Bukefalos 28 år!

Problem mellan hästägare och fodervärd

Elwonar

Trådstartare
Problemet är i grumd och botten att vi står lite rådlösa och behöver tips om hur vi ska lösa denna situation.

Saken är den att en kompis till mig blev fodervärd åt en häst som denne sen skulle bli ägare till genom att ge ägaren till hästen ett föll från en annan häst.
Nu är situationen sån att dessa villkor inte kan hållas och att de sitter i en ekonomisk sits där de inte kan stå med häst.
Inget kontrakt blev skrivet på detta vad jag vet och ägaren vägrar ta tilbaka sin häst, han skulle tydligen också stå för kostnaderna eller iallafall hjälpa till detta har han ej heller gjort.

Så frågan är hur löser man denna situation, ägaren bor väldigt långt bort och de har inte ekonomin att kunna köra den till ägaren.
Han insisterar på att hästen inte är hans även då han står som ägare på papprena, och att det då är deras problem.

Någon som vet vad man kan göra i denna situationen för att hjälpa dem? Börjar kosta på ekonomiskt för dem och måste snart inaccordera hästen på en annan gård och då ökar kostnaderna ytterligare.
 
Är inga papper skrivna och ingen affär genomförd via något föl så får ägaren helt enkelt ta tillbaka sin häst och sälja den.

Har dom ett kontrakt mellan fodervärd och ägaren så skall det följas, står det där i att fodervärd skall transportera hästen får dom göra det, ta lån eller vad som, det är ju inte ägarens problem eller hästens att man blir fodervärd utan pengar.
 
Är inga papper skrivna och ingen affär genomförd via något föl så får ägaren helt enkelt ta tillbaka sin häst och sälja den.

Har dom ett kontrakt mellan fodervärd och ägaren så skall det följas, står det där i att fodervärd skall transportera hästen får dom göra det, ta lån eller vad som, det är ju inte ägarens problem eller hästens att man blir fodervärd utan pengar.
 
Nej inget har betalats för hästen, inga papper skrivits eller liknande.
Problemet är ju att ägaren vägrar ta tillbaka hästen eller betala för de extra utgifter för foder och dylikt som blir som följd av detta.
Ägaren till hästen vet att det är liten chans att de kan lämna tillbaka den och bryr sig inte ett dugg.

Vad kan man göra juridiskt sätt? Göra honom betalnings skyldig för de kostnader som kommer eller betala för att någon eventuellt kör ner hästen.
Som sagt står och trampar och vet inte hur vi ska gå till väga för att det ska gå "rätt" till även ifall ägaren tycks bry sig föga.
 
Det går inte att få det ''rätt'' om ägaren beter sig såhär.

De kostnader som ägaren skulle betalt kan ni nog glömma, finns inget på papper.

De kan ju säga till ägaren att hästen kommer kosta 10 000(eller varför inte 50 000) per månad om den står kvar hos dom. Se till att det finns skrivet någonstnas.

Eller säga att ägaren har en vecka på sig att hömta hästen och sen köra hästen till ägarens stall och ställa den där.
 
Nej inget har betalats för hästen, inga papper skrivits eller liknande.
Problemet är ju att ägaren vägrar ta tillbaka hästen eller betala för de extra utgifter för foder och dylikt som blir som följd av detta.
Ägaren till hästen vet att det är liten chans att de kan lämna tillbaka den och bryr sig inte ett dugg.

Vad kan man göra juridiskt sätt? Göra honom betalnings skyldig för de kostnader som kommer eller betala för att någon eventuellt kör ner hästen.
Som sagt står och trampar och vet inte hur vi ska gå till väga för att det ska gå "rätt" till även ifall ägaren tycks bry sig föga.

Alltså rent juridiskt så ska ju ägaren ta hand om sin häst om ej papper finns.

Mitt bästa råd är att dom skriver till ägaren att pga att inget kontrakt finnes om tidsfrist så blir ägaren skyldig allt vad hästen kostar från och med xx datum samt att dom kommer att lämna hästen på bostadsadressen snarast möjligt om ägaren ej hämtar sin häst eller ger dom en fullmakt att sälja hästen åt honom/henne.
Och givetvis då att kostnaderna lämnas till kronofogden om ej kontakt eller kommunikation ang en lösning om detta blir till.
 
Alltså rent juridiskt så ska ju ägaren ta hand om sin häst om ej papper finns.

Mitt bästa råd är att dom skriver till ägaren att pga att inget kontrakt finnes om tidsfrist så blir ägaren skyldig allt vad hästen kostar från och med xx datum samt att dom kommer att lämna hästen på bostadsadressen snarast möjligt om ägaren ej hämtar sin häst eller ger dom en fullmakt att sälja hästen åt honom/henne.
Och givetvis då att kostnaderna lämnas till kronofogden om ej kontakt eller kommunikation ang en lösning om detta blir till.

Problemet där är ju också att kronofogden inte gör detta gratis heller eller? Blir ännu mer kostnader för några som inte kan ta detta. Eller har jag fel?
 
Som skrivet innan är det väldigt svårt att få rätt sida på det här. Sedan vet vi ju inte allt som hänt heller t ex varför det inte kan bli något föl m m. Hur länge dom har haft hästen hos sig och hur dom har meddelat att dom inte kan följa avtalet och när det skedde.
Finns det muntligt avtal så gäller det lika bra som ett skriftligt men är svårare att bevisa. Så har någon part ett vittne eller någon form av bevis på vad som sagts kommer det att vara avgörande.

Även om man tar hjälp juridiskt, vilket kommer att kosta så finns det saker som gör att det kan dras i långbänk. Som exempel att fodervärden faktiskt har tagit hästen i sin besittning d v s hämtat den och haft den ett tag. Jurister skulle kunna hålla på länge och älta om något sådant. Det finns också en risk att ägaren (kanske med hjälp av egen jurist) kan hävda att hen ska ha skadestånd för att hen inte fått något föl.
Tyvärr så är inte ägarbevis ett juridisk bindande dokument när det gäller hästar. Så att ägarbyte inte skett spelar inte så stor roll juridiskt utan det är faktiskt mer värt att dom har hästen hos sig. Om nu parterna inte kan komma överens.
 
TS : kontakta en jurist som har häst som ämne? Det är gratis telefonkonsultation hos alla jurister oavsett ämne . Dvs din initiala grundläggande fråga utifrån läge är kostnadsfri att ställa till någon professionelL

@Masse nej det är inte dyrt alls att konsultera en jurist i frågan på telefon initialt ?
Betydligt bättre möjlighet att få relevanta svar än att fråga sociala media .
 
Senast ändrad:
TS : kontakta en jurist som har häst som ämne? Det är gratis telefonkonsultation hos alla jurister oavsett ämne . Dvs din initiala grundläggande fråga utifrån läge är kostnadsfri att ställa till någon professionelL

@Masse nej det är inte dyrt alls att konsultera en jurist i frågan på telefon initialt ?
Betydligt bättre möjlighet att få relevanta svar än att fråga sociala media .

Det är långt ifrån alla jurister och advokater som har gratis rådgivning. Jag skulle nog säga att det är rätt få som har så pass avancerad rådgivning som i detta fall gratis.
 
Problemet är i grumd och botten att vi står lite rådlösa och behöver tips om hur vi ska lösa denna situation.

Saken är den att en kompis till mig blev fodervärd åt en häst som denne sen skulle bli ägare till genom att ge ägaren till hästen ett föll från en annan häst.
Nu är situationen sån att dessa villkor inte kan hållas och att de sitter i en ekonomisk sits där de inte kan stå med häst.
Inget kontrakt blev skrivet på detta vad jag vet och ägaren vägrar ta tilbaka sin häst, han skulle tydligen också stå för kostnaderna eller iallafall hjälpa till detta har han ej heller gjort.

Så frågan är hur löser man denna situation, ägaren bor väldigt långt bort och de har inte ekonomin att kunna köra den till ägaren.
Han insisterar på att hästen inte är hans även då han står som ägare på papprena, och att det då är deras problem.

Någon som vet vad man kan göra i denna situationen för att hjälpa dem? Börjar kosta på ekonomiskt för dem och måste snart inaccordera hästen på en annan gård och då ökar kostnaderna ytterligare.

Det kommer bli svårt att lämna tillbaka hästen. Vill de bli av med problemet snabbt: få ägaren att skriva över äganderätten på hästen till fodervärden och ta sedan bort hästen. Då kostar den inte mer pengar efter det, även om det blir en slant att ta bort den.

Som det är nu är det ju faktiskt fodervärden som inte fullgjort affären (levererat föl), och det är ju inte roligt om hästägaren driver det ärendet vidare...
 
Senast ändrad:

Det här är ju ett rätt avancerat ärende såtillvida att det kräver en hel del inläsning innan rådgivning. Men har du någon som har gratis rådgivning så får du gärna PM:a mig, ingen av våra advokater har det och jag har svårt att hitta det vid en googling.

En gång (länge sedan) fick jag ett uruselt inledande råd från en av våra mest välkända hästadvokater. Hade jag följt det rådet hade det inte gått bra, men det är en annan historia.
 
Det här är ju ett rätt avancerat ärende såtillvida att det kräver en hel del inläsning innan rådgivning. Men har du någon som har gratis rådgivning så får du gärna PM:a mig, ingen av våra advokater har det och jag har svårt att hitta det vid en googling.

En gång (länge sedan) fick jag ett uruselt inledande råd från en av våra mest välkända hästadvokater. Hade jag följt det rådet hade det inte gått bra, men det är en annan historia.

Fattar inte varför du citerar dig själv ? :confused:

Ja de flesta jurister har fri konsultation som sagt :confused:
 
Krasst juridiskt så har fodervärden tagit hästen i sin besittning och anses därför som ägare.
Gamla ägaren har ett krav på nya ägaren avseende ett föl som inte har levererats.
Nya ägaren kan sälja hästen.
Gamla ägaren måste ju skicka papper på hästen och skriva över ägandet för att gå fri från den.
Om gamla ägaren kinkar med det så kan nya ägaren kräva skadestånd.
 
Att reda upp exakt vad som gäller utifrån avtalet som de hade är omöjligt.
Eftersom det var muntligt och de knappast lär enas om en version av det.
Dessutom gissar jag att det saknades villkor kring situationen att fölet inte levererades.
Innebär det att avtalet hävdes (t.ex. om avsett föl inte föddes friskt?), eller innebär det att hästen är såld men betalningen uteblivit (ägarbyte har skett, men skuld kvarstår?)
Att lösa hela den tvisten lär ta tid och bli dyrt.

Så fokusera på att få tydliggjort om den andra parten vidhåller några ägaranspråk.
För att sedan kunna agera utifrån det, dvs. situationen idag.

Skicka brev (rek. med mottagningsbevis) till motparten som talar om att de inte kan ha hästen där längre. Ifall hon inte hör av sig inom viss tid för att återta den så kommer de själva att skaffa bort den. Då tvingas motparten att agera om hon hävdar att hästen är hennes.
Och gör hon inte det så har ni på fötterna att kunna vidta egna åtgärder. Typ sälja, avliva eller vad som behövs för att lösa er situation.
Skulle hon hävda ägande men sedan inte göra något, då finns möjligheter att agera formellt mot henne som kräva betalning för skötseln eller att be kronofogden flytta bort hästen ur stallet.

Detta är vettigt att lägga någon juristtimme på att få rätt.
Men inte att tvista om vad det gamla avtalet innehöll och om det har följts eller inte.
Gå vidare från den oklara ägarsituationen - inte genom att gräva bakåt utan agera framåt.
 
Problemet är i grumd och botten att vi står lite rådlösa och behöver tips om hur vi ska lösa denna situation.

Saken är den att en kompis till mig blev fodervärd åt en häst som denne sen skulle bli ägare till genom att ge ägaren till hästen ett föll från en annan häst.
Nu är situationen sån att dessa villkor inte kan hållas och att de sitter i en ekonomisk sits där de inte kan stå med häst.
Inget kontrakt blev skrivet på detta vad jag vet och ägaren vägrar ta tilbaka sin häst, han skulle tydligen också stå för kostnaderna eller iallafall hjälpa till detta har han ej heller gjort.

Så frågan är hur löser man denna situation, ägaren bor väldigt långt bort och de har inte ekonomin att kunna köra den till ägaren.
Han insisterar på att hästen inte är hans även då han står som ägare på papprena, och att det då är deras problem.

Någon som vet vad man kan göra i denna situationen för att hjälpa dem? Börjar kosta på ekonomiskt för dem och måste snart inaccordera hästen på en annan gård och då ökar kostnaderna ytterligare.
Min spontana reaktion är att de har ingått ett muntligt avtal, där det avtalats att Hästen övergår i fodervärdens ägo och att betalning sker med ett föl.
Det innebär ju att din bekanta de facto äger hästen och inte har betalt för den, alltså är det väl eg. de som är lite krångliga i det hela....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 490
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 811
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 313
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp