Problem med urlastning

Sv: Problem med urlastning

Glömde visst svara.
Jag var den som stod bakom en gång. Jag hamnade under henne och var bara centimeter från att få huvudet krossat.
Så ditt förslag är ur vettet!

Ingen annan har fått stå bakom henne.

Man behöver ju inte stå rakt bakom hästen :angel::cool:
 
Sv: Problem med urlastning

Förvisso, men jag skulle inte stå bakom den hästen över huvud taget, precis som TS skriver.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har inte läst alla svar i tråden, och jag kan inte ge dig många tips, men ett har jag: Skaffa en boogie!

Ett enkelaxlat släp gungar förfärligt mycket, både vid pålastning, åkning och urlastning. Jag körde min häst i ett enkelaxlat släp en gång, och när vi kom fram ville hon inte gå av, eftersom hon tyckte det var äckligt när det gungade. Hon kastade sig inte av som din häst tillslut, utan smög ner steg för steg. Sista gången jag lastar en häst i ett enkelaxlat.

Din häst tycker kanske som min att det är läskigt när det gungar (vilket verkligen inte är konstigt) och kastar sig därför av för att slippa undan fort.

:bow::bow::bow:

Kan säga att det borde vara strikt förbjudet att transportera hästar i 1 axlade släp. Själv kör jag mer än sällan mina hästar utan ett umeå släp med fjädring i hjulen med!
Dyrt javisst men de hästar vi provat på gick mycket bättre och var fram för allt inte svettiga efter resan i de släpet mot en värmlandsvagn.
 
Sv: Problem med urlastning

Förvisso, men jag skulle inte stå bakom den hästen över huvud taget, precis som TS skriver.

Man kanske skulle lämna hästen till någon som klarar av den istället då. Tycker jag låter som ett bra alternativ. Klarar man inte av en häst ska man lämna den till någon som gör det.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har haft en häst som var likt din i sitt beteende vid utlastning, manglade sig ut genom fronturlastningen och kastade sig ut bakåt. Problemet löstes genom att vända hästen i transporten och gå ut framåt på baklämmen. Fungerade super redan första gången och efter ett tag kunde hon även backa nerför lämmen.
Vet inte vad som hänt innan och problemet hade säkert kunnat lösas genom approach and retreat tekniken oxå, men med många hästar och lite personal var detta en snabbare väg. Antagligen hade det blivit en etablerad vana att kasta sig ur transporten och genom att avdramatisera den så blev hon inte "hysterisk" när det momentet kom och därav löste hon situationen.

Lycka till med din häst, och kom ihåg att dina känslor inför urlastningen påverkar hästen!
 
Sv: Problem med urlastning

Synd att du bor så långt bort, annars hade du gärna fått låna våran Boggie och provat om hon blir lugnare.

Jag funderar på om det inte finns möjlighet att sätta fast stödben på ditt släp, som du kan fälla ner innnan ni lastar ur. Även om det inte är nyckeln, så kanske det är en del som lugnar din häst?

Hur fungerar hon utan mellanvägg?

Jag vet, det är inte lösningar på problemet, men jag bara spånar lite.
 
Sv: Problem med urlastning

Man kanske skulle lämna hästen till någon som klarar av den istället då. Tycker jag låter som ett bra alternativ. Klarar man inte av en häst ska man lämna den till någon som gör det.

Tror nog ganska bestämt att Muppia klarar av sin häst. Det är att lasta av som är ett problem. Har du aldrig haft ngt problem? Eller blir det då på automatik en häst du inte klarar av:angel::grin:

Man ska väl aldrig stå direkt bakom en häst som lastas av,alltid vid sidan.
 
Sv: Problem med urlastning

Nu visade jag min sambo filmerna och då såg jag att du redan har stödben på din transport.
Prova att fälla ner dem och se om transporten kanske bli lite stadigare.
 
Sv: Problem med urlastning

Man kanske skulle lämna hästen till någon som klarar av den istället då. Tycker jag låter som ett bra alternativ. Klarar man inte av en häst ska man lämna den till någon som gör det.

Det tycker jag var en helt onödig kommentar.
Du har ingen aning om hur bra TS klarar av sin häst, och jag skulle vilja se dig försöka lasta av hästen... stående bakom! :devil:
 
Sv: Problem med urlastning

Man behöver ju inte stå rakt bakom hästen :angel::cool:

Nej det gjorde jag inte. Jag skulle fälla ner bommen och hon fick panik och backade snett bakom PÅ mig, detta hände för ett år sedan för något hade hänt, vad vet jag inte, bara panik. Inte f-n hjälpte det att jag inte stod rakt bakom henne. Det området är bannlyst, ska man stå bakom henne får man stå jämte släpväggen där hon omöjligt kan råka backa på någon.

Man kanske skulle lämna hästen till någon som klarar av den istället då. Tycker jag låter som ett bra alternativ. Klarar man inte av en häst ska man lämna den till någon som gör det.

AJ! Nu slog jag mig själv i pannan så hårt att det gjorde ont.
Herregud, vad är det som säger dig att jag inte klarar av min häst? :confused:

Gå och skaffa dig information istället för att vräka ur dig en sådan kommentar. Skulle någon annan klara av henne bättre än jag??? Problemet sitter INTE hos mig. Det gör det hos HENNE. Och det ENDA problemet vi har är att hon inte kan gå ut ur transporten lugnt och fint.
Hon är för övrigt en lugn och harmonisk häst med mycket temperament och nerver. Motsägelsefullt men ja, det är den bästa beskrivningen på min häst.


Nu ignorerar jag dig i min tråd efter den dumma kommentaren. :cool:
 
Sv: Problem med urlastning

Nu visade jag min sambo filmerna och då såg jag att du redan har stödben på din transport.
Prova att fälla ner dem och se om transporten kanske bli lite stadigare.

Det är ju inte relativt om hon är rädd för att stanna i dörröppningar, marken är ju inte ostadig där :D För övrigt så har vi testat det också faktiskt, inte bättre alls. Tyvärr :(


Till alla andra som gett tips: Jag köper inte mig ur problemet. Dvs jag har inga planer på att köpa en boogie bara för det skulle vara stadigare för hästen. Hon har inga problem med att åka transport och går in snabbt och krångelfritt om man gör det lätt för henne.
Jag har haft flera hästar i den och det är ingen som visat missnöje över att den är enaxlad.
 
Sv: Problem med urlastning

Herregud, vad är det som säger dig att jag inte klarar av min häst? :confused:

Gå och skaffa dig information istället för att vräka ur dig en sådan kommentar. Skulle någon annan klara av henne bättre än jag??? Problemet sitter INTE hos mig. Det gör det hos HENNE. Och det ENDA problemet vi har är att hon inte kan gå ut ur transporten lugnt och fint.
Hon är för övrigt en lugn och harmonisk häst med mycket temperament och nerver. Motsägelsefullt men ja, det är den bästa beskrivningen på min häst.

Du klarar uppenbarligen inte av avlastnings momentet lämna den ett par veckor till någon som kan rätta till problemet istället för att fråga på ett forum där du uppenbarligen inte vill höra sanningen utan få lite tips och trix bara.
 
Sv: Problem med urlastning

Tror nog ganska bestämt att Muppia klarar av sin häst. Det är att lasta av som är ett problem. Har du aldrig haft ngt problem? Eller blir det då på automatik en häst du inte klarar av:angel::grin:

Efter som hon söker hjälp här så klarar hon ju inte av att lasta av hästen på ett säkert sätt, eller hur?
Jag brukar lösa mina problem on inte själv så går jag direkt till någon som gör det. Jag har tillräckligt med stolthet för att inse om jag inte klara av något tex urlastning i detta fallet.

Man ska väl aldrig stå direkt bakom en häst som lastas av,alltid vid sidan.

Det var ju det jag sa...:angel:
 
Sv: Problem med urlastning

Efter som hon söker hjälp här så klarar hon ju inte av att lasta av hästen på ett säkert sätt, eller hur?
Jag brukar lösa mina problem on inte själv så går jag direkt till någon som gör det. Jag har tillräckligt med stolthet för att inse om jag inte klara av något tex urlastning i detta fallet.

Du skrev på ett sådant sätt att man lätt fick uppfattningen av att du syftade på att Muppia inte klarade av sin häst överhuvudtaget bara för att det va problem vid urlastningen.

Men visst, en paus kanske vore ngt att testa och låta ngn annan försöka.
 
Sv: Problem med urlastning

*dl kl*

Att skicka iväg en häst för att man har problem med den löser inte problemet permanent.

Både häst och människa måste lära sig att lösa de problem man har, tillsammans.


Annars kommer hästen att komma tillbaka och problemet verkar löst, men från det kan två saker hända.

Alt 1)
är att det funkar en tid, tills hästen börjar testa igen. Detta brukar komma om "hästens" problem sitter i att människan är för snäll/osäker/okunnig och helt enkelt inte märker när hästen testar gränserna. Hästen tar över och dessa problem går in under kategorin att hästen är bufflig/dominant, stegrar/bockar(utan smärta som orsak), bits/sparkas osv.


Alt 2)
Om något triggar problemet igen så kan det utlösas, och då står hästägaren där och kan inte lösa det, och de pengar som lagts ut på att lösa problemet var helt i onödan. Detta brukar uppkomma om "problemet" är baserat på att hästen i grund och botten är rädd/osäker och inte är ute efter att testa gränserna.


Att då skicka iväg en häst på träning hos en tränare löser inte ett problem, det kväver det för en tid. Frågan är bara hur länge den tiden är.
Det är en provisorisk lösning, inte en permanent.

Vid problemkorrigering behöver hästägarne få hjälp att skaffa sig "verktyg" som denna sedan kan använda. Med verktyg menar jag givetvis inte en hammaren eller såg, utan kunskap hur ägaren ska agera, reagera och hantera i situationer.
När ägaren (människan ska jag väll säga, det kan ju vara en fodervärd eller annan individ som har hand om hästen under längre tid) fått dessa verktyg och guidningen hur verktygen ska användas så kan den själv rätta till "problem". En permanent lösning.


Säljs hästen behöver givetvis ägaren vara ärlig och berätta att denna häst kan göra detta, och du löser det såhär. Jag tog även hjälp av denna tränare.
Sedan är det upp till köparen att skaffa sig verktygen. Fast själva säljbiten var lite OT, för jag tror inte TS tänker sälja sin häst, hon låter väldigt förtjust i den!
 
Sv: Problem med urlastning

Du skrev på ett sådant sätt att man lätt fick uppfattningen av att du syftade på att Muppia inte klarade av sin häst överhuvudtaget bara för att det va problem vid urlastningen.

Men visst, en paus kanske vore ngt att testa och låta ngn annan försöka.

Skönt att det gick fram nu då :D
Jag menar inget illa med det jag skrev men klarar man inte något så måste man lämna vidare, så mycket integritet måste man ha som hästägare tycker jag.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag hade liknande problem med min häst när han var ung. Orsaken (= min tolkning) var att han en vinter halkade på luckan när han skulle backa ur. Efter det ville han absolut inte backa ur och precis som du beskriver "kunde" han inte använda bakbenen. Varken vid i eller urlastning. Hände allt som oftast att han i stället kastade sig handlöst ut. Mycket obehagligt för såväl människor som hästen själv!

Eftersom hästen inte är så stor fick han i stället vända i släpet och promenera framåt ut ur släpet, vilket funkade ganska bra. Jag var dock inte helt nöjd med denna metod och den funkar ju definitivt inte på en något större häst.

Vändningen för oss kom faktiskt efter en träningshelg med en mycket duktig hästtränare, där vi tränade på att gå fram och tillbaka och upp och ner på lastningsrampen på alla möjliga (och omöjliga!) sätt. Jag fortsatte träna på egen hand och sedan ett 10-tal år har vi inga bekymmer med urlastning.

Du har fått många bra tips - ta ett gäng kliv tillbaka och träna på tillsynes "onödiga" småsaker. Att ett sådant problem skulle bero på att hästen inte har "respekt" för en ger jag inte ett öre för. Det är att förenkla på ett sätt som inte hjälper det minsta. Lika lite som att backa hästen in i en vägg eller ner i en sjö. :eek: Tänk att hästen i varje situation handlar rationellt ur sin egen synvinkel. Att den kastar sig handlöst ur släpet tycker åtminstånde jag tyder på obehag som den snabbt vill komma undan. Din uppgift är att få hästen att känna sig trygg även i den läbbiga situationen.

Lycka till!! :)
 
Sv: Problem med urlastning

Kanske kan du låta henne äta sin frukost / kvällsmat i släpet? Varje dag. Då blir det naturligt att stiga upp - stå att tugga lite mat (bara för att hon inte ska in och ut bara = undvika stress) och sen knalla ut igen- förhoppningsvis då lugnare för varje gång. Och inte göra en stor affär av att hon kastar sig - alltså inget överdrivet lugnande och klappande och bravorop. Utan mer " jahapp- då går vi till hagen då" och vara rätt sölig och lugn själv så hon får vänta på dig.
 
Sv: Problem med urlastning

Mitt val skulle bli att lasta ur med fronturlastningen, på tävlingsplatsen kan du alltid lasta ur på ett ställe med mer svängrum och därefter parkera.
Det blir något mer kontrollerat att lasta ur framåt eftersom du då kan hålla hästen på ett annat sätt, med träns eller kedja.
Dom hästar jag har erfarenhet av som slängt sig ut har bara slutat med detta genom att lastas av framåt eller med lastbil. Tråkigt nog men jag har i alla fall aldrig sett en häst som slutat kasta sig, möjligen har de kunnat ta det något lugnare - men - det är ett väldigt stort riskmoment med en hästar som handlöst kastar sig bakåt.

Hoppas det går bra och ffa att ingen blir skadad!
 
Sv: Problem med urlastning

Min häst gjorde exakt likadant. Kasta sig rejält bakåt när vi skulle lasta av.

Jag höll som en dåre i grimskaftet, men en dag så släppte jag så den bara hängde, och då börja han backa lungt och sansat ut. Han kände sig nog lite trängd.

Så det kan inte vara att du håller linan spänd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: AraSlei
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 396
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp