Problem med skoning - tips??!!!

Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Prova att ta en E3 söm och sätt i en 1:a eller större storlek och vicka på den och se hur mycket det glappar, som gjort för tappskor.
Med den tron så förstår jag varför en del hästar till slut inte har ngt att spika i eller ser förskräckliga ut.
Nej det glappar inte ens på 3-or.
Prova o fäst sömmen så glappar det inte:grin:
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Med den tron så förstår jag varför en del hästar till slut inte har ngt att spika i eller ser förskräckliga ut.
Nej det glappar inte ens på 3-or.
Prova o fäst sömmen så glappar det inte:grin:

Är du hovslagare? Du skriver som att du är det men du verkar inte ha nån erfarenhet av hur man väljer ut en passade söm. Väljer man en mx söm så får man större skalle på sömmen men lika tunn sömkropp som på en E3 söm= nättare söm men inget glapp= mindre tappskor och mindre tras vid tappskor. Ett mycket bättre alternativ än ponnysöm.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Är du hovslagare? Du skriver som att du är det men du verkar inte ha nån erfarenhet av hur man väljer ut en passade söm. Väljer man en mx söm så får man större skalle på sömmen men lika tunn sömkropp som på en E3 söm= nättare söm men inget glapp= mindre tappskor och mindre tras vid tappskor. Ett mycket bättre alternativ än ponnysöm.

Prata du om E-slim söm?
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

menar att E3 söm brukar jag använda till ponny men tycker inte de funkar till
1 :or och uppåt. vill man ha en nättare söm men som passar till häst är det bättre att använda en mx söm...tycker jag funkar mycket bättre. Finns ju givetvis fler söm att använda men detta är ett alternativ.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Tror Leafhills fråga var om du använder E3 eller E3-slim. Det är två olika typer av sömmar.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

När vår unghäst som är lite dålig med tålamodet skos står vi ofta med lite hö vid huvudet som han får tugga på för att det är lättare att sköta sig om man får syssla med något annat under tiden. Kan vara värt att prova.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

menar att E3 söm brukar jag använda till ponny men tycker inte de funkar till
1 :or och uppåt. vill man ha en nättare söm men som passar till häst är det bättre att använda en mx söm...tycker jag funkar mycket bättre. Finns ju givetvis fler söm att använda men detta är ett alternativ.

MX söm lär vara en nymodighet o inte ngt som ingår som standard i hovis utrustning. Det är nog ngt som hästägaren får införskaffa själv.

det funkar likväl fint med E3 slim på 3-or.

Bara för att du inte har sett det så finns det ändå:rofl: På 4or är det som du beskriver.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

MX söm lär vara en nymodighet o inte ngt som ingår som standard i hovis utrustning. Det är nog ngt som hästägaren får införskaffa själv.

det funkar likväl fint med E3 slim på 3-or.

Bara för att du inte har sett det så finns det ändå:rofl: På 4or är det som du beskriver.

Finns månge nya söm sen jag lagt av.
MX är ny för mig, se att den har ingen häls alls.
Haft lite erfarenhet med SLIMS, såna är bra för häster med lite dålig hover, nackdelan var att en häst med ett kräftig hovmekinism kunde dom bakra söm helt enkle slita av mellan sko och hoven, skorn glapper och puff....tappsko.

Jag har kört med E3-E4-E5 i alla år och aldrig haft non problem.
Och några J7 söm för dom arbetes häster.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag håller med om att man måste få en känsla av varför hästen beteer sig som hon gör. Sedan kan jag också säga att lugnande kan ha sina fördelar i vissa fall. Jag var minst sagt förtjust till den lösnignen i början när min häst efter 10 år började bråka vid skoning bak (och vet och kiropraktor inget hittade).

Först fick jag ge maxsdos lugnande (samma substans som man sprutar, läggs under tungan) innan jag fick effekt, men snart kunde jag minska. Nu har vi kunnat sko utan lugnande om jag tar av skorna själv först (det var troligen där problemen började), annars krävs 1/3 dos för att hon ska låta hovis göra samma sak.

Så, jag säger inte alls att det är lösningen, men om det fungerar med pasta man ger själv kan det vara en väg att gå och där man lätt kan minska dosen så fort det går. På min märr fungerade det inte att bråka när hon väl hade bestämt att det inte var bra (troligen kraftig bräckning en gång, kanske i kombo med att hon gjort något i hagen?). Det behöver inte bli för evigt om man har en plan utan kan vara ett sätt att träna. När nu lillan skulle verkas första gången (3 åring som kanske aldrig haft hovslagare) fick hon lite lugnande. Jag hade inte hunnit träna henne tillräckligt och hon tycker det är jobbigt att lyfta fötterna. Bättre då att det blev en trevlig upplevelse och så får vi träna vidare till nästa besök. Kanske behöver vi inget alls då, men känns det osäkert får det bli en liten klick. jag gissar att alterantivet hade blvit en kamp, en häst som lade sig ner, stress, ev bremsning eller inte gjort alls åt fötterna. Trots att hon inte är dum - bara ovan. Nu vart det lungt och sansat och en positiv upplevelse - förutom att hon blev lite trött då. Trots det var hon med och testade lite - men orkade sedan inte och insåg nog att det inte var så farligt.

Förstår om du vill slippa detta, men bara en tanke hur man kan använda det. Förutsättingen är ju så klart att det inte finns smärta med för då lär hon ju inte lära sig något.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

När det gäller bak kan det mkt väl bero på smärta någonstans i bakdelen, men nu är det fram.

de flesta hästarna som börjar bli "dumma" blir det av en anledning- inte sällan för att de kommer ihåg att det gjort ont tidigare- läs tryckta.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Tycker både slim och vanlig E3 går av mellan sko och hov som du beskriver.... men men inget intressant att diskutera... alla använder olika.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag håller med om att man måste få en känsla av varför hästen beteer sig som hon gör. Sedan kan jag också säga att lugnande kan ha sina fördelar i vissa fall. Jag var minst sagt förtjust till den lösnignen i början när min häst efter 10 år började bråka vid skoning bak (och vet och kiropraktor inget hittade).

Först fick jag ge maxsdos lugnande (samma substans som man sprutar, läggs under tungan) innan jag fick effekt, men snart kunde jag minska. Nu har vi kunnat sko utan lugnande om jag tar av skorna själv först (det var troligen där problemen började), annars krävs 1/3 dos för att hon ska låta hovis göra samma sak.

Så, jag säger inte alls att det är lösningen, men om det fungerar med pasta man ger själv kan det vara en väg att gå och där man lätt kan minska dosen så fort det går. På min märr fungerade det inte att bråka när hon väl hade bestämt att det inte var bra (troligen kraftig bräckning en gång, kanske i kombo med att hon gjort något i hagen?). Det behöver inte bli för evigt om man har en plan utan kan vara ett sätt att träna. När nu lillan skulle verkas första gången (3 åring som kanske aldrig haft hovslagare) fick hon lite lugnande. Jag hade inte hunnit träna henne tillräckligt och hon tycker det är jobbigt att lyfta fötterna. Bättre då att det blev en trevlig upplevelse och så får vi träna vidare till nästa besök. Kanske behöver vi inget alls då, men känns det osäkert får det bli en liten klick. jag gissar att alterantivet hade blvit en kamp, en häst som lade sig ner, stress, ev bremsning eller inte gjort alls åt fötterna. Trots att hon inte är dum - bara ovan. Nu vart det lungt och sansat och en positiv upplevelse - förutom att hon blev lite trött då. Trots det var hon med och testade lite - men orkade sedan inte och insåg nog att det inte var så farligt.

Förstår om du vill slippa detta, men bara en tanke hur man kan använda det. Förutsättingen är ju så klart att det inte finns smärta med för då lär hon ju inte lära sig något.

Den pasta du verkar använda heter domesedan plegasil (osäker på stavningen) men ja tycker också att den är jättesmidig att använda. Har funkat på alla jag skott som fått det (även de som fått det pga att de har ont) och dom blir inte så hudkänsliga som dom kan bli när veterinären sprutar dom.
Ges ca 45 min innan skoning under tungan.

Ska lugnande ges så rekomenderar jag med detta:)
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Tycker både slim och vanlig E3 går av mellan sko och hov som du beskriver.... men men inget intressant att diskutera... alla använder olika.
Hufgripsen kan nöta av både E4 o E5 efter 5-6 v. beroende av användning o individ.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag håller med om att man måste få en känsla av varför hästen beteer sig som hon gör. Sedan kan jag också säga att lugnande kan ha sina fördelar i vissa fall. Jag var minst sagt förtjust till den lösnignen i början när min häst efter 10 år började bråka vid skoning bak (och vet och kiropraktor inget hittade).

Först fick jag ge maxsdos lugnande (samma substans som man sprutar, läggs under tungan) innan jag fick effekt, men snart kunde jag minska. Nu har vi kunnat sko utan lugnande om jag tar av skorna själv först (det var troligen där problemen började), annars krävs 1/3 dos för att hon ska låta hovis göra samma sak.

Så, jag säger inte alls att det är lösningen, men om det fungerar med pasta man ger själv kan det vara en väg att gå och där man lätt kan minska dosen så fort det går. På min märr fungerade det inte att bråka när hon väl hade bestämt att det inte var bra (troligen kraftig bräckning en gång, kanske i kombo med att hon gjort något i hagen?). Det behöver inte bli för evigt om man har en plan utan kan vara ett sätt att träna. När nu lillan skulle verkas första gången (3 åring som kanske aldrig haft hovslagare) fick hon lite lugnande. Jag hade inte hunnit träna henne tillräckligt och hon tycker det är jobbigt att lyfta fötterna. Bättre då att det blev en trevlig upplevelse och så får vi träna vidare till nästa besök. Kanske behöver vi inget alls då, men känns det osäkert får det bli en liten klick. jag gissar att alterantivet hade blvit en kamp, en häst som lade sig ner, stress, ev bremsning eller inte gjort alls åt fötterna. Trots att hon inte är dum - bara ovan. Nu vart det lungt och sansat och en positiv upplevelse - förutom att hon blev lite trött då. Trots det var hon med och testade lite - men orkade sedan inte och insåg nog att det inte var så farligt.

Förstår om du vill slippa detta, men bara en tanke hur man kan använda det. Förutsättingen är ju så klart att det inte finns smärta med för då lär hon ju inte lära sig något.

Jag tror det var Nillen du prata med :laugh:

Förstå inte varför hovisen måste plaga hästen och du har ingen problem utan :confused:
Plag är ett tillfallig lösning för ett allvarligar problem.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Den pasta du verkar använda heter domesedan plegasil (osäker på stavningen) men ja tycker också att den är jättesmidig att använda. Har funkat på alla jag skott som fått det (även de som fått det pga att de har ont) och dom blir inte så hudkänsliga som dom kan bli när veterinären sprutar dom.
Ges ca 45 min innan skoning under tungan.

Ska lugnande ges så rekomenderar jag med detta:)

Det är det jag har gett, skrev bara inte ut namnet :angel:.

Frågan är ju som sagt om det ska ges lugnande, och jag var väldigt tveksam innan jag gjorde det. Nu när jag väl gjort det är jag glad att jag gjorde det, men det gäller ju att välja situation.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Jag tror det var Nillen du prata med :laugh:

Förstå inte varför hovisen måste plaga hästen och du har ingen problem utan :confused:
Plag är ett tillfallig lösning för ett allvarligar problem.

Problemet dök upp vid en skoning, när dåvarande hovslagare försökte korrigera blev det bara värre. Det är ett sto jag har och har hon bestämt sig...

I början kastade hon ner foten så fort man inte hade en hovkrats i handen (det var aldrig några problem). Hårt, fort, utan chans att hålla kvar foten (varken jag eller 2 hovisar klarade det). Att jag har fått det att fungera beror dels på att vi känt varandra i snart 17 år och för att jag kunde lägga en timme på att ta av en sko (ok, dålig teknik från min sida, men även hennes "dumheter"). Och det tog ett tag innan jag lyckades med det (eller ens gav mig på att försöka). Nu går det bra, men sist kände hovis att hon tvekade = han ville inte bråka utan ta föredrog att slippa det. Så då blev det 1/3 dos lugnande. Bråk fungerar inte med stoet i fråga, det blir bara värre. Jag hade inte orkat ta av skon dagen innan (troligen för att jag kände av förkylningen från :devil: som höll mig inomhus i 3 dagar och efter 1½ vecka fortfarande är som de flesta förkylningar när man insjuknar).

Förhoppningsvis är jag frisk nästa gång och då åker skorna av innan hovis kommer ut och troligen kan han då sko utan problem.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Problemet dök upp vid en skoning, när dåvarande hovslagare försökte korrigera blev det bara värre. Det är ett sto jag har och har hon bestämt sig...

I början kastade hon ner foten så fort man inte hade en hovkrats i handen (det var aldrig några problem). Hårt, fort, utan chans att hålla kvar foten (varken jag eller 2 hovisar klarade det). Att jag har fått det att fungera beror dels på att vi känt varandra i snart 17 år och för att jag kunde lägga en timme på att ta av en sko (ok, dålig teknik från min sida, men även hennes "dumheter"). Och det tog ett tag innan jag lyckades med det (eller ens gav mig på att försöka). Nu går det bra, men sist kände hovis att hon tvekade = han ville inte bråka utan ta föredrog att slippa det. Så då blev det 1/3 dos lugnande. Bråk fungerar inte med stoet i fråga, det blir bara värre. Jag hade inte orkat ta av skon dagen innan (troligen för att jag kände av förkylningen från :devil: som höll mig inomhus i 3 dagar och efter 1½ vecka fortfarande är som de flesta förkylningar när man insjuknar).

Förhoppningsvis är jag frisk nästa gång och då åker skorna av innan hovis kommer ut och troligen kan han då sko utan problem.

Kan det va så att hästen har tunna sulor och därför får ont när man bräcker av skon...är nitarna upphuggna ordentligt? bänd lite försiktigt och plocka en söm i taget. Men det kanske inte är det problemet...ett förslag bara.:)
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Kan det va så att hästen har tunna sulor och därför får ont när man bräcker av skon...är nitarna upphuggna ordentligt? bänd lite försiktigt och plocka en söm i taget. Men det kanske inte är det problemet...ett förslag bara.:)

Under dryga 10 år var det inga problem, sedan hände något vid en bräckning. Personligen gissar jag på att antingen var hovslgaren väl brutal den gången, eller så hade hästen någon liten skada som ingen var medveten om som gjorde att det gjorde ont. Tror inte sulorna hade ändrat sig just då, men man ska aldrig säga aldrig. Sedan eskalerade probelemt så att efter 2-3 gånger gick det inte längre att sko. Veterinär tillkallades, men böjprov gav inget. Kanske hade anledningen till att det gjorde ont redan läkt ut. (Jag märkte aldrig något ridmässigt vill jag minnas).

..och jag tar en nit i taget, bänder långsamt och jobbar väldigt sakta (pga min egen okunskap/osmidighet). TYvärr triggar damen lätt oavsett om det gör ont eller ej i dagsläget - hon vet att det har gjort ont och då är hon inte beredd att testa och se om det kanske inte gör ont.
 
Sv: Problem med skoning - tips??!!!

Idag har hovis varit här igen och allt gick väldigt, väldigt mycket bättre!
Sedan den förra megastökiga skoniningen har jag:

1. Låtit både vet och equiterapeut kolla hästen och konstatera att det inte finns ngn fysisk förklaring till hennes beteende, dvs det finns ingen andledning att tro att hon har ont!

2. Fått lugnande medel utskrivet av vet

3. Klickertränat varje dag i sju veckor!

Jag har arbetat med två saker relaterat till problemen med skoningen. Dels har jag övat att lyfta benen och få henne att acceptera att stå avslappnat med lyft ben. Jag lyft höll en mkt kort stund till en början, satte ner klickade och belönade. Om hon drog till sig benet och satte ner själv började jag om ....Först kunde jag hålla benet ngr sekunder, jag har sedan ökat sekund för sekund till jag nu är uppe i en dryg minut ( sen tröttnar JAG :p). För det andra har jag övat henne att stå still på kommando. Jag säger "stå" klickar och belönar om hon står still. Rör hon sig flyttar jag tillbaka henne och börjar om. I början stod hon 5-10 sek. Nu kan jag lämna henne lös på stallgången - säga "stå" - gå in i sadelkammaren och komma till baka och hon står kvar och väntar på sin belöning!
När hovis var här fick hon en låg dos lugnande. Hon blev nästan inte påverkad alls ( hovis tyckte hon var helt oberörd, men jag såg att hon var en gnutta trött i blicken). Det fick henne nog att slappna av lite, dvs tog bort "udden". Sedan höll jag henne och klickade och belönade ganska intensivt medan hon skoddes. Hon drog bara till sig benet en eller två gånger och allt gick jättebra!
Nu gör vi likadant de nämaste gångerna för att befästa detta!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 710
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
954
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp