Bukefalos 28 år!

Problem om det.. och det.. och det..

B

Bia

Jag kan inte 'för mitt liv' förstå varför så många har så mycket problem med sina hästar, det är svullnader - hältor - magproblem - hudproblem - hanteringsproblem... ojoj, listan kan bli hur lång som helst!!??

Varför är det så, är det ett uppfödarproblem.. eller ett hästägarproblem.. eller både och????

Jag måste ju bara få säga att jag inte varit med om ens 1/10-del av alla dessa problem det skrivs om, och undrar ju därför.. Varför finns dom??

Mvh/ :cry:Bia
 
Förut har jag inte haft problem men ponnyn jaaa...

Och jag tror inte att det beror på uppfödarna och eftersom de andra hästarna jag haft inte har haft några anmärkningar (använder samma veterinärer) så måste det vara otur den här gången.

Hon gjorde illa sig för ett år sedan och sen dess är det ingen ände på det hela. Fast sist så flinade veterinären åt mig så hon är väl frisk och jag hypokondrisk *antar*. :crazy: :D

Hanteringsmässigt har vi inte haft några jätteproblem *pustar ut*.

Men börjar man leta så hittar man ju allt möjligt konstigt. Min har ex tre överben på samma ben, alla införskaffade på samma månad :eek: (kota has och så högt upp på insidan av låret)
 
Just nu är det svansklåda som är problemet. Uppkommit pga skimmelcancer som är genetiskt antar jag, så det kan jag ju inte hjälpa.

Innan det var det ett elakt sår. Sånt som händer.

Innan det ett huggormsbett. Tja, huggormar är fridlysta så vad kan man göra? :devil: :mad:

Innan det en smäll på benet i hagen. Sånt som händer.

Innan det har det bara varit sår och sånt. Men innan det, så var det kronisk bronkit, och det hade jag inget att göra med eftersom hästen inte var *min* då, jag var bara skötare. Fast jag räddade livet på henne iaf. :smirk: Och nu är hon helt symptomfri.

Sår, sparkar etc är ju inget man kan hjälpa. Man kan inte ha hästarna inspärrade eller själva, det är inte humant.

Sedan tycks vissa hästar vara drummligare än andra. Då kanske vissa tycker att man ska ha benskydd/linor 24/7 för att undvika sånt? Nej, det är jag emot!

Hältor orsakas tror jag, av ridningen, vardagen(får hästen gå i hagen största delen av dagen?), underlag, och ibland ju av erlichia.

Magproblem tror jag ofta beror på felutfodring(och för lite hö..), det kan man lära sig mer om, och det borde alla hästägare göra.

Hudproblem- täckena kanske? Och så var det ju fodret igen då.

Hanteringsproblem- detta beror helt på människan. :smirk:
 
Jadu, detta är ett frågeforum. Man frågar folk saker när man har problem. :smirk: Så, det mesta som skrivs här är frågot om problem. Tycker inte det är så konstigt.
 
lil-sis & nina... givetvis kan man inte rå för att *oturen* är framme som i erat fall och många andras, men allt annat j**la skit som hästarna får då???

Kanske jag skulle sluta läsa här på Forumet, även om man ju vill hjälpa folk.. men till priset av att själv må dåligt av allt man läser, hmmm... vete tusan!!!???

Mvh/ :confused:Bia
 
Mkt okunskap är det säkert. Många av problemen som frågas om här kan man förebygga men har man inte fått lära sig det så är det ju svårt.

Jag tycker det är bra att folk frågar!

Jag frågar mest veterinären men lite luddigare saker lägger jag ut här också för att få fler vinklingar och så.

Har tur som har veterinären i stallet minst en gång i veckan och som frågar hur det är med min ponny = öppnar för mina funderingar.
 
OK, visst är det bra att folk frågar.. jag är själv absolut ingen expert, lär mig nåt nytt nästan varje dag, men det var inte DET jag var ute efter riktigt, utan varför är så många hästar är behäftade med så mycket fel/sjukdomar & allehanda problem!!

Kanske är det så att problemen alltid funnits, men tack vare 'Buke' så får vi det utskrivet s.k 'svart på vitt'???

Men jag har ändå svårt att förstå varför det skall behöva uppstå så många 'grava' fel på hästarna i nutid med all den kunskap som finns till buds, forskning och mkt kunniga hovslagare/veterinärer, mm mm!!!

Jaja, jag är väl lite överkänslig i denna fråga.. ber om ursäkt för det!

Mvh/ :)Bia
 
Nämen Bia-gumman....inte alls är det så att Du är överkänslig, för jag (och syrran) håller med Dig....jag undrar också många, många gånger...
Har inte heller sett bråkdelen av alla dessa problem på mina hästar...Tur? Annat? Ja inte vet jag..... :confused:
Men ibland undrar man ju..... :confused:
 
Precis, jag hade heller inte ett eeeenda problem för 10 år sen.

Visst, jag har haft otur med mina (spiktramp etc), men jag hade inte upptäckt en enda ledinflammation för 10 år sen... det betyder inte att de inte fanns där..
 
Om man skulle vara på den säkra sidan skulle man ju täcka på hästen 10 täcken och benskydd och ställa in den i i box 24 timmar om dygnet. Då tycker iaf jag att man är en rikigt dålig hästägare. Vill man att hästen ska leva ett så riktigt hästliv som möjligt släpper man ut den i stor hage med andra hästkompisar och då är risken ganska så stor att det uppkommer skada då och då. Det behöver ju inte ha med ägaren/uppfödaren att göra. Tänk vad många personer som befinner sig här på buke, självklart blir det många skador, mer eller mindre stora som folk vill ta upp...
 
:) Visst förstår jag att man kan undra över alla problem som tas upp här men det är ju ett forum för problem så det fyller ju en funktion..??
Och jag tror att man här kan inhämta en mängd kunskap som i förlängningen ger våra hästar ett bättre hästliv.
Varför frågar man om än det ena än det andra tror du? Helt enkelt för att kunskapen saknas och man söker information, bara det en lovvärd insats.
Om du tar illa vid dig - fast jag undrar varför - så kan du ju alltid hoppa över det här forumet. Och var glad över att du antingen har kunskapen eller den stora lyckan att begåvats med skadefria friska hästar.. :d
 
Tack för alla svar med synpunkter :), även om ju tråden från början inte gällde enbart olyckor & skador.. utan mer allvarligare problem!

Jag har nog svårt att formulera mina tankar och dess innebörd till en förståelig text :o..ursäkta, skolkade mig igenom nästan halva högstadietiden.. o var i stallet istället ;)!!!

Mvh/ :)Bia
 
Jag vill bara säga Tack alla Bukefalos för alla svar på frågor som ställts.Ibland får man en tankeställare och man kan fixa saker själv utan dyra veterinärkostnader.Varför finns så mycket problem.Tror att hästägarna blivit mer observanta på det minsta lilla.Det tycker jag är skit bra.
Sen har det väl blivit mer hästar omkring oss. :idea:
 
Hehe, för min del upplever jag det ibland som att de som har minst problem är de som inte har vett att upptäcka dem :p

Tänk t ex de lyckliga människor som fortfarande tror att det bara finns två kriterier för att en sadel ska vara bra - att den är bekväm att sitta i och att hästen inte får skavsår. Klart att de inte har några problem. Och de inte har någon aning om att hästen förväntas komma upp med ryggen eller att de flesta hästar går snett - vad problemfria de måste vara *drömmer mig längtansfullt tillbaka till tonåren när jag var en av dem*. Själv måste man ju ständigt ha felsökningsläget påslaget... Ja, du hajar...

Sen finns det lyckliga rackare som har ganska få bekymmer ändå, och folk som verkligen gör ALLT och då menar jag ALLT för att lära sig hur de ska sköta sina hästar och lägger ner supermycket tid och omsorg, men ändå förlorar de häst efter häst.
 
Såp du tycker att eftersom jag har så få och små problem med mina hästar, så är jag en bakåtsträvare med skygglappar??
Tanken har kanske inte slagit dej att det finns folk som inte har så stora problem därför att dom behandlar hästar som hästar.
Och inte som några lägre stående människor.
Behandlar du hästen som den varelse den är från början, så får du oftast mycket små problem.
Visst rena skador och dylikt kan man aldrig förutse, men felhantering kan man alltid genom kunskap förhindra.
Därför är forumena på Buke en källa av guld att gräva i. Alla kan man lära sej något nytt, om man öppnar sej för kunskapens lampa...
Så alla ni andra: Sluta inte att fråga.
När du slutar fråga, slutar du lära dej.

Och självklart är mina sadlar bekäma BÅDE för mej och mina hästar.
Annars skulle jag inte kunna rida och hästarna inte kunna bli ridna.
Dessutom frågar jag min hovslagare vid varje besök om mina hästar sliter sina skor snett eller om han ser något annat problem.
Och det har han hittintills inte upptäckt.
Och det borde väl ha visat sej nu när mina hästar är 21 och 12 år.
 
Nej, nu blev jag faktiskt irriterad här. Och det är sällan.

Jag har haft extremt maxad otur med hästeriet i fyra år.

och nu undrar jag exakt VAD av nedanstående jag kunnat slippa om jag "behandlat hästarna som hästar"?

-99 Fång på gammelstoet. Invand på betet i över två månaders tid innan fullt betessläpp. Samma bete hon gått på förr.

-99 Valacken skär sönder benet på SKARsnö i hagen

-00 Lösspringande hund jagar hästarna i hagen, valacken halkar och får en gaffelbandsskada

-01 I HAGEN lyckas valacken trampa in en pinne i hoven. På sämsta tänkbara ställe vilket innebär klinikvård.

I samband med detta bryter erlichios ut som ger ryggont och ledinflammationer på alla ben. Erlichios är en fästingburen sjukdom, något han fått i hagen.

Han får någon form av knäpp i boxen under boxvilan för spiktrampet och sparkar sönder en box (aldrig hänt förr, aldrig senare) och så sårskador av det.

Vid rtg av rygg i samband med erlichiosen upptäcks Kissing Spines. Det är medfött. Jag har genom lite tankemöda och vissa insatser hållit ryggen symptomfri i 3 år snart.

-02 Jag får nödslakta mitt tvååriga halvblod pga medfödd autoimmun sjukdom. Jag VALDE att ta bort eftersom hon aldrig skulle kunna leva ett hästliv utomhus under insektssäsong.

-03 Valacken sträcker bogen i hagen. Får av detta överbelastningsrealterad armbågsledsinflammation.

Valacken får hasledsinflammation på vänster bak. Visar sig att han har en medfödd defekt i hasen.

Fölet får en bakterieorsakad lunginflammation. Efter besök på klinik för att hon hängde i knäna (vilket hon började med för jag hade dem ute på bete dygnet runt och lät dem vara hästar) så får hon en ny luftvägsinfektion. Bakteriell.

Utöver detta har vi haft ett otal sårskador, som uppstår när ystra hästar busar runt i hagen. Både fölet och valacken har lyckas med att slå sönder sina vackra ben. Inget allvarligt, men ett broddtramp i kronranden ger ändå en del merarbete och huvudbry.

Fölis skakningar har jag fortfarande inget svar på, men de är ju borta nu. Dock har hon ju något som känns som en otäck benpålagring, där får jag svar på tisdag.



Så exakt VAD hade jag kunnat förhindra? Berätta gärna det för mig så ska jag gladeligen göra det?

Mina hästar går ute minst 12 timmar per dygn året om, de står i kallstall med lika bra luft som ute. De har fri tillgång på analyserat foder plus det kraftfoder de ev behöver. De går ute i stora, kuperade hagar med både plana ytor och backar, skog likväl som åkermark.

Sååå, innan du häver ur dig sådan där jävla goja kan du väl tänka lite?
 
Det finns också de som behandlar sina hästar som hästar och ändå får problem efter problem, som t ex jag.

Jag har en tvååring som jag fött upp själv. Valde föräldrar efter hållbarhet och psyke. På de 2½ år som ja haft honom har han råkat ut för:

  • 3 månaders ålder: Lymfangit höger fram, ovanför knät. Liiiitet sticksår mellan frambenen. Strömsholm 5 dagar, penicillin.
  • 3 månader (två dagar efter hemkomsten från Strömsholm): I lycka över att inte behöva stå i box längre drullar han omkull och spetsar ett framknä på en pinne. Distriktsvet kan inte garantera ledkapselns säkerhet = akutresa till Strömsholm. Klinik i två dagar, dränage penicillin och två veckors boxvila.
  • 6 månader: bakteriell luftvägsinfektion (fel penicillin 10 dgr sedan rätt i 10 till)
  • ca 8 månader: Blockhalt i hagen (trodde han brutit kotleden) visar sig vara hovböld. Penicillin.
  • 1½ år: Mystisk sjuka som yttrade sig i muskelsvaghet och -ömhet. Svårigheter att röra sig normalt efter en springrepa på 10 m. Vi tog alla prover som fanns men inget spår av någonting. Skickades till Ultuna för utredning men efter 4 dagar av inget hittat frisknade han till och jag hämtade hem honom.
  • 2½ år: Bukhinneinflammation. Strömsholm i fjorton dagar. Penicillin.

Nu har jag bara bemödat mig att berätta om de gånger jag trott att han ska dö ifrån mig på stört. Ett otal sticksår och annat krafs som man kan hantera själv orkar jag inte ens nämna i sammanhanget.

Hästen är en fullblodsarab med friska föräldrar. Han har gått på utedrift och sommarbete hela sitt liv, han är omhändertagen, hanterad, verkad, avmaskad, vaccinerad, försäkrad och djävulen och hans moster, men inte fan hjälper det när man har sån otur!

Nämnde jag att han har eksem också?
 
Sen finns det lyckliga rackare som har ganska få bekymmer ändå,

Jag är en av dessa lyckliga rackare (peppar, peppar ta i trä!!!) Visst, jag hade en hingstunge på 9v. (-88) som bröt nacken och dog pga av panik i flocken i vårstormen för att ett träd rasade bredvid hagen och en annan uppfödning (såld som 1½-åring) slaktades som vuxen pga diverse hältor (varför han gick detta öde till mötes har jag inte fått riktigt klart för mig, sorgligt nog?), en avelshingst jag köpte som 17-åring med bronkit, han blev nästintill symtomfri, reds och tävlades hos oss i dressyr -hoppning - terräng.. han blev 31½ år (hans sista föl var då 9 dygn)!

De flesta olyckor & skador som inträffat har gällt inackorderingarna som ju byter miljö och skall pusslas ihop med 'nya' hästar.. 'nya' marker, men de småskadorna är ändå lätträknade här.. och av lindrig art (ingen Vet behövdes)!

Alla våra hästar går ute i 12-14 timmar (oavsett väder) Okt - April, övrig del av året är de ute dygnet runt i stora kuperade hagar med skogsdungar, endast tävlingshästar (samt gamlingar) har täcken, ingen har någonsin behövt benskydd - strykkappor.. de har vi satt på 'för syns skull' på tävlingarna (annars trodde ju folk att man inte var riktigt klok!!).

Fölningarna har jag gärna tidigast i April-Maj, då föds de ute i paddocken närmast huset eller i trädgården (med belysning och kameraövervakning), själv ligger jag på soffan och tittar på 2 tv-apparater.. en med stoet & en med nån film eller vad som helst, och massor av kaffe - godis mm!!

Mvh/ :)Bia
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 185
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 548
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp