Problem med "vänner"

Sparrisen123

Trådstartare
De vänner jag haft sedan barnsben har en efter en slutat att höra av sig. Jag brukar försöka hålla kontakten, men när de aldrig vill/kan ses förutom då de vill ha något av mig så tröttnar jag efter ett tag och tänker "skit i det då". Saken är den att jag ändå saknar dem ibland, eller rättelse, jag saknar att ha vänner att umgås med. Inte nödvändigtvis just dem.
Jag har nu 2-3 stycken som jag räknar som vänner, varav 1 bor långt bort så vi kan sällan ses, 1 jobbar hela tiden och den sista är en bra vän och ett creep på samma gång, så jag har lite delade meningar om att umgås med honom.
De "gamla vännerna" umgås fortfarande i princip allihop, utom jag. De få gånger jag träffar någon av dem pratar de massor om vad de och någon/några av de gamla vännerna hittat på den senaste tiden. Inte allt för sällan saker som jag också tycker om att göra och som jag förr sagt att jag gärna också vill hänga med på någon gång. Men utan framgång, de hör inte av sig. Helt uppenbart vill de inte umgås med mig.

Då är frågan, vill jag egentligen ha dem som vänner? :crazy:
1. De kan inte bete sig trevligt. Inte bara som i avsaknad av kontakt trots försök från min sida, och utnyttjande av andra som det passar dem. De kan heller inte vara respektfulla mot andra, ha bordsskick och vanligt hyfs, de snackar skit 24/7 och så vidare.
2. De tycker att helger (och lediga vardagskvällar för den delen) bäst spenderas antingen hög som ett hus, eller aspackad. Gärna hemma i någons inrökta lägenhet framför tv-spel eller liknande.
3. De har sjukt dålig allmänbildning. Inte för att det väl egentligen är ett skäl att inte umgås med någon, men vill jag verkligen vara vän med någon som inte vet någonting om omvärlden eller sånt som inte är direkta intressen för dem, och dessutom har ett katastrofalt dåligt ordförråd? Det blir ganska frustrerande i längden eftersom man inte kan prata om någonting utom gemensamma minnen...
4. Jag är medveten om att det här låter ganska elakt, men de är ganska "trashiga" :o Både var de bor, hur deras lägenheter ser ut, hur de beter sig och tänker och vad de vet om saker, deras (avsaknad av) ambitioner i livet, vad de prioriterar och så vidare känns ganska trashigt.

Jag försöker peppa mig själv lite här, men fler åsikter skulle sitta fint. Handen på hjärtat, låter de som vänner man vill ha omkring sig?
Jag har försökt ge en objektiv bild av hur de är, det är inte extremt vinklat av min irritation eller så :p
 
Sv: Problem med "vänner"

Om de gör saker som du hade velat vara med på måste de ha något gemensamt med dig?

Du verkar ju även tycka om att snacka skit om dem så även där har ni ett gemensamt intresse...

Ursäkta, men jag tycker inte om trådar där TS har som avsikt att säga "Visst är de här människorna WT och trash? Håll med mig nu för jag vet att jag har rätt."

Kanske vill de inte umgås med dig för att de tröttnat på att du ser ner på dem....
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag tycker det låter som att du vill ha vänner, men inte dessa vännerna. Du radar upp en bunt negativa saker, men kan egentligen inte sätta fingret på något konkret positivt som just dessa personerna tillför ditt liv.

Hade jag varit du hade jag sett mig om efter andra vänner där jag kan rada upp massa positiva saker istället för negativa och där dessa vänner faktiskt verkar vilja vara med mig och inte bara ytnyttja mig.
 
Sv: Problem med "vänner"

Jag tycker det låter som att du vill ha vänner, men inte dessa vännerna. Du radar upp en bunt negativa saker, men kan egentligen inte sätta fingret på något konkret positivt som just dessa personerna tillför ditt liv.
Nej, det kan jag nog tyvärr inte göra längre. Vi har haft en del gemensamt men det känns liksom som att de har utvecklats åt ett håll (det som jag beskrivit i trådstarten) och att jag inte har hängt med i den utvecklingen.

Hade jag varit du hade jag sett mig om efter andra vänner där jag kan rada upp massa positiva saker istället för negativa och där dessa vänner faktiskt verkar vilja vara med mig och inte bara ytnyttja mig.
Sant. Förslag på var man letar?
 
Sv: Problem med "vänner"

Om de gör saker som du hade velat vara med på måste de ha något gemensamt med dig?
Ja, en del saker de hittar på är roliga grejer som jag skulle vilja vara med på. Så visst har vi något gemensamt, men mycket som känns som vallgravar också.

Du verkar ju även tycka om att snacka skit om dem så även där har ni ett gemensamt intresse...
Fast jag tycker inte riktigt att det går att jämföra att beskriva ett problem med att sitta timme efter timme och prata om vem som sa vad, vem låg med vem, vems brorsa gjorde si eller så, vem tycker det eller det... Jag har bara lite allmänt beskrivit det problem jag upplever med mina vänner. Det är inte enligt mig att snacka skit om folk bakom ryggen på dem.

Ursäkta, men jag tycker inte om trådar där TS har som avsikt att säga "Visst är de här människorna WT och trash? Håll med mig nu för jag vet att jag har rätt."
Ingen måste hålla med mig alls, jag frågade om lite åsikter från någon utomstående om de egentligen låter som vänner man (jag) vill ha. Eftersom jag är mitt i det så att säga.

Kanske vill de inte umgås med dig för att de tröttnat på att du ser ner på dem....
Knappast, eftersom den utvecklingen hos dem som jag inte gillar ("ser ner på") har kommit mer och mer i takt med att de hör av sig mer och mer sällan.
 
Sv: Problem med "vänner"

Inte för att vara sådan men jag hade inte heller hört av mig till någon som tyckte så om mig. Så det är ju inte så konstigt att du faller bort från kretsen, det märks säkert att du ser ner på dem.
...bra vän och ett creep på samma gång, så jag har lite delade meningar om att umgås med honom.....
...kan inte bete sig trevligt....
...utnyttjande av andra som det passar dem....
...inte vara respektfulla mot andra, ha bordsskick och vanligt hyfs, de snackar skit 24/7....
...sjukt dålig allmänbildning....
....man inte kan prata om någonting utom gemensamma minnen...
... är ganska "trashiga" :o Både var de bor, hur deras lägenheter ser ut, hur de beter sig och tänker och vad de vet om saker, deras (avsaknad av) ambitioner i livet, vad de prioriterar och så vidare känns ganska trashigt....

Du får helt enkelt försöka skaffa dig en ny umgängeskrets, lättare sagt än gjort såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med "vänner"

Nej, det kan jag nog tyvärr inte göra längre. Vi har haft en del gemensamt men det känns liksom som att de har utvecklats åt ett håll (det som jag beskrivit i trådstarten) och att jag inte har hängt med i den utvecklingen.


Sant. Förslag på var man letar?

Har du kanske arbetskompisar eller skolkompisar som vill hänga med på något?

Jag är extremt osocial så att skaffa vänner är inte min grej, vet knappt hur man gör. Men att fråga personer i din omgivning om de vill hänga med på någon aktivitet efter jobbet/skolan, kanske ut och grilla i det fina vårvärdret eller vad som.
 
Sv: Problem med "vänner"

Andra kan ju knappast svara på vilka vänner du vill ha. Däremot låter ju inte din beskrivning av dem särskilt trevlig.

Själv tycker jag att det säger något när man känner ett behov av att diskutera sina relationer på ett forum. Om allt fungerar och man är nöjd brukar det ju inte finnas något diskussionsunderlag, så att säga.
 
Sv: Problem med "vänner"

Då tycker jag att du både för din skull och deras ska säga upp kontakten. Tips är att börja på någon ny aktivtet (en kvällskurs, sport, intresseförening). Där hittar du människor med samma intressen som du.
 
Sv: Problem med "vänner"

Tycker att du har fått bra råd i den här tråden, men ett tips från mig är att sluta kategorisera människor.
Det är rätt osympatiskt och kan dessutom göra det svårt för dig att hitta nya vänner.
 
Sv: Problem med "vänner"

Förstår hur du menar, men allt som du radat upp är ju inte direkt åsikter utan mer fakta. Typ utnyttjande som det passar dem - det är ju som det är. Det kan man inte tycka så mycket om.
Sen tillexempel han som är ett "creep", han vet om att jag tycker så och vi är ändå vänner.
Det här är ju tankar som kommit upp nu, inte något jag liksom gått och tänkt på och sett ner på de "gamla vännerna" för under lång tid. Utan frågan "Är deras beteende något jag vill ha hos mina vänner?" kom nu, typ i går kväll.
 
Sv: Problem med "vänner"

Har du kanske arbetskompisar eller skolkompisar som vill hänga med på något?
Nej, tyvärr har jag inte varken arbetskompisar eller skolkompisar :(
Jag är också ganska osocial och träffar inte så många personer, så det är svårt att hitta folk att fråga :crazy: Vilket väl också är en del i varför jag ändå försöker hålla kvar kontakten med "gamla vännerna".
 
Sv: Problem med "vänner"

Själv tycker jag att det säger något när man känner ett behov av att diskutera sina relationer på ett forum. Om allt fungerar och man är nöjd brukar det ju inte finnas något diskussionsunderlag, så att säga.

Det har du alldeles rätt i, klokt tänkt.
 
Sv: Problem med "vänner"

Hur kan "utnyttjande när det passar dem" vara ett faktum?

Folk som inte gillar mig skulle säkert kunna påstå att jag utnyttjar människor omkring mig. Det betyder inte att det är ett faktum. Det betyder att någon tycker så om mig.
 
Sv: Problem med "vänner"

Någon ny aktivitet skulle nog vara ett bra ställe att hitta potentiella vänner, men frågan är vad. Det är ganska uruselt utbud här :crazy:
 
Sv: Problem med "vänner"

Typ: "Hej, jag har ett par timmar ledigt mellan skola och jobb så jag hinner inte hem, kan inte du komma in till stan och hålla mig sällskap?" eller "Kan du skjutsa mig till det och det stället?" tycker jag är ganska mycket ett faktum att det är att utnyttja som det passar en själv.
 
Sv: Problem med "vänner"

Ja, i sådana fall utnyttjar jag definitivt mina vänner. Och de är ganska duktiga på att utnyttja mig också. Fast det är nog ingen av oss som ser det som ett utnyttjande - att träffas ett par timmar på stan i ett späckat schema blir snarare kvalitetstid.

Vill man inte är det ju bara att säga nej.
 
Sv: Problem med "vänner"

4. Jag är medveten om att det här låter ganska elakt, men de är ganska "trashiga" :o Både var de bor, hur deras lägenheter ser ut, hur de beter sig och tänker och vad de vet om saker, deras (avsaknad av) ambitioner i livet, vad de prioriterar och så vidare känns ganska trashigt.

Det här tycker jag är ett bra exempel på hur du försöker kategorisera dina vänner som "trash", och dessutom verkar tycka att det ger dig rätt att se ner på dem. Det är riktigt otrevligt tycker jag.
 
Sv: Problem med "vänner"

Typ: "Hej, jag har ett par timmar ledigt mellan skola och jobb så jag hinner inte hem, kan inte du komma in till stan och hålla mig sällskap?"
Det där ser jag inte som utnyttjande. Om det är utnyttjande så utnyttjar både jag och mina vänner varandra. Klart att man kan ringa någon och säga "Jag är på stan eftersom jag ska jobba om två timmar. Vill du ta en fika med mig under tiden?" Bara trevligt och vill/hinner man inte så är det bara att säga nej!

eller "Kan du skjutsa mig till det och det stället?" tycker jag är ganska mycket ett faktum att det är att utnyttja som det passar en själv.
Det där kan bli utnyttjande, men jag har bara varit med om en person som har åkt snålskutjs utan att bjuda tillbaka och den får inte längre skjuts. Har man tid och möjlighet så är det klart att man ställer upp och hjälper till. Av vem ska man annars få hjälp om inte från vänner?

Jag tycker du verkar väldigt dömande och krävande av dina vänner. Jag måste fråga: Hur VILL du att en relation med en vän ska se ut? Vad förväntas du få av dem och vad förväntar du dig att ge?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 747
Senast: Stefffie
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp