Problem med stallägare

Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen.
Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på stallhyran utan tycker att vi ska hålla rätt på detta själva och swisha henne.

Har nu upptäckt att hon ej har någon f-skatt men tar ju ut hyra för sina inackorderingar samt ridlektioner.
Hon har inget annat jobb utan pysslar med detta på heltid.
Så misstänker att hon gör detta svart.

Häromdagen skällde hon ut min dotter för att hon glömt släcka lampan när hon åkte hem samt skrek att vi kunde fixa en annan stallplats.
Dottern blev helt förstörd och ringde och storgrät och är nu förbjuden att vara där själv (hon är 17) vilket kommer ställa till stora problem för oss.

Är så arg nu och funderar på att ringa skattemyndigheten, jag vill inte medverka i att betala svarta pengar.

Behöver råd, vad hade ni gjort?
Kommer självklart leta nytt ställe men vill inte att hon kommer undan med sitt sjukt dåliga beteende.
Muntligt avtal är också ett avtal. Bara lite svårare att bevisa.
Med dagens elpriser är det slarvigt av din dotter att inte släcka efter sig. Är man 17 år så kan man hålla koll på reglerna.
Hade fixat en annan stallplats och lagt det bakom mig.
 
Muntligt avtal är också ett avtal. Bara lite svårare att bevisa.
Med dagens elpriser är det slarvigt av din dotter att inte släcka efter sig. Är man 17 år så kan man hålla koll på reglerna.
Hade fixat en annan stallplats och lagt det bakom mig.
Fast det är plättlätt att bevisa om man betalat. I samma stund som mottagaren tagit emot summan så har man ingått ett avtal.
Det gäller tex om man har avtal och en part (eller båda), inte skrivit på.
Så tar man emot pengar så har man helt enkelt accepterat dealen.
 
Fast det är plättlätt att bevisa om man betalat. I samma stund som mottagaren tagit emot summan så har man ingått ett avtal.
Det gäller tex om man har avtal och en part (eller båda), inte skrivit på.
Så tar man emot pengar så har man helt enkelt accepterat dealen.
Det var inte betalningen jag syftade på i avtalet. Swish blir ett elektroniskt bevis men det är svårt att bevisa vad som ingår i stallhyran och inte tex om man har ett muntligt avtal och ett muntligt avtal är också ett avtal även om ta inte verkade anse det.
 
Muntligt avtal är också ett avtal. Bara lite svårare att bevisa.
Med dagens elpriser är det slarvigt av din dotter att inte släcka efter sig. Är man 17 år så kan man hålla koll på reglerna.
Hade fixat en annan stallplats och lagt det bakom mig.

Alltså är typ 10kr en gång något att bråka om? 🤷‍♀️ Ingen tog ju fysisk skada av det.
 
Alltså är typ 10kr en gång något att bråka om? 🤷‍♀️ Ingen tog ju fysisk skada av det.
Vi vet inte om det är flera hyresgäster som gör så. Många bäckar små. Jag hade blivit väldigt irriterad om det varit påtalat flertalet gr i mitt stall och hänt flera gr om dagen/veckan. Vi vet inte heller ngt om stallägarens ekonomi. Den attityden du har är lite typiskt inackorderade. 🤷‍♀️
 
Vi vet inte om det är flera hyresgäster som gör så. Många bäckar små. Jag hade blivit väldigt irriterad om det varit påtalat flertalet gr i mitt stall och hänt flera gr om dagen/veckan. Vi vet inte heller ngt om stallägarens ekonomi. Den attityden du har är lite typiskt inackorderade. 🤷‍♀️

Jag tycker det är skillnad på en gång och flertalet gånger. 🤷‍♀️
Ta en avgift med 15kr per glömd gång för att täcka kostnaden? Höja hyran?
Inomhusbelysning är ju inte några storförbrukande strålkastare....
 
Jag tycker det är skillnad på en gång och flertalet gånger. 🤷‍♀️
Ta en avgift med 15kr per glömd gång för att täcka kostnaden? Höja hyran?
Inomhusbelysning är ju inte några storförbrukande strålkastare....
”Släck efter er när ni går men varje person får glömma en gång sen är det inte ok”. 🙈🙄
Hyr man ut många boxar, som många inackorderingstall har, låta säga minst 20 platser så blir det mkt pengar om det alltid är ngn som ”glömmer”. Slår vad om att samma typ av människor inte glömmer att släcka hemma när dom betalar själva…
 
”Släck efter er när ni går men varje person får glömma en gång sen är det inte ok”. 🙈🙄
Hyr man ut många boxar, som många inackorderingstall har, låta säga minst 20 platser så blir det mkt pengar om det alltid är ngn som ”glömmer”. Slår vad om att samma typ av människor inte glömmer att släcka hemma när dom betalar själva…

Då får man installera timer....
Vet flertalet som har lampor på dygnet runt hemma.. 🤷‍♀️
 
Du tycker alltså det är rimligt att bli portförbjuden i stallet om man inte har ledsagare för att man glömmer släcka lampan EN gång? Jisses vilka krav folk har på varandra.
Det brukar dock ligga mer bakom såna utbrott än att man glömt släcka 1 enstaka gång. ;) Förmodligen är det något som byggt upp över tid, alternativt att dottern svarat på ett väldigt uppkäftigt/otrevligt sätt, annars låter reaktionen lite för drastisk.
 
Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen.
Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på stallhyran utan tycker att vi ska hålla rätt på detta själva och swisha henne.

Har nu upptäckt att hon ej har någon f-skatt men tar ju ut hyra för sina inackorderingar samt ridlektioner.
Hon har inget annat jobb utan pysslar med detta på heltid.
Så misstänker att hon gör detta svart.

Häromdagen skällde hon ut min dotter för att hon glömt släcka lampan när hon åkte hem samt skrek att vi kunde fixa en annan stallplats.
Dottern blev helt förstörd och ringde och storgrät och är nu förbjuden att vara där själv (hon är 17) vilket kommer ställa till stora problem för oss.

Är så arg nu och funderar på att ringa skattemyndigheten, jag vill inte medverka i att betala svarta pengar.

Behöver råd, vad hade ni gjort?
Kommer självklart leta nytt ställe men vill inte att hon kommer undan med sitt sjukt dåliga beteende.
Det ena är ju att ni inte trivs i stallet, pga stallägaren. Då är mitt råd att flytta så fort som möjligt.

Sedan får du väl fundera på hur du vill hämnas på stallägaren för att den kränkt din tonåring, som självklart reagerar moget och kan resonera vuxet i alla möjliga situationer. Är du vuxen flyttar du helt enkelt din häst, tackar för tiden (oavsett vad du tycker) och lägger detta bakom dig. Om du är en kränkt barnrumpa som känner ett behov av hämnd så är det du föreslår kanske ett effektivt sätt. Du har nog inga problem att blunda för att du själv varit delaktig i affären. Varöfr inte spä på det hela genom att sätta dig på diverse läktare och prata skit om människan också?
:meh:
 
Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen.
Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på stallhyran utan tycker att vi ska hålla rätt på detta själva och swisha henne.

Har nu upptäckt att hon ej har någon f-skatt men tar ju ut hyra för sina inackorderingar samt ridlektioner.
Hon har inget annat jobb utan pysslar med detta på heltid.
Så misstänker att hon gör detta svart.

Häromdagen skällde hon ut min dotter för att hon glömt släcka lampan när hon åkte hem samt skrek att vi kunde fixa en annan stallplats.
Dottern blev helt förstörd och ringde och storgrät och är nu förbjuden att vara där själv (hon är 17) vilket kommer ställa till stora problem för oss.

Är så arg nu och funderar på att ringa skattemyndigheten, jag vill inte medverka i att betala svarta pengar.

Behöver råd, vad hade ni gjort?
Kommer självklart leta nytt ställe men vill inte att hon kommer undan med sitt sjukt dåliga beteende.

Baserat på ditt inlägg så låter det som att ni är roten till problemen faktiskt. Tankegången i inlägget: någon skrek på min dotter över en lampa så nu vill jag gå till skatteverket för att hon inte ska komma undan med sjukt dåligt beteende, låter som en tankegång från en person som jag hade tyckt varit väldigt jobbig att ha att göra med.
Om man har ett problem så blandar man liksom inte in några andra i onödan? Och om man är noga med skatten ser man väl till att få faktura på stallhyran och kollar att allt är ok. Från början. Annars är man ju inte noga utan vill bara lyfta en konflikt om en lampa till skatteverket-nivå.

Baserat på ditt inlägg hade jag absolut inte velat hyra ut en stallplats till dig om jag haft ett skatt (med alla papper i ordning).

(OBS jag känner inte dig och baserar detta uttalandet enbart på det citerade inlägget. Så ta det för vad det är).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på gång att byta stallplats av diverse skäl då jag är missnöjd över stallägaren och hur denne agerat över tid med diverse saker...
2
Svar
39
· Visningar
5 798
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 095
Senast: Snowball
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Killaloe
·
Utrustning Köpte i helgen ett par veredusskydd begagnade från en tjej på en salusida. Skydden skulle gå på 400 kr, plus spårbar frakt 53 kr...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 567
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp