Problem med skoning - tips??!!!

Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Hej!

Lånar din tråd eftersom jag har ett liknande problem.

Min pålla har ju haft ganska jobbiga hovproblem och står nu med en uppverkad hålvägg.

Idag hade hon lyckats trampa på andra framhoven sko och fått den "sned".

Lite sådär i hopp om att det skulle gå försökte jag hamra tillbaka den och upptäckte att på vänster fram står fröken som ett ljus. Så jag tänkte att kanske pållan slutat fladdra och testade med höger fram (den som hon var halt på i vintras och den hon har hålväggen på nu) och där flög hon runt som en vante. Jag vet inte om det gör ont eller om det är minnet av att det gör ont och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Planen är att fortsätta träna med hamrandet, men det känns lite jobbigt att inte veta om hon fortfarande har ont eller om det är minnet. Jag minns att första gången hon skoddes på klinik var hon bedövad i hoven och då stog hon mer eller mindre som ett ljus. Sen har det bara gått sämre och sämre och nu drogas hon för att skos.

Kan inte du berätta hur du gör när du klicktränar? Jag vill gärna hitta något positivt sätt att träna fröken. Mitt stora problem är att jag inte gärna kan mata henne- hon får inte gå upp i vikt igen..

/Lavinia
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Bra lösning. tycker även att den kan få ha hönät under tiden. Om de nu får äta under inflytande av lugnande?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag började med att få henne att förstå vad jag ville med klickern. Hittade info om detta bl a på denna sida www.clickerhorses.wordpress.com
Tittade även lite på olika filer på Youtube för att få en uppfattning om hur man gör.
Sedan började jag med att ha klickern i en handen och fickan full med morotsbitar. Jag så "upp" och knackade henne på benet. När hon lyfte tog jag tag i hoven och satte ner det igen. Samtidigt som hoven sattes ner klickade jag, rätade på mig och belönade. Om hon drog till sig hoven och satte ner den själv så tog jag bara upp den igen. När hon väl accepterade att det var jag som satte ner hoven så höll jag kvar i några sekunder innan jag satte ner. Tiden jag höll kvar ökade jag sedan undan för undan med ngr sekunder i taget tills jag nu kan hålla hoven och hon är lugn och avslappnade i en dryg minut. På samma sätt tränade jag henne att stå still. Jag ställde mig bredvid henne utan att hålla henne och så "stå". I början räknade jag till två innan jag klickad och belönade. Jag ökade sedan tiden gradvis till ca 5 sekunder. När detta fungerade sa jag "stå" borstade henne några tag på halsen, klickade och belönade. Utökade detta gradvis till 7-8 borsttag, flyttade mig gradvis bakåt och borstade ryggen osv. Man måste ta det hela i små, små steg och gradvis öka tiden mellan kommando och klickande och med hur långt man rör sig rund och bort ifrån hästen. Om hästen rör sig så flyttar man helt lugnt tillbaka den och börjar om. Jag började i boxen med stängd boxdörr, när hon stod still på kommande där öppnade jag dörren på glänt, öppnade den mer och mer, flyttade ut på stallgången och sedan ut på gårdsplanen .....Det har tagit mig träning varje dag i ca 10 minuter i 7 v att kunna få hästen att stå helt still på kommande på stallgången när jag borstar, sadlar mm och att få skoningen att fungera ok. Så det är inget man gör på en dag eller två! Fast man får det intrycket när man ser en del av filmerna på Youtube .... När hon skoddes så klickade jag och belönade mkt intensivt för att hålla henne fokuserad på mig och inte på hovslagaren. Jag använder morotsbitar som belöning av "nyttighetsskäl"!
Jag har även jobbat med en annan häst för att få den att stå still när man bostar, lägger på täcke mm med öppen boxdörr och det har fungerat lika bra!
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Så här långt så tycks det som fungerar med min häst vara att få henne fokuserad på mig och vad jag gör istället för på hovslagaren. Jag fick klicka och belöna med mkt korta intervall under skoningen för att behålla hennes uppmärksamhet. Nästa gång ska jag försöka "dra ut" på intervallen, dvs klicka med länger uppehåll. Att ge hö i detta skede skulle inte ha ngn funktion eftersom jag vill ha all hennes uppmärksamhet! Därmot är jag en stor "fan" av hönät när hästen väl accepterar skoningen och bara är lite orolig!
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

kl

Min kompis häst höll på så som TS
Det visade sig att hon hade låsningar och ont.

Sen har jag förstått det som att vissa hästar är byggda så att dom emellanåt kommer i en vinkel som skaparsmärta/obehag vid skoning.
Det var ngt med deras bogar..minns inte riktigt tyvärr
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag har låtit både vet och equiterpeut gå igenom hästen och de hittar inget
fel på henne eller några tecken på att hon har ont. Det enda equiterapeuten hittade var lite stela ryggmuskler, men hon menade att detta inte kan relateras till problemen med skoningen. Båda två menar att det givetvis kan spelar roll att hon är ung och tröttnar men grundproblemet sitter det helt klart mellan öronen och handlar om hantering från min sida och acceptans från hästens sida! Så vi tränar på!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp