Ja, det har jag och jag har varit på ridläger som 8-åring och sett en alkoholiserad hovslagare slå en häst med verkkniv så jag är alltid med när mina hästar verkas/skos för ingen annan ska uppfostra dem.
Jag har varit med om att en lektionshäst sparkade och träffade sadeln jag bar när jag kom med den och sedan kastade sig in i ett hörn för den väntade på slaget. Jag var tonåring och ny på klubben, satte ner sadeln och gick in till den i spiltan den stod i trots att den sparkat. Höll den i grimman och pratade lugnande med den medan jag strök den över halsen för jag visste att det inte var en sund reaktion. När jag borstade den och den hotade så slutade jag borsta, höll den i grimman och fortsatte prata och smeka halsen tills den slappnade av innan jag fortsatte borsta och så fortsatte jag tills den var sadlad och ledde ut den i ridhuset för lektion.
Det blev så att jag gjorde alltid i ordning den hästen före lektion, oavsett om det var jag eller någon annan som skulle rida för jag har fått lära mig från det jag var liten att man inte slår. Jag ville inte någon skulle slå den för att de var rädda för den.
Jag försöker förstå varför en häst gör något, som holländskan jag köpte som var livrädd för karlar. Hon var rädd när man lyfte på hovarna och hon slutade andas flera gånger när hon skoddes, så jag gjorde som med lektionshästen. Jag pratade, kliade, smekte och matade med morotsbitar för att få henne att tugga så hon kunde slappna av. Mina egna hästar som misshandlats har jag hanterat på samma sätt, inte genom att slå utan genom att visa att de kan lita på mig.
Jag tycker fortfarande att du överreagerar enormt mycket. Folk slår inte generellt, en del vill förstå.