Problem med skoning - tips??!!!

Ingridl

Trådstartare
Jag har ett 4-årigt sto som jag har haft sedan hon var föl. Hon är frisk, trevlig och hyfsat väluppfostrad. Det är en glad och trevlig häst, dvs ingen problemhäst på ngt sätt. Men ....

Hon är regelbundet verkad av samma hovslagare sedan hon var föl. Hon har varit som unghästar är mest, dvs haft lite svårt att balansera sig på tre ben, men inget utöver det "normala". Jag har haft samma hovis i mer än 20 år och vi har har haft hand om ett antal unghästar tillsammans. Han är trygg och lugn och mkt van även vid problemhästar. Han är ett under av tålamod + snabb och har aldrig ens höjt rösten mot hästen, än mindre slagit henne. Att kratsa hovar, borsta ben mm är inga problem alls.

Sedan förra våren har vi börjat sko henne och då har vi fått mer och mer problem för varje gång. Speciellt med fram. Hon lyfter snällt och står en stund men sedan börjar hon rycka i benet och när hon inte kommer loss så
häver hon sig framåt, dvs hon reser sig inte, kastar sig inte och slår inte, utan lägger helt enkelt hela sin tyngt framåt och häver sig framåt. Det är totalt omöjligt att hålla henne hur mycket vi än samarbetar jag och hovslagaren! Vi har prövat att göra ett moment, sätt ner hoven, göra ett moment till osv men detta tycks bara göra att hon blir mer otålig och börjar rycka i benet så snart hovis tar upp det ....

Så snart hon får hoven i golvet är hon lugn! Inga problem att lyfta hoven och fortsätt arbete men efter en kort stund är det samma sak igen! Hon är lika besvärligt med båda fram. Vi har försökt att bremsa henne, men det har ingen som helst effekt. Att ge mat hjälper inte heller. Känner mig lätt desperat. Min hovslagare är lika frågande. Att en häst först är bra och sedan blir mer och mer ovillig att samarbeta har kan knappast varit med om ... Och- jag upprepar - hon har aldrig blivit illa behandlad eller varit med om ngn olycka! Min känsla är att hon har lite svårt med balansen och tycker att det är jobbigt att stå på tre ben samt att hon inte gillar när hovis bankar mm och att hon helt enkelt har kommit på att hon kan komma loss ...Hon är absolut inte rädd - snarare arg ....

Behöver tips på vad jag kan göra! Känns inte roligt att behöva droga hästen för att kunna sko den ... I senaste numret av Hästfocus är det en artikel om klickerträning med en häst som är svår att sadla. Det kan kanske vara ngt. Jag har dock aldrig arbetat med klicker och ingen aning om i vilket läge man ska använda klickern för att få bort ett oönskat beende ...
Ngn som haft ett liknande problem och kan hjälpa mig?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Har du haft någon form av equiterapeft som känt igenom henne? Tänkte om hon har ont o då inte vill belasta? Annars vet jag inte, tycker sällan hästar bara blir "dumma", utan att det beror på nåt. Använder hovslagaren någon form av stöd? En del har en lite bock som hästen kan lägga upp sin hov på så det blir lite avlastande.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag skor en häst som beter sig som din när den blir trött på att stå på 3 ben. Ja brukar jobba med varje hov ca 2 min i taget sedan byta hov. För varje skoning verkar det som att jag kunnat länga tiden lite på varje hov. Har dock inte tagit tiden. Börjar hon rycka så släpper jag ner och tar sedan upp samma ben igen direkt bara några sekunder för att inte låta hästen vinna och sen går jag vidare till nästa hov. Än så länge verkar det fungera. Vet inte om hästen blir trött,uttråkad eller bara testar men denna metod funkar för denna hästen iallafall. Kan ju också va så att nu vet hon att hon inte behöver stå så länge på 3 ben och därför "står ut" en stund. Det tar ca 10 minuter extra att sko henne men det är det värt så behöver hon inte pajja ryggen på mig med sina ryck:) Absolut inte säker att det funkar på din. Är det vid nått specielt moment hon hoppar iväg? tex spikningen eller är det olika varje gång?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Du skrev att han aldrig ens höjt rösten åt hästen. Det kanske är det han behöver göra så att hästen fattar att den gör fel... Den kanske inte har förstått att vid skoning står man still. Är det så att hon börjat testa så kan det bli väldigt jobbigt i framtiden om hon inte får en tillrättavisning.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Ja, när mina hästar betedde sig sådär med frambenen hade de problem med bog'leden' och hade förmodligen halkat eller gjort något i hagen så de fått lite felläge. Min kiropraktor åtgärdade det och efter det har de varit som änglar att sko. Om en häst inte är väldigt bossig så är det oftast något fel när de beter sig dumt.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Det som har fungerat super med min (som har varit knepig att sko men som nu blivit riktigt snäll) är att alltid motionera lite lagom innan, så hon är varm i kroppen men inte trött. Sen att ställa henne mot en vägg så hon kan luta sig med sida/rumpan mot den när hon inte kunnat hålla balansen. För henne har det nog mest varit ett problem med att hon måste stå still och det är tråååkigt och sen är det svårt att hålla balansen på tre ben när man inte ville stå still och då var det nån jävel som envisades med att hålla i hennes fot och det var inte kul alls. Nu har hon dock blivit riktigt snäll som sagt och kan stå som en normal häst. Men hon är fortfarande lite ovanligt intresserad av vad som händer och älskar när hon "får stå på pinnen" så hon kan stå med huvudet nere vid hoven och titta på vad hovis gör och slicka honom i nacken.
Skulle även kunna vara en idé att prova med ponnysöm för det kan ju vara så att hästen från början varit hovöm eller bara är känslig och då kan tunnare söm hjälpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Problemet med ponnysöm är ju bara att skallen på sömmen också är mindre vilket inte fungerar på en storhäst sko. Blir glapp mellen söm och sömhål och sömmen går av. Är det en storhäst eller ponny du har TS förresten? Fick för mig att vi pratar om en storhäst bara.

Ett annat tips kan vara att hovis behöver krypa närmare hästen så att benet inte böjs ut för mycket så det stramar i bogen. Ponnysar har jag träffat som är känsliga för detta, slänger sig så fort man flyttar nån cm för långt ut, kanske e samma sak med din:)
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Nu generaliserar du.

"Storhästsko" kan ju variera hur mkt som helst.

det är väl först när man går upp tilll 4or som sömhålen blir större.

min som har 3or har samma storlek på söm o slim o har sen den fick det inga trasiga hovar någonsin o inte fula gamla hål heller för den delen.

De sitter alldeles lagom bra.

Det enda som nöter på sömmen är hufgripsen.

TS. Jag tycker oxå att man bör lyssna på hästen o fråga sig om den blir tryckt o faktiskt prova tunnare o kortare söm.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Till ponny använder jag oftast E3 och det skulle absulut inte funka till 1:or och uppåt. Jag tycker att ju lägre man spikar ju trasigare blir hoven vid tappskor.

Första gången man skor en häst kan hoven va så nedsliten att det inte finns nått att verka och heller inte mycket att spika i eftersom att väggen oftast ryndas av på barfotahästar, då är risken större att spika för nära annars så tror jag att bara hästen har en "normal" vägg så ska hovis kunna spika tillräckligt långt ut med "vanlig" söm utan att sömtrycka.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Hej!

Din låter precis som min.. Min har varit och igen blivit, hemsk att sko.

När jag kan rida henne (ordentligt) innan skoning funkar det ok eller ibland bra, men nu har pållan haft boxvila sen september och blivit hemskare än hemsk. Vi drogar henne nu, eftersom det är så pass viktigt att hennes hovar blir rätt skodda (hålvägg under behandling).

Men jag känner precis igen det där nyfikna, vill se vad som händer. Min klarar inte av att hovis går ut från skoningsplatsen- då vill hon bara med. Om det kommer hästar eller människor tappar hon också koncentrationen och börjar fara runt. Det ble vsom sagt bättre, men sen fick min ont i hovarna och sen dess har det bara gått sämre och sämre..

Nu ska jag byta hovslagare och börja med drogad häst med den nya, tills vi kunnat sätta igång fröken igen..

Min är btw skodd med franska järn på "problemhovarna. I dom kan man sätta mindre söm. Klinikhovis kallar dom för "fröken-skor", för dom passar små känsliga fröknar mycket bra!

/Lavinia
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Det är en stor häst, men med små nätta hovar. Jag får fråga hovis om det som har med söm att göra.
Jag ska prova att motionera henne före skoningen. Har inte tänkt på det, men det skulle kunna fungera. Jag ska också be hovis att göra ett moment per ben och så att säga gå från ben till ben flera varv. På så vis blir hon kanske minder irriterad.
Hon är - som någon skriver om sin häst - en mycket social och nyfiken häst. Jag tror att det hela kommer av kombination av att hon har svårt med balansen och att hon blir uttråkad + att hon har kommit på att man kan "gå iväg".
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

På din beskrivning tycker jag inte det låter som annat än att hästen har ont någonstans. Särskilt också om det är ett beteende som uppkommit, och inte varit där hela tiden.
Hon kanske helt enkelt inte kan stå på tre ben. Det kan ju vara någon muskel som spökar? Det är inte säkert att du märker det vid något annat tillfälle än just skoning. Det kanske kommer just vid skoningen och den belastningen det blir då, vilket också gör att balansen påverkas.

Kan vara värt att ta dit en massör eller kiropraktor för att hitta ev fel. :)
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Till ponny använder jag oftast E3 och det skulle absulut inte funka till 1:or och uppåt. Jag tycker att ju lägre man spikar ju trasigare blir hoven vid tappskor.

Första gången man skor en häst kan hoven va så nedsliten att det inte finns nått att verka och heller inte mycket att spika i eftersom att väggen oftast ryndas av på barfotahästar, då är risken större att spika för nära annars så tror jag att bara hästen har en "normal" vägg så ska hovis kunna spika tillräckligt långt ut med "vanlig" söm utan att sömtrycka.
Det funkar absolut!
Då tycker jag att du ska prova det vb.

En E3 söm är inte mkt kortare o behöver inte alls betyda låga sömtag.

Det fina i kråksången är att om hästen väl kliver på sin sko så ger nättare söm med sig istället för att slita sönder hoven- garanterat.

Det ser alltid ut som om skon plockats av= inga skador alls o lätt att sätta på tappskon igen. jo mina har utlägg då jag inte är rädd för tappskor.

det blir aldrig så att hoven går sönder o därmed behöver de heller aldrig skos trängre.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Åh, vad bra att du skrev ditt inlägg, jag hade just tänkt göra samma sak.

Min för övrigt väldigt trevliga unghäst är faktiskt rätt brötig att sko.
Slår inte, bits inte, bara allmänt lite ovillig (provar tynga, provar rycka, skakar på huvudet) och har helt enkelt inte tålamodet att hitta ron i kroppen för att stå still.
Jag har en fantastiskt bra hovslagare men han är väldigt noggrann och tar tid på sig. Han använder också skopinne etc. och det gör att det blir många moment där hästen faktiskt måste vara helt stilla för att det ska funger.

Jag försöker motionera före men för nuvarande är det rätt svårt med motionen eftersom han är skadad. Sedan ska jag försöka introducera att hovslagaren jobbar på flera ben, tar av skon på den ena, sedan på den andra, verkar en hov, går vidare på den andra etc. för att det inte ska bli lika långa perioder han måste hålla upp samma ben.

Jag upplever heller inte att hästen är direkt dum, det finns en känslighet i det hela vilket skulle kunna resultera i att det blev riktigt fel vid en hårdhänt tillsägning.

Jag skulle dock behöva tips om hur jag får min häst att hitta ron i sin kropp vid uppställningen inför skoning. Har jag honom i gången för skötsel, sadling etc. så står han still men kan prova fippla med grimskaftet. Han står dock inte och "sover" som tidigare hästar jag haft har gjort.
Kanske det har att göra med att han annars går på lösdrift och det är ute han känner sig absolut tryggast eller bara att han är unghäst med mkt driv i kroppen?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Som hovslagare skulle jag först försöka analysera om unghästen har ont eller om den inte har tålamod att stå still tillräckligt länge än.Vad är vad?Är den hovöm pga tuff spikning/grova söm?Är den stel? Kissnödig? Brunstig? Uttråkad?

Unghästar som skos runt om ,där kan det va bra att sko halva hästen ,ge den en paus och ta en annan häst emellan för att sen göra färdigt unghästen.
Då hinner den få en välförtjänt paus,käka lite och pissa om det e det som gör den kinkig!
Sen ska man aldrig komma i dragkamp med en unghäst eller en häst med smärta.Inte med nån häst alls förressten!;)

Bättre är att läsa av hästen och släppa ner hoven INNAN den börjar protestera,om man tajmar in rätt tillfälle och belönar hästen med att släppa ner hoven när den är i ett läge då den SLAPPNAR AV så lär den sig fort att slappnar jag av får jag snart en paus och belöning.Men hästen bestämmer inte ,utan hovslagaren !
Hästar lär fort och snart kan de stå längre och längre perioder avslappnat,har hästen ont måste den få hjälp med det men under tiden får hovisen va lyhörd och ge den pauser när den behöver det innan den får tokont.

Beröm när den står lugnt och avslappnat lär den fort att göra rätt.Och att det är kul att göra rätt!Hade en 4 årig märr(rödtott:D) jag skodde med ett känt jäkla humör vid skoning,hon tyckte själv hon var guds gåva till världen och vi hovslagare va inte tillräckligt fina att röra hennes drottningben :angel:he he.
Jag belönade med röst och klapp och tre höstrån ibland när hon gjort rätt och det dröjde inte länge förrän hon blev superpolare med mig,och hon var tom mallig och stolt när hon gjorde rätt.Tricket me henne var att inte korrigera henne utan ignorera henne i början,för blev man sur så blev hon ännu surare!
Eftersom jag inte visste om nån annan gjort nåt dumt så skodde jag henne fram i början med att INTE ha hoven mellan knäna utan skodde henne som en shetlandsponny,dvs höll hoven med en hand och spikade med den andra,på så sätt behövde jag inte va rädd att få en söm i låret om hästen fick ett tokryck.
Jag misstänkte nämligen att nån haft dragkamp med henne när hon av nån anledning haft ont,kanske pga träningsvärk?

Sen finns det en liten övning hästägare kan göra för att lära hästen balans och smidighet i benen .
Man lyfter tex upp ett framben och gör små cirkelrörelser med benet olika högt över backen,man märker fort om hästen reagerar i ett visst läge.
Tanken är att öka rörligheten och få hästen att mjuka upp sig.
Små små rörelser i början ,åt bägge håll dvs rör benet medsols och motsols,korta intervaller i början och släpp ner benet i ett läge där den slappnar av.
Vitsen är att den skall slappna av inte få panik och börja hoppa kråka!
Använd sunt förnuft.
Har hästen en skev benställning kan den inte böja benen hur som helst,tex en liten ponny kan inte vrida ut och upp benen hur högt som helst!

Om nån håller hästen i grimskaft vid skoningen så se till att hästen står med löst grimskaft,stå inte och glo hästen i ögonen eller peta på den i onödan.
Vissa hästar gillar att bli kliade andra blir bara sura om man petar på dem.
Gör inget fram på hästen utan att hovis vet om det,kan bli farligt om hästägaren korrigerar hästen om hovis försöker hitta en kommunikation med hästen i sin ände..
Är du hästhållare va "neutral",va lugn ,följ råd från hovis.(om de är vettiga råd:angel:)
Inse att hästar är olika ,vissa går att morra på med rösten ,andra hästar kan bli skitsura om man blir sur ..vissa hästar står som ett ljus om man blir lite bestämd,andra måste man va jättemjuk med .
Hästar är olika ,orsaken till problemen likaså,lösningarna kan va olika.
Vissa hästar kan man ge lite foder,andra blir bara värre av belöning som är ätbart..
Man måste se individen! och känna av hästen,vad funkar vad funkar inte.
Se till att den har sina kompisar inne i stallet ,är den otålig och rastlös kan motion före skoning funka,men den ska inte va svettig när hovis kommer,då kliar det och hästen är sur pga det,dessutom blir hovis sur av att sko en svettig häst(både fysiskt och psykiskt:cool:)
Lycka till!
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Sen finns det vissa hästar som står som ett ljus när man skor, om inte ägaren är i stallet..vilket kan va pinsamt att framföra:o:D

Vissa hästar blir röriga i huvet om det är för mkt folk i stallet eller om hästar går ut och in.
Lugn och ro i stallet alltså! och hästägare med ett lugnt inre,vilket kan va svårt ibland kanske om man oroar sig för varför hästen beter sig som den gör..
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Det funkar absolut!
Då tycker jag att du ska prova det vb.

En E3 söm är inte mkt kortare o behöver inte alls betyda låga sömtag.

Det fina i kråksången är att om hästen väl kliver på sin sko så ger nättare söm med sig istället för att slita sönder hoven- garanterat.

Det ser alltid ut som om skon plockats av= inga skador alls o lätt att sätta på tappskon igen. jo mina har utlägg då jag inte är rädd för tappskor.

det blir aldrig så att hoven går sönder o därmed behöver de heller aldrig skos trängre.

vb? fattar inte vad du menar.

Kråksång?

Menade inte att E3 är kortare utan att om man spikar för lågt dras hovväggen med vid ett avtramp, det blir för mycket kraft för den lilla biten av väggen som håller sömmen. Spikar man högre så viks niten ut eftersom det finns mer vägg som håller emot och sömmen glider igenom utan att skada väggen....min erfarenhet iallafall. Just därför man får underkänt vid en uppskoning om man spikar för lågt. Men det har ju med väggens kvalité att göra också, endel trasar sönder endel inte. Men håller med om att ju nättare söm ju mindre skada på hoven vid avtramp.

"Det ser alltid ut som om skon plockats av= inga skador alls o lätt att sätta på tappskon igen."

:rofl: Och hur många tappskor har du slagit på?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Sen finns det vissa hästar som står som ett ljus när man skor, om inte ägaren är i stallet..vilket kan va pinsamt att framföra:o:D

Vissa hästar blir röriga i huvet om det är för mkt folk i stallet eller om hästar går ut och in.
Lugn och ro i stallet alltså! och hästägare med ett lugnt inre,vilket kan va svårt ibland kanske om man oroar sig för varför hästen beter sig som den gör..

Mycket bra inlägg...både detta och det ovanför:) håller helt med.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Det funkar absolut!
Då tycker jag att du ska prova det vb.

En E3 söm är inte mkt kortare o behöver inte alls betyda låga sömtag.

Det fina i kråksången är att om hästen väl kliver på sin sko så ger nättare söm med sig istället för att slita sönder hoven- garanterat.

Det ser alltid ut som om skon plockats av= inga skador alls o lätt att sätta på tappskon igen. jo mina har utlägg då jag inte är rädd för tappskor.

det blir aldrig så att hoven går sönder o därmed behöver de heller aldrig skos trängre.

Prova att ta en E3 söm och sätt i en 1:a eller större storlek och vicka på den och se hur mycket det glappar, som gjort för tappskor.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag och hovis har skott hästar tillsammans i över tjugo år - föl, ohanterade unghästar, stela veteraner, shettisar - ja det mesta. Miljön är lugn (eget stall) och ingen blir stirrig eller arg. Det märkliga med den här hästen är att hon blir sämre att sko - inte bättre vilket alltid har varit fallet med andra känsliga individer.

Det jag ska göra är att prova att motionera henne lätt före skoningen. Jag tillhör dem som är lätt skeptiska mot kiropraktorer mfl som klämmer och bankar med gummiklubbor ( snälla - ingen diskussion om detta nu ...) , men jag har en kompis som har duktig massör som jag ska be komma förbi nästa gång han är i närheten. Att bli masserad älskar jag själv och det gör säkert pållan oxå!

Jag har också satt igång och klickerträna. Hästen fattade direkt vad detta gick ut på och blev mkt entusiastik. Hon älskar normalt sett att man håller på med henne, hon är lättlärd och hon gillar mat! Jag ska försöka vara idog med att öva på att lyfta, banka, hålla, öva i små, små steg och klickerträna.

Jag ska även testa det här med att röra i cirklar för att öva upp balans och rörlighet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 709
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp