Problem med urlastning

Sv: Problem med urlastning

Varför står du utanför transporten när du ska lasta ur henne? Gå in i transporten och håll i hästen istället så att hon inte kan springa tillbaka. Stå där inne och prata lugnt och sansat med henne, men håll i henne så att hon inte kan rusa ur som hon gör. Ett steg i taget lugnt och sansat!! Prata med hästen hela tiden och stå nära henne så att hon slipper göra allt jobb själv.
 
Sv: Problem med urlastning

vi jobbade ingenting med godis. däremot belöning i form av eftergifter.

alltså- när jag driver in i transporten, lägg tryck i nacken (ta i linan) och så fort hon gör rätt (rör sig framåt) så ska du sluta dra i linan.
så alltså om hon börjar konstra bakåt när du väl börjat be henne gå framåt, smacka och håll mot tills hon rör sig framåt, då ger du en direkt eftergift.

linan, i mitt fall har inte vart till för att han inte skulle fastna utan för att jag skulle kunna släppa efter så mycket som möjligt innan jag behövde ta ett steg tillbaka själv.

alltså, om du står bredvid hästen, hon börjar backa så börjar du med att följa efter med endast armarna, för så fort du tar ett steg i hennes riktning så blir det en pådrivning och hon backar alltså mer bakåt.
dock har jag alltid ett fast tag om (mitt längre grimskaft i mitt fall) så jag släpper inte hästen längre bort från mig genom att ge mer lina, när jag inte kan sträcka på armarna längre så följer jag efter. en smart grej att tänka på som jag fick lära mig (så himla självklar när man vet det) är att tänka på att ha linan sträckt mellan sina händer, alltså att den inte hänger som ett U mellan händerna. För då tappar du styrka genom att du först bara har ena handen att stå mot med tills linan sträckts och du får två händer. Förstår du vad jag menar?
På Apollo, som är stark som en best och går mot vanliga grimskaft så lastar jag alltid i kjedja för han blir som en ny häst när man hanterar i kjedja (inte bara vid lastning alltså). Det ger ett lite längre grimskaft och det har räckt bra för oss.

Om du får problem med att hon tänker för mycket bakåt så kan du be någon om hjälp med linor. Vi har dock inte använt linor på det "vanliga" viset genom att dra in hästen. Vi har låtit linorna hänga slakt, sedan skakat linorna så att de "ringlar som ormar" och korsat bakom hästen. Det blir en tydlig drivning och man lägger inget tryck mot hästen (som den precis som det i nacken vill fly mot) På våra hästar, och på de som jag använt metoden på, har det funkat suveränt mycket bättre än att tvinga in hästen. Nu använder vi endast en lina på Apollo för säkerhetsskull mest och det är alltid bra att ha med ifall att man skulle få ett bakslag i lastningen.. nu behöver jag bara gå bakom och om han inte skulle kommit in ordentligt med något ben så behöver jag bara nudda benet lite med linan och han ställer sig till rätta på en gång.

För oss har det varit som magi, men alla hästar är inte likadana och ffa inte när man berättar saker i andra hand.. Om du bott här uppe hade jag så klart gett dig nret till vår tränare men jag tror inte han åker ända ner till er ;) Du får ta det om du kommer upp hit någon vända :)
 
Sv: Problem med urlastning

Varför står du utanför transporten när du ska lasta ur henne? Gå in i transporten och håll i hästen istället så att hon inte kan springa tillbaka. Stå där inne och prata lugnt och sansat med henne, men håll i henne så att hon inte kan rusa ur som hon gör. Ett steg i taget lugnt och sansat!! Prata med hästen hela tiden och stå nära henne så att hon slipper göra allt jobb själv.

hahahah, förlåt att jag skrattar, men hålla i en häst som kastar sig ur så där? nr ett så är det nog inte många som lyckas hålla i en häst på ren råstyrka när den kastar sig bakåt. ffa inte efter vad TS berättat och hur vi set i filmerna att hästen rör sig och att TS berättat att hästen kastat sig så att den gjort en bakåtkullerbytta. jag önskar att jag vart så stark att jag hade lyckats men det är måååånga armhävningar till den dagen är kommen.

nummer två anser jag att det är helt galet att hålla i en häst som flyr eftersom det endast triggar hästens flyktbenägenhet och alltså kastar den sig troligast bara mer.
 
Sv: Problem med urlastning

Låt henne kliva upp på rampen en bit bara, stå där och var avslappnad och se att hon oxå är det. Backa ett steg, stå still. Avslappnat.
Tänk att det går bra, tänk att hon inte behöver klara mer den dan än att göra så, lägger du förväntningarna lågt är det lättare att förbli positiv.:)
Gör på det här sättet ända in i transporten, fram och tillbaks -lugnt och postivt.
Se hur hon tar det och följ hennes åsikter om det, pressa henne inte.
Gör inte allt samma dag, som sagt, utan ge henne den tid hon behöver.
Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med urlastning

Första filmen var lite mörk, så jag med min taskiga syn hade lite svårt att se.

det enda jag kunde se är att hästen har lite brått ut? Men om du har en lång lllina och bara hänger med i svängarna borde det inte vara någon större fara.

Trött är jag också..så jag fattade inte riktigt varför du inte kunde använda dig av fronturlastningen?


Hon har ALLDELES för bråttom ut och använder inte bakbenen och därför sätter hon sig nästan vid varenda urlastning. Igår lyckades hon sätta sig och göra en kullerbytta bakåt så hon hamnade på ryggen i samband med urlastning, det går ju inte. DÄRFÖR söker jag tips och råd.
Jag har ALLTID en lång lina så jag kan inte fastna och slitas ut med henne eller hon slänger med huvudet så hon slår i transportens tak.
ALLT står i första inlägget.

Fronturlastning ökar tyvärr riskerna för MIG då hon nästan HOPPAR ut, jag riskerar att bli översprungen. Och på tävlingar så är parkeringen inte optimalt för en fronturlastning så det är tyvärr inget alternativ.
Får hästen panik kan hon försöka hoppa över bommen och komma ut genom lilla dörren vilket för mig vore ett mardrömscenario.


Varför står du utanför transporten när du ska lasta ur henne? Gå in i transporten och håll i hästen istället så att hon inte kan springa tillbaka. Stå där inne och prata lugnt och sansat med henne, men håll i henne så att hon inte kan rusa ur som hon gör. Ett steg i taget lugnt och sansat!! Prata med hästen hela tiden och stå nära henne så att hon slipper göra allt jobb själv.

Jag har skrivit i huvudinlägget att vi lyckats ETT PAR ggr och då hade vi mat till henne samtidigt som hon backade. Men hon slängde sig ut ändå.
Och med tiden har det blivit VÄRRE.
Håller jag emot slår hon REJÄLT i transportens tak. DÄRFÖR står jag utanför med longerlina för att JAG inte ska bli skadad. Att stå inne i släpet hjälper INTE.
Du kan ju komma och prova. I hennes värld finns inte lugnt och sansat ut ur släpet vare sig det är bakåt eller framåt.

Det är som Apollo 13 sagt...
Jag vill inte ha några dryga svar (jag upplevde ditt svar som anklagande).



Tillägg: Ingen människa kommer kunna hålla henne fast så hon går sakta bakåt.

LÄS HELA TRÅDEN kanske du ser att jag inte bara skiter i allt o låter henne göra allt själv. Jag HAR FÖRSÖKT utan NÅGON framgång ALLS!
 
Sv: Problem med urlastning

hahahah, förlåt att jag skrattar, men hålla i en häst som kastar sig ur så där? nr ett så är det nog inte många som lyckas hålla i en häst på ren råstyrka när den kastar sig bakåt. ffa inte efter vad TS berättat och hur vi set i filmerna att hästen rör sig och att TS berättat att hästen kastat sig så att den gjort en bakåtkullerbytta. jag önskar att jag vart så stark att jag hade lyckats men det är måååånga armhävningar till den dagen är kommen.

nummer två anser jag att det är helt galet att hålla i en häst som flyr eftersom det endast triggar hästens flyktbenägenhet och alltså kastar den sig troligast bara mer.

Jag tror inte det finns någon människa som kan hålla emot en häst. Inte ens Magnus Samuelsson ;) Hon kommer slita sig så grimman går sönder istället...

Så att ens hålla fast henne är ingen idé
 
Sv: Problem med urlastning

En sak som jag hört folk som testat är att backa intill en sjö när man lastar ur (eller stor vattenpöl). Jag har inte själv provat, men det kan vara värt ett försök kanske? Hon skadar sig ju inte (iaf inte värre än på grus) men kanske tar lärdom.
 
Sv: Problem med urlastning

Det fick jag höra av min tränare men det var mest att det passade hästar med problem att inte vänta på kommandot backa. Min häst har ju inte bråttom ut utan väntar på min signal vilket tydligt syns på videon då sambon hunnit i lugn och ro öppna trailern och ställa sig för att filma ;)

Men det har iallafall funnits i baktankarna. Vi har bara inte någon lämplig sjö att använda oss av just nu...
 
Sv: Problem med urlastning

Backa upp släpet mot en vägg. Inte precis intill men så att väggen tar i rumpan när hästen kastar sig och är av rampen. Då lär hon sig att det inte går att slänga sig hejdlöst utan hon måste ta det lugnt och spana in miljön.
 
Sv: Problem med urlastning

Men är inte det en ganska stor skade risk på häst?? :O och chansen finns väl också att hon kommer bli rädd och inte vill gå ut överhuvudtaget.
 
Sv: Problem med urlastning

Vad jag kan se av filmerna så är detta en häst som inte fått tid på sej att fundera ut hur man ska gå ur en transport på ett bra sätt. Typiskt häst som har tvingats att backa ur snabbt bara för att få det gjort. Och då skapar man en massa problem.

Jag har jobbat med problemhästar och framför allt hästar som var svåra att lasta, köra och lasta ur så jag skulle kunna skriva en hel bok i hur man tränar en häst att gå i och ur transporten. Det svåraste är att lära bort ett dåligt bettende som denna hästen redan fått.

Men att ta god tid på sej är den enda vägen. Stanna transporten, ge hästen en massa godsaker och annat att tänka på men låt bakluckan vara stängd. Öppna sedan luckan men lasta inte ur utan låt bommen vara kvar och få hästen att stå kvar. Mer godis, få hästen uppmärksam på annat och ta GOD TID PÅ ER!
När ni väl lastar ur hästen så ge hästen beröm och lasta hästen igen. Backa ut.
Först när hästen backar ut lugnt låter ni hästen gå in i stallet och vara ifred.

För det mesta går hästen lugnt redan vid andra-tredje försöket men ibland får man träna varje dag i flera veckor innan det fungerar.

Stressa aldrig fram en backning utan ge hästen tid att tänka. Vissa hästar står kvar i transporten i timmar innan dom kastar sej ur och andra backar osäkert men backar i alla fall med viss kontroll.

Att lasta ur fram är bara ett sätt att undvika problemet för stunden. Förr eller senare vill du kanske att hästen ska kunna backa ur och det måste man träna på.
Men fronturlastning kan vara ett alternativ för akuta transporter och kanske för att avdramatesera själva resan för en häst som tycker att urlasning genom backning är en skräckupplevelse.
 
Sv: Problem med urlastning

Det finns även vissa genvägar man kan ta till. Men dom vågar jag inte ens skriva om här på Bukefalos. :eek:
 
Sv: Problem med urlastning

det tycker jag låter farligt!

muppia; då får du väl öva på att gå på och av rampen helt enkelt. dvs inte gå helt in, men bara så hon får bakfötterna på rampen. gå en liten bit länger in varje gång det går bra, massa beröm och godis!

att hålla henne kanske går om du surrar repet några varv runt bommen, men då lär hon ju bara bli ännu mer rädd!!
 
Sv: Problem med urlastning

du tycker det låter farligt att ha en vägg bakom men kan gå med på att hålla fast hästen?? det gick inte ihop i mitt huvud iaf båda är lika dumma enligt mig
 
Sv: Problem med urlastning

Vad jag kan se av filmerna så är detta en häst som inte fått tid på sej att fundera ut hur man ska gå ur en transport på ett bra sätt. Typiskt häst som har tvingats att backa ur snabbt bara för att få det gjort. Och då skapar man en massa problem.

Jag har jobbat med problemhästar och framför allt hästar som var svåra att lasta, köra och lasta ur så jag skulle kunna skriva en hel bok i hur man tränar en häst att gå i och ur transporten. Det svåraste är att lära bort ett dåligt bettende som denna hästen redan fått.

Men att ta god tid på sej är den enda vägen. Stanna transporten, ge hästen en massa godsaker och annat att tänka på men låt bakluckan vara stängd. Öppna sedan luckan men lasta inte ur utan låt bommen vara kvar och få hästen att stå kvar. Mer godis, få hästen uppmärksam på annat och ta GOD TID PÅ ER!
När ni väl lastar ur hästen så ge hästen beröm och lasta hästen igen. Backa ut.
Först när hästen backar ut lugnt låter ni hästen gå in i stallet och vara ifred.

För det mesta går hästen lugnt redan vid andra-tredje försöket men ibland får man träna varje dag i flera veckor innan det fungerar.

Stressa aldrig fram en backning utan ge hästen tid att tänka. Vissa hästar står kvar i transporten i timmar innan dom kastar sej ur och andra backar osäkert men backar i alla fall med viss kontroll.

Att lasta ur fram är bara ett sätt att undvika problemet för stunden. Förr eller senare vill du kanske att hästen ska kunna backa ur och det måste man träna på.
Men fronturlastning kan vara ett alternativ för akuta transporter och kanske för att avdramatesera själva resan för en häst som tycker att urlasning genom backning är en skräckupplevelse.

Problemet är att hon INTE har bråttom ut förrän jag säger till. Ibland när jag säger till så vill hon inte riktigt gå ut utan dröjer och tvekar. På första filmen tog det en minut innan jag fick ut henne. Så problemet ligger i att hennes bakben rör sig inte ALLS och hon sätter nästan sig på rumpan varje gång. Så jag vill lära henne gå bakåt långsamt och framförallt använda bakbenen så de inte viker under henne.
 
Sv: Problem med urlastning

Backa upp släpet mot en vägg. Inte precis intill men så att väggen tar i rumpan när hästen kastar sig och är av rampen. Då lär hon sig att det inte går att slänga sig hejdlöst utan hon måste ta det lugnt och spana in miljön.

Jag använder hellre en sjö...
Det är en för stor skaderisk anser jag. Slår hon sig runt igen så vill jag inte ens tänka på konsekvenserna av att ha en vägg i vägen.


Jag väljer nog den svårare och längre vägen, dvs successivt få henne på/av rampen.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag väljer nog den svårare och längre vägen, dvs successivt få henne på/av rampen.
Rätt så! Vägen kanske är längre, men knappast svårare, däremot mindre farlig och fr a sitter det där för evigt när det väl är etablerat. Hästen inser att backa gör man bäst på ett lugnt sätt, så varför jaga och stressa.

Något jag inte förstår är att många inte har tid för att på ett lugnt och "naturligt" sätt etablera goda vanor hos sin häst, medan man verkar ha hur mycket tid som helst att lägga på t ex problemlastning varje gång man ska någonstans. :confused:

Måste säga att vissa förslag här gör mig mörkrädd, men du verkar vettig och klarsynt så det fixar sig nog till det bästa. ;)

LIA
 
Sv: Problem med urlastning

Låt henne kliva upp på rampen en bit bara, stå där och var avslappnad och se att hon oxå är det. Backa ett steg, stå still. Avslappnat.
Tänk att det går bra, tänk att hon inte behöver klara mer den dan än att göra så, lägger du förväntningarna lågt är det lättare att förbli positiv.:)
Gör på det här sättet ända in i transporten, fram och tillbaks -lugnt och postivt.
Se hur hon tar det och följ hennes åsikter om det, pressa henne inte.
Gör inte allt samma dag, som sagt, utan ge henne den tid hon behöver.
Lycka till!

Har inte sett dina filmer men läst tråden och du har ju ett knepigt problem. :oTror dock mest på ovanstående.:bow: Om du kan använda tex ett par stabila lastpallar och träna att gå upp på dem och backa ner (utan väggar omkring) kanske det kan vara ett delmoment i träningen ? "Tulipanaros !" ;)
 
Sv: Problem med urlastning

KL

Jag hittade nog kärnan i problemet. Jag trodde det inte var svårigheter alls med klaustrofobin. Och det var det nog inte heller, hon kan gå in och stanna i smala gångar, jag har även bett henne backa ut ur dessa utrymme och det kunde hon göra utan att kasta sig, men då med mitt stöd förstås.

MEN - Dörrar, hon vill inte stå med framfötterna på den ena sidan och bakfötterna på den andra sidan utan MÅSTE passera dörren helt innan hon kan stanna. Jag har fått kämpa för att få henne stanna där jag vill hon stannar. Succesivt är inga problem men sen när framfötterna är inne så vill hon fortsätter och springer gärna över mig om inte jag är snabb med att stoppa henne. Jag har även med fysisk styrka lyckats få henne att backa genom dörrar. Har provat backa ut i mörkret och backa IN i ljuset samt utnyttjat boxdörren där ljuset är ungefär samma inne och utanför samt det är den miljön hon känner bäst. Hon blir låst och slänger sig, glömmer använda bakbenen. Exakt så som vid urlastningarna.
Jag tror att jag inte fixar det här på egen hand, det sitter nog djupare än jag trodde... Nu får jag väl lägga ner hoppträningen o skjuta upp allt ännu MER :cry: Tror inte jag hittar nån som kan komma ut till mig...

Min slutliga teori pekar på att hon har problem med dörrar (inte testat breda dörrar, uppemot 120 breda max) OCH rädsla för rampen. Steg för steg fungerar inte riktigt känner jag. Måste få itu det på något annat sätt och jag har inte den erfarenheten och vill därför inte experimentera för mycket, det kan ju bli värre...
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
659
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 414
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp