Bukefalos 28 år!

Problem vid igångsättning

Sv: Problem vid igångsättning

utan att säga för mycket kan jag säga så här att varenda gång jag litat mer på vad experten sagt än min egen magkänsla har det slutat med att jag ångrat mig. Givetvis skall man lyssna på experter och följa deras råd, men inte om man själv känner "nej, nej, nej".
 
Sv: Problem vid igångsättning

Fast det är inte helt lätt att övertyga experterna om något som de inte ser! Jag vet inte hur många gånger jag envist beskrev min hästs problem utan att jag kände att jag fick speciellt mycket gensvar. Fruktansvärt frustrerande men, som sagt, jag kunde ju inte göra mer än jag gjorde... Jag är bara väldigt glad att jag till slut hamnade på rätt klinik hos rätt veterinär :)!!
 
Sv: Problem vid igångsättning

Det viktiga är som du redan konstaterat att hitta en vet du litar på och har förtroende för . Ingen vet gör eller resonerar eller kommunicerar exakt lina som en annan , samma som humanvårdens läkare . Känner man att förtroendet inte finns är det bättre att byta .
 
Sv: Problem vid igångsättning

Tja... Envis som jag är försökte jag ta hjälp av tränare och få rätt på tömkörningen. Visst, hästen uppförde sig bättre med tränaren, men fortfarande så fruktansvärt framåt. Det var för ett par dagar sedan.

Idag bestämde jag mig för att prova att rida igen, eftersom jag inte gjort det nu på ett tag. Då är "vildhästen" bortblåst och hästen är lugn och sansad. Vi tränar en hel del start och stopp. Hästen lyssnar och är koncentrerad.

Jag har också funderat så mycket jag kunnat på hur hästen har betett sig under de sex år jag haft henne. Jag är rätt säker på att varje gång någon typ av sele har kommit på, så har hästen förvandlats till någon som bara ska rusa... Det är egentligen väldigt konstigt, och jag börjar nästan fundera på om det har hänt henne något innan jag köpte henne. Hon kom som 1-åring från Danmark till Sverige, och ägdes sedan av en person fram tills jag köpte henne när hon var nästan 3 år. Till sättet är hästen orädd, lite bufflig och rätt dominant. Hon är i grunden väldigt snäll, och fogar sig i det mesta, men brukar visa rätt tydligt när hon inte gillar något.

Ja, det är ett mysterium och jag hoppas fortfarande lösa tömkörningsgåtan på något sätt, för det är lite dumt att ha en häst som inte fungerar med sele, tycker jag. Men får väl ta sin tid, och jag får göra det bästa av situationen fram tills dess. Jag hoppas kunna rida henne en hel del, och så får jag hitta på något annat (typ longreining) resten av tiden.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Kan ju uppdatera igen, och denna gången med att vi gjort lite framsteg med tömkörningen. Hon är rätt lättlärd hästen, så jag får anta att något gick in i fredags när vi fick hjälp. Vid tömkörningen igår var hon lugnare. Hon var väldigt framåt, men varje gång det började "rinna iväg" så gjorde jag lugnt och sansat halt. Stod hon och "joxade" med huvud eller fötter, så fick hon stå en liten stund till. Så fort hon var lugn, så fick hon gå framåt igen. Jag kände faktiskt att hon lyssnade på mig igår, och att hon stressade mycket mindre. Det finns kanske hopp :)!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 460
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp