Problem med pigg häst vid "hög" luft!!

M

madekl

Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Hur klarar ni andra av era häst när det blir soligt, kallt och hög luft?? Tänkte på er mer i norr. Jag bor i Skåne och har problem med min häst i det vädret. Hon får överskottsenergi, fast jag ridit dagen innan. Hon blir spänd för allt som händer. Jag longerade henne igår men jag vågade knappt galoppera henne eftersom hon var okoncentrerad och sköt i luften för nästan ingenting. Överreagerar kan man säga. Jag blir så trött på det.

Kraftfodret har jag dragit ner så det går inte att ändra på.
Normalt är hon jättefin att longera. Det är likadant när jag rider. Hon vill gärna bocka av mig, ställa sig och studsa eller backa samtidigt när det är sånt väder. Annars är hon fin att rida. Är det någon som har lite råd och tips till mig? :confused: Tack på förhand!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Mina hästar får så fort jag får hand om dem lära sig att inte explodera fast de är pigga.
Jag anser det en säkerhetsrisk att de får leka så mkt när jag hanterar dem/rider dem, så jag sitter städigt "löst" och riskerar att dra i backen.

Visst, de kan vara laddade om skvätta iväg ngn gång, men jag vill inte att det ska bli en vana att de gör så.

Så jag "straffar" dem om de fräser iväg för mkt. Det genom att ta en rejäl förhållning, högt säga "nej", klämma igenom med skänkeln osv.
Inga jättestora bestraffningar, men jag visar tydligt att jag INTE accepterar beteendet.

Bralla och busa får de göra i hagen, den ynka timme jag jobbar dem ska de vara koncentrerade på MIG!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Jag har faktiskt gjort samma sak, lärt dem att det är VÄLDIGT oönskat beteende att explodera när matte sitter på. Jag har en ryggskada så jag försöker ta 'ur' dem sådana där fasoner fort som ögat. På samma sätt som kopparberg gör, dvs att sätta dem på haserna och rya i åt dem att NEJ. Det förutsätter ju att de vet vad ordet nej betyder dock.

På samma sätt tolererar jag inte busbock i galoppen etc, och valacken fattar iaf det (och han var hemsk förr och exploderade titt som tätt).

Däremot kan det vara svårt att hålla dem HELT på mattan när de har en massa överskottsenergi, det blir lätt lite överpiggt och 'sprättigt' vissa dagar. Hade ju problem med valacken en period här när han var så överpigg att han kokade över och bara stod och studsade alternativt lekte ånglokomotiv. Elaka matte löste det med att rida på kandar (så jag kan vicka lite på stångtygeln som en påminnelse om det behövs) och öka kraven på att det ska JOBBAS. Dvs inget "motionsridande" om de är för bubbliga, utan då är det jobb, jobb och mera jobb. Vissa dagar är det mest sprätt och drakblås ändå, men det brukar fungera rätt bra för det mesta. Nu är valacken dock rätt 'snäll' även när han är överpigg (för det mesta) och nöjer sig med att fnysa och drakblåsa ochs kygga litegrann men skärpa tills ig när jag ber om det. Men fick HAN bestämma så skulel vi dansa runt och skvätta blandat med att bara galoppera. Grejen är att det är JAG som bestämmer och jag har hyfsat lyckats trumma i honom att det är ARBETE när matte är inblandat, leka vildhingsten Allan Ballan gör man i hagen.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Var glad åt att din häst är på bra humör istället för att se det som ett problem.
Att hästen visar glädje och vill spritta iväg och så får man ju ta. Själv blir jag glad när jag märker att min häst har kul och tycker att ridturen är rolig.
Men självklar får det ju inte vara några "vansinnigheter" men att de är pigga och framåt ser inte jag som något "problem".
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Var glad åt att din häst är på bra humör istället för att se det som ett problem.
Att hästen visar glädje och vill spritta iväg och så får man ju ta. Själv blir jag glad när jag märker att min häst har kul och tycker att ridturen är rolig.
Men självklar får det ju inte vara några "vansinnigheter" men att de är pigga och framåt ser inte jag som något "problem".

Fast nu talar du ju om en annan sak än trådskrivaren??? Om du läste vad hons krev, t ex Hon vill gärna bocka av mig, ställa sig och studsa eller backa samtidigt när det är sånt väder. så skulle iaf JAG inte tycka att "åh vad kul att du är pigg och glad lilla gumman" utan då är det ju just sådan pigghet som blir FARLIG?
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Vi hade liknande väder här igår kväll, hästen jag rider brukar aldrig titta på något och vi har varit med om det mesta, snöslungor, skotrar, grävmaskiner osv. Igår fick hon spel och blev alldeles upprörd över en cyklist :D Men jag försöker inte göra så stor grej av det, när man har lyckats få stopp på karusellen och sagt ifrån rider jag vidare. Ser hela tiden till att hon får arbeta ordentligt och omväxlande dom dagar värkänslor och liknande spritter i kroppen på henne. Låter jag bli att rida blir hon bara värre nästa dag så jag tar tjuren vid hornen helt enkelt.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Visst blir pållen lite piggare och tittigare i det vädret.

Jag har inga direkta problem med det. Det är "bara" att utnyttja den extra kraften och jobba honom "nedåt".
Även om han är pigg, tittig och springig, så lyssnar han.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Precis som din häst så KAN ju mina fåna sig lite ngn gång ibland. Den ena tex kan om han vill gå i en högre gångart (dvs galoppera i stället för trava) ngn enstaka gång galoppera på stället eller på snedden.

Men då blir det "straffridning" vilket innebär skritt-trav-avsaktning-skritt-trav-avsaktning osv tills han LYSSNAR och travar "som folk".
Aldrig i livet att jag skulle "ge upp" och galoppera i de lägena innan han gör som jag vill!

Hade fö en tjej som ibland red denna häst åt mig ett drygt halvår.
Det visade sig senare att hon gjorde precis tvärt om mot mig, dvs ville han galoppera ansåg hon honom pigg, och lät honom fräsa iväg i full galopp så fort hon kortat upp tyglarna.
Det ledde till en häst som blev i det närmaste oridbar i naturen, för fick han inte välja gångart, så var det ilskna luftsprång så jag höll på att dra i backen, och han tom rusade AV vägen flera ggr!

Dessutom blev han så spänd över att själv få bestämma gångart och tempo, att hästen förvandlades från att ha gått fram överallt i skogen, kunnat skritta helt avspänt på lång tygel osv, till en häst som var löddrig efter varje uteridning, och rädd för ALLT!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Jag säger alltid NEJ till henne när hon bär sig åt men hon lyssnar inte så värst mycket när hon sätter den sidan till. Hon är inte den lättaste då. Klämmer jag med skänkeln kastar hon lätt av mig, hon är jättevig!! Det är det som är problemet att jag vågar inte ta i så mycket som jag borde eftersom hon slänger av mig. Min tränare sa en gång att hon beter sig som en hingst!!
Jag har haft hästar i 14 år kan jag tillägga. Det är inte alltid så lätt som man tror.
Men jag hoppas ändå på fler råd från er alla!! :smirk:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Tyvärr har jag inget kandar men att sätta på en graman lite löst hjälper en del. Det har jag gjort ibland. När jag longerade hade jag bara träns och lina. Hon gick ju så bra dagen innan så jag tänkte att hon säkert går lugnt och fint. Men tji fick jag. Hon blir liksom hingstig. Jag jobbade med henne skritt, trav, lite galopp, avsaktningar, halt ofta för att hennes hjärna skulle lyssna på mig!!
Tänkte rida henne i ridhuset ikväll, får se hur det går...
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Du har nog missuppfattad vad jag skrev!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Jag ska klart be henne arbeta ännu mer i detta väder, bara jag inte trillar av. Hon har t o m slängt av mig i ridhuset när det har kommit massa hästar utanför (det låter väldigt mycket då). Nästa dag då vädret är varmare är hon helt "normal" och lyssnar och jobbar jättebra. Hon älskar att arbeta. Rida dressyrprogram älskar hon. Jag märker att hon skärper till sig ännu mer då, det är skoj :rofl:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Då min häst är som piggsat så går det inte för sej att jag bestämmer vad vi sa göra.. utan då sätter hon sur sidan till..
Vill jag trava, o hon galoppera, men hon inte får det så saktar hon av till skritt o fösöker sparka mej..
jag kan ju föstå hur kul det måste se ut..
Kan ju berätta att hon inte har träffat en enda spakar på mej ;)
Hon är ofta väldigt pigg på vintern,
Men brukar försöka få henne att göra som jag vill ändå ;)
O det lyckas alltid :cool:
Men kommer inte att glömma då vi var ute i 4 timmar o hade inte kommit längre än till grannen ungefär :rofl:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Jag red en häst förut som var det snällaste som fanns på sommaren, även om hon var pigg och kunde busa ibland. Men på vintern eller när det blåste var hon nästan farlig. Jag brukar inte vara så lättskrämd, men då hände det ibland att jag var riktigt rädd. Det där med att lära hästen att hon inte får vara "dum", det funkade inte. Bara jag nuddade med skänkeln flög hon i luften. Så länge man kan få hästen att gå framåt brukar det gå att låta hästen jobba ordentligt för att ge den något annat att tänka på. Men det gick inte att få henne att ta ett steg när hon var på det humöret. Det kändes som om hästen var lätt som en fjäder, och kunde explodera när som helst. Hade jag tagit henne i munnen hade hon sprungit bakåt. Det var inte min häst, så efter ett tag slutade jag rida henne, eftersom jag inte hade möljighet att lösa problemet på mitt sätt, d.vs. med mindre kraftfoder, mer hagvistelse (fanns såklart fler orsaker till att jag inte ville mer, men detta var droppen). Känner du att du inte kan hantera situationen kan det bli verkligt farligt, och då räcker det inte med idéer om att uppskatta att hästen är sprallig. Sprallig och totalt okontaktbar är två helt olika saker! Fungerar det med att slänga på en graman så gör det, även om min erfarenhet är att problemet nästan blir värre då. Jag brukar longera av det värsta om jag har möjlighet. Har förstått att vissa inte tycker att detta är en bra metod, men allt för att hålla sig vid liv.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Eftersom vi klart konstaterar att hästarna blir tok-pigga när det är kallt och klart, kan nån också tala om för mej varför? Finns det en vetenskaplig förklaring?

:confused:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Du verkar ha förstått mitt problem. Jag håller med dig att det är skillnad på spralligt glad och okontrollerbar.
Hon går ute i hagen mellan ca kl 8-16 ungefär och det tycker jag är länge. I hagen är hon nog högst i rang av 4.

Klarar jag inte ut detta får jag nog sälja henne till någon som är tuffare än jag är. :(
Jag longerar också ibland då jag märker att hon är pigg, vad ska man göra för att hålla sig vid liv :confused:
Intressant och se hur hon är ikväll, trist att jag ska behöva tänka så...
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Det kan man verkligen fråga, sig varför blir de det?

Glada för att det är härlig luft - not!
Nån som har en teori :confused:
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Eller är möjligen den höga luften även torr och skapar nån form att statisk elektricitet i luften ? Nä det var taget rätt ur luften, här behövs en fysiker eller liknande!
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Kan du inte be tränaren rida hästen några ggr?
Jag har en jättebra hopptränare, hon har suttit upp när jag "kört fast" i hoppningen.
 
Re: Problem med pigg häst vid \"hög\" luft!!

Ponnyn är hemskt snäll och väluppfostrad från marken och när det är sådana där "knäppdagar" så rider jag oftast inte utan tömkör en långrunda i skogen istället så hon kan titta på annat och få lite att tänka på. Fungerar bra.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 132
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 335
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577
Ridning Köpte en ny häst för ett par månader sen (ca 4), en mycket fin hopphäst med meriter upp till 140. När jag köpte honom var jag väl...
Svar
3
· Visningar
1 718
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp