat än att antalet hundar är lite stort och tiden lite för knapp, annars hade vi inte tagit 2 hundar därifrån. :)
 
Sv: Problem med ny hund, är vuxen men inte rumsren.

När jag fick min tik var hon 11 mån och inte rumsren. Tvärt om så höll hon sig när vi var ute för att göra både 1 och 2 på mattan...
Man får helt enkelt göra som med valpar eftersom det för dem inte alls är fel att göra inne.. Vill man kan man ju avbryta mitt i springa ut och berömma när hunden fortsätter göra ute. :)
Fast jag skulle aldrig straffa hunden.
 
Sv: Problem med ny hund, är vuxen men inte rumsren.

Det känns som att prblemet är lättre hos valpar för där brukar ju det här ge sig med tiden, om man berömmer en massa när dem gör ifrån sig ute osv. men när det handlar om en "vuxen" hund då?

Varför skulle du göra annorlunda bara för att hunden är vuxen och inte valp? Problemet är troligtvis det samma, hunden vet inte att det är ute man ska göra ifrån sig.
Gör precis som med valpar - ut efter lek/mat/vila och beröm när hon gör rätt.
 
Sv: Problem med ny hund, är vuxen men inte rumsren.

Varför skulle du göra annorlunda bara för att hunden är vuxen och inte valp? Problemet är troligtvis det samma, hunden vet inte att det är ute man ska göra ifrån sig.
Gör precis som med valpar - ut efter lek/mat/vila och beröm när hon gör rätt.

Exakt, så gjorde jag med tiken jag fick som inte var rumsren. Jag gjorde precis som med valpen jag hade då. Och jag kan lova att det är jobbigt med en 40 kilos hund som pinkar inne. Det är inte en pöl - det blir en sjö!
Det tog väl två veckor ungefär, hade säkerligen gått fortare om jag inte haft valpen som inte heller var rumsren.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 650
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 077
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp