Problem med urlastning

Sv: Problem med urlastning

Jag skulle börja med att ha grimma på inte träns!!! mina har gjort lika dant men du kanske skulle prova att ha en som står bakom hästen också.
 
Sv: Problem med urlastning

Succesivt är inga problem men sen när framfötterna är inne så vill hon fortsätter och springer gärna över mig om inte jag är snabb med att stoppa henne.

Du skulle kunna bygga en "vägg" (ända upp till taket) av halmbalar inne i transporten som begränsar hur långt in hon kan gå och sedan succesivt flytta väggen längre in i transporten. På så sätt kanske öppningen också blir mindre "öppninglik" och skrämmande för hästen.

För jag tror absolut att den rätta vägen att gå är att gradvis vänja henne vid att det inte är något farligt.
 
Sv: Problem med urlastning

Håller med, använd grimma istället för träns. Bett blir extra obehagliga för hästen när de handskas i fel vinkel.

Förövrigt tycker jag att LIA's råd var bra, några steg i taget.

Kan ju backa något steg och så in igen, när hon tar ett steg ut på rampen lugnt så öka med ännu ett osv tills hon är lugn hela vägen av. För om du "ändrar" dig och ber henne gå in igen så kommer hon ha sin uppmärksamhet på dig och vad du ber henne om "för uppgiften kan ju faktiskt ändra sig och då gäller det att vara med". ;)

Ett annat tips är ledarskapsövningar, att hästen inte stannar mitt i öppningen när du ber henne om det så låter det som om hon inte riktigt litar på dig fullt ut.


När jag fick min häst så vägrade han backa ut ur transport, ned för rampen. Han hade alltid åkt lastbil och därmed gått ned för..int backat. Han fann lutningen och svikten obehaglig när den kom bakifrån. Men detta löstes snabbt iom att jag läste av honom direkt och "rädsla" hade int satt sig.
Så när han satte ett bakben på rampen så flyttade han upp det i transporten igen. När jag sedan bad honom igen så backade han men ville gärna vända sig om mitt på.
Vi använde Boj transport eftersom de har dörrar bak istället för bommar.
Ställde upp dörrarna så att de stod för den högsta delen på rampen så att han int kunde gå ned där. Sedan backade jag jag honom och lät honom gå på sniskan det sista, på så sätt kunde han se bakåt bättre. Nästa urlastning gjorde vi på samma sätt och vid tredje så backade han ut rakt bakåt utan dörrarna uppställda.

Det är ett sätt du kan testa om du har tillgång till en sådan transport. Visserligen lär det ta längre tid för din häst att få förtroende för urlastning, Som någon sa så har hon nog förr blivit stressad ut ur transporten.
 
Sv: Problem med urlastning

Hästen är ju skitsnäll som står kvar medans ni håller på och meckar i en evighet på första filmen, hon rättar sig ju direkt när du säger till henne att hon inte får gå ut, trots att det tar så lång tid innan hon får det.

Jag säger som LIA, träna att backa och gå fram på olika ställen på rampen, halvägs inne i transporten osv, för att få bort "dramat" runt när hon ska backa.

du gör rätt i att absolut inte hålla fast hästen med våld. Det förstärker flyktbeteendet och ger henne kvitto på att det är en god ide att försöka kasta sig ut.
 
Sv: Problem med urlastning

Du kanske börjar med för svårt moment för hästen.

Om du nu måste skjuta upp träningen ändå så ta den riktigt långa vägen.

Börja med att lära hästen backa på kommando på en plats hon känner sig trygg på. I paddocken kanske eller liknade.

Säg back och tryck henne på bogen så att hon backar ett steg. Belöna med en gång genom att släppa på trycket och ge godis (jag vet att vissa är väldigt anti godis men jag upplever att man snabbar på inlärningen rejält med mycket godisberöm). Gör det också alltid på samma ställe så att hästen känner igen sig och vet vad som förväntas av henne (tex gör det alltid vid bokstaven A). När hon kan backa utan problem önskat antal steg utan problem på den trygga platsen så gör du det lite svårare genom att byta ställe (tex till att göra det på bokstaven C istället).

När det fungerar där så gör du det i mitten av paddocken. När det fungerar där så gör du det utanför stallet.

När det fungerar bra var du än är på platt mark så går du tillbaka där du började. Kolla först att hästen backar helt utan motstånd. Lägg sedan tex en bom bakom hästen och backa över den. Fungerar det inte så ta bort den och backa utan. Är det inget krångel så lägg tillbaka bommen och backa över den. Krånglar det så ta bort den igen och backa utan osv.

När det fungerar så backa över bommen vid tex bokstav C, krånglar det där så gå tillbaka till att göra det vid bokstav A igen.

Så ökar du svårighetsgraden hela tiden. Fördelen är att det hela är under kontrollerade former och att du kan backa i svårighetsgraden hela tiden utan problem. Till sist så kan du backa genom dörröppningar och så småningom prova att backa ut från släpet.

När du har kommit så långt som till släpet så börjar du med att bara leda fram hästen till lemmen och backa därifrån. Sen framfötterna på lemmen och back. Sedan hela hästen på lemmen osv.

Det viktiga är att så fort hästen blir spänd, stressad eller misslyckas på något annat sätt så backar du i svårighetsgraden. Backa inte heller för många steg. I början räcker det med bara ett steg och det gör det också så fort du ökar svårighetsgraden. Glöm inte att belöna med ett riktigt gott godis när hon gör rätt, hur litet framsteg det än är. Att ge beröm i form av godis vid rätt tidpunkt kan uträtta underverk.

Detta sättet kan dock ta tid, allt från 2-3 dagar till några veckor.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med urlastning

Precis så här skulle jag oxå ha tacklat problemet:idea:.

Man kan även lägga ut en sträng med spån på backen som en färgkontrast utan att hästen känner något...
Backa trångt, ett hinderstöd en halvmeter från staketet på ridbanan.
Se till att hitta ett komando som är back, kanske även ska få till ett komando för att få hästen att börja trampa med bakbenen.

Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig!
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har inte läst alla svar i tråden, och jag kan inte ge dig många tips, men ett har jag: Skaffa en boogie!

Ett enkelaxlat släp gungar förfärligt mycket, både vid pålastning, åkning och urlastning. Jag körde min häst i ett enkelaxlat släp en gång, och när vi kom fram ville hon inte gå av, eftersom hon tyckte det var äckligt när det gungade. Hon kastade sig inte av som din häst tillslut, utan smög ner steg för steg. Sista gången jag lastar en häst i ett enkelaxlat.

Din häst tycker kanske som min att det är läskigt när det gungar (vilket verkligen inte är konstigt) och kastar sig därför av för att slippa undan fort.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har sett en av filmerna och läst det mesta i tråden.
Har jobbat en hel del med hästar som vägrar gå in i transporten och som kastar sig ut. för det första, du vinner inget på att skrämma hästen genom att läta henne backa in i en vägg eller ner i en sjö som några föreslog, sådana saker gör snarare att hästen förknippar urlastningen som obehaglig och kan förvärra problemet ordentligt.
Du verkar inte alls ha att göra med en häst som "är fräck" elelr bara struntar i vad du säger, hon verkar bara få panik när hon ska backa ur.

Därför måste du börja om från början. Du sa att hon har svårt att stanna i dörröppningar, låter som om hon är bakskygg och tycker det är obehagligt när hon inte kan se bakom sig?
Om problemet redan finns där på marken, så skulle jag, om jag vore du, börja på marken. Använd dig av en dörrpost, led in fram till bogen max, kanske så att bara huvudet kommer genom dörröppningen och backa sedan ut henne. Upprepa. Använd beröm och belöning på dte vis du tycker passar din filosofi bäst. jag tränar vissa hästar med godis som belöning, för det motiverar dem, vissa med att de får "vara" lite ifred när de har gjort rätt, "trycket" försvinner, och vissa genom att stryka och klia som beröm. använd det som passar din häst.
Fortsätta med dörren tills dess att hon utan problem går att stanna, backa och stanna igen osv oavsett dörrposten. Låt det ta tid, håll på några timmar i sträck, var positiv och försök att inte bli arg och stressad.
Hon ska lära sga tt hon kan lita på dig och du ska lära henne att dte du säger är okej, är okej. backa inte alltid hela vägen utan träna henn epå att vara lyhörd och bara backa ett steg i taget på ditt kommado. Var tydlig och använd bra kommandon.

När det fungerar helt utan problem och hon är helt lugn och gör det du ber om, då är dte dags att börja med transporten. Tipset att parkera transporten i en nerförsbacke, så att lämmen inte blir lika brant, är bra.
Börja med att gå upp med en hov på lämme och backa sedan bort. Fortsätta så, med bara hovarna på lämmen, hon ska inte in, hon ska bara gå på, stå still och sedan backa av. backa henne gärna några steg bakåt även efter att hon kommit av transporten med alla fötterna. beroend epå hur hon reagerar här så går du vidare med att gå upp lite längre på transporten.
Dte kan vara tillräckligt jobbigt för henne att backa när hon kommit upp så hon har huvudet i transporten och kroppen utanför, du får helt enkelt läsa henne och ta myrsteg frammåt. Hellre nöta något som är enkelt, lite för länge, än att gå för fort fram.
Gå aldrig till nästa steg om hon inte är helt lugn med det steg du är på nu.
Nästa steg blir att gå något steg längre in i transporten osv. Låt det ta sin tid, annars går det inte.
Om hon blir rädd och backar ut så var med henne hela tiden, släpp efter på repet, håll aldrig emot och så fort hon stannat, ta fram henne igen.

Träna på att backa ett steg och sedan ta ett steg fram. Så hon lär sig att backa i ditt tempo.
Det är verkligen inte omöjligt, det gäller bara att lära om och låta det ta tid.
Hade jag bott närmare hade jag gärna hjälpt till.

Lycka till!
 
Sv: Problem med urlastning

Svarar till er flera.
Jag har aldrig lastat ur med träns, på tävlingsplatser har jag alltid haft träns under grimman då det är obligatoriskt med träns på tävlingplats. Aldrig i livet att jag använder träns när hon sliter sig sådär :crazy:

Tora - jag har inga problem att backa henne överallt, i stallet, paddocken, ridhuset, skogen. Jag kan backa henne överallt, både i ner- och uppförsbackar. Men inte över bommar, jag ska testa. Genom dörrar lyckas jag inte så bra, slänger sig förbi den bakåt. MEN smala gångar är inga problem.
Och jag backar henne med löst grimskaft, jag kan få henne backa utan grimskaft också. Jag bestämmer hastighet och antal steg vilket hon följer väldigt bra.

Köpa boogie har jag inte råd med nu och inte på ett tag. Hon har som sagt lyckats backa lugnt 1-2 ggr på det så jag tror inte det ska behövas byta. Hon gör ju likadant genom dörröppningar så problemet ligger förmodligen inte alls i den utrustningen vi har!

mackan - Hon VILL INTE komma ut, därför tog det sån tid innan vi fick ut henne. Hon lyssnar i annat fall också o väntar på att jag säger till. Som jag skrivit: Sambon har under tiden hunnit öppna luckorna, bommarna och ställt sig för att filma. Så hon har väntat den tiden. När han börjat filma ber jag henne komma ut.

Snälla snälla snälla läs allt jag skriver för många tycks ha missat att jag faktiskt skrivit i tråden med fler saker som ni tydligen inte läst.


Avslutningsvis så har jag inte ett bra ledarskapsläge men hon litar på mig till större del. Men hon har aldrig varit uppmärksam på mig och har svårt att läsa andra hästars beteende pga att hon varit ensam större tid av sitt liv, släpptes ihop med en kompis första ggn i maj och går idag med tre andra ston och hon är alltmer harmonisk i sig.

Jag ska kontakta en NH-tränare och får hoppträna hemma själv på egen hand om min tränare inte vill komma ut.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har sett en av filmerna och läst det mesta i tråden.
Har jobbat en hel del med hästar som vägrar gå in i transporten och som kastar sig ut. för det första, du vinner inget på att skrämma hästen genom att läta henne backa in i en vägg eller ner i en sjö som några föreslog, sådana saker gör snarare att hästen förknippar urlastningen som obehaglig och kan förvärra problemet ordentligt.
Du verkar inte alls ha att göra med en häst som "är fräck" elelr bara struntar i vad du säger, hon verkar bara få panik när hon ska backa ur.

Därför måste du börja om från början. Du sa att hon har svårt att stanna i dörröppningar, låter som om hon är bakskygg och tycker det är obehagligt när hon inte kan se bakom sig?
Om problemet redan finns där på marken, så skulle jag, om jag vore du, börja på marken. Använd dig av en dörrpost, led in fram till bogen max, kanske så att bara huvudet kommer genom dörröppningen och backa sedan ut henne. Upprepa. Använd beröm och belöning på dte vis du tycker passar din filosofi bäst. jag tränar vissa hästar med godis som belöning, för det motiverar dem, vissa med att de får "vara" lite ifred när de har gjort rätt, "trycket" försvinner, och vissa genom att stryka och klia som beröm. använd det som passar din häst.
Fortsätta med dörren tills dess att hon utan problem går att stanna, backa och stanna igen osv oavsett dörrposten. Låt det ta tid, håll på några timmar i sträck, var positiv och försök att inte bli arg och stressad.
Hon ska lära sga tt hon kan lita på dig och du ska lära henne att dte du säger är okej, är okej. backa inte alltid hela vägen utan träna henn epå att vara lyhörd och bara backa ett steg i taget på ditt kommado. Var tydlig och använd bra kommandon.

När det fungerar helt utan problem och hon är helt lugn och gör det du ber om, då är dte dags att börja med transporten. Tipset att parkera transporten i en nerförsbacke, så att lämmen inte blir lika brant, är bra.
Börja med att gå upp med en hov på lämme och backa sedan bort. Fortsätta så, med bara hovarna på lämmen, hon ska inte in, hon ska bara gå på, stå still och sedan backa av. backa henne gärna några steg bakåt även efter att hon kommit av transporten med alla fötterna. beroend epå hur hon reagerar här så går du vidare med att gå upp lite längre på transporten.
Dte kan vara tillräckligt jobbigt för henne att backa när hon kommit upp så hon har huvudet i transporten och kroppen utanför, du får helt enkelt läsa henne och ta myrsteg frammåt. Hellre nöta något som är enkelt, lite för länge, än att gå för fort fram.
Gå aldrig till nästa steg om hon inte är helt lugn med det steg du är på nu.
Nästa steg blir att gå något steg längre in i transporten osv. Låt det ta sin tid, annars går det inte.
Om hon blir rädd och backar ut så var med henne hela tiden, släpp efter på repet, håll aldrig emot och så fort hon stannat, ta fram henne igen.

Träna på att backa ett steg och sedan ta ett steg fram. Så hon lär sig att backa i ditt tempo.
Det är verkligen inte omöjligt, det gäller bara att lära om och låta det ta tid.
Hade jag bott närmare hade jag gärna hjälpt till.

Lycka till!

Ang dörröppningar så kan jag stanna precis innan hon sätter in hovarna och jag har kunnat säga åt henne o vänta. Men en enda
 
Sv: Problem med urlastning

snabbsvarar först.
Jag ahr PMat dig, och nu påbörjar jag att skriva ner lite reflektioner samt ideer här.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har sett en av filmerna och läst det mesta i tråden.
Har jobbat en hel del med hästar som vägrar gå in i transporten och som kastar sig ut. för det första, du vinner inget på att skrämma hästen genom att läta henne backa in i en vägg eller ner i en sjö som några föreslog, sådana saker gör snarare att hästen förknippar urlastningen som obehaglig och kan förvärra problemet ordentligt.
Du verkar inte alls ha att göra med en häst som "är fräck" elelr bara struntar i vad du säger, hon verkar bara få panik när hon ska backa ur.

Därför måste du börja om från början. Du sa att hon har svårt att stanna i dörröppningar, låter som om hon är bakskygg och tycker det är obehagligt när hon inte kan se bakom sig?
Om problemet redan finns där på marken, så skulle jag, om jag vore du, börja på marken. Använd dig av en dörrpost, led in fram till bogen max, kanske så att bara huvudet kommer genom dörröppningen och backa sedan ut henne. Upprepa. Använd beröm och belöning på dte vis du tycker passar din filosofi bäst. jag tränar vissa hästar med godis som belöning, för det motiverar dem, vissa med att de får "vara" lite ifred när de har gjort rätt, "trycket" försvinner, och vissa genom att stryka och klia som beröm. använd det som passar din häst.
Fortsätta med dörren tills dess att hon utan problem går att stanna, backa och stanna igen osv oavsett dörrposten. Låt det ta tid, håll på några timmar i sträck, var positiv och försök att inte bli arg och stressad.
Hon ska lära sga tt hon kan lita på dig och du ska lära henne att dte du säger är okej, är okej. backa inte alltid hela vägen utan träna henn epå att vara lyhörd och bara backa ett steg i taget på ditt kommado. Var tydlig och använd bra kommandon.

När det fungerar helt utan problem och hon är helt lugn och gör det du ber om, då är dte dags att börja med transporten. Tipset att parkera transporten i en nerförsbacke, så att lämmen inte blir lika brant, är bra.
Börja med att gå upp med en hov på lämme och backa sedan bort. Fortsätta så, med bara hovarna på lämmen, hon ska inte in, hon ska bara gå på, stå still och sedan backa av. backa henne gärna några steg bakåt även efter att hon kommit av transporten med alla fötterna. beroend epå hur hon reagerar här så går du vidare med att gå upp lite längre på transporten.
Dte kan vara tillräckligt jobbigt för henne att backa när hon kommit upp så hon har huvudet i transporten och kroppen utanför, du får helt enkelt läsa henne och ta myrsteg frammåt. Hellre nöta något som är enkelt, lite för länge, än att gå för fort fram.
Gå aldrig till nästa steg om hon inte är helt lugn med det steg du är på nu.
Nästa steg blir att gå något steg längre in i transporten osv. Låt det ta sin tid, annars går det inte.
Om hon blir rädd och backar ut så var med henne hela tiden, släpp efter på repet, håll aldrig emot och så fort hon stannat, ta fram henne igen.

Träna på att backa ett steg och sedan ta ett steg fram. Så hon lär sig att backa i ditt tempo.
Det är verkligen inte omöjligt, det gäller bara att lära om och låta det ta tid.
Hade jag bott närmare hade jag gärna hjälpt till.

Lycka till!

Tack för ditt utförliga svar. Jag upplever dock att det är lite utanför min kunskap speciellt nu när det handlar om rädsla. Jag kommer fortsättsa träna genom dörrar.
Jag har inga problem så länge hon har alla 4 på samma sida, en hov in så är hon genast på väg in, hon rusar inte in utan baxar bort mig och jag har ingen chans mot henne som väger 10 ggr så mkt som mig.
Men ur släpet rusar hon så det är en liten skillnad. När hon kommit förbi och har alla 4 på samma sida igen stannar hon med dörren precis bakom sig. Hon stressar alltså inte sig bort från dörren, det tycks sitta i huvudet på henne att alla 4 ska vara på samma sida, annars är det obehagligt.

Jag skall fortsätta med det och försöka övertala min tränare att komma ut på träningar.

Funderar hur jag gör med tävlingar bara, jag vill gärna tävla innan säsongen tar slut här... Och ta hem tävlingar är lite svårt ;)
Men jag löser det nog bara jag intensivtränar en vecka. Och har en rutin på att lasta/lasta av henne varje dag därefter så det verkligen sitter benhårt i huvudet på henne.
 
Sv: Problem med urlastning

Hon har onekligen hamnat i en ond spiral, en negativ "moment 22".

Hon vet att det är läskigt, därför vill hon få det överstökat och kastar sig ur, och det blir ännumer läskigt.

Att hon ens går in visar på att hon har förtroende för dig, och även om du kanske inte är ledare (det kan jag inte avgöra genom denna tråd) så har hon iallafall förtroendet och den positiva respekten för dig! Kan bara grattullera.

Jag vill även ge dig ett stort pluss och en :bow: för att du är villig att lägga ner tid på att lösa problemet. En snabbfixning kan ibland behövas, ex om man akut måste till veterinären, men de ger sälland hållbara resultat, och de är inte just mot hästen.
Ger man problemet tid att lösas, får hästen en chans att tänka på vad du vill ha fram, och tid till insikt att det inte är hemskt, och det kommer ge ett bättre, och hållbarare, resultat.


Jag föreslår som LIA, klipp ner hanteringen av problemet i mindre bitar.

Kom ihåg att ge hästen tankepauser mellan varje steg/framgång. Ju större framgången är, ju längre tid att tänka... Tankepuaserna är din gyllene nyckeln och det som ska ta er till insikt.

1)
Det första du måste få henne att förstå är signaler, att skapa ett "språk" mellan er. Där du kan signalera till henne "ta steg frammåt" och "ta ett steg bakåt".
Utan detta kommer du ha det svårare att göra dig förstådd, och du kommer även att få ett sämre resultat.

2)
Arbeta hästen med att lära dig att ge signal för att den ska backa, och att den ska gå fram. När den förstår vad du försöker få fram, så kan du gå till steg 3.

3)
Nummer tre är att utan transport, men med "attrapper" som inte skrämmer henne (här får du välja atrapp efter hästens reaktion) träna lastning... Approach and retreat.
Ett steg fram, ett tillbaka, två steg fram, ett tillbaka, två steg fram, ett tillbaka osv. Ibland kan det behövas två steg tillbaka och tre steg fram, eller ett steg fram och en halt, följt av ett steg tillbaka.
Du behöver läsa av hästen och se vad som är mest lämpligast.

4)
Steg 4, att introducera transporten, men inte gå in...
Arbeta med rampen, inte med transporten.
Om möjligt (och du anser att det inte finns någon risk med det) försök att stänga av själva transporten. Antingen, om det räcker, med bara bakbommarna eller med ett tygstycke så hon över huvudtaget inte kan se in i transporten.OBS! Väldigt viktigt att inte kombinera bakbommar och filt. Hon ser inte bommarna då och kan rusa rakt på dom och göra sig illa.

Nu skall du använda dig av approach and retreat igen. Börja en bit från transporten. Ett steg fram, ett tillbaka, två steg fram, ett tillbaka osv...

Upp på transporten med 1 hov. tillbaka, upp med samma hov igen (eller den andra) och nästa, och tillbaka helt från rampen...

Upp med framdelen, och av. Upp med bakbenen också, och av med hela hästen.

Osv.

5) När hon lugnt och sansat kan stiga på och av från transporten, och gör detta med lugn och ro, så kan du ta bort ev filt, eller öppna upp bakbommarna.

Fortsätt på samma sätt. Ett steg fram, ett tillbaka, två steg fram, ett tillbaka osv...


Använd din känsla för vad som är bra, när det känns rätt och när du behöver gå ett steg tillbaka i träningen.






Nyckelord här är lugn människa, och tid... Ju mer tid du satsar på det hela och ju längre tid du tar på dig på varje övning, desto bättre kommer det lyckas.
Tänk på att andas, gärna gäspa och sucka... Det låter väldigt fånigt men det är frågan om att skicka över signaler till hästen via ditt kroppsspråk som säger "alt är lugnt och jag är avslappnad".








Denan teknik (approach and retreat) är väldigt praktiskt. Jag har haft elever med hästar som vägrat gå in, som i slutändan näst intill travar in, just för att de aldrig känner sig trängda i en situation. Approach and retreat ger hästen möjlighet att andas, ta ett steg tillbaka och säga, det där var inte så farligt.
Det kan jämföras med att träna bort en spindelfobi. Om någon skulle kasta en spindel i ansiktet så blir människan givetvis rädd.
Medan du kan träna bort en spindelfobi på bara några timmar om du använder dig av approach and retreat. Tänk på att en häst inte har en människas logiska sätt att tänka, och att det därför kommer ta mer tid än ett par timmar en dag.

Att hon rusar ut vid frontlastning är troligast för att hon känner sig trängd och vill bort från en otäck situation. Hon vill inget illa med att hon springer på dig, hon menar inte att visa brist på respekt, hon vill bort och hon ser dig inte... (gissar jag). Här har den "intelligenta" delen av hjärnan slutat att fungera och överlevnads instinkten har tagit över.


Undvik att lasta när det är mörkt, nöden har ingen lag, men undvik om du har alternativ, och träna inte på att lasta i mörker. När hon går in i transporten så vänjer sig ögonen vid mörkret på ca 30 min-1 timma. Beroende på hur kraftig övergången är mellan ljus och mörker.
Så i den första filmen, så ber du henne i stort sett att backa ut i ett stort svart hål. Troligast rätt läskigt. Vi tänker inte på sådant alla gånger, men det är otroligt viktigt för hästen. Fundera på om du kan lösa det på något sätt, så du slipper lasta av från ljus till mörker även i framtiden (ex när ni kommer hem sent från en träning).
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med urlastning

Jag tror absolut inte att hon saknar respekt för mig, lite bättre kan jag få dock men inget jag begär i dagsläget. Hon litar på mig om jag ber henne gå på pressenning t.ex och läskiga saker ute i skogen kan jag använda av mig det jag lärde mig av Linus Andler och det fungerar garanterat på henne.

Jag vet att det är lite mörkt men hon gör exakt likadant överallt, det tar olika lång tid oavsett ljus/mörker, hon tvekar lika mycket och tittar mycket bakåt men rör inte på sig ändå.

Jag har hela tiden fastställt att det är rädsla från hennes håll och idag känner jag att det inte kommit över och hon har inte lärt sig efter x antal ggr att det inte är nån fara så nu måste jag ju hjälpa henne. MEN den kunskapen har jag inte idag känner jag.

TACK för ditt erbjudande på PM förresten!
 
Sv: Problem med urlastning

Man måste väl vara registrerad på Facebook för att kunna se filmerna?
Vilket jag inte är eller tänker bli, så jag kunde heller inte se dom. :o

LIA

Jag är heller ingen expert men det var Ungefär vad jag hade tänkt föreslå! Dela i mindre delar... Stannar hon inte på rampen kan du ju antingen be henne backa direkt när hon satt en/ två hovar på den eller börja i andra änden att lära henne stå still där bara innan du ger backkommando.... Nöj dig med övningen om hon gör som du säger och sluta när hon gör rätt, var inte inställd på att hon ska klara det galant vid första tillfället. Är det omöjligt på transportlämmen kan du alltid börja på nånting annat, en platt träskiva eller låg trailbro som westernhästarna går på. När hon är säker där kan du börja om på transporten.
Lycka till!
 
Sv: Problem med urlastning

Jag skulle börja med att ha grimma på inte träns!!! mina har gjort lika dant men du kanske skulle prova att ha en som står bakom hästen också.

Glömde visst svara.
Jag var den som stod bakom en gång. Jag hamnade under henne och var bara centimeter från att få huvudet krossat.
Så ditt förslag är ur vettet!

Ingen annan har fått stå bakom henne.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag måste bara få säga att du verkar vara en vettig männinska som snart kommer komma på hur du ska lösa ditt problem med din häst, bara du kopplar av och lyssnar på hästen. Skönt att det finns sunda hästmänniskor!!

Lycka Till
 
Sv: Problem med urlastning

Tack :love:

Någonstans finns lösningen. Jag får nog fronturlasta så länge för där gör hon inte kullerbytta iallafall.
 
Sv: Problem med urlastning

din häst värkar vara som min tant var innan.. Hon har extrem klaustrofobi å gick hon in i släpet så gick hon ej ut. å kom hon ut gick de i 200 km/timme.

Vi började köra henne i boggi med sjuk mellan vägg och å blev de lite bättre sen fick jag tippset att träna på å gå under saker å igenom mm..

tog en bom å hängde ett jalusi med plast snören som fladdrade som hons kull gå igenom. la bommar hon ksulle backa över. lärde henne backa i vinklar mm. jag har haft hästen i 10 år nu å NU frå jag henne att skritta in å ur boxen.. men de finns fotfarande inte en chans i världen att jag kan stanna henne mitt i dörr öppningen då får hon total panik..

De jag provade å som gjorde att jag nu kan lasta min häst lugnt å snällt sammt få henne att gå sakta sakta ut var..

lånade ett släp med step upp ramp å hon kutade ut å slog sej sen gick vi in igen å backade å hon slog sej å så höll vi på å inte f*n hjälpte de inte...

vi backade till en bäck så hon for rakt ner i bäcken å vipps så var hon på väg in i släpet igen men inte att de fick henne å lugna sej..

tillslut så gjorde jag så att hon fick äta sin kvällsmat i släpet.. såg till att hon alltid var hungrig när hon gick in. sen fick hon backa ut å gå in med huvet kvar i hinken. efter ett tag fattad ehon vad hon hade gjort å faktiskt gått ner på lämmen.. å efter 1 veckas tränande gick hon super. visst vissa gånger kan hon ha lite brottom men de e fortfarande gångarten skritt ut =)

vet att kompisen också hade en häst som var sån... hon lånade ett stort släp tog ut väggar mm gick in å vände å sen gick ut på rampen bak igen.. de funkade super för henne.

lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
651
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 045
Senast: Sirap
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 406
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp