Bukefalos 28 år!

Problem vid igångsättning

bettysmatte

Trådstartare
Jag har en häst som har varit skadad länge, och nu upplever jag att det ev. påverkar igångsättningen på ett speciellt sätt. Ska försöka korta ner hennes historia så mycket jag kan, utan att tappa för mycket information.

Min häst hade länge problem med att hon snubblade med fram och tappade bakben i nedförsbackar. Åkte till klinik och vet konstaterade en rörelsestörning bestående av att hästen landade på tå både i skritt och trav. Vet menade att hovis skulle kunna rätta till detta, men det fungerade aldrig. Hovis är duktig och väldigt erfaren, och han förstod aldrig vad han skulle kunna göra.

ET konsulterades och denne menade att hästen behövde stärkas och skulle då tömköras mycket i varierad terräng. Det gjorde jag förra hösten och vintern. Hästen blev inte bättre, utan snarare sämre.

Ny vet konsulterades, och denne konstaterade kotledsinflammation båda fram. Hästen behandlades och vet menade att hästen var bättre även om jag inte höll med. Snubblingarna fortsatte och även de tappade bakbenen. Ny ET tittade på hästen och denne tyckte att hon såg fräsch ut och, om igen, att hästen behövde mer träning och behövde stärkas. Jag började träna för tränare men hann inte göra detta mer än två gånger förrän hästen blev halt på hf under träning.

Ny klinik konsulterades. Det visade sig att hästen hade ont bak (i hasorna) och att problemet bak hade gjort att hon överbelastat fram och att hovlederna hade tagit stryk. Efter två behandlingar friskförklarades min häst, och hon är nu i igångsättningsfas.

Problemen är dock inte över, för nu vet jag inte hur jag ska fortsätta... Tanken var att jag skulle rida, men efter ett bakslag (jag tyckte att hästen kändes LITE sämre igen) bestämde vi att jag skulle hålla uppe med ridningen och tömköra i stället. Problemet är att hästen inte fungerar vid tömkörning. Om jag går ut och promenerar med henne är hon ofta pigg, men ändå avslappnad i sina rörelser. Hon landar trakt först med fram och länger steget väldigt fint. MEN om jag sätter på tömkörningsgjorden och ger mig ut upplever jag att hästen uppträder stressat. Hon slår med huvudet, landar tå först med fram, har svårt för att skritta avslappnat, etc.

Nu är det ju så att vet har betonat att det är väldigt viktigt att min häst absolut inte tillåts att lägga för mycket vikt på framdelen, utan att hon går i så korrekt form som möjligt. Men jag sliter mitt hår här, för jag vet inte vad jag ska göra :confused:?? Det känns som om promenader inte "ger så mycket", men hur kan jag få tömkörningen att fungera? Jag har börjat misstänka att hästen förknippar tömkörning med ONT, och att det är därför hon blir stressad. Är det möjligt att det kan vara så? Jag tömkörde ju mycket under den tid som jag upplevde att hon blev sämre.

Råd mottages tacksamt!
 
Sv: Problem vid igångsättning

Har du provat att longreina hästen? Att de enbart har träns o längre tygel exempelvis en gramantygel (INTE använd som en graman alltså..)så du kan gå bredvid hästen och arbeta den, då ser du hur den arbetar samtidigt som du kan "gå in" och ge hjälper, flytta den, ha längre eller kortare tygel etc
Min förra reagerade också negativt på gjorden, trots att jag provade olika sorter, när jag ville arbeta i lina eller inspänt använde jag en vanlig resårgjord till slut (täckesgjord) med en gogue i, det gick bra.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Ta upp det exakta problemet hur du upplever problemet med tömkörning med behandlande vet och se till att de råder dig ? Känns som det logiska i situationen . En bra vet responderar och ger reflektioner och alternativ .
 
Sv: Problem vid igångsättning

Jag tycker att det låter som en jättebra idé att prova. Det är möjligt att jag tänker "flummigt", men min magkänsla säger att hästen har börjat förknippa gjord, etc med smärta. Men ditt förslag kan kanske funka.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Bra förslag. Ja, jag ringer gärna min nuvarande vet igen och ber om ytterligare råd. Hon är en sådan veterinär som lyssnar på hästägaren, och som verkligen vill hjälpa. Jag glömmer nog det ibland, efter en väldigt lång tid med veterinärer som inte har hört på vad jag har sagt alls. Min nuvarande vet imponerande på mig när hon sa: "Det brukar vara hästägaren som står sin egen häst närmast". Det låter ju så självklart, men i praktiken är det inte alls det, har jag märkt...

Men jag tar trots det gärna emot fler tips från buke-folket angående vad man gör när ens häst inte fungerar bra att tömköra!
 
Sv: Problem vid igångsättning

Har du testat att bara leda henne med gjorden på? Tänkte om det är själva gjorden hon reagerar på eller om det är tömkörningssituationen med dig bakom.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Problemet är väl just kombinationen koncalecens . Då håller man ju inte gärna på och grundutbildar hästen på annat . Det är ju just att få hösten att arbeta ergonomiskt optimalt som är TS problem .
 
Sv: Problem vid igångsättning

Fast om hästen fungerar och rör sig rätt vid promenader för hand är det väl en idé att avdramatisera gjorden genom att ha den på vid just dessa promenader?
 
Sv: Problem vid igångsättning

Min poäng var att det väl inte är läge just nu att försöka lära hästen hur den ska jobba rätt . Finns inte rum just nu den behöver jobba rätt NU om konvalescensen ska funka . Därav min kommentar att låta behandlande vet bedöma gällande pest eller kolera vad som ska prioriteras och hur .det är ju en inriden häst så att gjorden skulle vara problemet känns otroligt .
 
Sv: Problem vid igångsättning

Tack igen för tipset :)!

Jag klippte av en gammal textiltöm idag till lagom längd (ca 5 m) och testade. Hon var mycket, mycket lugnare och trevligare. Jag tror att hon upplevde det mer som ridning, trots att jag inte satt på. Det var lättare att berömma och hålla kontakten med hästen, tyckte jag. Det kändes också som ett mycket säkrare sätt att arbeta hästen på om man ger sig ut själv. Tömkörning är ju lite vanskligt eftersom man hamnar så långt bakom hästen om det händer något...

Jag ska fortsätta med detta nu, tänkte jag, och se hur det utvecklar sig. Jag hoppas också att få kontakt med min tränare snart, och höra vad hon tycker.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Kul att det kändes bra! Om du söker på youtube tror jag det finns en hel del klipp på longreining, rätt vanligt i islands o iberiska-hästvärlden har jag fått för mig?
Hästar är ju så olika med, men min förra gillade också den direkta kommunikationen man får, jag brukade hålla mig nära när jag lärde henne att jobba öppna, göra halt eller nåt o sedan när hon förstod kommandon kunde jag länga ut tygeln. Gillar att man kan länga ut tygeln o få som en mindre longering där man kan påverka formen o bakbenen mer.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Vet du, om hästen funkar bra att promenera med och då rör sig på rätt sätt, så hade jag fortsatt med det.
Varför ändra på ett vinnande koncept? :)

Jag promenerade och promenerade och promenerade lite till när jag satte igång mitt fullblodssto efter ligamentskada i hoven och dubbel kotledsinflammation fram.

Ligamentskador tar ju tid att läka och jag red inte på 6 månader, däremot var vi ute och traskade varje dag i repgrimma och longerlina.
På slutet var det 45-minuters raska promenader i skogen, attans vad fin hon var i kroppen då! (och jag fick världens kondis på köpet :devil: )

Hon gick bäst om hon fick gå först, så jag typ tömkörde på en lina emellanåt och hon lärde sig kommandona "sväng höger, sväng vänster" :)
 
Sv: Problem vid igångsättning

Vet du, om hästen funkar bra att promenera med och då rör sig på rätt sätt, så hade jag fortsatt med det.
Varför ändra på ett vinnande koncept? :)

Men det är ju här jag blir så velig;)!! Jag vill gärna hålla med på vad du säger, men ger verkligen promenader i grimma/träns tillräckligt för att bygga hästens muskler för ridning? Visst, hon skrittar på fint och avslappnat när jag "bara" promenerar, men jag kallar ju inte precis det för att hästen jobbar - eller? Tycker att det verkar som om "alla" (veterinärer, ET, etc) förespråkar tömkörning. Det måste ju finnas en anledning till att man säger tömkörning i stället för promenad, väl?? Ja, förvirrad är nog bara förnamnet här...;)
 
Sv: Problem vid igångsättning

Men det är ju här jag blir så velig;)!! Jag vill gärna hålla med på vad du säger, men ger verkligen promenader i grimma/träns tillräckligt för att bygga hästens muskler för ridning? Visst, hon skrittar på fint och avslappnat när jag "bara" promenerar, men jag kallar ju inte precis det för att hästen jobbar - eller? Tycker att det verkar som om "alla" (veterinärer, ET, etc) förespråkar tömkörning. Det måste ju finnas en anledning till att man säger tömkörning i stället för promenad, väl?? Ja, förvirrad är nog bara förnamnet här...;)

Ge dig ut i skogen, gå utanför stigarna så att hästen får lyfta på benen, gå uppför och nedför...

När de får traska på det sättet är det både lösgörande och de bygger styrka, vilket är vad din häst behöver ;)

Om hästen jobbar rätt så blir det ju bra, tömkörning är inte allena saliggörande alltid. Man får tänka utanför lådan när det "allmänna" konceptet inte funkar.

Det gäller också att tänka på att "promenad" inte innebär samma sak för alla, det är ju en definitionsfråga :) Vet och ET kanske tror att hästen inte får jobba, utan att ni såsar er fram längs en asfalterad väg i 10 min :angel:
 
Sv: Problem vid igångsättning

Jag har för mig att t.ex. distansryttare tränar massor i skritt på lång tygel för att bygga muskler och kondition. Då borde man ju få samma effekt även om man skrittar med hästen för hand.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Ge dig ut i skogen, gå utanför stigarna så att hästen får lyfta på benen, gå uppför och nedför...

Fast jag måste erkänna att även om den tanken alltid låter lockande, så undrar jag helt praktiskt hur man bär sig åt?? Är det så att "våra" skogar här omkring ser annorlunda ut än på andra ställen? Jag har funderat och funderat på VAR i hela friden jag skulle kunna gå rakt ut i skogen. Det är väldigt tätt mellan träden här, sankt på många ställen, snårigt, mjuka partier som är totalt livsfarliga för hästen att sätta fötterna på pga att helt plötsligt sjunker en hov LÅNGT ner, etc etc. Jag förstår helt enkelt inte riktigt hur jag skulle kunna ta mig fram bredvid hästen på sådan mark:confused:? Här finns ju knappt några skogsstigar kvar ens sedan stormen Gudrun härjade...
 
Sv: Problem vid igångsättning

Jag vet inte hur mkt träning din häst är redo för, men om du är inne på att jobba den i skogen kan du ju också lägga upp bommar som den får jobba över i skritt, det sätter mycket överlinje, iaf på mina, och de arbetar fint genom kroppen och blir lösgjorda. Jag menar avsuttet. Du kan experimentera med olika avstånd emellan och olika höjder och antal bommar.
 
Sv: Problem vid igångsättning

Veterinärens igångsättningsråd på sista besöket den 19/9 var ungefär så här:

Öka på ridningen. Jag tror att det var med 5 minuter var tredje dag. Jag fick börja lägga in lite trav undan för undan, och även galopp efter två veckor. Bommar var bra, sa vet, samt att hästen fick jobbas på stor volt och inte bara "rakt fram" som förut.

Jag hann rida i en vecka, mest skritt och lite, lite trav, men så tyckte jag att hästen började kännas något sämre igen. Jag ringde då vet omedelbart och fick råd att i stället tömköra varannan dag och vila varannan dag i en vecka, och sedan utvärdera på nytt.

Det är otroligt SVÅRT att själv veta hur mycket som är "lagom" och hur mycket hästen tål...:confused:
 
Sv: Problem vid igångsättning

Jag satte igång efter kotledsinflammation för några år sedan, och då skrittade jag först var tredje dag, sedan så småningom varannan dag och till slut skritta två - vila en. Mot slutet (höll på i två månader) var vi uppe i rundor på 1,5-2 timmar. Hon satte enormt mycket muskler av det, och då var det på lång tygel i rask takt. Och barbacka, för det var kallt och vinter. :D Jag trodde aldrig enbart skritt kunde ge så mycket, blev verkligen överraskad!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 553
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 458
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp