Problematisk händelse med nytillkommet sto

Bukefalos 30 år!

Överreagerar du inte lite väl mycket nu? Varför skulle någon slå hästen för att den huggit en gång? I fortsättningen kommer hon förmodligen stå uppbunden när hon hanteras och folk kommer ha mer fokus på henne.
Har du varit på en ridskola någon gång? Har en häst fått rykte om sig att bita/sparka/annat människor ogillar slår folk till hästen direkt de tror hästen kommer göra det. Det är en oskriven regel att man aldrig pratar om sådant som har hänt en gång så att elever hör just pga det.

Hej våran ridskola köpte in en häst för drygt 2 månader sen som står på karantän sen dess.Hon besiktades och var UA och ska snart få komma till ridskolan med sällskapet,

Nu till problemet vid senaste besöket följde jag som icke ryttare med för att sköta om det andra stoet medans nytillskottet longerades och pysslades om.

Efter Longeringen va hon mkt svettig och behövde borstas av vilket dom togs in för att bli, dom fick mat och vatten inne och fick äta upp i lugn och ro innan vi började pyssla med dom o så hände något mycket läskigt, hon som va med mig där borstade av henne utan problem men när hon kom till inre baklår så vänder hon sig om och hugger tanten i ryggen så hon åker in i boxväggen och ned i boxgolvet, andra benet visade hon inget och det gick jättebra och hon uppvisade ingen kittlighet och varken ryckte till eller visade något som helst uppretat beteende utan det kom bara från öppen himmel.
Problemet som uppstått nu förutom att tanten skadades och att alla på ridskolan e rädda för henne innan hon ens kommit dit är Ju att hur ska man kunna lita på henne och hur ska man hantera ett sådant beteende på ett etologiskt sett?

Vi kommer ju såklart respektera att hon sa ifrån och ta det därifrån men det känns tråkigt att starten vart så när hon inte visade något aggressivt beteende efter och är otroligt kontaktsökande och gosig, men skadan e ju redan skedd och folk kommer va rädda för henne och inte våga pyssla om henne eller lita på henne i hagen.
Texten vart lång men jag är ingen ryttare så var tvungen o skriva hela händelseförloppet för att få fram frågan på ett sätt som tar upp hela förloppet, ber om ursäkt för långt inlägg, ni får läsa lite mellan raderna.
Det låter som om människor utan tillräckliga kunskaper orsakat situationen.

Man binder upp en häst som man inte känner ordentligt. Man läser av hästen steg för steg. Är det okej att borsta på halsen? Går ryggen bra? Magen är många hästar extra känsliga vid och där måste man vara extra försiktig. Likadant med insidan av bakbenen. Det låter som att personen gjort något som gjorde att hästen kände att den måste gå i försvar. Sannolikt har hästen varnat innan men personen har inte uppfattat det.
Jag hade ett gammalt sto som jag tyckte var oerhört tydlig men de som inte var så bra på att läsa hästar tyckte att hon bara gjorde saker utan att säga till innan. Hon hade mycket väl kunnat göra något liknande om någon som inte var uppmärksam skulle borsta henne där och ignorerade hennes varningar.

Det bästa för hästen vore om ett fåtal personer hanterade henne så att hon blev trygg med rutiner i sin nya miljö, och personerna fick lära känna henne bättre.

Har du varit på en ridskola någon gång? Har en häst fått rykte om sig att bita/sparka/annat människor ogillar slår folk till hästen direkt de tror hästen kommer göra det. Det är en oskriven regel att man aldrig pratar om sådant som har hänt en gång så att elever hör just pga det.
Ja, det har jag och jag har varit på ridläger som 8-åring och sett en alkoholiserad hovslagare slå en häst med verkkniv så jag är alltid med när mina hästar verkas/skos för ingen annan ska uppfostra dem.

Jag har varit med om att en lektionshäst sparkade och träffade sadeln jag bar när jag kom med den och sedan kastade sig in i ett hörn för den väntade på slaget. Jag var tonåring och ny på klubben, satte ner sadeln och gick in till den i spiltan den stod i trots att den sparkat. Höll den i grimman och pratade lugnande med den medan jag strök den över halsen för jag visste att det inte var en sund reaktion. När jag borstade den och den hotade så slutade jag borsta, höll den i grimman och fortsatte prata och smeka halsen tills den slappnade av innan jag fortsatte borsta och så fortsatte jag tills den var sadlad och ledde ut den i ridhuset för lektion.

Det blev så att jag gjorde alltid i ordning den hästen före lektion, oavsett om det var jag eller någon annan som skulle rida för jag har fått lära mig från det jag var liten att man inte slår. Jag ville inte någon skulle slå den för att de var rädda för den.

Jag försöker förstå varför en häst gör något, som holländskan jag köpte som var livrädd för karlar. Hon var rädd när man lyfte på hovarna och hon slutade andas flera gånger när hon skoddes, så jag gjorde som med lektionshästen. Jag pratade, kliade, smekte och matade med morotsbitar för att få henne att tugga så hon kunde slappna av. Mina egna hästar som misshandlats har jag hanterat på samma sätt, inte genom att slå utan genom att visa att de kan lita på mig.

Jag tycker fortfarande att du överreagerar enormt mycket. Folk slår inte generellt, en del vill förstå.

Ja, det har jag och jag har varit på ridläger som 8-åring och sett en alkoholiserad hovslagare slå en häst med verkkniv så jag är alltid med när mina hästar verkas/skos för ingen annan ska uppfostra dem.

Jag har varit med om att en lektionshäst sparkade och träffade sadeln jag bar när jag kom med den och sedan kastade sig in i ett hörn för den väntade på slaget. Jag var tonåring och ny på klubben, satte ner sadeln och gick in till den i spiltan den stod i trots att den sparkat. Höll den i grimman och pratade lugnande med den medan jag strök den över halsen för jag visste att det inte var en sund reaktion. När jag borstade den och den hotade så slutade jag borsta, höll den i grimman och fortsatte prata och smeka halsen tills den slappnade av innan jag fortsatte borsta och så fortsatte jag tills den var sadlad och ledde ut den i ridhuset för lektion.

Det blev så att jag gjorde alltid i ordning den hästen före lektion, oavsett om det var jag eller någon annan som skulle rida för jag har fått lära mig från det jag var liten att man inte slår. Jag ville inte någon skulle slå den för att de var rädda för den.

Jag försöker förstå varför en häst gör något, som holländskan jag köpte som var livrädd för karlar. Hon var rädd när man lyfte på hovarna och hon slutade andas flera gånger när hon skoddes, så jag gjorde som med lektionshästen. Jag pratade, kliade, smekte och matade med morotsbitar för att få henne att tugga så hon kunde slappna av. Mina egna hästar som misshandlats har jag hanterat på samma sätt, inte genom att slå utan genom att visa att de kan lita på mig.

Jag tycker fortfarande att du överreagerar enormt mycket. Folk slår inte generellt, en del vill förstå.
Få förstår trots goda intentioner. Vissa slår reflexmässigt trots goda intentioner. Det är fakta. Inte tyckande.

OT
Vi hade en ponny hos oss som inte trivdes längre på ridskolan. Jag och dottern älskade denna rara ponny. Men andra elever och deras föräldrar var jätterädda för den. När osäkra kom in i boxen lade den öronen bakåt och kanske ”hotade” den också. Ridlärarna sa att vissa föräldrar vägrade hantera den så den fick inte gå så ofta vilket inte underlättade (den blev lite för pigg på ridbanan). Den fick följa med ”hem” till oss. I ett stall med bara hästmänniskor blev den allas favorit och trivdes uppenbarligen med livet. Tyvärr redan på väg att bli för liten för dottern så vi kunde inte behålla den.
Med detta ville jag mest säga att det lätt blir en ond cirkel med osäker häst och osäkra människor som det ofta är på ridskola.

Och vissa slår som sagt inte, det är fakta och inte tyckande.
Såklart är det så. Jag slår t ex inte. Nu var det ju inte vad som diskuterades så det är inte relevant i det hela. Fakta är att en häst som får rykte om sig att sparka/bita/annat människor ogillar löper mycket högre risk att få stryk än om hästen inte har det ryktet. Därför håller man tyst om det på en ridskola.

Och du förutsatte ju även du att vissa/många slår utan att vilja förstå och hanterade det genom att se till att själv göra iordning hästen som riskerade att råka illa ut.
Jag skulle hjälpa ett barn att göra iordning en sur ponny en gång och ställde upp honom i skospiltan. Det första barnet, runt 10 år, gjorde var att gå fram och butta på ponnyn så den höll på att tappa balansen. Jag frågade varför och fick ett svar om att han var sur och elak. Givetvis fick barnet veta att man inte beter sig så och frågade hur barnet skulle reagera om någon betedde sig så mot henom.
Det här börjar tyvärr tidigt.

Och du förutsatte ju även du att vissa/många slår utan att vilja förstå och hanterade det genom att se till att själv göra iordning hästen som riskerade att råka illa ut.
Jag skulle hjälpa ett barn att göra iordning en sur ponny en gång och ställde upp honom i skospiltan. Det första barnet, runt 10 år, gjorde var att gå fram och butta på ponnyn så den höll på att tappa balansen. Jag frågade varför och fick ett svar om att han var sur och elak. Givetvis fick barnet veta att man inte beter sig så och frågade hur barnet skulle reagera om någon betedde sig så mot henom.
Det här börjar tyvärr tidigt.
Jag antog att hästen blivit slagen pga reaktionerna, ja. Det betyder inte att jag antar att folk slentrianmässigt slår en häst som huggit en gång.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka