Problem med urlastning

Sv: Problem med urlastning

Du klarar uppenbarligen inte av avlastnings momentet lämna den ett par veckor till någon som kan rätta till problemet istället för att fråga på ett forum där du uppenbarligen inte vill höra sanningen utan få lite tips och trix bara.

Det här kan jag svara på, tycker jag.
Jag sökte tips och råd för hur jag ska agera. Alla har gett sina råd som jag själv redan prövat. Inte för att jag ska testa hejvilt utan försöka hitta problemet och genom råden här kan jag se att jag inte gör något "fel" eller kanske har glömt att tänka på något som kan trigga igång beteendet.

Och med den här tråden fick jag tips om NH-tränare via PM vilket jag också var ute efter, att ta någon till hjälp ifall jag inte kunde göra något mer själv. Jag har aldrig haft problem innan min nuvarande häst.

Så nu har jag en på gång som ska komma och hjälpa mig just tack vare att jag skapade den här tråden.

Och jag behöver inte höra sanningen, jag vet och har hela tiden vetat vad sanningen är. Är det så fel att be om råd då ändå??
 
Sv: Problem med urlastning

Kanske kan du låta henne äta sin frukost / kvällsmat i släpet? Varje dag. Då blir det naturligt att stiga upp - stå att tugga lite mat (bara för att hon inte ska in och ut bara = undvika stress) och sen knalla ut igen- förhoppningsvis då lugnare för varje gång. Och inte göra en stor affär av att hon kastar sig - alltså inget överdrivet lugnande och klappande och bravorop. Utan mer " jahapp- då går vi till hagen då" och vara rätt sölig och lugn själv så hon får vänta på dig.

Hade jag haft möjligheten hade jag kunnat testa det. Men hon går i en enorm gräshage så jag tror hon skulle rata maten i transporten :p Har ingen grushage eller dylikt där hon står.
Att lasta henne för fodring känns lite dumt eftersom hon får mat tidigt och sent vilket betyder det är mörkt ute.

Jag har fått tag på en som ska hjälpa mig, så då ska vi nog få bukt med problemet så småningom.
 
Sv: Problem med urlastning

Vet inte om du fått tipset innan, men den enda lösningen jag vet som fungerar, och kommer åt själva problemet och inte bara symptomen är att "gunga" in hästen. Ett steg frammåt, ett steg tillbaka, ett steg framåt ett steg tillbaka, 3steg frammåt, 3steg tillbaka. Och sådär håller du på tills att hon är trygg med att ha fötterna på rampen. Börja med några få steg, och fortsätt med fler och fler. Tillslut kan du lasta henne hela vägen in, låta henne stå tills du är nöjd, och sedan backa ut henne. Tänk på att alltid backa henne innan hon backar själv, då slutar hon att använda den flyktvägen i och med att du tagit över den.

Har haft en häst som var likadan, och detta var det enda som fick henne helt trygg tillslut. Fick hjälp av 2 stycker otroligt duktiga "proffs-lastare" som gav mig det redskapet. Att backa henne betyder också att du får kontroll över hennes ben - och därmed kontroll över hennes hjärna! Hon litar på dig och låter dig leda, och på så sätt slipper du att hon kastar sig.
 
Sv: Problem med urlastning

Det kallas "approach and retreat".

Se vidare förklaring tidigare i tråden. :)
 
Sv: Problem med urlastning

Oj förlåt, jag bara skumläste igenom och missade isåfall allt det! Ber om ursäkt! Men till TS säger jag bara att det är ett fantastiskt hjälpmedel!
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har inte läst hela tråden så noga så ngn kanske redan svarat som mig. Jag brukar inte svara på dylika frågor, men jag såg dina filmer och då vet jag iallafall vad jag skulle göra för att undvika skador på både häst och människa.

Nr1. Prova helt utan mellanvägg och låta henne backa lite snett bakåt med möjlighet att få vända på huvudet och se efter själv var hon ska kliva och om hon vill så kan hon få vända på baklemmen och gå ut med huvudet före.

Nr2. Om du alltid kör henne själv så skulle jag köra utan mellanvägg och helt enkelt låta henne vända sig om och gå ut, som om den stod i en spilta. Även stora hästar kan vända inne i en transport och jag har en som jag brukar göra det med eftersom hon stormar ut i en farlig fart utan att se sig för samt att jag nästan alltid är ensam och för att undvika att bli platt så har jag vant henne vid att vända sig innan jag ens öppnar baklemmen. Hon går då stillsamt och lugnt ut. Detta är ett gammalt stadigt avelssto på 170 cm.
 
Sv: Problem med urlastning

Tack för ditt svar.

Det finns inte plats för fler hästar då hon är en breddåkare, men jag har dock mellanvägg ändå för stadga därframme. Men vända henne i släpet känns lite alltför klaustrofobiskt för henne... *tänker lite*

Jag har vänt henne i en smal spilta, det var inte en bra reaktion från henne för hon hade lite bråttom därifrån även om jag fick stopp på henne.
Det är nog ingen bra idé för min häst.
 
Sv: Problem med urlastning

Kan ju så vara, men jag skulle iallafall ge det en chans eftersom det alternativ som är nu absolut inte är bra. Transporten blir tillräckligt stabil även utan mellanvägg (nästan alla som kör avelsston med föl åker så). Det är bommen som stabiliserar släpet.

Du behöver inte vända henne helt inne i släpet även om det säkert går, utan låta henne kliva lite snett bakåot så hon kan vända på huvudet och se var hon kliver. Det kan vara fråga om ett övergående problem. Tänker på alla unghästar jag har lastat. De vill inte gärna backa rakt bakåt när de inte känner ngt fast under hovarna och då låter jag dem gå ut som jag beskriver ovan. Efter ett par gånger går det fint att backa ut.


Har du tillgång till spilta kan du öva att vända trångt. Hellre det än att hästen ska slå ihjäl sig själv alt skada ngn som kommer i vägen när hon gör som filmerna visar.
 
Sv: Problem med urlastning

Vill du ha hjälp med urlastning ? Kan jag tipsa dig om en tjeg som kan lära dig och din häst hur fortronde och tillid är vägen främ till en lyckat in & ur lastning. Hon hjälper dig att tala hästen språk genom hur du anväder ditt kroppspråk! För om din häst har gamla traumatiske upplevelser i sin "ryggsäck " så behöver du att lära dig hur hästen fungerar! Åk inte iväg med din häst om den inte är redo att klara av alla moment i in och ur lastning ! Och din häst ska inte behöva utsättas för de skador den får när den ramlar ut av hästtransporten ! Detta är en farlig situation för båda dig och din hästs hälsotilstånd.Tag hjälp av en sak kunnig person som anvnäder horsemanship fortes möjligt.
 
Sv: Problem med urlastning

Jag har nog ingen lång bom... Men ska kolla upp detta!

Smal spilta fanns i förra stallet därav att jag provat. Men nu finns inte spilta och spolspiltan är rätt bred. Stallgången är ca 5 m bred :D

Men jag får hjälp i helgen, då ska vi se hur det funkar.

Gypsynova: Inget gammalt, det är bara naturliga instinkter. Hon är van vid lastbilar o gillar inte transport egentligen även om hon lärt sig gå in direkt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
572
Senast: AraSlei
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 362
Senast: HannaZ
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp